Dieselmoottoripakokaasut sisältävät typen oksideja (NOx) yleensä verrattain paljon, koska dieselmoottorin palamistapahtumassa ilmaylimäärä on tyypillisesti varsin suuri. Siitä johtuvan suuren happipitoisuuden lisäksi palotilassa vallitseva korkea lämpötila edistää typpioksidien syntyä.
Ja onhan sitä pakokaasua suomessakin joku ampaissut käyttämään Kanadan esimerkin mukaan.
SCR järjestelmissä NOx pelkistetään amoniakilla, joka on peräisin ureasta. Lopputuloksena on Typpikaasua, eli lopputuloksena sekä urea, että NOx menevät hukkaan, jos ajatellaan lannoitusvaikutusta.
Peltomaa, jossa on paljon ammoniumtyppeä voi hyötyä merkittävästi pakokaasun NOx päästöstä, koska niiden keskinäinen reaktio tulos jää lämpötilan olessa huomattavasti matalampi kuin palotilassa, nitraatin asteelle. (joka on siis lannoite nr 1.) Ammoniumtyppi ei ole kovin hyvä typpilannoite varsinkaan kasvin kehityksen alkuvaiheessa, lisäksi siitä haihtuu ilmaan merkittävä osa.
Lopputuloksena hyöty voi ollakin hyvin merkittävä määrä nitraattityppeä.