Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rypsin puinti  (Luettu 17016 kertaa)

Trivia

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 154
Rypsin puinti
Joko rypsit on tältä vuodelta puitu? Siemenet on tuleentuneet hyvin, mutta varsisto on täysin vihreää. Tuppaa sotkemaan siemenseulan. Ilmeisesti vihreitä varrenpätkiä menee läpi ja kiertää rajaisissa kunnes tahmaa siemenseulan. Kosteus n. 20.

Mikä neuvoksi? Rajaiset auki? Vähän jännää hommaa sekin. Puintiväli on jo suurimmassa ohjearvossa. Hyviä poutia ei edes luvata.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2527
  • Etelä-Karjala
Vs: Rypsin puinti
Löysää vielä puintiväliä ja kelan kierroksia.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsin puinti
Jos on Sampo, niin vaihda rypsiseulan tilalle seuraava viljaseula. Muissa koneissa siemenseulaa enemmän auki. Tälläin meni moni eteenpäin 2012 suurissa taisteluissa.

Lemmy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 917
Vs: Rypsin puinti
Tarvitsis leikata mahdollisimman korkealta, että varsia minimimäärä mukaan. Selvästi raaka paikka ajettava yli tai säädettävä puhallus isommalle lennosta, jos mahdollista.
Kaaoksesta nousee harha, meille se on tähtitarha.
http://haapasalontila.fi/index.html

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Rypsin puinti
Kaikki omat rypsit puin perjantaina, viimeinen erä kuivurissa.

Ihan normisäädöillä meni, yläseula 5mm ja alaseula 4mm. Varstasilta oli noi 9. reiässä, ohje kuutonen. Viljoilla 1-4.

Kesken puintien kävin kattomassa seuloja pariinkin kertaan ja puhtaana pysyi yllättävästi, viimeiset vajaa viitisen hehtaaria oli osittain metsänlaitaa ja siinä sitten alaseula meinasi tukkeentua, kosteuttakin jo jonkin verran ku kello kävi aikaista aamua tai myöhäistä iltaa, kertojasta riippuen :) Käytin seulaa välillä isommalla, tiedä sitten puhdistuiko. Sähköseulat kun on, kokeilin erilaisia vaihtoehtoja ja ihan taulukon mukaiset arvot oli tänäkin vuonna paras kompromissi.
 
Jokatapauksessa rajaisilla ei mennyt aluksi tavaraa, mutta tuolla viimeisellä osiolla alkoi rajaisillakin kiertämään suht puhdastakin rypsiä, josta tiesi mitä edessä ts. seulojen pesu ennen seuraavia rahtirypsejä. Määrä oli suht iso kertapuinniksi, kuivana tulee reippaan kokoinen rekkakuorma, tuoreenakin lähes 60 tonnia ja viimeiset noin kymmenen tonnia oli sueloissa pskaa. Ei olisi pitänyt ajaa niitä vihreän kirjavia metsänlaitoja, mutta vanha isäntä patisti siivoamaan pois ettei haittaa muokkauksia... JOS niitä ei ota mukaan, pitäisi luonnistua hyvin. Jos kasvusto sateen kosteaa, ei onnistu mitenkään. Varsi oli vihreää mullakin, ja vastalakoisessa piti olla tarkkana, kietoi syöttörumpuun monen monet kerrat ja muutaman kerran jämähti jumiinki. Ilman pystyterää puinnista ei olisi tullut yhtään mitään, pellon jakaminen myötälakoonkin/sekalaiseen oli välillä tuskaa vasemman puolen normi laihonjakajan kanssa.

Skänää vidharmittaa, mutta niin vain taas rypsit jemmassa, ja kauraa olisi pitänyt tulla 6-7 tonnia hehtaarilta samaan tulokseen :) Toki kauraa paljon tulikin, mutta tuohan tää rypsi vähän lisää jännitystä tähän touhuun eikä oo puinnit niin päivän päälle.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Köntys

  • Vieras
Vs: Rypsin puinti

Vielä jäi päiväksi rypsinpuintia. Hyvin sitäkin tulee.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1327
Vs: Rypsin puinti
Eipä tarvi puida kun sänkimurskaimella, itää ilmavat lakokasvustot,
20-30 cm irti maasta.
Parin sentin itua pukkaa rypsin paloista, osa tosin vähän pystympää,
Ja normaalia, milläs tän puit kun kasvusto riisinrääsin, ja Itäneet
Lakopaikat lisäksi haisee vahvasti homeelle, harmi , satoa olis
Ollut tulossa. Näin pohjoispirkanmaalla.

Trivia

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 154
Vs: Rypsin puinti
Itäneet siemenet lensi kuivurista pihalle aika mukavasti. Täytyy alkaa katselemaan rapsiterää, jos tulee rapsiakin laitettua. 7 kg siementä hehtaarille ja oli niin tiukka kasvusto, että puinti paikoitellen oli yhtä tuskaa, varsinkin hyvällä löyhällä rapamaalla.. Tuohon vielä päälle seulojen kanssa sotkeminen, niin oli tuuletuksen paikka kun puinnit loppu.

Aurea CL oli yllättävän satoisa: keskimäärin 1,7 tn/ha, parhaalla lohkolla yli 2.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rypsin puinti
Itäneet siemenet lensi kuivurista pihalle aika mukavasti. Täytyy alkaa katselemaan rapsiterää, jos tulee rapsiakin laitettua. 7 kg siementä hehtaarille ja oli niin tiukka kasvusto, että puinti paikoitellen oli yhtä tuskaa, varsinkin hyvällä löyhällä rapamaalla.. Tuohon vielä päälle seulojen kanssa sotkeminen, niin oli tuuletuksen paikka kun puinnit loppu.

Aurea CL oli yllättävän satoisa: keskimäärin 1,7 tn/ha, parhaalla lohkolla yli 2.

Olisiko Aurea semmoinen multamaan kasvi. Ei kyllä pärjännyt kuivassa töyräässä rapsille. CL rapsia siis sadokkaampana 1500 kg enemmän kuin CL rypsiä. Kummallakin rikkaruohot pysyivät poissa hyvin, Cleravollakin. Tänä vuonna Majongit ja Branderit kevätrapseina tuottivat vähintään noin 500 kg enemmän kuin tuo 7130 Clearfield rapsi. Mutta oli valmis myös aikaisemmin, tuolla on vielä yksittäisiä tummaharmaita myöhäisiä odottamassa puintia..

-SS-

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Rypsin puinti
Perjantai-illalla puin klo 21 saakka kun ei tullu juurikaan kastetta. Pahin lako tuli pois. Yli puolet vielä jäi. Sampossa kaarijakajat, niin vastalakokin meni lähes ongelmitta. Tavaraa tuli mukavasti. Melkein nauratti kun valui säiliöstä kärryyn ja kuivuriin kuin elohopea tahmaisten viljojen jälkeen.

Silppuri meni kerran tukkoon. Miksi näissä 2000 srj Sampoissa on niin ahdas tuo väli silppurista ulos? Hajotinpellit kerää mujua välit täyteen ja tukos valmis. Ei ollu eka kerta. Kone on 2035

Paljonko pidätte näissä puhaltimessa kierroksia? Pitääkö joku alaluukkua auki?

Viimeksi muokattu: 15.10.17 - klo:22:13 kirjoittanut V.viljelijä

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Rypsin puinti
Perjantai-illalla puin klo 21 saakka kun ei tullu juurikaan kastetta. Pahin lako tuli pois. Yli puolet vielä jäi. Sampossa kaarijakajat, niin vastalakokin meni lähes ongelmitta. Tavaraa tuli mukavasti. Melkein nauratti kun valui säiliöstä kärryyn ja kuivuriin kuin elohopea tahmaisten viljojen jälkeen.

Silppuri meni kerran tukkoon. Miksi näissä 2000 srj Sampoissa on niin ahdas tuo väli silppurista ulos? Hajotinpellit kerää mujua välit täyteen ja tukos valmis. Ei ollu eka kerta. Kone on 2035

Paljonko pidätte näissä puhaltimessa kierroksia? Pitääkö joku alaluukkua auki?

Minulla on puhaltimen luukku kiinni ja tuuli miltei täysillä. Suunta 2,5, eli lisälovi tehtynä. Sain tuosta vinkin. Seulaston jatkeelta olen teipannut huonoissa oloissa joka toisen rivin kiinni, jotta ilman painetta saa nostettua sulaston alla. Alaseulakin on usein 12 mm. Hyvissä oloissa miedommat säädöt, vaikeissa aina vain enemmän painetta seulojen alle. Olen kuullut alaseulan poistetunkin kokonaan, mutta en itse ole kokeillut.

Silppurista otin ohjainten alta pellin pois. Hyvissä oloissa se ei vaikuta levitystasaisuuteen, huonoissa se pudottaa vähän paakkuja, mutta ei tukkea.
Don Essex

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsin puinti
Perjantai-illalla puin klo 21 saakka kun ei tullu juurikaan kastetta. Pahin lako tuli pois. Yli puolet vielä jäi. Sampossa kaarijakajat, niin vastalakokin meni lähes ongelmitta. Tavaraa tuli mukavasti. Melkein nauratti kun valui säiliöstä kärryyn ja kuivuriin kuin elohopea tahmaisten viljojen jälkeen.

Silppuri meni kerran tukkoon. Miksi näissä 2000 srj Sampoissa on niin ahdas tuo väli silppurista ulos? Hajotinpellit kerää mujua välit täyteen ja tukos valmis. Ei ollu eka kerta. Kone on 2035

Paljonko pidätte näissä puhaltimessa kierroksia? Pitääkö joku alaluukkua auki?

Minulla on puhaltimen luukku kiinni ja tuuli miltei täysillä. Suunta 2,5, eli lisälovi tehtynä. Sain tuosta vinkin. Seulaston jatkeelta olen teipannut huonoissa oloissa joka toisen rivin kiinni, jotta ilman painetta saa nostettua sulaston alla. Alaseulakin on usein 12 mm. Hyvissä oloissa miedommat säädöt, vaikeissa aina vain enemmän painetta seulojen alle. Olen kuullut alaseulan poistetunkin kokonaan, mutta en itse ole kokeillut.

Silppurista otin ohjainten alta pellin pois. Hyvissä oloissa se ei vaikuta levitystasaisuuteen, huonoissa se pudottaa vähän paakkuja, mutta ei tukkea.
2035 täälläkin ja aina olen aukaissut puhaltimen luukun. Olenko tehnyt väärin? Tuo Don Sexin lisälovi on mielenkiintoinen juttu, mutta toimiiko myös tässä lyhytperäisessä mallissa. Tuulen olen pitänyt ylärajoilla eli 650. Tästä tuli joku ohje Sampolta puolen kymmentä vuotta sitten. Öljykasveilla kovempaa tuulta kuin aikaisemmat suositukset. Seulan jatketta en ole peitellyt, kun on sellainen nysä. Jos olisi pitkäperäinen malli, niin hommaisin siihen sen rypsijatkeen. Toiminee hyvin.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1544
Vs: Rypsin puinti
Perjantai-illalla puin klo 21 saakka kun ei tullu juurikaan kastetta. Pahin lako tuli pois. Yli puolet vielä jäi. Sampossa kaarijakajat, niin vastalakokin meni lähes ongelmitta. Tavaraa tuli mukavasti. Melkein nauratti kun valui säiliöstä kärryyn ja kuivuriin kuin elohopea tahmaisten viljojen jälkeen.

Silppuri meni kerran tukkoon. Miksi näissä 2000 srj Sampoissa on niin ahdas tuo väli silppurista ulos? Hajotinpellit kerää mujua välit täyteen ja tukos valmis. Ei ollu eka kerta. Kone on 2035

Paljonko pidätte näissä puhaltimessa kierroksia? Pitääkö joku alaluukkua auki?

Minulla on puhaltimen luukku kiinni ja tuuli miltei täysillä. Suunta 2,5, eli lisälovi tehtynä. Sain tuosta vinkin. Seulaston jatkeelta olen teipannut huonoissa oloissa joka toisen rivin kiinni, jotta ilman painetta saa nostettua sulaston alla. Alaseulakin on usein 12 mm. Hyvissä oloissa miedommat säädöt, vaikeissa aina vain enemmän painetta seulojen alle. Olen kuullut alaseulan poistetunkin kokonaan, mutta en itse ole kokeillut.

Silppurista otin ohjainten alta pellin pois. Hyvissä oloissa se ei vaikuta levitystasaisuuteen, huonoissa se pudottaa vähän paakkuja, mutta ei tukkea.
2035 täälläkin ja aina olen aukaissut puhaltimen luukun. Olenko tehnyt väärin? Tuo Don Sexin lisälovi on mielenkiintoinen juttu, mutta toimiiko myös tässä lyhytperäisessä mallissa. Tuulen olen pitänyt ylärajoilla eli 650. Tästä tuli joku ohje Sampolta puolen kymmentä vuotta sitten. Öljykasveilla kovempaa tuulta kuin aikaisemmat suositukset. Seulan jatketta en ole peitellyt, kun on sellainen nysä. Jos olisi pitkäperäinen malli, niin hommaisin siihen sen rypsijatkeen. Toiminee hyvin.

Minulla on 2055. Ja sain Sampon silloiselta neuvojalta ohjeita. Ongelmia oli epäonnistuneen syysrypsin puinnissa. Kosteat olot ja tosi paljon rikkoja. Siis piti saada paljon painetta seulaston alle, jotta se raskas ja märkä massa saatiin leijutettua seulaston yli, eikä päätyisi rajaiskiertoon. Sittemmin kuivissa oloissa ei jatketta ole teipattu. En ole varma, onko tässä jokin lyhytperäinen malli. Mistä sen erottaa? Puhaltimen suuntaa olen sittemmin käyttänyt viljoillakin usein 2,5 asennossa. En kuitenkaan ole varma, onko siitä mitään hyötyä.  Rajaisten kiertoa en pääse kunnolla seuraamaan, kun ei ole puintitappiolaitetta. Joskus avaan ruuvin luukun ja käyn maasta katsomassa. Tuohon pitäisi jotain kehittää.

Minulle oli yllätys, että kun aloin pitämään puhaltimen luukkua kiinni ja tuulet 800 tasolla, puintitappiot romahtivat. Tein laatikon puimurin alle, josta on helppo katsoa tappioiden määrää. Siis laatikko pudotetaan ajossa maahan ja yliajon jälkeen katsotaan puintitappiot. Joten maahanpudonneiden määrä on helppo katsoa. Aiemmin hyväksyin useamman siemenen kämmenalalla, nyt löytyi parhaimmillaan 10 - 15 siementä puolen neliön alalta. Oletukseni asiassa on, että kovempi tuuli pyörittelee rypsin palkojen puolikkaita paremmin. Heikompi tuuli päästää siemeniä yli "veneessä". Eli kova tuuli kaataa "veneet"  paremmin. Ymmärtääkseni rypsin paino suhteessa pinta-alaan on samaa luokkaa kuin viljoilla. Siksi tuuli tarttuu rypsin siemeneen suunilleen samalla tavalla. Sitä en kuitenkaan ihan ymmärrä, miksi rypsin siemenet sitten kuivurissa lähtevät viljaa helpommin tuulen mukaan... No oudot säädöt tuntuvat toimivan ja sehän on tärkeintä.
Don Essex

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Rypsin puinti
Perjantai-illalla puin klo 21 saakka kun ei tullu juurikaan kastetta. Pahin lako tuli pois. Yli puolet vielä jäi. Sampossa kaarijakajat, niin vastalakokin meni lähes ongelmitta. Tavaraa tuli mukavasti. Melkein nauratti kun valui säiliöstä kärryyn ja kuivuriin kuin elohopea tahmaisten viljojen jälkeen.

Silppuri meni kerran tukkoon. Miksi näissä 2000 srj Sampoissa on niin ahdas tuo väli silppurista ulos? Hajotinpellit kerää mujua välit täyteen ja tukos valmis. Ei ollu eka kerta. Kone on 2035

Paljonko pidätte näissä puhaltimessa kierroksia? Pitääkö joku alaluukkua auki?

Minulla on puhaltimen luukku kiinni ja tuuli miltei täysillä. Suunta 2,5, eli lisälovi tehtynä. Sain tuosta vinkin. Seulaston jatkeelta olen teipannut huonoissa oloissa joka toisen rivin kiinni, jotta ilman painetta saa nostettua sulaston alla. Alaseulakin on usein 12 mm. Hyvissä oloissa miedommat säädöt, vaikeissa aina vain enemmän painetta seulojen alle. Olen kuullut alaseulan poistetunkin kokonaan, mutta en itse ole kokeillut.

Silppurista otin ohjainten alta pellin pois. Hyvissä oloissa se ei vaikuta levitystasaisuuteen, huonoissa se pudottaa vähän paakkuja, mutta ei tukkea.
2035 täälläkin ja aina olen aukaissut puhaltimen luukun. Olenko tehnyt väärin? Tuo Don Sexin lisälovi on mielenkiintoinen juttu, mutta toimiiko myös tässä lyhytperäisessä mallissa. Tuulen olen pitänyt ylärajoilla eli 650. Tästä tuli joku ohje Sampolta puolen kymmentä vuotta sitten. Öljykasveilla kovempaa tuulta kuin aikaisemmat suositukset. Seulan jatketta en ole peitellyt, kun on sellainen nysä. Jos olisi pitkäperäinen malli, niin hommaisin siihen sen rypsijatkeen. Toiminee hyvin.

Minulla on 2055. Ja sain Sampon silloiselta neuvojalta ohjeita. Ongelmia oli epäonnistuneen syysrypsin puinnissa. Kosteat olot ja tosi paljon rikkoja. Siis piti saada paljon painetta seulaston alle, jotta se raskas ja märkä massa saatiin leijutettua seulaston yli, eikä päätyisi rajaiskiertoon. Sittemmin kuivissa oloissa ei jatketta ole teipattu. En ole varma, onko tässä jokin lyhytperäinen malli. Mistä sen erottaa? Puhaltimen suuntaa olen sittemmin käyttänyt viljoillakin usein 2,5 asennossa. En kuitenkaan ole varma, onko siitä mitään hyötyä.  Rajaisten kiertoa en pääse kunnolla seuraamaan, kun ei ole puintitappiolaitetta. Joskus avaan ruuvin luukun ja käyn maasta katsomassa. Tuohon pitäisi jotain kehittää.

Minulle oli yllätys, että kun aloin pitämään puhaltimen luukkua kiinni ja tuulet 800 tasolla, puintitappiot romahtivat. Tein laatikon puimurin alle, josta on helppo katsoa tappioiden määrää. Siis laatikko pudotetaan ajossa maahan ja yliajon jälkeen katsotaan puintitappiot. Joten maahanpudonneiden määrä on helppo katsoa. Aiemmin hyväksyin useamman siemenen kämmenalalla, nyt löytyi parhaimmillaan 10 - 15 siementä puolen neliön alalta. Oletukseni asiassa on, että kovempi tuuli pyörittelee rypsin palkojen puolikkaita paremmin. Heikompi tuuli päästää siemeniä yli "veneessä". Eli kova tuuli kaataa "veneet"  paremmin. Ymmärtääkseni rypsin paino suhteessa pinta-alaan on samaa luokkaa kuin viljoilla. Siksi tuuli tarttuu rypsin siemeneen suunilleen samalla tavalla. Sitä en kuitenkaan ihan ymmärrä, miksi rypsin siemenet sitten kuivurissa lähtevät viljaa helpommin tuulen mukaan... No oudot säädöt tuntuvat toimivan ja sehän on tärkeintä.
2035 on ainoa malli, jossa on tuo lyhyt seulaston jatke. Siitä ylöspäin on pidempi. Tämä mallisarjan pienin oli sellainen budjettimalli, jossa säästettiin kaikista asioista.

Mielenkiintoista tietoa, että tuuli voi olla noinkin kova pohjaluukun ollessa kiinni. Täytyy jatkaa kokeiluita jahka saadaan öljykasveja taas maahan. Kenties jo ensi kesänä.

Rajaiskierron seuranta kiinnostaisi täälläkin. Semmoista olen funtsinut, että jos laittaisi jonkun kameran seulaston jälkeen, mistä ehkä näkisi paljonko kierrolta tulee pössyä takaisinpäin. En tiedä pysyisikö linssi auki vai meneekö pölystä tukkoon. Tänä syksynä ei olisi ollut ongelmia. Vaatinee myös kaverikseen työvalon seuloille, ehkä. Joissain malleissa tuo on tullut vakiona mukaan.

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 534
Vs: Rypsin puinti
Silppurista otin ohjainten alta pellin pois. Hyvissä oloissa se ei vaikuta levitystasaisuuteen, huonoissa se pudottaa vähän paakkuja, mutta ei tukkea.

Itse otin rapsilla ne torven reunimmaiset hajoitinpellit pois, eikä tukoksia tämän jälkeen tullut. Levitystulosta en kattellu luupilla, mutta taisi olla kelvollista senkin jälkeen.