Ihan samalta se ainakin meikäläisen korvaan kuulostaa tuo jatkuva Valtran dissaaminen, eräskin helvetin nimeltä mainitsematon kuolasuu käynyt kaikissa mahdollisissa ketjuissa kertomassa mielipiteensä, enkä sano että kaikki sitä tekis, osa teistä kyllä ymmärtää kenenkä kanssa tässä samassa veneessä ollaan, jokainen täällä koittaa oman elantonsa raapia, myös ne Linnavuoren ja Suolahden kyläsepät jotka ei teille varmaan mitään pahaa toivo.
Ymmärrän kyllä että mittailette toisianne vehkeiden koolla ja merkeillä, siinä sitten kattellaan naapurin traktorin hintoja, jälleenmyyntiarvoja ja ilkutaan helvetisti kun toisella on vaikeeta oman kaluston kanssa. Ymmärrän kyllä senkin että joku pettyy omaansa tai saa ainoan järkevän vaihtotarjouksen toiselta merkiltä, siitä huolimatta voisi sen viidennen kolonnan työn jättää tekemättä.
Ehkä siinä joillakin valtramiehilläkin olis parantamisen varaa päästää toisesta korvasta ulos jonku massikkamiehen/nyykkärimiehen huutelut, antaa tyhjän tynnyrin kolista.
Nämät terveiset oli omistettu niille jotka saa ihan pienen ejakulaation joka kerta kun suomalaisella traktorilla menee huonosti, edes mikrotasolla.
Ehdottomasti pidän Valtran työllistävää vaikutusta hyvänä asiana. Mutta maanviljelijä on yleensä traktorin kanssa tekemisissä miltei joka päivä, ja jo työtehokkuuden ja työn mielekkyyden takia sen pitää aina olla mieluinen. Merkin dissaamiselle on aina syy. Itse olen aina kannattanut kotimaista traktoria, kotimaisuuden ja aiempien kokemusten perusteella.
Kuitenkin tuo viimeisin ostos, T163 Versu on ollut täysi pettymys. Ensinnäkin se on laadultaan jotakin aiva järkyttävää (mm. letkuasennukset kopin alla kuin harakanpesä, ohjaamo rakenteineen on hyvin laadutonta, vaikka sen tulisi olla jokapäiväinen työhuone, tuulettajan hihna kitisee vähänkään kostealla kelillä, joka on huoltomiehen mukaan ominaisuus). No, en pidä muutamia laadullisia yksityiskohtia pahimpana ongelmana, mutta tärkeintä olisi, että jokapäiväinen työkone olisi käteenkäypä, ja mukava ajaa. Sitä tuo meidän nykyinen kone ei todellakaan ole. Kytkin on erittäin herkkä, eikä sillä mitenkään pysty etukuormaintyöhön. Tarkkaa ajoa vaikeuttaa myös erittäin jäykät ja epätarkat jarrut, joilla meinaan aina ajaa risteykset pitkiksi. Meinasin vähän aikaa sitten ajaa hirvikolarin, kun jarrut eivät ottaneet. Myöskään vaihteisto ei toimi kovinkaan hyvin, enkä ole oppinut ajamaan sillä jouheasti vielä 2000 tuntiin. Suunnanvaihdin "töksäyttelee", vaihteet miettivät ja aluevaihto ei toimi jouhevasti. Evolution istuin nostaa automaattisesti jalat lattiasta aina perseen kevennyksen myötä, ainakin pieneltä ihmiseltä. Penkin sijoittelu ei ole onnistunut. Muutenkin ohjaamo on saatu ahtaaksi mm. muovikoteloilla ja -konsoleilla, hehtaariperseen penkillä ja kyynärnojalla verrattuna 6000- ja 8000-sarjalasten koppeihin. Olisi myös tärkeää, että koneen huollettavuus olisi edes kohtalaisella tasolla. Moottoritila on niin ahdas, ettei moottorin ympärille tahdo päästä laihakaan mies renkaita kääntelemättä, tuulettajan hihnan vaihtoon tarvitaan erikoistyökaluja, moottorin ilmansuodatin on erittäin v****maisessa paikassa, venttiilien säätö on huoltomiehellekin miltei päivän homma, kun siinä joutuu purkamaan kaiken moottorin päältä, turbosta lähtien. Pääsin tuossa äskettäin ajamaan erästä toista Versua (T182), joka tuntui paljon paremmalta mm. vaihteiden, kytkimen ja jarrujen toimivuuden osalta. Meillä on vain huono yksilö. T4 Versu oli meillä myös kokeilussa, josta tykkäsin.
Kaikista vioista on mainittu hultomiehelle useaan kertaan ja huoltopäällikölle Koneagriassa, mutta kukaan ei tee mitään. On otettu myös tarjous uudesta T4:stä, mutta ovat vain rahaa vailla. Luultiin, että olisivat voineet tulla vähän välirahassa vastaan vitutuksen takia, mutta ei. Ei ole järkeä vaihtaa konetta parin vuoden välein, ja maksaa persaukisena kymmeniä tuhansia, josta paljon menee myös konsernin kassaan. Nyt mielessä pyörivät jo muut merkit ja käytetyt koneet. Jos muutosta ei tapahdu, eroon tuosta on päästävä.
Siis kyse ei ole ainakaan minulla ole merkin täydestä dissaamisesta, vaan toimimattoman yksilön ja jälkimarkkinoinnin aiheuttamasta vitutuksesta, ja sen purkamisesta. Ei ole väliä, mikä merkki aina on kyseessä. Sama on koettu myös Konekeskon ja Massey Ferguson 7480:n kanssa, jossa oli jatkuvasti vikoja (en edes jaksa ruveta luettelemaan), joita jälkimarkkinointi ei toidellakaan hoitanut hyvin. Oikeastaan mikään ei mennyt takuuseen ja tuli vain v****ilut myyntipäälliköltä.
Siis olen itsekin aikanaan ihmetellyt erinäisten merkkien (erityisesti Valtran) dissaamista. Nyt ymmärrän itse dissaajiakin, jollaiseksi itsekin lankean hyvän syyn perusteella: Minulla on traktori, joka ei toimi, jonka jälkimarkkinointi ei toimi, joka ei käy käteen ja jolla ei ole mukava tehdä töitä. En voi silloin sanoa edes kotimaisuuteen vedoten, että Valtra on paras traktori. Jos tuo meidän kone toimisi niin kuin pitää, asia olisi toisin, eikä minun tarvitsisi näitä tekstejä kirjoittaa.