• Tavallinen aihe

Aihe Urat  (Luettu 6726 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2926
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Urat
Voisiko sitä ajoa ajatella teettää pitempinosturisella koneella, jolloin itse vain sahaisi. Eihän parikymmentä metriä ole sahamiehelle pitkä matka uraväliksi, jos niitä pöllejä/riukuja ei tarttee hilata ihan uran viereen, jotakin pienintä maatilapilkkiä varten. Kymppimetrin nosturilla ylettää ihan eri tavalla, joten kantaminen/siirtely jää melko vähäiseksi.
Miksei ainut ongelma, ettei sellaista tähän tarpeeseen nyt juuri ole. Nuo ajokoneet ovat motojen perässä eivätkä meinaa pysyä nytkään mukana vauhdissa. Näitä maatilapilkkejä taas ei tuollaisia ole kellään.

Jos ei mitään muuta tekemistä löydy, niin sinne vaan metsään.

Mutta jos löytyy, niin oikea urakoitsija paikalle. Isäntälinjan koneilla ei tee mitään.
Oikein urakoitsijan laskeminen tuonne tuhoaa sen metsän lopullisesti on mun veikkaus. Eräs ei tosin ollut kovin innokas edes menemään kun kysyin suoraa mielipidettä. Metsä kun on ylitiheää ja jos se nyt hakataan nykyiseen asetukseen niin tuhoja tulee. Ekaksi pitäisi ottaa vähän ja sitten muutaman vuoden päästä lisää ja tässä vaiheessa meinasin, että sitten laskisi sen moton sinne. Nyt itse keräilisi ne enegiapuut ja sitten muutaman vuoden kuluttua sieltä tulisi jo kuitua ja pikkutukkia niin, että saisi motontaksaakin maksuun.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27245
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Urat
Tiheässä asennossa kasvanutta metsää en kyllä antaisi urakoitsijan kiroiltavaksi räntäsateiseksi maanantaiaamuksi jos kerran itse voi heruttaa sieltä vuosien mittaan tavaraa pois. Samalla lähtee kaikki kepit mitä tässäkin yksi jamppa repi kaatopäällä turpeineen edestä pois ja manasi "paskan paskan paskaa" työmaataan. 
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2926
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Urat
Tiheässä asennossa kasvanutta metsää en kyllä antaisi urakoitsijan kiroiltavaksi räntäsateiseksi maanantaiaamuksi jos kerran itse voi heruttaa sieltä vuosien mittaan tavaraa pois. Samalla lähtee kaikki kepit mitä tässäkin yksi jamppa repi kaatopäällä turpeineen edestä pois ja manasi "paskan paskan paskaa" työmaataan.

Näinhän mä meinasin. Aikaa ei itsellä vain turhia ole, kun täytyy noita varsinaisia töitäkin tehdä. Tykkään kyllä metsähommista muuten. Joku nopeampi systeemi tässä olisi haussa kuin moottorisaha ja kantaen uran varteen. Tulisihan tuolta jo nytkin varmasti sitä kuitua ja pikkutukkia, mutta ne vaativat sitten taas lisää laitteilta.

Joku tuossa mainitsi, että jos tekisi sahalla ja olisi pidempi nosturi millä voisi niput keräillä kauempanja urasta niin mites nämä vanhat ajokoneet? Hankkiiko itselle vain ongelmia sellaisen hommaamalla. Tuollaisen hinnalla kun ei saa uusia metsäkärryjä oikein minkäänlaisia. Näissä kuitenkin nosturit yleensä jo järeämpää luokkaa. Tuollaisessa on sekin etu, että jos iso remontti tulee eteen niin ei muuta kuin poikki ja traktorin perään kärry siitä. Kuormapäällä ei tiellä saa kaiketi ajaa, mutta miten tyhjänä? Vai vaatiiko lavettikuljetuksen? Näistä on varmaan jauhettu jo monta kertaa, täytyypi kaivella arkistoja.

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1337
Vs: Urat
Vinssi ja juontokoura on halpaa rangan ja pikkupuun korjuuseen eikä jää jälkiä..

200l muovitynnyristä saa halvan ja suhtkestävän pulkan vinssaukseen..



Nyt olis tarkoitus kerätä polttorankaa metsäautotieltä käsin niin voi laittaa Jontikan taakse vinssin ja etunostimeen juontokouran.. Metsän puolelle Jontulla ei ole asiaa sinne sitten Massikalla vinssaileen...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53355
Vs: Urat
hui!   joku ehottaa jopa tuollaista!  kun ei vinssejä kohta enää saa kait ostaakaan?     ite olen vinssiä käyttänny joka syksy,  paitti tänä syksynä kun on ollu niiiiiin märkää.  m,utta tuolla saa aika helposti uravälin kasvatettua jopa 50 metriin joka kyllä sit jo riittää seuraavaan hakkuseen.,

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2166
Vs: Urat
Ajokone pitää olla rekisterissä, jos meinaa luvallisesti tiellä ajaa. Liikennevakuutus on melko kallis verrattuna traktorin vastaavaan. Jonkinlaiset valotkin pitäisi olla. Omassa koneessa on irrotettavat takavalot tieajoa varten, joten ei tarttee pelätä, että hajoisivat metsäajossa. Vanha kone on vanha kone ja pientä laittoa väliin on. Välillä hiukan isompaakin. Muutaman motin takia ei kannata omaa konetta hankkia, ajotaksat on sen verran halpoja. Jos siis urakkamiehen vaan saa. Itellä tuo kone tekee enempi töitä maataloudessa, joten pelkkään puunajoon en sitä itsekään olisi hommannut. Kyseessä siis vuoden -90 Lokomo 910. Itsellä tuo metsätyö on harrastus ja harrastukset saa hiukan maksaa.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27245
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Urat
Siirto maksaa enemmän kuin työ. Sillähän eturiviläiset perustelevat sen kaivinkoneenkin ostoa 350 päiväksi tunkionsa vartijaksi.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4454
  • Savo savolaisille!
Vs: Urat
Siirto maksaa enemmän kuin työ. Sillähän eturiviläiset perustelevat sen kaivinkoneenkin ostoa 350 päiväksi tunkionsa vartijaksi.

Ja lavetin, jolla kone siirretään kerran viidessä vuodessa etälohkolle.  :)
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11194
  • Virolaista kiitos!
Vs: Urat
Kaivinkoneen osto on vain tekosyy lavetin hankkimiselle. Siinä meinaan kertakaikkisen mukava vehje. Tämä olisi ollut kova sana jo 80-luvulla pienpaalien kulta-aikana. Viljakärryt yleisperävaununa on varsin last season lavetin jälkeen. Salaojaputkikieppejä menee se 28, 8 metriä pitkän pärehöylän siirto onnistui melko mukavasti, kaikenlaisen rakennustavaran, kaivonrenkaiden, lautojen, lankkujen siirto aivan omassa luokassaan. Viimeiseltään vein viiden tonnin farmarisäiliön Nikkaselle laitettavaksi. Oli mukava nostaa lavetin kyytiin ja helppo laittaa kiinni.

Tossa nyt jotain aluksi. Vain mielikuvitus on lavetin käytön rajana.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8140
Vs: Urat
Ajokone pitää olla rekisterissä, jos meinaa luvallisesti tiellä ajaa. Liikennevakuutus on melko kallis verrattuna traktorin vastaavaan. Jonkinlaiset valotkin pitäisi olla. Omassa koneessa on irrotettavat takavalot tieajoa varten, joten ei tarttee pelätä, että hajoisivat metsäajossa. Vanha kone on vanha kone ja pientä laittoa väliin on. Välillä hiukan isompaakin. Muutaman motin takia ei kannata omaa konetta hankkia, ajotaksat on sen verran halpoja. Jos siis urakkamiehen vaan saa. Itellä tuo kone tekee enempi töitä maataloudessa, joten pelkkään puunajoon en sitä itsekään olisi hommannut. Kyseessä siis vuoden -90 Lokomo 910. Itsellä tuo metsätyö on harrastus ja harrastukset saa hiukan maksaa.

Vähän niinkuin puimurikin.

Jos puita on kyydissä, niin tankkiin tarttee kattoa pari kertaa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8140
Vs: Urat
Tiheässä asennossa kasvanutta metsää en kyllä antaisi urakoitsijan kiroiltavaksi räntäsateiseksi maanantaiaamuksi jos kerran itse voi heruttaa sieltä vuosien mittaan tavaraa pois. Samalla lähtee kaikki kepit mitä tässäkin yksi jamppa repi kaatopäällä turpeineen edestä pois ja manasi "paskan paskan paskaa" työmaataan.

Näinhän mä meinasin. Aikaa ei itsellä vain turhia ole, kun täytyy noita varsinaisia töitäkin tehdä. Tykkään kyllä metsähommista muuten. Joku nopeampi systeemi tässä olisi haussa kuin moottorisaha ja kantaen uran varteen. Tulisihan tuolta jo nytkin varmasti sitä kuitua ja pikkutukkia, mutta ne vaativat sitten taas lisää laitteilta.

Joku tuossa mainitsi, että jos tekisi sahalla ja olisi pidempi nosturi millä voisi niput keräillä kauempanja urasta niin mites nämä vanhat ajokoneet? Hankkiiko itselle vain ongelmia sellaisen hommaamalla. Tuollaisen hinnalla kun ei saa uusia metsäkärryjä oikein minkäänlaisia. Näissä kuitenkin nosturit yleensä jo järeämpää luokkaa. Tuollaisessa on sekin etu, että jos iso remontti tulee eteen niin ei muuta kuin poikki ja traktorin perään kärry siitä. Kuormapäällä ei tiellä saa kaiketi ajaa, mutta miten tyhjänä? Vai vaatiiko lavettikuljetuksen? Näistä on varmaan jauhettu jo monta kertaa, täytyypi kaivella arkistoja.

Täytyy vaan muistaa ottaa muutama ratas ja akseli irti, ettei maantienopeudessa sentään lentoon lähde koko voimansiirto.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9527
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Urat
Kaivinkoneen osto on vain tekosyy lavetin hankkimiselle. Siinä meinaan kertakaikkisen mukava vehje. Tämä olisi ollut kova sana jo 80-luvulla pienpaalien kulta-aikana. Viljakärryt yleisperävaununa on varsin last season lavetin jälkeen. Salaojaputkikieppejä menee se 28, 8 metriä pitkän pärehöylän siirto onnistui melko mukavasti, kaikenlaisen rakennustavaran, kaivonrenkaiden, lautojen, lankkujen siirto aivan omassa luokassaan. Viimeiseltään vein viiden tonnin farmarisäiliön Nikkaselle laitettavaksi. Oli mukava nostaa lavetin kyytiin ja helppo laittaa kiinni.

Tossa nyt jotain aluksi. Vain mielikuvitus on lavetin käytön rajana.

Niin no riippuu hieman veturin ja siirreltävien laitteiden koosta myös. Ja kun lavetin alla ei ole vetäviä pyöriä, niin saattaa siirtelyt tiettyihin kohteisiin jäädä tekemättä.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6668
Vs: Urat
Mä en oikein enää lämpee tuolle vinssi touhulle luokkaa uraväli 50m. Toki ymmärrän jos joutuu jostain kalliolta vinssaamaan, mutta normi kasvatus mettäs ... Sinne kun tahtoo tulla asiaa muulloinkin kuin suunniteltujen hakkuiden aikaan. tarpeeksi pieneen mettään hakkaa suorat urat niin ei kirpaase edes puiden tuhlaus. Kasvaahan ne siinä uran vieres vielä paremmin kuin siellä keskemmällä. Ja vaikka uraväli oli pikkasen turhankin harva, niin siellä välihakkuu / tuulenkaato korjuus ne kaukaisemmat tyvit voi nypätä vaikka sidontaliinoja käyttäen sillä normi pilkillä. Tai voihan silloin pistää sen vinssin perään. Kuitupuu 3m pituudella ei ihan mahdotonta ole kasata ja oppiihan siinä pakostakin kaatamaan oikeaan suuntaan :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6668
Vs: Urat
Kaivinkoneen osto on vain tekosyy lavetin hankkimiselle. Siinä meinaan kertakaikkisen mukava vehje. Tämä olisi ollut kova sana jo 80-luvulla pienpaalien kulta-aikana. Viljakärryt yleisperävaununa on varsin last season lavetin jälkeen. Salaojaputkikieppejä menee se 28, 8 metriä pitkän pärehöylän siirto onnistui melko mukavasti, kaikenlaisen rakennustavaran, kaivonrenkaiden, lautojen, lankkujen siirto aivan omassa luokassaan. Viimeiseltään vein viiden tonnin farmarisäiliön Nikkaselle laitettavaksi. Oli mukava nostaa lavetin kyytiin ja helppo laittaa kiinni.

Tossa nyt jotain aluksi. Vain mielikuvitus on lavetin käytön rajana.

Niin no riippuu hieman veturin ja siirreltävien laitteiden koosta myös. Ja kun lavetin alla ei ole vetäviä pyöriä, niin saattaa siirtelyt tiettyihin kohteisiin jäädä tekemättä.

Mulla on omistusosuus puolikkaaseen cieftainin kaksi aseliseen lavettiin vaikka ei sillä kuljetettavia koneita normaalisti ole omistuksessa. Tosin kerran traktori ja kerran hinattava niittomurskain on ollut kyydissä "huoltoon" kuljetettaessa. Paaleja vartenhan mä siihen lähdin kimpaan, mutta ihan joka pellolle sillä ei ole asiaa ja liukkailla keleillä ajelen köykäisemmillä vehkeillä. Mutta mukava sillä on hakea jotain rauta salkoja, harjaterästä ....ja vaikka mitä kappale tavaraa, jonka voi sitoa. Tulee tasaisesti peräs eikä kylvä niitä harjateräksiäkään tien varteen :)