Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kun voimat loppuu....  (Luettu 26670 kertaa)

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Kun voimat loppuu....
Kyllä tuossa kyllä on tuottaja itse mokannut .

Samoilla linjoilla, tässä jälkimmäisessä oli annettu määräys laittaa asiat kuntoon, mutta sen sijaan eläinten asiat olivatkin pahentuneet. Vaikka ihminen uupuisikin niin eihän järki voi sen mukana mennä? Tuosta 1. tapauksesta on niin vähän aikaa (vasta syyteharkintaan menossa) että sen yksityiskohdista ei ole vielä julkista tietoa.

Joka tapauksessa niin tai näin niin ei eläimiä noin saa kohdella. Tämä heikentää niidenkin asemaan jotka hoitavat eläimensä esimerkillisesti. Teurastamot ja meijerit saisivat olla myös aktiivisempia tuottajiaan kohtaan, jos joku epäkohta huomataan eläimissä/maidossa niin siihen puututaan heti ettei tilanne lähde huononemaan. Hankalaa on tietenkin sellaiset  jäärät jotka väittää vielä että eläinten hoito on kunnossa vaikka se on kaukana siitä!

Totta on, että tuottaja on tuossa mokannut. Tai oikeastaan ei sittenkään. Valitettavasti on niin, että kun ihminen uupuu kunnolla, niin kyllä se järkikin siinä melkein menee. Kysymys on siitä, ettei kykene tekemään päätöstä. Siis ei mitään päätöstä. Jos vaimo kysyy, että otatko ruoan kanssa maitoa vai vettä, voi isäntä purskahtaa itkuun, kun ei pysty päättämään. Tavallaan siis järki tietää, mitä pitää tehdä, mutta kun siihen ei kykene, ei sitten millään... Nimimerkillä kokemusta on! Kuntoonlaittomääräys saattoi olla se viimeinen pisara. Jos rahat on loppu ja pitää valita vesipumpun tiivisteen ja leivän välillä, on surkea kehä ja suhina pään sisällä valmis! Onneksi meillä ei ollut eläimiä tilalla, mutta voin hyvin kuvitella miten itselleni olisi voinut käydä! Se on jopa itselleni näin jälkikäteen uskomatonta, miten vaikeaa silloin oli. Onneksi omalla kohdallani vaimo pelasti! Ja syvältä!!! 

Siitäkin olen ehdottomasti samaa mieltä, ettei eläimiä saa noin kohdella. Noita tapauksia en tunne, mutta hoitajien olisi ehdottomasti pitänyt saada jotain apua jo vuosia sitten. Jonkinlainen tarkastus olisi syytä kyllä pitää useammin. Naapuritkaan eivät oikeasti useinkaan kunnolla puutu tilanteeseen. Lopulta ilmoitus valvojalle on sitten jo pahin mahdollinen paikka. Naapurin kysymys " miten sulla menee" olisi oikeassa kohdassa saattanut pelastaa tilanteen. Milloin te kaikki lukijat olette käyneet naapurissa ja kysyneet, "miten menee"? Voisi olla hyväksi kaikille kysyä ja moni saattaisi yllättyä.
Don Essex

kulta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: Kun voimat loppuu....
Kyllä tuossa kyllä on tuottaja itse mokannut .

Samoilla linjoilla, tässä jälkimmäisessä oli annettu määräys laittaa asiat kuntoon, mutta sen sijaan eläinten asiat olivatkin pahentuneet. Vaikka ihminen uupuisikin niin eihän järki voi sen mukana mennä? Tuosta 1. tapauksesta on niin vähän aikaa (vasta syyteharkintaan menossa) että sen yksityiskohdista ei ole vielä julkista tietoa.

Joka tapauksessa niin tai näin niin ei eläimiä noin saa kohdella. Tämä heikentää niidenkin asemaan jotka hoitavat eläimensä esimerkillisesti. Teurastamot ja meijerit saisivat olla myös aktiivisempia tuottajiaan kohtaan, jos joku epäkohta huomataan eläimissä/maidossa niin siihen puututaan heti ettei tilanne lähde huononemaan. Hankalaa on tietenkin sellaiset  jäärät jotka väittää vielä että eläinten hoito on kunnossa vaikka se on kaukana siitä!

Totta on, että tuottaja on tuossa mokannut. Tai oikeastaan ei sittenkään. Valitettavasti on niin, että kun ihminen uupuu kunnolla, niin kyllä se järkikin siinä melkein menee. Kysymys on siitä, ettei kykene tekemään päätöstä. Siis ei mitään päätöstä. Jos vaimo kysyy, että otatko ruoan kanssa maitoa vai vettä, voi isäntä purskahtaa itkuun, kun ei pysty päättämään. Tavallaan siis järki tietää, mitä pitää tehdä, mutta kun siihen ei kykene, ei sitten millään... Nimimerkillä kokemusta on! Kuntoonlaittomääräys saattoi olla se viimeinen pisara. Jos rahat on loppu ja pitää valita vesipumpun tiivisteen ja leivän välillä, on surkea kehä ja suhina pään sisällä valmis! Onneksi meillä ei ollut eläimiä tilalla, mutta voin hyvin kuvitella miten itselleni olisi voinut käydä! Se on jopa itselleni näin jälkikäteen uskomatonta, miten vaikeaa silloin oli. Onneksi omalla kohdallani vaimo pelasti! Ja syvältä!!! 

Siitäkin olen ehdottomasti samaa mieltä, ettei eläimiä saa noin kohdella. Noita tapauksia en tunne, mutta hoitajien olisi ehdottomasti pitänyt saada jotain apua jo vuosia sitten. Jonkinlainen tarkastus olisi syytä kyllä pitää useammin. Naapuritkaan eivät oikeasti useinkaan kunnolla puutu tilanteeseen. Lopulta ilmoitus valvojalle on sitten jo pahin mahdollinen paikka. Naapurin kysymys " miten sulla menee" olisi oikeassa kohdassa saattanut pelastaa tilanteen. Milloin te kaikki lukijat olette käyneet naapurissa ja kysyneet, "miten menee"? Voisi olla hyväksi kaikille kysyä ja moni saattaisi yllättyä.

Hyvin sanottu.
Moni tulee "sokeeksi" tekemiselleen.Tuossa eräs entinen maidontuottaja on kädet kyynärpäitä myötä ristissä että pääsi siintä stressistä ja oravanpyörästä pois.
No joku ajattelee että se on vain luonteen heikkoutta..
Mä nyt ekaa kertaa yli 2kymmenee vuoteessa että teen järkevää työmäärää per/viikko.
Työterveys käyntien tekijöitä ei O palvelu kiinnostanu koskaan Maatalousyrittäjät hyvinvointi..

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8702
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: Kun voimat loppuu....
Kyllä tuossa kyllä on tuottaja itse mokannut .

Samoilla linjoilla, tässä jälkimmäisessä oli annettu määräys laittaa asiat kuntoon, mutta sen sijaan eläinten asiat olivatkin pahentuneet. Vaikka ihminen uupuisikin niin eihän järki voi sen mukana mennä? Tuosta 1. tapauksesta on niin vähän aikaa (vasta syyteharkintaan menossa) että sen yksityiskohdista ei ole vielä julkista tietoa.

Joka tapauksessa niin tai näin niin ei eläimiä noin saa kohdella. Tämä heikentää niidenkin asemaan jotka hoitavat eläimensä esimerkillisesti. Teurastamot ja meijerit saisivat olla myös aktiivisempia tuottajiaan kohtaan, jos joku epäkohta huomataan eläimissä/maidossa niin siihen puututaan heti ettei tilanne lähde huononemaan. Hankalaa on tietenkin sellaiset  jäärät jotka väittää vielä että eläinten hoito on kunnossa vaikka se on kaukana siitä!

Totta on, että tuottaja on tuossa mokannut. Tai oikeastaan ei sittenkään. Valitettavasti on niin, että kun ihminen uupuu kunnolla, niin kyllä se järkikin siinä melkein menee. Kysymys on siitä, ettei kykene tekemään päätöstä. Siis ei mitään päätöstä. Jos vaimo kysyy, että otatko ruoan kanssa maitoa vai vettä, voi isäntä purskahtaa itkuun, kun ei pysty päättämään. Tavallaan siis järki tietää, mitä pitää tehdä, mutta kun siihen ei kykene, ei sitten millään... Nimimerkillä kokemusta on! Kuntoonlaittomääräys saattoi olla se viimeinen pisara. Jos rahat on loppu ja pitää valita vesipumpun tiivisteen ja leivän välillä, on surkea kehä ja suhina pään sisällä valmis! Onneksi meillä ei ollut eläimiä tilalla, mutta voin hyvin kuvitella miten itselleni olisi voinut käydä! Se on jopa itselleni näin jälkikäteen uskomatonta, miten vaikeaa silloin oli. Onneksi omalla kohdallani vaimo pelasti! Ja syvältä!!! 

Siitäkin olen ehdottomasti samaa mieltä, ettei eläimiä saa noin kohdella. Noita tapauksia en tunne, mutta hoitajien olisi ehdottomasti pitänyt saada jotain apua jo vuosia sitten. Jonkinlainen tarkastus olisi syytä kyllä pitää useammin. Naapuritkaan eivät oikeasti useinkaan kunnolla puutu tilanteeseen. Lopulta ilmoitus valvojalle on sitten jo pahin mahdollinen paikka. Naapurin kysymys " miten sulla menee" olisi oikeassa kohdassa saattanut pelastaa tilanteen. Milloin te kaikki lukijat olette käyneet naapurissa ja kysyneet, "miten menee"? Voisi olla hyväksi kaikille kysyä ja moni saattaisi yllättyä.



Ja sitten kun vielä kylältä löytyisi lähimmäisenrakkautta ja talkoohenkeä nostaamaan vaikeuksissa oleva jaloilleen ja auttaa jatkamaan tai etsimään kunniallista ratkaisua eläintenpidon lopettamiseksi.
Näitä sivuja lukiessa tosin tuntuu vaan siltä, että vahingonilo on se useimman ainoa ilo.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Kun voimat loppuu....
Valitettava tilanne. Siis 13? lehmää?

Palstatilaa iltapäivälehdistä helpolla. Ymmärrettävästi päiväilyä täälläkin palstalla, koska kirjoittelijat alan ihmisiä.


Toisaalta ei tälläkään saitilla paljoa tähän ole kiinnitetty huomiota;

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/589195-ostersundomin-pentutehtailu-jatkunut-vuosia-alueen-asukas-karmivaa-touhua

http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712012200574462_u0.shtml

Pahempaa mielestäni jälkimmäinen toiminta on.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Kun voimat loppuu....
Toki läheisten avullakin hommaan saadaan järkeä, mutta eiköhän kuntien olisi aika saattaa lomatoimisto siihen moodiin, että siellä tehdään oikeasti töitä sen eteen, että kaikki saavat lomansa tasapuolisesti, eikä vain ne silmäätekevät..

Tuskin tuossa tilanteessa tuottaja edes hakee lomaa. Taitaa vaan "piiloutua" ongelmineen. Toisaalta onko lomittaja sitten oikea taho saattamaan asiat hetkellisesti kuntoon. Eräs tuttu lomittaja kerran sanoi, että ei ole mukava mennä tilalle, josta isäntäpari on lähtenyt lomalle jo edellisenä iltana ja lapulla on ilmoitus, että etsi jostain rehua. Ei luvannut enää mennä ko tilalle.
Onpa näitä lähtöjä tullut, että toimistolta on tilalle soitettu, ettette ole lomianne pitäneet ja nyt on lomittaja vapaana. Ja minä olen mennyt ja onpa aina otettu vastaan. Tällä on varmistettu, että hommat ovat hoidossa ja tilalla väki kunnossa. Ei se ylettömän vaikeaa ole sieltä lomatietokannasta katsoa kenellä on lomat pitämättä, koska silloin kun se uupumus ja henkinen loppu tulee niin ei silloin lomat käy mielessä. Lomittaja on yleensä hyvin päteväkin henkilö arvioimaan sitä tilan hoidon tilaa ja eläinten kuntoa, vielä sekin, että hänet otetaan tilalla vastaan huomattavasti avoimemmin kuin valvontaeläinlääkäri ja poliisi.   Lomittajien avulla on saatu ja saadaan pahojakin laiminlyöntejä korjattua, kun on vieraat silmät tilannetta katsomassa eikä ole sitä tilasokeutta. Nyt vain mennään siitä yli, mistä aita on matalin..eli lomittaja tulee tilalle vain pyynnöstä, eikä lomatoimistolla ole enää paikallistuntemusta, kuten ennen. Jotenkin tuo tuntuu hurjalta, että hyvinvointiin tärvää MElakin rahaa tukuttain, mutta tuollainen yksinkertainen asia kuin lomien pitämistä ei voida tarkistaa. Se lavertelee äkkiä pakoilevat tilat.
 
Nuo määräykset saa työntää sinne, minne ei aurinko paista, koska jos tilanväki on jo siinä pisteessä, että ei jaksa niin ei niitä kuoria edes avata, kun päältä näkee, mistä ovat tulleet. Niillä virkamies ostaa itselleen hyvän omantunnon, olen tehnyt jotain asian hyväksi. Eikö olisi parempi, että valvontaeläinlääkäri soittaisi lomatoimeen ja sieltä ihminen navetalle, jolle annettaisiin ohjeet, mitä pitää korjata ja mitä pitää tehdä, isännän avulla ja rahastuksella, tai sitten navetta tyhjäksi. Meillä uskotaan tuon paperin parantavaan voimaan aivan liikaa, se ei vain toimi, kun ihminen on jo ihan pihalla.

Viimeksi muokattu: 03.02.18 - klo:07:24 kirjoittanut navettapiika

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3669
Vs: Kun voimat loppuu....
Oiskohan tuossa hommassa myös kirveellä töitä täällä Suomessa,jos korvamerkit puuttuu,elukat ammutaan,H.joelle,lasku tilalle.Jos taas niitä ei hoideta ollenkaan,saavat odottaa vielä x-aikaa teurasautoa ja tilalle mahdollinen teurastili ja omistajalle toruminen,ei noin saa tehdä on käytänössä ainoa rangaistus mitä tuosta tulee.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Kun voimat loppuu....
Rusina voisi tehdä sellaisen mielikuvaharjoituksen, että teippaat suusi, sidot jalat ja kädet  ja sen jälkeen upotat itsesi suohon. Kännykkä tietysti poissa käytöstä. Koitat sieltä sitten kavuta itsesi ylös ja normaaliin toimintaan. Ei ole ihan helppo rasti. Terveenä on helppo huudella, että tee sitä tai tätä. Ei auta jos sä siellä suossa olet ja mä (tai viranomainen) tulen siihen viereen käskemään ja potkimaan lisää vauhtia. Ei siinä ole järjen puutteen kanssa mitään tekemistä. Kroppa ei voi tehdä mitään, kun käskyä ei tule kovalevyltä. Kuten navettapiika tuossa kirjoittikin, niin se ihan konkreettinen fyysinen apu voi olla se pelastava teko. Joskus se on ihan yksi kerta, mutta yleensä vaatii pidempää apujaksoa. Ei se homma korjaannu tosiaan millään parin päivän lomalla, mutta sekin yhdessä konkreettisen avun kanssa voi olla hyvinkin ratkaiseva positiivisen suunnan löytämiseen. Mielenterveyden ongelmista paraneminen kestää yleensä pitkään (vuosiakin) ja loppuelämänsä saa tarkkailla vielä, ettei homma lähde vetämään väärälle raiteelle. Tosin sitten voi olla se avunhakemiskynnys paljon matalampi, jolloin tilanne ei karkaa pahaksi.

Sinällään kummallista tuo suhtautuminen mielenterveyden ongelmiin. Ihmiset saattavat kailottaa turuilla ja toreilla kaikenmaailman peräsuolen tähystykset, mutta jos sanot, että kävin psykologilla tai psykiatrilla, keskustelu yleensä loppuu aika lyhyeen ja ihminen lähtee pois. Ei kai tuo ole hullu...

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Kun voimat loppuu....
Kyllä tuossa kyllä on tuottaja itse mokannut .

Samoilla linjoilla, tässä jälkimmäisessä oli annettu määräys laittaa asiat kuntoon, mutta sen sijaan eläinten asiat olivatkin pahentuneet. Vaikka ihminen uupuisikin niin eihän järki voi sen mukana mennä? Tuosta 1. tapauksesta on niin vähän aikaa (vasta syyteharkintaan menossa) että sen yksityiskohdista ei ole vielä julkista tietoa.

Joka tapauksessa niin tai näin niin ei eläimiä noin saa kohdella. Tämä heikentää niidenkin asemaan jotka hoitavat eläimensä esimerkillisesti. Teurastamot ja meijerit saisivat olla myös aktiivisempia tuottajiaan kohtaan, jos joku epäkohta huomataan eläimissä/maidossa niin siihen puututaan heti ettei tilanne lähde huononemaan. Hankalaa on tietenkin sellaiset  jäärät jotka väittää vielä että eläinten hoito on kunnossa vaikka se on kaukana siitä!

Itse olen vierestä nähneenä melko eri mieltä. Eli kun uupuu, niin ei järkikään toimi.  :'(
Olet ihan oikeassa, mutta silti on yrittäjän omalla vastuulla hoitaa että ei pääse uupumaan. Uupumus on monen asian summa ja harvoin siihen riittää loma ja lomittaja, vaan täytyy alkaa tekemään asioita eri tavalla. Usein taustalla on myös päihteitä ja masennusta, sekä taloudellisia huolia jotka kaikki kiertävät kehässä johtaen lopulta totaaliseen romahdukseen.

Byrokratia, korvamerkit, kirjanpidot kuuluvat osana hommaan, ne täytyy tehdä. Tai sitten täytyy tehdä jotain muuta, käydä vaikka keskustelemassa ammattiauttajan kanssa kaatuuko maailma korvamerkkiin? Ei kaadu.

Jos on uupunut on uupunut niin pitkään kunnes ratkeaa, tai tekee muutosliikkeen parempaan. Idea on yksinkertainen, mutta joskus vaikea käytännössä toteuttaa ja siinä tarvitsee jonkun toisen apua.

Nothing is Something Worth Doing

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2768
Vs: Kun voimat loppuu....
>Uupumus on monen asian summa ja harvoin siihen riittää loma ja lomittaja

Uupumisesta toipumiseen menee vähintään sama aika kuin uupumiseen itseensä.Eli kevysti monta vuottakin.

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Kun voimat loppuu....
Tiedän itsekin mitä stressi ja uupuminen on. Olen kuitenkin aina hakenut apua ajoissa sillä olen lisäksi kolmen lapsen äiti. En voi alkaa toimintakyvyttömäksi vaan sen takia etten viitsi tehdä asialle mitään. Yleisin virhe on se että ei lähdetä itse hakemaan apua. Et sä voi odottaa että joku naapuri tulis 5 km päästä kysymään että mitä kuuluu?

Sen ymmärrän että laskut, velat, verokirjanpito ja tukibyrokratia voi aiheuttaa niin pahan uupumisen että siitä ei omin avuin selviä. Mutta että jätetään eläimet kokonaan hoidotta jopa ilman vettä ja minkäänlaista kortta, niin sitä on vaikea ymmärtää. Nyttemmin saa apua Melalta  ja Mtk:lta äkilliseenkin avun tarpeeseen. Esimerkiksi jos on ennakkoverot maksamatta niin Melalla on siihen joku apu tai ihan henkiseen kulumiseen saa apua. Nämä ihmiset auttaa ja ne ovat puhelinsoiton päässä. Hakea voi hakusanoilla esim " välitä viljelijästä" ja farmarin varavoima. 

navettapiika

  • Vieras
Vs: Kun voimat loppuu....
Tiedän itsekin mitä stressi ja uupuminen on. Olen kuitenkin aina hakenut apua ajoissa sillä olen lisäksi kolmen lapsen äiti. En voi alkaa toimintakyvyttömäksi vaan sen takia etten viitsi tehdä asialle mitään. Yleisin virhe on se että ei lähdetä itse hakemaan apua. Et sä voi odottaa että joku naapuri tulis 5 km päästä kysymään että mitä kuuluu?

Sen ymmärrän että laskut, velat, verokirjanpito ja tukibyrokratia voi aiheuttaa niin pahan uupumisen että siitä ei omin avuin selviä. Mutta että jätetään eläimet kokonaan hoidotta jopa ilman vettä ja minkäänlaista kortta, niin sitä on vaikea ymmärtää. Nyttemmin saa apua Melalta  ja Mtk:lta äkilliseenkin avun tarpeeseen. Esimerkiksi jos on ennakkoverot maksamatta niin Melalla on siihen joku apu tai ihan henkiseen kulumiseen saa apua. Nämä ihmiset auttaa ja ne ovat puhelinsoiton päässä. Hakea voi hakusanoilla esim " välitä viljelijästä" ja farmarin varavoima.
Siis oikeasti, ei ole olemassa syytä, mikä oikeuttaisi jättämään elukat hoidotta. Tämä on se lähtökohta, eikä tätä kukaan voi kiistää. Mutta eivät ne hoidu yhtään paremmin määräyksillä ja kehotuksilla, ne ovat vain huonoa paperia, mitkä voi tyynesti heittää tuleen. Tuo ei ole se oikea ja nopea tapa hoitaa asioita kuntoon.
Meillä on toimiva järjestelmä, mistä voidaan hätäapua antaa ja siellä on osaavaa väkeä töissä, tai näin olen ainakin kuullut. Jos haluamme asioiden oikeasti tulevan kuntoon niin silloin on tilalle annettava oikeasti apua, mutta tuo paperin palanen ei sitä tuo.

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Kun voimat loppuu....
Tiedän itsekin mitä stressi ja uupuminen on. Olen kuitenkin aina hakenut apua ajoissa sillä olen lisäksi kolmen lapsen äiti. En voi alkaa toimintakyvyttömäksi vaan sen takia etten viitsi tehdä asialle mitään. Yleisin virhe on se että ei lähdetä itse hakemaan apua. Et sä voi odottaa että joku naapuri tulis 5 km päästä kysymään että mitä kuuluu?

Sen ymmärrän että laskut, velat, verokirjanpito ja tukibyrokratia voi aiheuttaa niin pahan uupumisen että siitä ei omin avuin selviä. Mutta että jätetään eläimet kokonaan hoidotta jopa ilman vettä ja minkäänlaista kortta, niin sitä on vaikea ymmärtää. Nyttemmin saa apua Melalta  ja Mtk:lta äkilliseenkin avun tarpeeseen. Esimerkiksi jos on ennakkoverot maksamatta niin Melalla on siihen joku apu tai ihan henkiseen kulumiseen saa apua. Nämä ihmiset auttaa ja ne ovat puhelinsoiton päässä. Hakea voi hakusanoilla esim " välitä viljelijästä" ja farmarin varavoima.
Siis oikeasti, ei ole olemassa syytä, mikä oikeuttaisi jättämään elukat hoidotta. Tämä on se lähtökohta, eikä tätä kukaan voi kiistää. Mutta eivät ne hoidu yhtään paremmin määräyksillä ja kehotuksilla, ne ovat vain huonoa paperia, mitkä voi tyynesti heittää tuleen. Tuo ei ole se oikea ja nopea tapa hoitaa asioita kuntoon.
Meillä on toimiva järjestelmä, mistä voidaan hätäapua antaa ja siellä on osaavaa väkeä töissä, tai näin olen ainakin kuullut. Jos haluamme asioiden oikeasti tulevan kuntoon niin silloin on tilalle annettava oikeasti apua, mutta tuo paperin palanen ei sitä tuo.

Mitä niinkun koitit mulle vasta tuohon? Olla samaa mieltä vai jotenkin kierolla tavalla eri mieltä? Siis tarkoitin että pakollisiin paperibyrokratiaan monikin uupuu, mutta eläinten hoito pitäisi hoitua edes "selkäytimestä" kun usein nämä ovat pitkän linjan tuottajia.

Viimeksi muokattu: 03.02.18 - klo:16:11 kirjoittanut Rusina

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: Kun voimat loppuu....
Nykyinen byrokratiakyykytystaakka ei ole kuulunut maatalous yrittämiseen, vaan se on kertynyt pikkuhiljaa. Mikään ei kuulu ja ole pysyvää, se on yks tupsaus jossakin ja byrokratia voi kadota sinne mistä on tullutkin. En ymmärrä tätä lammas asennetta. Jos olisi vähääkään porukoilla yhteishenkeä ja välittämistä ei viljelijöitä kohdeltaisi noin ala-arvoisesti. Kyllä se jokaisen kohdalle joskus sattuu, kunnon rapsunen, muistakaa sitten kehua sitä ansaittua tuhansien eurojen sanktioita, jos se kerran on oikein. Kallispalkkaiset eläinlääkärit pitäisi muuten irtisanoa tuottajien omistamista laitoksista tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Konsultaatiota voisi ostaa irtotunteina niiltä eläinlääkäreitä,  jotka sitä edullisimmin tarjoaa. Elämme vaikeita aikoja ja joka centti jakoon tuottajahintoihin. Rahaa tilat tarvitsevat, eivätkä olkapäätä mihin nyyhkyttää. Se on muuten aika monen tarkastajan ja eläinlääkärin omalla tunnolla kun tila joutuu syöksykierteeseen. Sikäli kannattaa miettiä todella tarkkaan miten toimitaan, lain takana on hyvä kyykkiä, mutta muisti on pitkä jos epäoikeudenmukaisesti on toimittu. Jos olisin tarkastaja, saisin teidän jokaisen tilalta merkintöjä pöytäkirjaan, ihan varmasti! Sitten on näitä yksinäisiä karjanpitäjiä, joilla ilman muuta joka päivä löytyy sanomista jos niin halutaan nähdä. Ja todellisuudessa eläimillä ei ole mitään hätää, päinvastoin ne ovat ok.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Kun voimat loppuu....
Tiedän itsekin mitä stressi ja uupuminen on. Olen kuitenkin aina hakenut apua ajoissa sillä olen lisäksi kolmen lapsen äiti. En voi alkaa toimintakyvyttömäksi vaan sen takia etten viitsi tehdä asialle mitään. Yleisin virhe on se että ei lähdetä itse hakemaan apua. Et sä voi odottaa että joku naapuri tulis 5 km päästä kysymään että mitä kuuluu?

Sen ymmärrän että laskut, velat, verokirjanpito ja tukibyrokratia voi aiheuttaa niin pahan uupumisen että siitä ei omin avuin selviä. Mutta että jätetään eläimet kokonaan hoidotta jopa ilman vettä ja minkäänlaista kortta, niin sitä on vaikea ymmärtää. Nyttemmin saa apua Melalta  ja Mtk:lta äkilliseenkin avun tarpeeseen. Esimerkiksi jos on ennakkoverot maksamatta niin Melalla on siihen joku apu tai ihan henkiseen kulumiseen saa apua. Nämä ihmiset auttaa ja ne ovat puhelinsoiton päässä. Hakea voi hakusanoilla esim " välitä viljelijästä" ja farmarin varavoima. 

Uupuminen on eri asia kuin masennus ja sitäkin on hyvin eri asteista. Sitä on tosiaan ulkopuolisen (terveen) varmasti vaikea jopa mahdoton ymmärtää, miksi joku jättää eläimensä hoitamatta. Ihan yhtä vaikea on ymmärtää äitiä, joka tappaa lapsensa masennuksen takia tai miksi joku tekee itsemurhan. Ihan yhtä hyvin voisi kysyä syöpään kuolevalta, miksi et parane. Jonkin sellainen asia ottaa elimistössä vallan, jolle ei ihminen itse voi mitään. Silloin se sopivassa kohdassa tuleva apu pelastaa paljon. Se apu voi sitten olla hyvinkin monenlaisia asioita. Toisinaan elimistön tuhoava voima on sen verran suuri, ettei siihen sitten sopivaa "lääkettä" edes löydykään.

Mutta hyvä sinun ja perheesi kannalta, että olet omalta osaltasi saanut hoidettua asiat kuntoon. Ja toivon todellakin, että mahdollisimman moni muukin pystyy samaan. Kun on hiukan nähnyt elämää sieltä synkemmältäkin puolelta, jopa rajan läheltä, niin sellainen turha ruusunpunainen utopia on hävinnyt ja pystyy jollakin tapaa ymmärtämään näitä ääritapauksiakin tai jollakin tapaa sitä tilannetta. No hiukan vaikea selittää, mutta en tietenkään hyväksy lain ulkopuolelle meneviä tekoja.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Kun voimat loppuu....
Tiedän itsekin mitä stressi ja uupuminen on. Olen kuitenkin aina hakenut apua ajoissa sillä olen lisäksi kolmen lapsen äiti. En voi alkaa toimintakyvyttömäksi vaan sen takia etten viitsi tehdä asialle mitään. Yleisin virhe on se että ei lähdetä itse hakemaan apua. Et sä voi odottaa että joku naapuri tulis 5 km päästä kysymään että mitä kuuluu?

Sen ymmärrän että laskut, velat, verokirjanpito ja tukibyrokratia voi aiheuttaa niin pahan uupumisen että siitä ei omin avuin selviä. Mutta että jätetään eläimet kokonaan hoidotta jopa ilman vettä ja minkäänlaista kortta, niin sitä on vaikea ymmärtää. Nyttemmin saa apua Melalta  ja Mtk:lta äkilliseenkin avun tarpeeseen. Esimerkiksi jos on ennakkoverot maksamatta niin Melalla on siihen joku apu tai ihan henkiseen kulumiseen saa apua. Nämä ihmiset auttaa ja ne ovat puhelinsoiton päässä. Hakea voi hakusanoilla esim " välitä viljelijästä" ja farmarin varavoima.
Siis oikeasti, ei ole olemassa syytä, mikä oikeuttaisi jättämään elukat hoidotta. Tämä on se lähtökohta, eikä tätä kukaan voi kiistää. Mutta eivät ne hoidu yhtään paremmin määräyksillä ja kehotuksilla, ne ovat vain huonoa paperia, mitkä voi tyynesti heittää tuleen. Tuo ei ole se oikea ja nopea tapa hoitaa asioita kuntoon.
Meillä on toimiva järjestelmä, mistä voidaan hätäapua antaa ja siellä on osaavaa väkeä töissä, tai näin olen ainakin kuullut. Jos haluamme asioiden oikeasti tulevan kuntoon niin silloin on tilalle annettava oikeasti apua, mutta tuo paperin palanen ei sitä tuo.

Mitä niinkun koitit mulle vasta tuohon? Olla samaa mieltä vai jotenkin kierolla tavalla eri mieltä? Siis tarkoitin että pakollisiin paperibyrokratiaan monikin uupuu, mutta eläinten hoito pitäisi hoitua edes "selkäytimestä" kun usein nämä ovat pitkän linjan tuottajia.
Juuri nämä pitkänlinjantuottajat ovat siinä ristitulessa, ei tuota mitään,pitäisi laajentaa ja sitten tehdään niitä poikkeusratkaisuja, millä saadaan eläimiä lisää. Sitten ei tulekaan sitä remonttia tai muuta ja nuo poikkeustapaukset uuvuttavat.  Se tilasokeus saa näkemään asiat aivan eri valossa kuin ne todellisuudessa ovat, siihen vielä omia henkilökohtaisia ongelmia, niin soppa on sattumia vaille valmis. 
Tuo selkäydin on monelle oikeasti sitä kaksi kertaa päivässä juottoa ämpäristä ja heiniä eteen, sitten kourallinen suolaa ja jauhoja..tätäkin tehdään vieläkin Suomessa joka päivä. Pitäisikö tähän eläinten hoitoon määrätä ikärajat? Vain alle 65 vuotiaille ja yli 25 vuotiaille, että järkeä löytyisi riittävästi..
Ja tuota henkistä apua on vaikeaa löytää, kun eivät nämä nykyajan ihmiset edes ymmärrä, miten tuollainen navetta toimii, niin miten siinä löytyy se yhteinen ymmärrys asioitten tilasta.