• Tavallinen aihe

Aihe Dyna vt kokemuksia  (Luettu 20319 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Dyna vt kokemuksia
Leyland Synchro
VW Syncro

synkrorengas

Eiköhän tehohäviöt johdu laatikoiden muista eroista, kuin ihan suoraan synkroista? Synkrolaatikoissa taitaa kaikissa olla esim. painevoitelu.
Jos esim jätetään 702 Valmetin laatikosta synkrot pois, tuskin on mainittavaa eroa! Synkronirenkaathan välittävät voimaa ainoastaan, kun sovitetaan rattaiden nopeuksia vaihtamisen yhteydessä.

Pikavaihteet, suunanavaihtajat ynm. vaikuttaa asiaa. Syngronoimaton 8+2/6+2 on varmaan hyötysuhteeltaan paras. Siinä koneviestin testissä muistaakseni verrattiin myös merkkien sisällä tehohäviötä. Siinä tais jopa olla valtroja kaksi toinen ihan perus lootalla ja toinen turbiinilla. Sitä en muista oliko jopa voitu erotella perus valtra ja pikavaihteelinenkin perus kone erilleen.

testi oli lähtenyt siitä että eräs isäntä oli ottanut koneviestiin yhteyttä. Ihmetellyt että hänen uusi traktori ei jaksa vetää äestä niin hyvin kuin vanha 702. paperilla uuden piti olla huomattavsti tehokaampi. Myyjä ei ollut ottanut asiaa miläsäkkään. Koneviesti testasi ja tuli tulokseen ISÄNTÄ OLI OIKEASSA:
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6499
  • karkki vai keppana?
Vs: Dyna vt kokemuksia
Leyland Synchro
VW Syncro

synkrorengas

Eiköhän tehohäviöt johdu laatikoiden muista eroista, kuin ihan suoraan synkroista? Synkrolaatikoissa taitaa kaikissa olla esim. painevoitelu.
Jos esim jätetään 702 Valmetin laatikosta synkrot pois, tuskin on mainittavaa eroa! Synkronirenkaathan välittävät voimaa ainoastaan, kun sovitetaan rattaiden nopeuksia vaihtamisen yhteydessä.

Pikavaihteet, suunanavaihtajat ynm. vaikuttaa asiaa. Syngronoimaton 8+2/6+2 on varmaan hyötysuhteeltaan paras. Siinä koneviestin testissä muistaakseni verrattiin myös merkkien sisällä tehohäviötä. Siinä tais jopa olla valtroja kaksi toinen ihan perus lootalla ja toinen turbiinilla. Sitä en muista oliko jopa voitu erotella perus valtra ja pikavaihteelinenkin perus kone erilleen.

testi oli lähtenyt siitä että eräs isäntä oli ottanut koneviestiin yhteyttä. Ihmetellyt että hänen uusi traktori ei jaksa vetää äestä niin hyvin kuin vanha 702. paperilla uuden piti olla huomattavsti tehokaampi. Myyjä ei ollut ottanut asiaa miläsäkkään. Koneviesti testasi ja tuli tulokseen ISÄNTÄ OLI OIKEASSA:

Joo, jos vielä vaihtui takaveto nelivetoon ja tuli 2000kg lisää painoa :D
pessimisti ei pety!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Dyna vt kokemuksia
Leyland Synchro
VW Syncro

synkrorengas

Eiköhän tehohäviöt johdu laatikoiden muista eroista, kuin ihan suoraan synkroista? Synkrolaatikoissa taitaa kaikissa olla esim. painevoitelu.
Jos esim jätetään 702 Valmetin laatikosta synkrot pois, tuskin on mainittavaa eroa! Synkronirenkaathan välittävät voimaa ainoastaan, kun sovitetaan rattaiden nopeuksia vaihtamisen yhteydessä.

Pikavaihteet, suunanavaihtajat ynm. vaikuttaa asiaa. Syngronoimaton 8+2/6+2 on varmaan hyötysuhteeltaan paras. Siinä koneviestin testissä muistaakseni verrattiin myös merkkien sisällä tehohäviötä. Siinä tais jopa olla valtroja kaksi toinen ihan perus lootalla ja toinen turbiinilla. Sitä en muista oliko jopa voitu erotella perus valtra ja pikavaihteelinenkin perus kone erilleen.

testi oli lähtenyt siitä että eräs isäntä oli ottanut koneviestiin yhteyttä. Ihmetellyt että hänen uusi traktori ei jaksa vetää äestä niin hyvin kuin vanha 702. paperilla uuden piti olla huomattavsti tehokaampi. Myyjä ei ollut ottanut asiaa miläsäkkään. Koneviesti testasi ja tuli tulokseen ISÄNTÄ OLI OIKEASSA:

Joo, jos vielä vaihtui takaveto nelivetoon ja tuli 2000kg lisää painoa :D

Tuota en muista oliko noin. Ite kyllä huomannut että neliveto pikemminkin lisää vetokykyä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6499
  • karkki vai keppana?
Vs: Dyna vt kokemuksia
Leyland Synchro
VW Syncro

synkrorengas

Eiköhän tehohäviöt johdu laatikoiden muista eroista, kuin ihan suoraan synkroista? Synkrolaatikoissa taitaa kaikissa olla esim. painevoitelu.
Jos esim jätetään 702 Valmetin laatikosta synkrot pois, tuskin on mainittavaa eroa! Synkronirenkaathan välittävät voimaa ainoastaan, kun sovitetaan rattaiden nopeuksia vaihtamisen yhteydessä.

Pikavaihteet, suunanavaihtajat ynm. vaikuttaa asiaa. Syngronoimaton 8+2/6+2 on varmaan hyötysuhteeltaan paras. Siinä koneviestin testissä muistaakseni verrattiin myös merkkien sisällä tehohäviötä. Siinä tais jopa olla valtroja kaksi toinen ihan perus lootalla ja toinen turbiinilla. Sitä en muista oliko jopa voitu erotella perus valtra ja pikavaihteelinenkin perus kone erilleen.

testi oli lähtenyt siitä että eräs isäntä oli ottanut koneviestiin yhteyttä. Ihmetellyt että hänen uusi traktori ei jaksa vetää äestä niin hyvin kuin vanha 702. paperilla uuden piti olla huomattavsti tehokaampi. Myyjä ei ollut ottanut asiaa miläsäkkään. Koneviesti testasi ja tuli tulokseen ISÄNTÄ OLI OIKEASSA:

Joo, jos vielä vaihtui takaveto nelivetoon ja tuli 2000kg lisää painoa :D

Tuota en muista oliko noin. Ite kyllä huomannut että neliveto pikemminkin lisää vetokykyä.
Lisäähän se vetokykyä, mutta jos se tuntuu kuskista tehottomalta, kun pyörät ei lyö kaasusta tyhjää?
pessimisti ei pety!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Dyna vt kokemuksia
Leyland Synchro
VW Syncro

synkrorengas

Eiköhän tehohäviöt johdu laatikoiden muista eroista, kuin ihan suoraan synkroista? Synkrolaatikoissa taitaa kaikissa olla esim. painevoitelu.
Jos esim jätetään 702 Valmetin laatikosta synkrot pois, tuskin on mainittavaa eroa! Synkronirenkaathan välittävät voimaa ainoastaan, kun sovitetaan rattaiden nopeuksia vaihtamisen yhteydessä.

Pikavaihteet, suunanavaihtajat ynm. vaikuttaa asiaa. Syngronoimaton 8+2/6+2 on varmaan hyötysuhteeltaan paras. Siinä koneviestin testissä muistaakseni verrattiin myös merkkien sisällä tehohäviötä. Siinä tais jopa olla valtroja kaksi toinen ihan perus lootalla ja toinen turbiinilla. Sitä en muista oliko jopa voitu erotella perus valtra ja pikavaihteelinenkin perus kone erilleen.

testi oli lähtenyt siitä että eräs isäntä oli ottanut koneviestiin yhteyttä. Ihmetellyt että hänen uusi traktori ei jaksa vetää äestä niin hyvin kuin vanha 702. paperilla uuden piti olla huomattavsti tehokaampi. Myyjä ei ollut ottanut asiaa miläsäkkään. Koneviesti testasi ja tuli tulokseen ISÄNTÄ OLI OIKEASSA:

Joo, jos vielä vaihtui takaveto nelivetoon ja tuli 2000kg lisää painoa :D

Tuota en muista oliko noin. Ite kyllä huomannut että neliveto pikemminkin lisää vetokykyä.
Lisäähän se vetokykyä, mutta jos se tuntuu kuskista tehottomalta, kun pyörät ei lyö kaasusta tyhjää?

Toi voi tietysti olla mahdolista, mutta muistelisin sen koneviestin jutun perustuneen siihen asiaan että traktoreiden omistajan mukaan uudempi ei jaksanut vetää samaa äestä yhtä nopeasti kuin vanha. Pitäs testata oikeestaan jos jostain löytäisi ihan perus 115-120 heppasen nelikon, että paljonko kovempaa se vetää minun 5 metrin potilaa kuin tuo 6800 valtra. Valtra jaksaa juuri vetää 8-10km/h kun kone huutaa 2200 kierosta. Vaihdat pykälän isommalle, niin puutuu heti.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 436
Vs: Dyna vt kokemuksia
Voi olla se 6800 liika vanha. Eikös tämä vetämättömyys alkanu aikoinaan näistä uusista ihmeellisistä tehonormeista? Valmetti tais olla etunenässä nillä ilmottamassa vai oonko väärässä? Ennen oli DIN ja SAE, nyt on iso normia ja ece normia ja mitä lie,moottorin teoreettisia tehoja ilman apulaitteita. Esimerkkinä 140 Ännä valametti,vahvin nelisylinterinen,oon kuullu höpistävän puolestatoistasadasta hevosesta,yllättäen penkissä veivaa vain 120 hepoa. Kuitenkin ko. härpäke on voimansiirroltaan ja rungoltaan kai jo aika järeä,eli painoa löytyy. Luulen että 6800 ilmotettu ja penkitetty teho ovat paljon lähempänä toisiaan kuin tuollaisen ännäläisen.
Lisätehoja lisätehoja,pitää koneen liikkua tai ulosotosta mennä tietyn verran,kuulin kerran kovasta halontekijästä,syötti konettaan niin kiivaasti että traktori edessä meinas kakostella. Oli laittanu ryöminnällä traktorin liikkumaan että saanu lisätehon käyttöön ;) ;)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Dyna vt kokemuksia
Voi olla se 6800 liika vanha. Eikös tämä vetämättömyys alkanu aikoinaan näistä uusista ihmeellisistä tehonormeista? Valmetti tais olla etunenässä nillä ilmottamassa vai oonko väärässä? Ennen oli DIN ja SAE, nyt on iso normia ja ece normia ja mitä lie,moottorin teoreettisia tehoja ilman apulaitteita. Esimerkkinä 140 Ännä valametti,vahvin nelisylinterinen,oon kuullu höpistävän puolestatoistasadasta hevosesta,yllättäen penkissä veivaa vain 120 hepoa. Kuitenkin ko. härpäke on voimansiirroltaan ja rungoltaan kai jo aika järeä,eli painoa löytyy. Luulen että 6800 ilmotettu ja penkitetty teho ovat paljon lähempänä toisiaan kuin tuollaisen ännäläisen.
Lisätehoja lisätehoja,pitää koneen liikkua tai ulosotosta mennä tietyn verran,kuulin kerran kovasta halontekijästä,syötti konettaan niin kiivaasti että traktori edessä meinas kakostella. Oli laittanu ryöminnällä traktorin liikkumaan että saanu lisätehon käyttöön ;) ;)

Muistaakseni minun 6800 kävi Valtran testipenkin läpi. Moottorista löytyi se 115 Konia. Jooo.... Valmetti/Fergu/Acgo tosiaan ilmoittaa 150 konia 4 pyttyiseen sisu dieseliin. 140 taitaa löytyä jostain kyltistä koneen juurelta. Tuo 120 konia voi olla lähempänä kun otetaan kaikki apulaitteet huomioon ja voima siirtyy voimanottoakselilta dynamometriin. Fendin 820 on muistaakseni Suomessa puhuttu 210 hevosvoimasta. Saksassa Puhutaan 195 hevosvoimasta. Traktor Powerin testissä mittasivat Dynamohäviöksi 5%. Vetotehohäviöksi 30%. Saksassa puhutaan dunamotehosta; eli tuo 15 hevosvoimaa on juuri tuo tehohäviö mikä syntyy kun voima siirtyy moottorilta ulosottoakselille. Jenkeissä taas puhutaan vetotehosta.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

J.A

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: Dyna vt kokemuksia
Voi olla se 6800 liika vanha. Eikös tämä vetämättömyys alkanu aikoinaan näistä uusista ihmeellisistä tehonormeista? Valmetti tais olla etunenässä nillä ilmottamassa vai oonko väärässä? Ennen oli DIN ja SAE, nyt on iso normia ja ece normia ja mitä lie,moottorin teoreettisia tehoja ilman apulaitteita. Esimerkkinä 140 Ännä valametti,vahvin nelisylinterinen,oon kuullu höpistävän puolestatoistasadasta hevosesta,yllättäen penkissä veivaa vain 120 hepoa. Kuitenkin ko. härpäke on voimansiirroltaan ja rungoltaan kai jo aika järeä,eli painoa löytyy. Luulen että 6800 ilmotettu ja penkitetty teho ovat paljon lähempänä toisiaan kuin tuollaisen ännäläisen.
Lisätehoja lisätehoja,pitää koneen liikkua tai ulosotosta mennä tietyn verran,kuulin kerran kovasta halontekijästä,syötti konettaan niin kiivaasti että traktori edessä meinas kakostella. Oli laittanu ryöminnällä traktorin liikkumaan että saanu lisätehon käyttöön ;) ;)

Muistaakseni minun 6800 kävi Valtran testipenkin läpi. Moottorista löytyi se 115 Konia. Jooo.... Valmetti/Fergu/Acgo tosiaan ilmoittaa 150 konia 4 pyttyiseen sisu dieseliin. 140 taitaa löytyä jostain kyltistä koneen juurelta. Tuo 120 konia voi olla lähempänä kun otetaan kaikki apulaitteet huomioon ja voima siirtyy voimanottoakselilta dynamometriin. Fendin 820 on muistaakseni Suomessa puhuttu 210 hevosvoimasta. Saksassa Puhutaan 195 hevosvoimasta. Traktor Powerin testissä mittasivat Dynamohäviöksi 5%. Vetotehohäviöksi 30%. Saksassa puhutaan dunamotehosta; eli tuo 15 hevosvoimaa on juuri tuo tehohäviö mikä syntyy kun voima siirtyy moottorilta ulosottoakselille. Jenkeissä taas puhutaan vetotehosta.
136hv/540nm tuli vakio 141 ännän ulosotolta.

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 207
Vs: Dyna vt kokemuksia
Voi olla se 6800 liika vanha. Eikös tämä vetämättömyys alkanu aikoinaan näistä uusista ihmeellisistä tehonormeista? Valmetti tais olla etunenässä nillä ilmottamassa vai oonko väärässä? Ennen oli DIN ja SAE, nyt on iso normia ja ece normia ja mitä lie,moottorin teoreettisia tehoja ilman apulaitteita. Esimerkkinä 140 Ännä valametti,vahvin nelisylinterinen,oon kuullu höpistävän puolestatoistasadasta hevosesta,yllättäen penkissä veivaa vain 120 hepoa. Kuitenkin ko. härpäke on voimansiirroltaan ja rungoltaan kai jo aika järeä,eli painoa löytyy. Luulen että 6800 ilmotettu ja penkitetty teho ovat paljon lähempänä toisiaan kuin tuollaisen ännäläisen.
Lisätehoja lisätehoja,pitää koneen liikkua tai ulosotosta mennä tietyn verran,kuulin kerran kovasta halontekijästä,syötti konettaan niin kiivaasti että traktori edessä meinas kakostella. Oli laittanu ryöminnällä traktorin liikkumaan että saanu lisätehon käyttöön ;) ;)

Muistaakseni minun 6800 kävi Valtran testipenkin läpi. Moottorista löytyi se 115 Konia. Jooo.... Valmetti/Fergu/Acgo tosiaan ilmoittaa 150 konia 4 pyttyiseen sisu dieseliin. 140 taitaa löytyä jostain kyltistä koneen juurelta. Tuo 120 konia voi olla lähempänä kun otetaan kaikki apulaitteet huomioon ja voima siirtyy voimanottoakselilta dynamometriin. Fendin 820 on muistaakseni Suomessa puhuttu 210 hevosvoimasta. Saksassa Puhutaan 195 hevosvoimasta. Traktor Powerin testissä mittasivat Dynamohäviöksi 5%. Vetotehohäviöksi 30%. Saksassa puhutaan dunamotehosta; eli tuo 15 hevosvoimaa on juuri tuo tehohäviö mikä syntyy kun voima siirtyy moottorilta ulosottoakselille. Jenkeissä taas puhutaan vetotehosta.
136hv/540nm tuli vakio 141 ännän ulosotolta.
Oma 141 ännä 128,1hv/482nm

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2603
Vs: Dyna vt kokemuksia

Teho hävikki on jotain 25-30% mehuvetoisissa. Eli jos sinulla on syngronoimaton joku TV-35 FOORTI, niin se vastaa lähes 240 heppaista mehuvetoista traktoria. Tähän teho häviöön puututaan vasta kun tulee sähköinen voimansiirto traktoreihin. Moottorit voi toimia silloin optimiteholla koko ajan ja akkujen kautta ohjataan napa moottoreille sopivasti virtaa. Se että edellyttääkö tämä täysin sähköistä traktoria, niin en tiedä, vai voisiko tämän toteuttaa polttomoottorin pyörittämällä agreggaatilla.


Muistaako kukaan aiheuttiko vaihteiston syngronointi yli vai alle 2 % tehohävikin ?
Synkronointi kirjoitetaan ilman g:tä, eikä vaikuta vaihteiston hyötysuhteeseen.


Make paljasti jutun heti alkuunsa. Oli vaan ihan pakko kysyä.

Viimeksi muokattu: 31.03.18 - klo:16:20 kirjoittanut ilkka

J.A

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 15
Vs: Dyna vt kokemuksia
Oma 141 ännä 128,1hv/482nm
Tuosta 136hv/540nm penkittäjä kyseliki, että onko nokka-akseli hiottu, kun vääntö oli nuon korkea, vaikka oli nokka-akselit aivan tehtaan jäljiltä.

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 207
Vs: Dyna vt kokemuksia
Oma 141 ännä 128,1hv/482nm
Tuosta 136hv/540nm penkittäjä kyseliki, että onko nokka-akseli hiottu, kun vääntö oli nuon korkea, vaikka oli nokka-akselit aivan tehtaan jäljiltä.
Me taas ihmeteltiin noita mun lukemia, kun kaverin ännä, joka on noin puoli vuotta vanhempi ja 1000h vähemmän ajettu antoi lähes samat lukemat mitä sullakin

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Dyna vt kokemuksia
Oma 141 ännä 128,1hv/482nm
Tuosta 136hv/540nm penkittäjä kyseliki, että onko nokka-akseli hiottu, kun vääntö oli nuon korkea, vaikka oli nokka-akselit aivan tehtaan jäljiltä.
Me taas ihmeteltiin noita mun lukemia, kun kaverin ännä, joka on noin puoli vuotta vanhempi ja 1000h vähemmän ajettu antoi lähes samat lukemat mitä sullakin

Nykyään vaikka on kuinka hienoja sorveja ynm. mitaus laitteita, niin toleranssit kasvaa silti. Pelkästään ilmoitetussa ja mitatussa tehossa voi olla lähes 10% heitto.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6499
  • karkki vai keppana?
Vs: Dyna vt kokemuksia
Oma 141 ännä 128,1hv/482nm
Tuosta 136hv/540nm penkittäjä kyseliki, että onko nokka-akseli hiottu, kun vääntö oli nuon korkea, vaikka oli nokka-akselit aivan tehtaan jäljiltä.
Me taas ihmeteltiin noita mun lukemia, kun kaverin ännä, joka on noin puoli vuotta vanhempi ja 1000h vähemmän ajettu antoi lähes samat lukemat mitä sullakin

Nykyään vaikka on kuinka hienoja sorveja ynm. mitaus laitteita, niin toleranssit kasvaa silti. Pelkästään ilmoitetussa ja mitatussa tehossa voi olla lähes 10% heitto.

Kenen dyno näyttää oikein?
pessimisti ei pety!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7843
Vs: Dyna vt kokemuksia
Voi olla se 6800 liika vanha. Eikös tämä vetämättömyys alkanu aikoinaan näistä uusista ihmeellisistä tehonormeista? Valmetti tais olla etunenässä nillä ilmottamassa vai oonko väärässä? Ennen oli DIN ja SAE, nyt on iso normia ja ece normia ja mitä lie,moottorin teoreettisia tehoja ilman apulaitteita. Esimerkkinä 140 Ännä valametti,vahvin nelisylinterinen,oon kuullu höpistävän puolestatoistasadasta hevosesta,yllättäen penkissä veivaa vain 120 hepoa. Kuitenkin ko. härpäke on voimansiirroltaan ja rungoltaan kai jo aika järeä,eli painoa löytyy. Luulen että 6800 ilmotettu ja penkitetty teho ovat paljon lähempänä toisiaan kuin tuollaisen ännäläisen.
Lisätehoja lisätehoja,pitää koneen liikkua tai ulosotosta mennä tietyn verran,kuulin kerran kovasta halontekijästä,syötti konettaan niin kiivaasti että traktori edessä meinas kakostella. Oli laittanu ryöminnällä traktorin liikkumaan että saanu lisätehon käyttöön ;) ;)
Kaverilla oli aikoinaan 115 heppainen 6800. Kiersi tehtaan säädöissä tapista 118 heppaa.
Mystinen kesälaatumies