Mulla on itte kokoillut 5lapase sarka aurat. Ja mielestäni monta lohkoo kyntää jo peruutus taktiikalla nopeemmin ku kääntö vehkeillä.
Millaisia h..lkkarin lohkoja teillä oikein on viljelyksessä. Itse jos etsin lyhimmän mahdollisen sivun jonka mukaan kyntää niin sekin on lyhimmillään 70 metriä ja sen verran kiilamainen että vaihtelee 70-110 metriä. Siinä tulee sen verran peruutettavaa että ei millään kynnä peruuttamalla nopeammin. Normi sivu jonka mukaan kynnetään on noin 200-450 metriä. Peruuttamalla?
Pienimmät lohkot 0.2 - 0.4 ha ja niitä 6 kpl. Aikalailla lohkokoko on keskimäärin siellä 1 ha luokkaa. Isoimmat on pikkasen vajaa 4, niitä vain 2 kpl.
Noissa edellisissä auroissa oli vielä ongelmana valtran nostolaite, ja auran tukipyörä. Jos hitusenkaan pehmeämpää oli päisteessä ajettava aurat ojan päälle tai takarengas jonkun patin päälle, että ne sopi ympäri. Jos koetti nostokorkeutta säätää, painoi kääntösylinteri hydrauliletkut paskaksi. Oli joskus aika *****mainen kyntää kun kääntö vaati omat toimenpiteensä. 4 siipisillä 16 kiinteillä auroilla olen jo ennenkin kyntänyt, ja nopeudessa ne on keskimäärin hitusen 3 siipisiä paluuauroja nopeampia. nyt kun vielä tulee 40cm lisää työleveyttä 20" asetuksella, niin eiköhän oikeasti kyntötyö jouduttune.