vaikka muujussi länkyttää mitä niin se totuus ei pala tulessakaan että helsinki polttaa ruokottoman kasan fossiilista kivihiiltä kun taas siellä kepulandiassa pikkukylän lämpölaitos tuottaa lämpöä kunnan rakennuksiin hakkeella, pahimmassa tapauksessa turpeella jota sekin on hiljalleen uusiutuva luonnonvara, sitten on ihmisillä omakotitaloissa tulisijat joilla lämmitetää, on pihasaunat mitkä lämpiää puulla ja ei aiheuta paineita asunnon viilennykseen kesällä.
mehän muistamme että lämpökanaalissa tulee aina myös hukkalämpöä, mehän muistamme kanssa että tuo vesi ei taida aivan pelkällä luontaisella kierrolla liikkua putkistossa vaan muutama ihan reilun kokoinen sähkömoottori siellä hyrrännee puskiessaan kylmää vettä ihan ylimpiin kerroksiin missä monesti ne nosturilla nostettavat ilmastointikontit sijaitsee. mehän tiedostamme kanssa että tuommoinen kaupunki-miljöö tummine asfaltteineen, bitumikattoineen imee ihan kiitettävästi sitä lämmintä jäähdytettäväksi ja kun tuo talteenotto ei kuitenkaan muujussin paremminpäinselittelyistä toimi ihan ikiliikkujan tavoin niin väistämättä tase on negatiivinen verrattuna puuston siimeksessä olevaan omakotitaloon. mehän myös osaamme ajatella että omakotitalon katolle mahtuu aurinkopaneelia ihan kivasti, kerrostalon välipohjissa se ei taitane tuottaa mitään....
sitten on tietenkin tuo valaistus, en tiedä missä määrin esimerkiksi pääkaupunkiseudun ulkovalaistuksessa on jo siirrytty energiatehokkaaseen ledvalaistukseen mutta uskompa vaan että ihan siellä muutama watti ilmastoakin kerkeää vielä lämmittää.
sitten päästään tärkeimpään, liikenteeseen.... henkilöautot kiihdyttää liikennevaloista muutamia kymmeniä metrejä, jarruttaa.... kysynkin nyt muujussilta mihin energiamuotoon tuo fossiilisella polttoaineella aikaansaatu liike-energia muuttuu jarrutettaessa taas punasiin valoihin, kepulandiassahan liikenne soljuu sujuvasti, ennenkuin alat mitään teoreettista nippelitietoa latelemaan niin vilkaseppa niitä tasasen nopeuden ja kaupunkikilutuksen eroja....
esimerkiksi kuorma-auto joka minuutissa kiihtyy siihen noin 85 kilometriin tunnissa 300kilowatin voimin tarttee liikkeen pysähyttämiseen muutamassa sekunnissa karkeasti 3000kilowattia. henkilöautoissahan ei noin isoista luvuista puhuta mutta muujussia lainaten totean jotta kun voluumia piisaa... ihan niinkuin se vessan ja suihkun vesi, vaikka se lämmitetään lämmönvaihtimilla niin ei se vaan tahdo lapolla mennä sinne ylimpiin kerroksiin, pumppua vaatii, muujusilla vaan tahtoo unohtua nuo fysiikan lait...
jottatuota kyllä tässä niinku maalaisjärjen valossa vielä näyttää siltä että veeti asuu koivumäen lämmittämässä töllissä huomattavasti egologisemmin kuin muujussi hesassa