8 mm murske vaikuttais kaikista käypäisemmältä sorapintaisen yksikkötien hiekoitukseen. Levityskalusto tosin on yhä ajatuksen asteella, varmaan pyörivä tela kauhan pohjalla olisi soveliain menetelmä näin pieneen tarpeeseen jos vaan hiekan saisi säilymään senverran sulana että sen saisi lastattua.
Sorapintaisille teille parempi on 0-11 murske ja ollaan vedetty 0-16 kalliomurskettakin. Jaa että miksi? Kestää tiessä pitempään vaikka vähän olis sohjoakin tai sataisi lunta niin ei heti jää lumen alle. Menee vähemmän tavaraa kuin 8mm :llä.
OK. Täälläpäin vaan yksityistie on myös yksikkötiekin keskusteluissa, siksi vaan tarkentelin tuota määritelmää.
Iltapäivällä RALA tekee kalusto ja miehistö tarkistuksen osaamis ja turvallisuus asioista. Vähän jänskättää. Ovat kuulemma aika tiukkoja varsinkin turvallisuus kysymyksissä.
Tuo rala-pätevyyden hankkiminen ei taida olla näitä 'tieturva-,tulityö- ym kortteihin' verrattavaa kouluttajien työllistämis hommaa?
Lyhyesti. Rinnastettavissa EU tuki tarkastukseen. Käytiin läpi turva-asiat ea-kurssit, laukut, öljynimeytys tarvikkeet. kal. näkyvyys. tie, tuli,ym. kortit myös varamiehiltä. Luvat ja työaikalaki tsekattiin onko händyssä. Tienhoidon toimepideajat+ laatuvaatimukset, sekä tutkittiin kirjallisesti oliko kyseiset vaatimukset myös täyttyneet oikeasti. Yrityksen tausta tutkittiin eläke,vero ja muut maksut. Siinä nyt vähän jäävuoren huippua tilaisuudesta.