Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra in memoriam?  (Luettu 24377 kertaa)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Valtra in memoriam?
ite miettinnä että onko nykyiset hepot jotenkin laiskempia vai mistä johtuu että vanha 65 heppanen vetää melkein saman kuin nykyinen 105 heppanen...?      ja nykyään otetaan hepoja litrasta ihan toisella tavalla kuin esim. 70 luvulla...                                   juuu, mutta vaikka laajentaa niin miksi sit kone pitää hankkia pienenä ja sitten sitä kengittää se puoltoistakertaiseksi?

Se on vähän eri asia jos ne hepot tuodaan rautakankea pitkin kuin öljyn läpi sotkien. Syngronoimattomassa traktorissa jostain 70-luvulta oli 8% teho häviö moottorilta takapyörille. Nyky trakvaatoreissa puhutaan jostain 30%! Eli siinä 105 hepasessa ei oikeasti ole kuin joku 10-20 konia takapyörillä enemmän. Joskus haikaillut että pitäs ostaa Volvo bm Valmet 2105. Vetäisi varmaan nyky koneet solmuun heitämällä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Valtra in memoriam?
ite miettinnä että onko nykyiset hepot jotenkin laiskempia vai mistä johtuu että vanha 65 heppanen vetää melkein saman kuin nykyinen 105 heppanen...?      ja nykyään otetaan hepoja litrasta ihan toisella tavalla kuin esim. 70 luvulla...                                   juuu, mutta vaikka laajentaa niin miksi sit kone pitää hankkia pienenä ja sitten sitä kengittää se puoltoistakertaiseksi?

Se on vähän eri asia jos ne hepot tuodaan rautakankea pitkin kuin öljyn läpi sotkien. Syngronoimattomassa traktorissa jostain 70-luvulta oli 8% teho häviö moottorilta takapyörille. Nyky trakvaatoreissa puhutaan jostain 30%! Eli siinä 105 hepasessa ei oikeasti ole kuin joku 10-20 konia takapyörillä enemmän. Joskus haikaillut että pitäs ostaa Volvo bm Valmet 2105. Vetäisi varmaan nyky koneet solmuun heitämällä.

Siitä vaan Brasiliaan ostoksille. Linha BH, täysin mekaaninen Heavy Duty - voimansiirto.
http://www.valtra.com.br/assets/especificacaoProduto/Folhetao_BH_Geracao_4.pdf

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Valtra in memoriam?
ite miettinnä että onko nykyiset hepot jotenkin laiskempia vai mistä johtuu että vanha 65 heppanen vetää melkein saman kuin nykyinen 105 heppanen...?      ja nykyään otetaan hepoja litrasta ihan toisella tavalla kuin esim. 70 luvulla...                                   juuu, mutta vaikka laajentaa niin miksi sit kone pitää hankkia pienenä ja sitten sitä kengittää se puoltoistakertaiseksi?

Se on vähän eri asia jos ne hepot tuodaan rautakankea pitkin kuin öljyn läpi sotkien. Syngronoimattomassa traktorissa jostain 70-luvulta oli 8% teho häviö moottorilta takapyörille. Nyky trakvaatoreissa puhutaan jostain 30%! Eli siinä 105 hepasessa ei oikeasti ole kuin joku 10-20 konia takapyörillä enemmän. Joskus haikaillut että pitäs ostaa Volvo bm Valmet 2105. Vetäisi varmaan nyky koneet solmuun heitämällä.
Joo ja kun massaakin on nyky traktoreissa enemmän niin hukkuuhan sitä tehoa liikkumiseenkin. Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen niin huomaa ne massan hyödyt nykytraktoreiden hyväksi jos täytyy hidastaa. 390 Mf:ää puski niin pirusti, mutta uudempaa saman tehoista ei lähellekään samalla lailla.

Ja oksalle tuohon tehon lisäykseen; oletko kysellyt tarjouksia nyky traktoreista? Jos pienemmän ja isomman koneen ainoa ero on hinta ja hevosvoimat, niin paljon halvempaa on ostaa se "pienempi" traktori ja lisätä siihen parikymmentä hepoa. Esim. Case Puma 145 on ~10k€ halvempi kuin 160 Puma, ainoa ero on se, että 160:ssä on lisäteholla ~220hp ja 145:ssa ~200hp.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20025
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mikäs se kuorma auton tähän aiheeseen ny taas liittikään? 



Ps vapaassa muslimeita kommentoin mees kattoon.

Viimeksi muokattu: 26.06.17 - klo:11:06 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.

Mää ajattelin notta kuorma auto ja muslimi liittyis jotenkin tuon ss miehen maailmankuvaan ?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Fysiikan takia pitää olla autojen kärryissä jarrut. Kun nopeuteen laitetaan 1/4 lisää, niin massan pysäytykseen tarvitaan tuplasti matkaa ja lisää voimaa. Traktorit ei niin paljoa kuitenkaan kulje, että jokaiseen kärryyn pitäisi jarrut olla. Tiedä sitten miksei Runkkariin ole kukaan tehtaalla jarruja laittanut. Mutta kyllä molemmat uudet traktorit sen vaivatta pysäyttää.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4703
  • Savo savolaisille!
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4703
  • Savo savolaisille!
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4703
  • Savo savolaisille!
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Ihan sama mulle, omissa kärryissä jarrut nykyään.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Ihan sama mulle, omissa kärryissä jarrut nykyään.
Olet kiitettävästi omaksunut Sassin ohjeet .

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4703
  • Savo savolaisille!
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Ihan sama mulle, omissa kärryissä jarrut nykyään.
Olet kiitettävästi omaksunut Sassin ohjeet .

Milloinkas sinä tuommoisia olet neuvonut?
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-