Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljaruuvi pelletin siirtoon?  (Luettu 7803 kertaa)

TomppaH

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 82
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Eikös se tamu osaa suojella moottoria ylikuumenemiselta, kun parametrit oikeen?

Säätöjä haettiin kauan kuivurilla olevaan, että saatiin maksimit ulos ilman että moottori palaa. Kuitenkin käytettävä noin 20 hertsin tehoilla, täydellä kuormalla, niin ei kestä kovin mahdottoman kauaa käyttää kun tamu sammuttaa moottorin estäen sitä palamasta. Välityksiä pitäisi rakentaa uusiksi, muttei tilaa eli pitäisi löytää hitaampi käyntinen noin 4kw:n moottori.
tamu suojaa moottoria ja korvaa mm moottorisuojakytkimen, mutta ei ole normaalia että toiminta loppuu säännöllisesti ylilämpösuojauksen takia. Mulla lisäksi tuo tamun kotelointi IP20 ei täytä pölyisen tilan vaatimusta eli kerää pölyä sisään, joka sinänsä on jo paloriski. Parametrit oikein, silloin pitäisi juuri olla kiinteä asennus, käytössä vain yksi moottori ja moottoritkin -70 lukua uudempia :)

Jos sulla 3000 rpm kiertävä moottori, niin eihän se paljon maksa jos vaihtaa 1000 tai 1500 kiertävään. Eikö sopiva kierroslukualue ole välillä 1000-1500?
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SM4H

Muistaakseni 1440 kiertävä moottori, sopiva olisi aikalailla puolet tuosta, niin olisi varaa vähän nopeuttaa tamusta mikäli tarvetta, normiajot luokkaa 40hz. Noissa hitaammissa moottoreissa fyysinen koko kasvaa, tulee ongelmaksi, kuten myös välityksien muuttaminen pienemmiksi mahdotonta. Hihna ottaa nyt jo rautaan kiinni, jonka takana betoni. Hihnan vaihtamiseksi pitää irroittaa hihnapyörä :D

Olisko siinä sivulle päin tilaa, että voisko siihen tehdä välihihnapyörän, saattaa kyllä aihetuttaa pään raapimista sekin.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Eikös se tamu osaa suojella moottoria ylikuumenemiselta, kun parametrit oikeen?

Säätöjä haettiin kauan kuivurilla olevaan, että saatiin maksimit ulos ilman että moottori palaa. Kuitenkin käytettävä noin 20 hertsin tehoilla, täydellä kuormalla, niin ei kestä kovin mahdottoman kauaa käyttää kun tamu sammuttaa moottorin estäen sitä palamasta. Välityksiä pitäisi rakentaa uusiksi, muttei tilaa eli pitäisi löytää hitaampi käyntinen noin 4kw:n moottori.
tamu suojaa moottoria ja korvaa mm moottorisuojakytkimen, mutta ei ole normaalia että toiminta loppuu säännöllisesti ylilämpösuojauksen takia. Mulla lisäksi tuo tamun kotelointi IP20 ei täytä pölyisen tilan vaatimusta eli kerää pölyä sisään, joka sinänsä on jo paloriski. Parametrit oikein, silloin pitäisi juuri olla kiinteä asennus, käytössä vain yksi moottori ja moottoritkin -70 lukua uudempia :)

Jos sulla 3000 rpm kiertävä moottori, niin eihän se paljon maksa jos vaihtaa 1000 tai 1500 kiertävään. Eikö sopiva kierroslukualue ole välillä 1000-1500?
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SM4H

Muistaakseni 1440 kiertävä moottori, sopiva olisi aikalailla puolet tuosta, niin olisi varaa vähän nopeuttaa tamusta mikäli tarvetta, normiajot luokkaa 40hz. Noissa hitaammissa moottoreissa fyysinen koko kasvaa, tulee ongelmaksi, kuten myös välityksien muuttaminen pienemmiksi mahdotonta. Hihna ottaa nyt jo rautaan kiinni, jonka takana betoni. Hihnan vaihtamiseksi pitää irroittaa hihnapyörä :D

Olisko siinä sivulle päin tilaa, että voisko siihen tehdä välihihnapyörän, saattaa kyllä aihetuttaa pään raapimista sekin.

Teoriassa voisi rakentaa, on vain aika ahtaassa tilassa (kaatosuppilon alla lattian rajassa, kontallaan voi värkätä ja kiristää hihnat) joten jäänyt toteuttamatta ja toisena pointtina tökkii tehohäviöt.

Plussaa tällä hetkellä just täydellinen tehonsiirto noilla hihnavälityksillä ym., moottori ei kyykkää jos ruuvi menee jumiin, vain hihnat savuaa eikä riko mitään :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Ketjulla voisi ehkä myös sitä välityssuhdetta vielä kasvattaa (pienentää käyttävää pyörää jos tila ei anna suurentaa käytettävää).
Ylikuormakytkin pitää sitten konstruoida erikseen, ketju ei luultavasti luista...