Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vaihtoehtoja lypsykarjalle  (Luettu 38190 kertaa)

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Lähtikö piikalasta siis  lehmät? 
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Lähtikö piikalasta siis  lehmät?
Lähti.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3650
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Onko tällä palstalla miten sellaisia jotka miettineet lehmien ja peltojen myymistä pitkään ja ovat viimein sen tehneet ilman mitään olemassa olevaa muuta ammattia tai edes tietoa mitä tekis , kunhan vaan pääsee eroon tolkuttomasti raatamisesta? Onko eteen avautunut yllättäen uusia ovia ,joiden olemassa oloa ei ole huomannut aiemmin?
Joo, ovia on nyt koko kolhoosin väelle niin paljon, ettei kaikkia ehdi edes läpi koluta. Osalla jo vakkarityöt, osalla ei, mutta leivän syrjässä kaikki kiinni. Pakko on suositella, kun alkaa kunto mennä lehmien kanssa talostellessa ja into vaihtuu pakokauhuun, jos vielä velkojen kanssa pääsee kuiville, niin mikäs on elellessä.

Nyt en tiedä mitkä ne uudet ovet on. Mutta itte olen ajatellut, että lomittajaksi en kyllä tulisi ikinä lähtemään, jos omat elukat pois laittaisin. Tämä ei koske piikaa, mutta moni on näinkin toiminut. Sitten toinen juttu jonka olen omassa kropassa huomannut, että työ joka tehdään kokonaan seisaallaan ja kovalla lattilla täytyy unohtaa. Polvet huutaa hoosiannaa, jos on vaikka navetan pesupäivä seisaallaan koko päivän. Mutta kuka sitä lehmien jälkeen ruumiillista työtä oikeastaan aikookaan tehdä. Eikö silloin ole aika tehdä tili kiinteistö ja pörssisijoituksilla ja niitä seuraamalla. Välillä harrastella jotain mukavaa jne ...Eletään vaikka nolla korolla.
Kukaan meistä ei lomatoimiston ovea ole avannut, se on niin laskevan auringon ala, ettei mikään.. Toisaalta puhtaasti ruumiillista työtä ei myöskään kukaan tee. Minun duuni on enemmän henkistä sorttia, joten siinä ei paljon ruppi rasitu, joutuu jopa käymään lenkillä nykyään, että mahtuu ovista kulkemaan. Rompetta jäi pihaan sen verran, että jonkun urakoitsijan paikkarina voi silloin tällöin käydä, mutta velattomia, joten eipä ole pakko lähteä siihenkään. Tärkeintä, että saa lumet pois pihasta sitten, kun sitä rupiaa ripistelemään.
Ja koulutuksia on tarjolla niin paljon, että oikeasti saa valita, kun osa porukasta käy sinne tahtomassa vain sen takia, että saa päivät tankattua, joten oikeasti tekevistä ja suomea puhuvista alkaa olla pula.
Että ei sitä koko elämäänsä kannata riehkasemalla pilata, kun voi tehdä muutakin.
Eikait se piika ole sortunna dementtiahiihtoon?

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Onko tällä palstalla miten sellaisia jotka miettineet lehmien ja peltojen myymistä pitkään ja ovat viimein sen tehneet ilman mitään olemassa olevaa muuta ammattia tai edes tietoa mitä tekis , kunhan vaan pääsee eroon tolkuttomasti raatamisesta? Onko eteen avautunut yllättäen uusia ovia ,joiden olemassa oloa ei ole huomannut aiemmin?
Joo, ovia on nyt koko kolhoosin väelle niin paljon, ettei kaikkia ehdi edes läpi koluta. Osalla jo vakkarityöt, osalla ei, mutta leivän syrjässä kaikki kiinni. Pakko on suositella, kun alkaa kunto mennä lehmien kanssa talostellessa ja into vaihtuu pakokauhuun, jos vielä velkojen kanssa pääsee kuiville, niin mikäs on elellessä.

Nyt en tiedä mitkä ne uudet ovet on. Mutta itte olen ajatellut, että lomittajaksi en kyllä tulisi ikinä lähtemään, jos omat elukat pois laittaisin. Tämä ei koske piikaa, mutta moni on näinkin toiminut. Sitten toinen juttu jonka olen omassa kropassa huomannut, että työ joka tehdään kokonaan seisaallaan ja kovalla lattilla täytyy unohtaa. Polvet huutaa hoosiannaa, jos on vaikka navetan pesupäivä seisaallaan koko päivän. Mutta kuka sitä lehmien jälkeen ruumiillista työtä oikeastaan aikookaan tehdä. Eikö silloin ole aika tehdä tili kiinteistö ja pörssisijoituksilla ja niitä seuraamalla. Välillä harrastella jotain mukavaa jne ...Eletään vaikka nolla korolla.
Kukaan meistä ei lomatoimiston ovea ole avannut, se on niin laskevan auringon ala, ettei mikään.. Toisaalta puhtaasti ruumiillista työtä ei myöskään kukaan tee. Minun duuni on enemmän henkistä sorttia, joten siinä ei paljon ruppi rasitu, joutuu jopa käymään lenkillä nykyään, että mahtuu ovista kulkemaan. Rompetta jäi pihaan sen verran, että jonkun urakoitsijan paikkarina voi silloin tällöin käydä, mutta velattomia, joten eipä ole pakko lähteä siihenkään. Tärkeintä, että saa lumet pois pihasta sitten, kun sitä rupiaa ripistelemään.
Ja koulutuksia on tarjolla niin paljon, että oikeasti saa valita, kun osa porukasta käy sinne tahtomassa vain sen takia, että saa päivät tankattua, joten oikeasti tekevistä ja suomea puhuvista alkaa olla pula.
Että ei sitä koko elämäänsä kannata riehkasemalla pilata, kun voi tehdä muutakin.
Eikait se piika ole sortunna dementtiahiihtoon?
No, prkele on sitäkin tullut vedettyä tuulipuku päällä, mutta onneksi elukka kuitenkin jotenkin pitää mainetta yllä. Ja sitten aamutuimaan kuviokelluntaa paikallisessa uimahallissa. Onneksi voi sitten hehkutella töissä, kuinka harrastavahenkinen olen ja blääh..onneksi työnantaja kustantaa tuon kuviokellunnan ja vielä jää hiukan ylikin pitää ehkä mennä paikalliselle kuntosalille treenaamaan..kyllä hauis kasvaa ja luonne.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Onko tällä palstalla miten sellaisia jotka miettineet lehmien ja peltojen myymistä pitkään ja ovat viimein sen tehneet ilman mitään olemassa olevaa muuta ammattia tai edes tietoa mitä tekis , kunhan vaan pääsee eroon tolkuttomasti raatamisesta? Onko eteen avautunut yllättäen uusia ovia ,joiden olemassa oloa ei ole huomannut aiemmin?
Joo, ovia on nyt koko kolhoosin väelle niin paljon, ettei kaikkia ehdi edes läpi koluta. Osalla jo vakkarityöt, osalla ei, mutta leivän syrjässä kaikki kiinni. Pakko on suositella, kun alkaa kunto mennä lehmien kanssa talostellessa ja into vaihtuu pakokauhuun, jos vielä velkojen kanssa pääsee kuiville, niin mikäs on elellessä.

Nyt en tiedä mitkä ne uudet ovet on. Mutta itte olen ajatellut, että lomittajaksi en kyllä tulisi ikinä lähtemään, jos omat elukat pois laittaisin. Tämä ei koske piikaa, mutta moni on näinkin toiminut. Sitten toinen juttu jonka olen omassa kropassa huomannut, että työ joka tehdään kokonaan seisaallaan ja kovalla lattilla täytyy unohtaa. Polvet huutaa hoosiannaa, jos on vaikka navetan pesupäivä seisaallaan koko päivän. Mutta kuka sitä lehmien jälkeen ruumiillista työtä oikeastaan aikookaan tehdä. Eikö silloin ole aika tehdä tili kiinteistö ja pörssisijoituksilla ja niitä seuraamalla. Välillä harrastella jotain mukavaa jne ...Eletään vaikka nolla korolla.
Kukaan meistä ei lomatoimiston ovea ole avannut, se on niin laskevan auringon ala, ettei mikään.. Toisaalta puhtaasti ruumiillista työtä ei myöskään kukaan tee. Minun duuni on enemmän henkistä sorttia, joten siinä ei paljon ruppi rasitu, joutuu jopa käymään lenkillä nykyään, että mahtuu ovista kulkemaan. Rompetta jäi pihaan sen verran, että jonkun urakoitsijan paikkarina voi silloin tällöin käydä, mutta velattomia, joten eipä ole pakko lähteä siihenkään. Tärkeintä, että saa lumet pois pihasta sitten, kun sitä rupiaa ripistelemään.
Ja koulutuksia on tarjolla niin paljon, että oikeasti saa valita, kun osa porukasta käy sinne tahtomassa vain sen takia, että saa päivät tankattua, joten oikeasti tekevistä ja suomea puhuvista alkaa olla pula.
Että ei sitä koko elämäänsä kannata riehkasemalla pilata, kun voi tehdä muutakin.
Eikait se piika ole sortunna dementtiahiihtoon?
No, prkele on sitäkin tullut vedettyä tuulipuku päällä, mutta onneksi elukka kuitenkin jotenkin pitää mainetta yllä. Ja sitten aamutuimaan kuviokelluntaa paikallisessa uimahallissa. Onneksi voi sitten hehkutella töissä, kuinka harrastavahenkinen olen ja blääh..onneksi työnantaja kustantaa tuon kuviokellunnan ja vielä jää hiukan ylikin pitää ehkä mennä paikalliselle kuntosalille treenaamaan..kyllä hauis kasvaa ja luonne.
Hieno tuo taitelija luonne .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Onko tällä palstalla miten sellaisia jotka miettineet lehmien ja peltojen myymistä pitkään ja ovat viimein sen tehneet ilman mitään olemassa olevaa muuta ammattia tai edes tietoa mitä tekis , kunhan vaan pääsee eroon tolkuttomasti raatamisesta? Onko eteen avautunut yllättäen uusia ovia ,joiden olemassa oloa ei ole huomannut aiemmin?
Joo, ovia on nyt koko kolhoosin väelle niin paljon, ettei kaikkia ehdi edes läpi koluta. Osalla jo vakkarityöt, osalla ei, mutta leivän syrjässä kaikki kiinni. Pakko on suositella, kun alkaa kunto mennä lehmien kanssa talostellessa ja into vaihtuu pakokauhuun, jos vielä velkojen kanssa pääsee kuiville, niin mikäs on elellessä.

Nyt en tiedä mitkä ne uudet ovet on. Mutta itte olen ajatellut, että lomittajaksi en kyllä tulisi ikinä lähtemään, jos omat elukat pois laittaisin. Tämä ei koske piikaa, mutta moni on näinkin toiminut. Sitten toinen juttu jonka olen omassa kropassa huomannut, että työ joka tehdään kokonaan seisaallaan ja kovalla lattilla täytyy unohtaa. Polvet huutaa hoosiannaa, jos on vaikka navetan pesupäivä seisaallaan koko päivän. Mutta kuka sitä lehmien jälkeen ruumiillista työtä oikeastaan aikookaan tehdä. Eikö silloin ole aika tehdä tili kiinteistö ja pörssisijoituksilla ja niitä seuraamalla. Välillä harrastella jotain mukavaa jne ...Eletään vaikka nolla korolla.
Kukaan meistä ei lomatoimiston ovea ole avannut, se on niin laskevan auringon ala, ettei mikään.. Toisaalta puhtaasti ruumiillista työtä ei myöskään kukaan tee. Minun duuni on enemmän henkistä sorttia, joten siinä ei paljon ruppi rasitu, joutuu jopa käymään lenkillä nykyään, että mahtuu ovista kulkemaan. Rompetta jäi pihaan sen verran, että jonkun urakoitsijan paikkarina voi silloin tällöin käydä, mutta velattomia, joten eipä ole pakko lähteä siihenkään. Tärkeintä, että saa lumet pois pihasta sitten, kun sitä rupiaa ripistelemään.
Ja koulutuksia on tarjolla niin paljon, että oikeasti saa valita, kun osa porukasta käy sinne tahtomassa vain sen takia, että saa päivät tankattua, joten oikeasti tekevistä ja suomea puhuvista alkaa olla pula.
Että ei sitä koko elämäänsä kannata riehkasemalla pilata, kun voi tehdä muutakin.
Eikait se piika ole sortunna dementtiahiihtoon?
No, prkele on sitäkin tullut vedettyä tuulipuku päällä, mutta onneksi elukka kuitenkin jotenkin pitää mainetta yllä. Ja sitten aamutuimaan kuviokelluntaa paikallisessa uimahallissa. Onneksi voi sitten hehkutella töissä, kuinka harrastavahenkinen olen ja blääh..onneksi työnantaja kustantaa tuon kuviokellunnan ja vielä jää hiukan ylikin pitää ehkä mennä paikalliselle kuntosalille treenaamaan..kyllä hauis kasvaa ja luonne.
Hieno tuo taitelija luonne .
'
En nyt pidä itseäni "taiteilijana", vaikka kynästä tai oikeammin läppäristä, irtoaa nykysellään aika syvällistäkin tekstiä, mutta niitä lauluja laulat, mitä työnantaja haluaa ja niillä pidän itseni leivässä sekä maidossa tai paremmin kermassa, maitoahan minä en juo. Näin olen tyytyväinen palkkaani ja vielä niihin vapaapäiviin, jolloin suljen työpuhelimen suurta mielihyvää tuntien ja totean, että työajalla olen jälleen vastaamassa ja en todellakaan tee vapaa-ajalla mitään töihin liittyvää, paitsi tuota kuviokelluntaa, minkä työnantaja kustantaa ja siellähän sielu lepää..suosittelen.
Eli mitä opimme maidontuotannosta? Kannattaa menettää terveys ja joutua uudelleen koulutettavaksi..ja vielä kerran, älkää tyytykö puoleen vuoteen, kyllä maajussikin sen melkein neljä vuotta ansaitsee. Kantsii jäädä lehmän murjomaksi...voiko elämältä enempää toivoa?

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Taistelijaluonne , sori . Näppäimistö kulahtanut enkä tarkistanut kirjoitustani .  ;)
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9718
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Nyt kun  osa piian elämän käänteistä on jäänyt havainnoimatta. Täytyy uteliaana ja häveliäänä udella, että onko kyse jostain melan koulutuksesta? Sitten lisäkysymys. miten ikänsä maatilayrittäjänä toiminut viljelijä voi saada uudelleen koulutusta melan toimesta, jos viljelijällä on ihan vanhalla koulutuksellaan mahdollisuus työllistyä tilan ulkopuolella. Tämä ei liity omaan elämääni, mutta tuli vaan mieleeni:)

Tunnen henkilökohtaisesti muutaman tyypin, jotka ovat omatoimisesti siirtyneet muihin töihin myytyään maatilansa. Kaikki kait ovat työllistyneet joihinkin maatalouden sidosryhmiin entisten koulutusten kautta, mutta onko tuo pakollinen tie melan kouluttamille. Itse haaveilen yleislääkärin koulutuksesta, siis kouluttaako mela ? :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
ai, ihanko haaveilet loppuunpalamisesta pikaisesti`?     tuttu haasto et on ihan koiranvirka nykysuomesa,  jopa yksityisellä puolella..

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Rouva vaihtoi alaa ihan omalla rahalla kouluttautumalla. Mela ei korvaansa lotkauttanut. Nyt sitten otti loparit minusta ja lehmistä. Paremmin tuntuu pärjäävän palkkatöissä. Sitä en ole nyt kysynyt, että kummastako eroaminen paransi tilannetta enempi.  ;) Tarjosin kyllä keikkatyötä, että pääsisin itse joskus irti töistä. Ei oikein innostunut eli nyt näitten karvakorvien kanssa vasta naimisissa onkin...

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Melahan maksaa koulutuksen, kun on oikeasti pakko. Omalla kohdalla oli tai olisi minulle eläkekin kelvannut ja riittänyt, mutta se ei taas sopinut Melalle. Sitten iski se kuuluisa vi-tu-tus.. Yllättävää kyllä minulle suositeltiin toista koulutusta, mihin olisin itse ollut valmis ja näin vain kävi omalla kohdalla, että napsahti eri ala, tämä on kuuluu Melan vaatimuksiin, ja korkeakouluopinnot.
Onhan selvää, ettei Mela myönnä ammatillista kuntoutusta kuin sitä tarvitseville, että pitää niissä B-lausunnoissa jotain muutakin olla kuin kynsi poikki.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9718
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
ai, ihanko haaveilet loppuunpalamisesta pikaisesti`?     tuttu haasto et on ihan koiranvirka nykysuomesa,  jopa yksityisellä puolella..

Ihan kaikkea ei kannata ottaa totena mitä täällä kirjoitellaan. Minä ainakin heittelen ihan mitä sattuu, eli en ole lääkikseen ens keväänä hakemassa :) En omalla , enkä Melan tuella. Joka ammatissa varmaan toimii sellaisia ihmisiä, jotka eivät kyseisestä työstä erityisemmin nauti. Itte en kyllä millään lailla uskoisi sopivani lääkäriksi, mutta sellaisiakin ihmisiä on jotka uskovat kykenevänsä. Muistaakseni viime keväänä reilu 7000 haki lääketieteelliseen ja hakijoista 11% sai opiskelupaikan. Uskoisin , että yhtään navettansa ovia sulkenutta ei kyllä löydy tuosta hakijoidenkaan joukosta :)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Melahan maksaa koulutuksen, kun on oikeasti pakko. Omalla kohdalla oli tai olisi minulle eläkekin kelvannut ja riittänyt, mutta se ei taas sopinut Melalle. Sitten iski se kuuluisa vi-tu-tus.. Yllättävää kyllä minulle suositeltiin toista koulutusta, mihin olisin itse ollut valmis ja näin vain kävi omalla kohdalla, että napsahti eri ala, tämä on kuuluu Melan vaatimuksiin, ja korkeakouluopinnot.
Onhan selvää, ettei Mela myönnä ammatillista kuntoutusta kuin sitä tarvitseville, että pitää niissä B-lausunnoissa jotain muutakin olla kuin kynsi poikki.
Ehkä olisi exänkin kohdalla maksanut lopulta, mutta ei viittinyt jäädä kahdeksaa kuukautta olemaan saikulla, kun jokin sellainen vaatimus olisi kai ollut. Aloittti opinnot ja sillä siisti. En tiedä tarkemmin, kun en itse niitä selvitellyt ja mitäpä tuota nytkään hirveästi enää murehtimaan. Kynnen katkeamisesta ei kylläkään ollut kyse.  ;)

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Ite tipautin uupumisen myötä emojen määrän kolmasosaan,  tänä kesänä tämä homma tuntunu jo inhimilliseltä. Hassuinta, jotta yksitaloudessa ei tarvinnu tinkiä mistään, päinvastoin, aiemmin yara vei kaiken ylimääräisen.  :-\ ::)

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Vaihtoehtoja lypsykarjalle
Ite tipautin uupumisen myötä emojen määrän kolmasosaan,  tänä kesänä tämä homma tuntunu jo inhimilliseltä. Hassuinta, jotta yksitaloudessa ei tarvinnu tinkiä mistään, päinvastoin, aiemmin yara vei kaiken ylimääräisen.  :-\ ::)
Mitä hassua siinä on? Eihän emoilla se määrä tulosta nosta. Minimit vaa että saa kotieläinkorotuksen luomussa ja vasikat terveenä 6kk iässä eteenpäin.