Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Joko emot...  (Luettu 47364 kertaa)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Joko emot...
44 poikinu eli kevätpoikivat ohittivat puolivälin krouvin. Hiukan sonnivoittoista. Yleensä joka vuosi on syyspoikivienkin tehtyä osuutensa puntit olleet melko tasan, vaikka kesken poikimakauden saattaa olla yli 10 ero jommalle kummalle sukupuolelle. Etujalkojen virheasentoja on ollut peräti neljä kappaletta  jo tälle keväälle. Lisäksi aikaisempaa enemmän yöpoikimisia, mutta katotaan jos tilanne vielä senkin osalta tasoittuu. Kesäaikaan kun siirryttiin, niin valvoja tuleekin lehmien yllätykseksi tuntia aikaisemmin ja aamupoikivat jäävätkin rysän päältä kiinni.

simppu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Joko emot...
toivottavasti ei tänä vuonna tarvi yhtään auttaa, niinkuin ei viime vuonnakaan. ;D
täytyy koputella puuta.

winha35

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 185
  • Kyllä lähtee!!!
Vs: Joko emot...
2 poikinu, ja loput 44 alkanee viikon sisään.

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Joko emot...
8 / 30 pokinut. Onneksi mikään ei ole ollut vaikea poikiminen. Ei hiehoj tänä vuonna.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

jari

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 153
Vs: Joko emot...
14/25 poikinu

möllikkä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 167
Vs: Joko emot...
8 / 30 pokinut. Onneksi mikään ei ole ollut vaikea poikiminen. Ei hiehoj tänä vuonna.

14 hiehoa ja 19 lehmää...

44 poikinu eli kevätpoikivat ohittivat puolivälin krouvin. Hiukan sonnivoittoista. Yleensä joka vuosi on syyspoikivienkin tehtyä osuutensa puntit olleet melko tasan, vaikka kesken poikimakauden saattaa olla yli 10 ero jommalle kummalle sukupuolelle. Etujalkojen virheasentoja on ollut peräti neljä kappaletta  jo tälle keväälle. Lisäksi aikaisempaa enemmän yöpoikimisia, mutta katotaan jos tilanne vielä senkin osalta tasoittuu. Kesäaikaan kun siirryttiin, niin valvoja tuleekin lehmien yllätykseksi tuntia aikaisemmin ja aamupoikivat jäävätkin rysän päältä kiinni.

Itse olen laittanut poikima-aikoja ihan kirjaan ylös. Suurin osa poikint päivällä  (!?) ja osa illalla 18-21. Muutama on poikinut aamun pikkutunteina, muuten nähty kaikki

Mankeli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Joko emot...
11 poikinut ja parikymmentä jäljellä kevään urakasta. Meillä aloitti 16 kk nuori teiniäiti poikimalla ison sonnivasikan. "Eihän tuo voi olla kantava, eihän?" Emo selvisi, vasikka kuoli 3 päivää myöhemmin. En onnistunut samaan ternimaitoa tuttipullostakaan valutettua sen kurkkuun. Lienee ollut liian tiukalla.

Muuten poikineet omineen, lehmävasikoita enemmistö toistaiseksi. Yksi emo laitettu jo Honkajoen autoon emätinprolapsin jatkumisen ja jatkumisen ja jatkumisen vuoksi.
Onnea kaikille valvojille ja valvottaville! :D

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Joko emot...
30 poikinu ja en yhtäkään poikimista oo viel ehtiny näkemään. Terveitä vasikoita  :)

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Joko emot...
40 poikinu, yhtään ei oo vetää tarvinnu, mutta aika montaa on opetettu imemisen alkuun, tosin tahdon vastaisen hoidon häkin hankinta on ehkä pudottanu kynnystä antaa apua imemisonkelmiin..
Nytkin siä yx iso sonnivasikka vaan makailee, niin täytyy lähtee pakkotoimiin.

Herpertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13078
Vs: Joko emot...
Onko tullut vastaan, noita smallanbergvirus vai mikä se nyt oikein oli, tapauksia  ???
Eli epämuodostuneita vasikoita, virus oli pahimmillaan elo-syyskuussa kun itikoita oli eniten ja vaikuttaa kuuleman nimenomaan tiineyden alkuaikoina vasikkaan, eli nyt poikivissa pitäisi näkyä jos karjassa sitä on ollut  :(
Hyvää yötä, sano mummo kun silmä puhkes

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Joko emot...
8 / 30 pokinut. Onneksi mikään ei ole ollut vaikea poikiminen. Ei hiehoj tänä vuonna.

14 hiehoa ja 19 lehmää...

44 poikinu eli kevätpoikivat ohittivat puolivälin krouvin. Hiukan sonnivoittoista. Yleensä joka vuosi on syyspoikivienkin tehtyä osuutensa puntit olleet melko tasan, vaikka kesken poikimakauden saattaa olla yli 10 ero jommalle kummalle sukupuolelle. Etujalkojen virheasentoja on ollut peräti neljä kappaletta  jo tälle keväälle. Lisäksi aikaisempaa enemmän yöpoikimisia, mutta katotaan jos tilanne vielä senkin osalta tasoittuu. Kesäaikaan kun siirryttiin, niin valvoja tuleekin lehmien yllätykseksi tuntia aikaisemmin ja aamupoikivat jäävätkin rysän päältä kiinni.

Itse olen laittanut poikima-aikoja ihan kirjaan ylös. Suurin osa poikint päivällä  (!?) ja osa illalla 18-21. Muutama on poikinut aamun pikkutunteina, muuten nähty kaikki

Kellonajat on laitettu vuodesta 06 alkaen ja nyt on n. 750 havaintoa. Osa on tosin jollekin aikavälille, kun ei jokaista poikimista kuitenkaan havaitse. Alunperin ajatus oli selvittää, että poikivatko lehmät etupäässä yöllä, niin kuin moni väittää. No eivät poi'i ainakaan meidän havaintojen mukaan. Siitä voisi laskea riskiä sille, että kannattaako minkä verran ravata yöllä navetalla. Jos vasikoista syntyy esim 20 % yöllä ja mahdollinen avustamisprosentti olis vaikka 10, niin mahdollisuus vasikan menetykselle olis jotakin. Toisaalta niillä viimeisillä eloonjääneillä vasikoilla saa itselleen palkan, joten voi vastaavasti laskea itselleen palkan mahdollisilla pelastuneilla vasikoilla, kun on viittinyt heräillä pikkutunneilla.

Toinen oikeastaan tärkeämpi peruste kellonajoille on se, että kun syntyy monta vasikkaa samana päivänä, ei muista milloin kenenkin olisi hyvä saada ternimaito. Kun syntymäaika on ylhäällä, niin on nopea tarkistaa, että pitäiskö ruveta töihin.

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Joko emot...
Toinen oikeastaan tärkeämpi peruste kellonajoille on se, että kun syntyy monta vasikkaa samana päivänä, ei muista milloin kenenkin olisi hyvä saada ternimaito. Kun syntymäaika on ylhäällä, niin on nopea tarkistaa, että pitäiskö ruveta töihin.

Mistä tiedät onko vasikka juonut?
Miks Vesa myy ja te ette?

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Joko emot...
Toinen oikeastaan tärkeämpi peruste kellonajoille on se, että kun syntyy monta vasikkaa samana päivänä, ei muista milloin kenenkin olisi hyvä saada ternimaito. Kun syntymäaika on ylhäällä, niin on nopea tarkistaa, että pitäiskö ruveta töihin.

Mistä tiedät onko vasikka juonut?

Vai juotetaanko jokainen vasikka varmuudeks?

Mä en oikeen lämpene tohon vasikan juottamiseen tilan ulkopuolisella maidolla muutaku äärimmäisessä pakossa. Täysin eri bakteerikanta mitä omalla karjalla on joten se on melkeen sama vaikka ostais kaupasta punasta maitoa sille vasikalle.
Sitä maitoa pitäis saada lypsettyä pakkaseen oman karjan lehmiltä vaikka pistäis vaan osan sitä juotettavan maidon joukkoon niin saisi vasikka jo ihan erillaisen vastustuskyvyn.

Lifestart on ollu nyt tänä keväänä ekaa kertaa käytössä ja mun mielestä on oikeen hyvä aine.
Jos vasikka on vähän laiskan oloinen niin oon antanu sitä annoksen.

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Joko emot...
Toinen oikeastaan tärkeämpi peruste kellonajoille on se, että kun syntyy monta vasikkaa samana päivänä, ei muista milloin kenenkin olisi hyvä saada ternimaito. Kun syntymäaika on ylhäällä, niin on nopea tarkistaa, että pitäiskö ruveta töihin.

Mistä tiedät onko vasikka juonut?

Vai juotetaanko jokainen vasikka varmuudeks?

Mä en oikeen lämpene tohon vasikan juottamiseen tilan ulkopuolisella maidolla muutaku äärimmäisessä pakossa. Täysin eri bakteerikanta mitä omalla karjalla on joten se on melkeen sama vaikka ostais kaupasta punasta maitoa sille vasikalle.
Sitä maitoa pitäis saada lypsettyä pakkaseen oman karjan lehmiltä vaikka pistäis vaan osan sitä juotettavan maidon joukkoon niin saisi vasikka jo ihan erillaisen vastustuskyvyn.

Lifestart on ollu nyt tänä keväänä ekaa kertaa käytössä ja mun mielestä on oikeen hyvä aine.
Jos vasikka on vähän laiskan oloinen niin oon antanu sitä annoksen.

Niin se, että ei ole nähnyt vasikan juovan ei tarkoita, etteikö se välttämättä olisi ollenkaan juonut.  :-\

Kuinka kauan vasikka elää jos ei jostain syystä pääsisi ollenkaan juomaan?
Miks Vesa myy ja te ette?

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Joko emot...
Olen sen verta laiska, että en kaikkia vasikoita ala varmuudeksi juottamaan. Ihmisen toiminta vaan sotkee turhaan leimautumista. Lisäksi jos vasikka ei saa itse maitoa ekaa tai seuraavia kertoja, siitä tulee muistiinpanoihin merkintä ja voidaan jälkeenpäin arvioida emon säilymistä karjassa.

Ulkopuolisella maidolla ei ole kuin energiavaikutus, joten parempi olis lypsää omilta lehmiltä maitoa pulloon ja pakkaseen jos arvelee myöhemmin tarvitsevansa tai jos lehmiä poikii harvakseltaan.

Sitä on hiukan vaikea yksiselitteisesti selittää, mistä tietää, onko vasikka ollut maidolla, muuten kuin varman näköhavainnon perusteella. Vuosien saatossa tietysti tulee sellainen kuudesaisti tai tuntuma, että nyt ei ole asiat oikein. Vetimien puhtaus ja oheneminen on yksi merkki maidolla olosta. Jos vasikan suu on lämmin se yleensä on saanut maitoa. Tietysti vasikan yleisolemus kertoo jotakin, korvien ja silmien olemus. Jos vasikka pitää ylimääräistä ääntä, silloin sillä ei ole kaikki hyvin.

Jos vasikka etsii jatkuvasti utaretta etujalkojen välistä, on todennäköistä, että emo potkii sitä pois utareelta.

Eli jos epäilys maidottomuudesta nousee liian suureksi , lehmä hoitohäkkiin ja lypsymään maitoa pulloon tai jos vasikalla on valmiiksi hyvä draivi päällä, niin vasikka suoraan utareelle. Pullosta mä purskutan maitoa tutilla vasikan suuhun, jolloin osa valuu maahan mutta osa menee mahaan ja vasikka monesti alkaa sitten samalla kertaa imemään. Välillä tulee turhia pakkojuottoja, mutta parempi niin kuin turha menetys.

Jos vasikka on liian kylmissään, niin imurefleksi on monesti kateissa ja silloin tai jo ennakkoon laitan lehmän ja vasikan lämpimään hoitohuoneeseen, joka yleensä saa aikaan sen että muutamassa tunnissa vasikka meneekin itse maidolle eli pääsen vähimmällä työllä ja leimautuminen vähimmällä häiriöllä.

Itse tykkään olla navetalla (en kylläkään asu siellä) seurailemassa vasikoiden ja emojen touhuja, joten silloin sitä näkeekin jotakin. Pelkkä kamera tai pikainen vilkaisu jättää paljon sattuman varaan. Vasikka on emotilan ydinprosessi. Jos se ei kiinnosta, niin ei tuloskaan voi olla hyvä. Eihän viljatilallinenkaan lähde määrättömästi haahuilemaan muualle töihin omana sesonkiaikanaan.

Summa summarum: oletus on vasikan pahin vihollinen, eikä mikään korvaa varmaa näköhavaintoa maidonsaannin suhteen eikä tietenkään muunkaan tarkkailun suhteen. Varma tarkoitta todellakin sitä, että vasikka saa oikeasti maitoa, eikä nassuta paskakokkaretta utareen alla.