Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra in memoriam?  (Luettu 24404 kertaa)

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Ihan sama mulle, omissa kärryissä jarrut nykyään.
Olet kiitettävästi omaksunut Sassin ohjeet .

Milloinkas sinä tuommoisia olet neuvonut?
siis Sas neuvoi jo vuosia sitten täällä kyllä siitä viestiketju löytyy.
Yleinen virhe on traktorin jarrujen käytössä tuo henkilöautomainen jarrutus se johtuu pojanlupujen tiedon puutteesta.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52022
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Mää kyllä helppaisin ensin kaasusta ja sitten painasin jarrua.

Vai että pumppaamalla.....HUUTONAURUA!!!
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Mää kyllä helppaisin ensin kaasusta ja sitten painasin jarrua.

Vai että pumppaamalla.....HUUTONAURUA!!!
No siinä on pässien pässi heti tunnusti.Ensi viikolla tulossa erittäin runsaita sateita etelän lintta saville sanottiin uutisissa sademäärät yli 50 milliä.

Joonasboy

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 330
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Mää kyllä helppaisin ensin kaasusta ja sitten painasin jarrua.

Vai että pumppaamalla.....HUUTONAURUA!!!
No siinä on pässien pässi heti tunnusti.Ensi viikolla tulossa erittäin runsaita sateita etelän lintta saville sanottiin uutisissa sademäärät yli 50 milliä.
ai että ne tekeekin hyvvää pelloille.Oikein toivottu jo kunnon sateita💪💪

Luomujussi

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10560
  • Expertus dico....
Vs: Valtra in memoriam?
Tulevaisuudessa tulee Acgon merkkien mallisarjat yhden mukaistumaan ja tuotanto suoraviivaistumaan. Samaa traktoria saa Variolla, valtran omilla laatikoilla, dyna-laatikoilla. Moottorit myös yhdenmukaistuu. Eli sama paska eri paketissa. Fendtin ostajalle Valtraan vaihdetaan vain teipit peltiin ja sama fergun ostajalle. valtran omistaja kehuu Fendti miehelle Valtraansa kuinka paljon parempi se on Fendtiin verrattuna. Hinta vain erottaa merkit toisistaan.
,
Just noin....

Mikä valmetissa on ainutlaatuista....ja parempaa kuin muissa akkon koneissa....

Se dyna laatikko olis tullut ottaa käyttöön jo aikoja sitten....

Viimeksi muokattu: 26.06.17 - klo:21:19 kirjoittanut Luomujussi

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Valtra in memoriam?
Tulevaisuudessa tulee Acgon merkkien mallisarjat yhden mukaistumaan ja tuotanto suoraviivaistumaan. Samaa traktoria saa Variolla, valtran omilla laatikoilla, dyna-laatikoilla. Moottorit myös yhdenmukaistuu. Eli sama paska eri paketissa. Fendtin ostajalle Valtraan vaihdetaan vain teipit peltiin ja sama fergun ostajalle. valtran omistaja kehuu Fendti miehelle Valtraansa kuinka paljon parempi se on Fendtiin verrattuna. Hinta vain erottaa merkit toisistaan.
,
Just noin....

Mikä valmetissa on ainutlaatuista....ja parempaa kuin muissa akkon koneissa....

Se dyna laatikko olis tullut ottaa käyttöön jo aikoja sitten....
kuka sillä jaksaa ajaa kun dynassa veto katkeaa joka ikisen pykällyksen jälkeen siitähän sitä on moitittu koko ajan ja ne sähköt oi voi.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Mä oon ajanut 3 x tarktorin paino / kärryssä jarrut, liekö sääntö enää voimassa, jaa ettäkö 2,6 x ilman kärryn jarruja ?
   cría cuervos y te sacarán los ojos

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Ihan sama mulle, omissa kärryissä jarrut nykyään.
Olet kiitettävästi omaksunut Sassin ohjeet .

Milloinkas sinä tuommoisia olet neuvonut?
siis Sas neuvoi jo vuosia sitten täällä kyllä siitä viestiketju löytyy.
Yleinen virhe on traktorin jarrujen käytössä tuo henkilöautomainen jarrutus se johtuu pojanlupujen tiedon puutteesta.
Se on ihan sama miten sitä Valtran jarrua painaa, 2/3 on tyhjää ja viimeisellä osalla toppaa vähäsen.

Miksi vaihdoit nimimerkin SAS:sta Susikoskeksi? Hetken maltoit olla ja sitten otti vanhat tavat vallan eikä kenellekään jäänyt epäselväksi kuka siellä kirjoittelee.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65871
Vs: Valtra in memoriam?
mutta jos se vaikka mänis läpi... etes hetken..!   ihan sama kuin sen pissijutun.... 

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Ihan sama mulle, omissa kärryissä jarrut nykyään.
Olet kiitettävästi omaksunut Sassin ohjeet .

Milloinkas sinä tuommoisia olet neuvonut?
siis Sas neuvoi jo vuosia sitten täällä kyllä siitä viestiketju löytyy.
Yleinen virhe on traktorin jarrujen käytössä tuo henkilöautomainen jarrutus se johtuu pojanlupujen tiedon puutteesta.
Se on ihan sama miten sitä Valtran jarrua painaa, 2/3 on tyhjää ja viimeisellä osalla toppaa vähäsen.

Miksi vaihdoit nimimerkin SAS:sta Susikoskeksi? Hetken maltoit olla ja sitten otti vanhat tavat vallan eikä kenellekään jäänyt epäselväksi kuka siellä kirjoittelee.
Nyt sulla sekottaa päässä SAS on eri kuin Susikoski mutta ajatusmaailmamme on niin lähellä toisiaan.

Villevallaton

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Vs: Valtra in memoriam?
Ei tollaisia päästä kipeitä takkutukkia mahdu maailmaan kun yksi.Mene hyvä ihminen hammaslääkäriin.

HooDee

  • Vieras
Vs: Valtra in memoriam?
Vaan kun iskee jarruttoman kärryn jossa painoa ~10000kg ja sitä tuo jyrkkään alamäkeen

Se onkin hyvä kysymys, miksi peräkärryjarruja vaaditaan esimerkiksi kuorma-autoliikenteeseen, jopa pienperävaunut vaaditaan jarruilla yli 750 kg. Kyllä kuorma-autossa painoa riittäisi.

-SS-
Mitens se kuorma auto tähän aiheeseen ny taas liittikään?

Siten että autojen käärrissä vaaditaan jarrut. Traktorin ei. jos siinä mf390 vetämässä kärrissä olisi jarrut jotka toimii jarru polkimen kautta, niin sen traktorin jaruille olisi sama toimiiko vai ei.
Mun mielestä jarruja vaaditaan myös traktorinkärryissä, mulla on ainakin jarrut kaikissa maantie kärryissä ja polkimesta toimivat jarrut kaikissa traktoreissa – onhan näitä ollut jo monta vuosikymmentä.


Jos veturissa on massaa riittävästi, saa perään laittaa isonkin jarruttoman kärryn (2,6x veturin paino?). Mun puolesta yli 10 tn kärryissä saisi olla jarrut pakolliset, huonojarruisen traktorin(lue Valtra) kanssa saattaa tulla ohohups-tilanteita jarruttomilla kärreillä, varsinkin jos on jarrullisiin tottunut.
Huonot jarrut ne se johtuu typerän kuskin jarrutus tekniikasta kuuleppas juntti.

Sopii tulla opettamaan jarrutustekniikkaa tänne vuoristoalueelle.  :)
Ihme kun olet hengissä noilla tiedoillasi ,no tässä ohje joka pätee: traktorin jarruja ei saa painaa yhtämittaa vaan pumppaamalla sopivasti se myös lisää tehoa julmetusti,yleensä jarruja painetaan kuin auton jarruja mutta se on väärin todella väärin traktorissa.Sassihan aikoinaan täälä neuvo juippeja jarrun käytöstä.

Mää kyllä helppaisin ensin kaasusta ja sitten painasin jarrua.

Vai että pumppaamalla.....HUUTONAURUA!!!

Jep. Ei Valtraa pumppaamalla hengissä piretä. Vaikka kuinka äireen kanssa pumppaasi, niin ei tämä selviä silläkään. Tämä lopputulos tuloo olemahan niinkuin aasin ja hevoisen risteytys kun tätä AGCO-leiriä naitetaha.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65871
Vs: Valtra in memoriam?
ja valttunhan saa jopa uudestaan tehtyjä moottoreita ja lootia... mitäpä muuta?      eiks tuo olis jo vuosikymmeniä sit hyvä toimi?   eiks voortiin ole saanu jo pitkään kunnostettuja koneita?

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Valtra in memoriam?
Varmaan T ja N säilyy oikeina Valtroina vielä kauan, pienemmät ja isot sitten integroituvat AGCOn perusrakenteisiin entistä syvällisemmin, toki brändäyksen vuoksi on oltava riittävät erot. AGCOPOWER tulee syrjäyttämään muut moottorit aikalailla kokonaan koko putiikin mallistoissa eri mantereilla ja varmaan aletaan Pohjois-Amerikan puolellakin moottoreita tehdä jahka se täysin uusi moottorisukupolvi esitellään joka jo on ollut tuotekehitysosastolla pidempään työn alla, ellei sitten Brasilian moottoreita laahata pohjoisempaankin.  Mitä jos käykin niin että Valtran tuotekehitysoaston tuotantoa meneekin Fendtille tai muille AGCOn merkeille?
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65871
Vs: Valtra in memoriam?
mutta kun huomaa kuin nopsaa on tuo mallikierto jo muutaman vuoten niin epäilen että aika iso luuta tuotakin lakaisee.. siinä paljon suomalaisuus paina...          ja oikeesti kuin paljon on suomea tuossa uudessa ännäläisessäkään?                                             btw, mikä malli valtuista olisi varteenotettava vaihtoehto sellasessa sata heppaisen luokassa.. vanhempanakin?