Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Linnavuoressa suunniteltiin bensa V-8:a Saabille 1980-luvulla  (Luettu 13217 kertaa)

tohtori

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 261
AGCOn 7 sylinterinen oli pakkoratkaisu ja insinöörin painajainen. Tietenkin parempi olisi ollut isompi kuusisylinterinen, kuten esim se 12 litrainen MAN joka 1000 sarjan Fendtteihin valittiin oman konsernin moottorin ohi. 8.4 litran lohko vain on niin korkeussuunnassa maksimikoko mikä sopii Linnavuoren työstökoneisiin. Eli iskutilavuutta ei voitu kasvattaa iskua pidentämällä. Lisäksi 7-sylinterinen mahdollistaa samojen komponenttien käytön pienempien moottoreiden kanssa. Mutta tuon koneen värinä on erittäin vaikea saada kuriin ja onhan se muutenkin hölmö kutoskoneeseen verrattuna.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Suora 8 olisi helpompi värinöiden suhteen. Iso 6-pyttyinen toki paras siinäkin asiassa. Ja V12 onkin siellä jo tehty.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/saabin-paluu-herattaa-rakkaita-muistoja--suomessa-suunniteltiin-salaa-v8-konetta/nhUrGgWG?ref=iltalehti:9fda&utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_campaign=AlmaInternal&_ga=2.156718715.1950569875.1511967873-450643493.1471932707

Olikohan parempi viritelmä kuin surullisenkuuluisa suora seiska (vieläköhän Agcon puimureissa käytössä)?

Mikäpä seiskassa mättää? Siellähän se 9,8 litrainen 7-pyttyinen on samalla tavalla nettisivuilla esillä kuin muutkin versiot.


Niin mikä seiskassa mättää?
Faktat pöytään!

Ei ole antaa faktoja mutta nettitieto kertoo että vähän murheellisempi tapaus tämä 7-pyttyinen...

Syö kuulemma öljyä, jotain männänrenkaiden kanssa että ovat liian lähekkäin, joku jenkeissä saanut uuden koneen jossa korkeampi lohko kun on pidemmät männät. En itse jaksa tuota uskoa että männät olis niin erilaiset muihin pitkäiskuisiin verrattuna?
Eräällä käyttäjällä 775E telakoneessa syö normaalisti noin 4 litraa öljyä ja sitten raskaassa vedossa 13 litraa päivässä.

Vibration issues eli tärisee. Joissain koneissa rajattu maksimikierrokset 1600 rpm.

Ja sitten vielä jotain yleisesta kestävyydestä, Yhdessä 2600 tuntia ajetussa 775E telakoneessa jo kolmas moottori menossa.
Nähnyt kuvan moottorinvaihdosta jossa vanhasta moottorista kurkistaa kiertokanki lohkon reiästä.

Niin ei tuo taida olla ihan hirveän hyvässä maineessa, liekö sitten kestänyt puimureissa paremmin?

Brittiläisiä maatalousfoorumeja ilmeisesti luet? Siellä näkyi pikaisella googletuksella olevan näitä keskusteluja käyty.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21018
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
No onhan näitä "hölmöjä" 5-sylinterisiäkin ollut joskus. Ja 1 - sylinterisiä. Ja onhan monessa 4-sylinterisessäkin semmoiset puntit siellä pyörimässä.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
No onhan näitä "hölmöjä" 5-sylinterisiäkin ollut joskus. Ja 1 - sylinterisiä. Ja onhan monessa 4-sylinterisessäkin semmoiset puntit siellä pyörimässä.

-SS-
Värinättömästi nuo 5-sylinteriset on autoissa käyneet. Itellä on ollut Transporter ja vaimolla on menossa toinen Volvo. Naapurin 90-90 on pyörinyt patikymmentätuhatta tuntia. Fiatilla ääni on kuulostanut aina kylläkin siltä, että se on juuri hajoamassa.
Mystinen kesälaatumies

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7389
  • karkki vai keppana?
Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?
pessimisti ei pety!

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?

Kolmonen ei ole ollenkaan paha sisäisten rasitusten suhteen rakenteellisesti, se kohtelee kaltoin ulkoisia osia värinällä mutta palikat pysyvät hyvin kasassa itse moottorissa.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
Noita kolmosia on tontilla vieläkin kolme kappaletta, vaikka yksi turbokiolmonen tulikin myytyä. Parhaat värinät on kuitenkin tarjonnut Jontikan turbonelonen. Siinä ei tahtoneet pysyä ruuvit kiinni.
Mystinen kesälaatumies

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7389
  • karkki vai keppana?
Luulis seiskan kanssa pärjäävän jos kolmonen pysyy kasassa?

Kolmonen ei ole ollenkaan paha sisäisten rasitusten suhteen rakenteellisesti, se kohtelee kaltoin ulkoisia osia värinällä mutta palikat pysyvät hyvin kasassa itse moottorissa.
Näinhän se taisi ollakin. Pitkän kampiakselin värinää ei taida helposti havaita? Meneehän sitä kampia kutosistakin.
pessimisti ei pety!

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21018
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Fiatilla ääni on kuulostanut aina kylläkin siltä, että se on juuri hajoamassa.

Joo se on kesäiltana mukava istuskella grillailemassa, siinä ruuat hautuu, yhtäkkiä kummasti luonto vaimenee. Ei räksätkään räkytä männyissä. Sitten Karjaskylästä asti alkaa kuulua semmoinen soinniton rähinä. Se siinä sitten aikansa voimistuu ja voimistuu, ja paljastuukin, et joo onhan se varmaan joku 880 viiatti. Lämä pohjassa maanisilla ylikierroksilla rääkyvä niittauskone menee siinä h-i-t-a-a-s-t-i Kiskoon päin. Kissa meni puuvajan alustaan piiloon. Kun pihvit on syöty ja pari kyytipoikamakkaraa, kuuluu vielä Toijasta asti vaimea pauhu. Sitten vasta uskaltaa pajulintu arasti viheltää. Korvissa hiukan kuuluu kimakka tinnitus.

Kova kone kyllä, mutta aika kakofonia se ääni.

-SS-

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8770
880 ääni on pehmeä verrattuna 90-90. Ääni ei liiku kesäilassa mihinkään, kun tuo on suurimman osan tunneistaan vääntänyt sadetuspumppua.
Mystinen kesälaatumies

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21018
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
880 ääni on pehmeä verrattuna 90-90. Ääni ei liiku kesäilassa mihinkään, kun tuo on suurimman osan tunneistaan vääntänyt sadetuspumppua.

Nii Pullolassa oli yksi isäntä, joka perjantai-iltana kupiteltuaan laittoi viiatin makasiinin seinää vasten pystyyn. Työvälineen mainoksissa oli se neliveto sillä tavalla ninkö perusteltu.

Mutta siis kyllä viiatti on tyylikäs, olen silloin tällöin katsellut käytettyä 70-90, 80-90 tai vastaavaa, josko tuon Leukun jättäisi portinpielen koristeeksi.

-SS-

KallePP

  • Vieras
880 ääni on pehmeä verrattuna 90-90. Ääni ei liiku kesäilassa mihinkään, kun tuo on suurimman osan tunneistaan vääntänyt sadetuspumppua.

Nii Pullolassa oli yksi isäntä, joka perjantai-iltana kupiteltuaan laittoi viiatin makasiinin seinää vasten pystyyn. Työvälineen mainoksissa oli se neliveto sillä tavalla ninkö perusteltu.

Mutta siis kyllä viiatti on tyylikäs, olen silloin tällöin katsellut käytettyä 70-90, 80-90 tai vastaavaa, josko tuon Leukun jättäisi portinpielen koristeeksi.

-SS-

Ostappa multa 80-90. Jospa kohta lopettelen tämän peltopelleilyn, kun ei perse kestä tukien pienenemistä, nii joutaa myydä.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
  • Etelä-Karjala
Suora 8 olisi helpompi värinöiden suhteen.

Eikös Lättähatussa ollut suora kasi ja kampiakseleita napsahteli?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack

Noo näistä voidaan kaiketi aina vänköttää. Mutta juu sellainen neliveto systeemi jossa on 50~50 veto suhde etu/taka aksilalla niin on puskeva. Ja vaikka tuo tavallaan torsenissa muuttuukin tarvittaesssa niin puskee. Saman osaa suurin osa nelivedoista. Kokemusta on mm subaru lecasy ja imppi ja jokusta evo mitsuakin kokeillu. Sekä joitain muita päristimiä. Nii sitten kun mennään sellaiseen nelivetoon mikä on käytännössä takaveto ja jossa on sopivalla suhteella takapäässä lukko. Ja eteen menee 10~25% veto tehosta ja on kanssa kitka lukkoo etupääski. Niin aletaan pääsemään ohjattavaan laitteeseen. Taka vetoista tästäkään ei saa mutta parempi ku etuveto😕 Joo ohi aiheen mutta vänkätään silti.

Väännetään väännetään kuhan asiasta  ;)

Torsenin vetosuhteen muuttuminen tekee siitä pahimmillaan suht epäloogisen vietävän liukkaalla. Se on hauskaa luettavaa kun harrastajat  suunnittelevat torsenin uudelleen säätämistä sen rakenneosien, lähinnä metallilevyprikkojen vaihtelemisen kautta. Enoo jaksanut omasta jäärata autosta alkaa torsenia purkamaan.
Toisaalta loistava käyttöautossa koska on mekaanisesti erittäin kestävä ja huoltovapaa. Toki yksinkertainen ja toimiva on ymmärtääkseni myös Subarun kitkalukolla lukkiutuva avoin keskitasauspyörästökin ja jakaa voimaa akselien välillä suht loogisesti.

Tuossa vanhemmassa Audissa on myös viitoskone, sopivilla kierroksilla erittäin hauskan kuuloinen. Em syystä joskus mietin että pitäiskö viispyttyinen fiiatti ostaa, mutta on hieman liian tyyris hankinta 2 pihakoneeksi.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's