Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Joko emot...  (Luettu 47456 kertaa)

molymatti

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Joko emot...
Viikon parin päästä alkaa poikimiset. Mites muilla?

Tänään poiki ensimmäinen. Virkeä sonnivasikka.  :D

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Joko emot...
kohta pariviikkoa sitten yksi ostokeista tyrkkäs lehmävasikan, muut eivät vielä ole suostuneet aloittamaan. merkeistä ja kalenterista päätellen ei pitäs olla kyllä kovinkaan kaukana.  ::) ::)

yövalvomisetkin oon jo aloittanut, mut ei kai auta kun odotella...  :D :-[
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Snowman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 611
Vs: Joko emot...
Kohta ois puolet poikinut kevät ryhmästä...  :)

Heluna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 445
Vs: Joko emot...
yövalvomisetkin oon jo aloittanut, mut ei kai auta kun odotella...  :D :-[
Taidat valvoa poikimisten takia enemmän öitä kuin minä...  ::) ::)

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Joko emot...
yövalvomisetkin oon jo aloittanut, mut ei kai auta kun odotella...  :D :-[
Taidat valvoa poikimisten takia enemmän öitä kuin minä...  ::) ::)

jep, mut tulonmuodostuskin on hitusen eri... sulla vasikan arvo 100 e, jotain about 2,5% lehmän liikevaihdosta. emotyypeillä vasikka on se 60 % emon liikevaihdosta. niiin ja hieman intensiivisempänä tuo poikiminenkin on 4 viikossa jos pukkais sen 60 karvanaamaa niin hyvä. parin vasikaa jos saa säästettyä niin palkoille luulen pääseväni... viime vuonna meni jo siten että melkein kaikkien kohdalla valvoin poikimisia, ei puuttumisiin ollu juuri tarvetta, toisaalta vierotusprosentti olikin 102 %  8) 8)

kop kop toivottavasti tuuri säilyy  :o :-X
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Joko emot...
Neljä on nyt poikinu. Yhtään poikimista en ole niistä  nähny, yhden lehmän kyl ehdin laittaa poikimakarsinaan ennen h-hetkeä. Iltaisin käyny ennen nukkumaan menoa ehkä vilkasemassa tilanteen ja aamulla sitten heti ennen aamukahvia jos jaksaa :o

kipe

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 80
Vs: Joko emot...
2 emoa poikinut, mutta maaliskuun puolen välin jälkeen alkaa rytistä, 54 poikimista.
kertokaas viisaammat kun laitettiin eka emo vasikkansa kanssa omaan karsinaan ja se ollut siellä jo 2 viikkoa vasikkansa kanssa. Nyt siitä on tullut niin yli suojeleva et jos vierestä kävelet niin nousee heti ylös mölisemään. en ole vielä koittanu mitä se tekee jos samaan karsinaan eksyy :) rotu on angus ja astutus sonni sama..Pitäiskö noi poikimisen jälkeen heittää heti takas ryhmään ettei ne vieroitu laumasta??

luomuviljelijä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 599
Vs: Joko emot...
Ei vielä. Maaliskuun lopulla pitäis alkaa poikimiset.

Si-farmari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: Joko emot...
4 emoa poikinut ongelmitta ja 20 vielä poikimassa :) yleensä poikimiset sujuneet muutenkin ongelmitta.Hiehoja joskus joutuu opastamaan vasikan juotossa.Vetoapua ei onneksi juuri ole tarvinnut antaa, kerran viime vuonna ylisuuren vasikan vuoksi, joka kuoli myöhemmin.Toivotaan, että tämäkin vuosi menisi ilman suurempia ongelmia itse kullakin :)

SEA

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
Vs: Joko emot...
Kymmenkunta poikinut vuodenvaihteen jälkeen. Vielä 120 poikii josta 70 hiehoa. Yleensä poikimiset menee ongelmitta, mitä joutuu välillä opastamaan vasikoita tissille. :P

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Joko emot...
Paremmin sujuu poikimiset kun pysyy poissa sieltä sähläämästä. Sonnivalinta ja ruokinta on ne joilla itse voi poikimisiin vaikuttaa. Normi töiden ohella sit napsauttaa merkit ja punnittee vasikan. Ne tissille opastamisetkin on 99% turhaa työtä.
Miks Vesa myy ja te ette?

mikko9b

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1159
  • Agronet - epäsosiaalinen media?
Vs: Joko emot...
Paremmin sujuu poikimiset kun pysyy poissa sieltä sähläämästä. Sonnivalinta ja ruokinta on ne joilla itse voi poikimisiin vaikuttaa. Normi töiden ohella sit napsauttaa merkit ja punnittee vasikan. Ne tissille opastamisetkin on 99% turhaa työtä.
niin no mikä on sähläämistä ja mikä valvomista, kerro se. 90-95 % mun toimista viimevuonna oli valvomista, eli 4 h välein käy kävelemässä navetan päästä toiseen, en usko sen lehmän  sielunelämään vaikuttavan merkittävästi, kaikki nuo on silti poikineet... ::) se viimeinen 10 % tahtoo tartteta apua, on tissille tyrkkäystä, kaksosten oikomista yms. joskus vasikka on ottanut ritolat ja löytynyt lantalasta.  :o kaikkea näkyy voivan sattua... nuukana haluas joka karvanaamalle tekemistä kesäksi ja toiminnalle katetta sitä kautta...

toinen tarina on sitten karja-aines ja sonnivalinnat, niitä ei voi koskaan korostaa liikaa... kuiteskin itellä kun karjakoko on kasvanut ja kasvaa edelleen kompromissielukoiden karsimiseen ei ole ollut vielä riittävästi mahdollisuutta.  pari vuotta niin rupeaa porukka toivottavasti jo tasapäistymäänkin  ;D ;D
anteeksi, kirotukshärötykset, oikoluku kaipaa selkeästi treeniä :-)

Lese

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 525
  • Proud to be a REDNECK
Vs: Joko emot...
Paremmin sujuu poikimiset kun pysyy poissa sieltä sähläämästä. Sonnivalinta ja ruokinta on ne joilla itse voi poikimisiin vaikuttaa. Normi töiden ohella sit napsauttaa merkit ja punnittee vasikan. Ne tissille opastamisetkin on 99% turhaa työtä.
niin no mikä on sähläämistä ja mikä valvomista, kerro se. 90-95 % mun toimista viimevuonna oli valvomista, eli 4 h välein käy kävelemässä navetan päästä toiseen, en usko sen lehmän  sielunelämään vaikuttavan merkittävästi, kaikki nuo on silti poikineet... ::) se viimeinen 10 % tahtoo tartteta apua, on tissille tyrkkäystä, kaksosten oikomista yms. joskus vasikka on ottanut ritolat ja löytynyt lantalasta.  :o kaikkea näkyy voivan sattua... nuukana haluas joka karvanaamalle tekemistä kesäksi ja toiminnalle katetta sitä kautta...

toinen tarina on sitten karja-aines ja sonnivalinnat, niitä ei voi koskaan korostaa liikaa... kuiteskin itellä kun karjakoko on kasvanut ja kasvaa edelleen kompromissielukoiden karsimiseen ei ole ollut vielä riittävästi mahdollisuutta.  pari vuotta niin rupeaa porukka toivottavasti jo tasapäistymäänkin  ;D ;D

Juu jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Kerroin lähinnä omista vähäisistä kokemuksistani, että näinkin voi tehdä. Onnea poikimakauteen ja kaikkea hyvää!  :D
Miks Vesa myy ja te ette?

erik

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1855
Vs: Joko emot...
kaks vasta poikinu ja saldona kolme vasikkaa... viikon päästä on varmaan jo täys rytinä päällä
Saa nähä meneekö viime vuoden ennätys rikki. 12 vasikkaa vuorokauden aikana

Tuosta valvomisesta oon luopunu... illalla viimesenä käydään elukat läpi ja aamulla ekana taas
Ei sekään niin kiva oo että koko kevät mennään puolivaloil ja kaikki hommat kärsii sit siinä ohella

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Joko emot...
Paremmin sujuu poikimiset kun pysyy poissa sieltä sähläämästä. Sonnivalinta ja ruokinta on ne joilla itse voi poikimisiin vaikuttaa. Normi töiden ohella sit napsauttaa merkit ja punnittee vasikan. Ne tissille opastamisetkin on 99% turhaa työtä.

Eipäs, jos illalla tai iltayöstä poikii, on paree vaikka avustaa tissille, että pääsee itse nukkumaan. Voi olla varma vasikan maidon saannista, muuten kyllä, mitäpä niihin puuttumaan jos ei tarvetta.

Jalostavat karjathan ne riskit ottaa testatessaan uusia sonnilinjoja.