Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi  (Luettu 13601 kertaa)

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni..... Kysymyshän on suomalaisesta koneesta, ei mikään ihme että tappi jumittuu.Näissä suomipojan tekeleissä nuo toleranssit heittää, sorvista sattuu tulemaan hiukan ylikokoinen tappi, se hakataan sitten paikoilleen puoliväkisin.Onpa sitten tiukka.Monesti on tullut vastaan hihnapyöräkin joka on lämmittämällä varmaan paikalleen istutettu kun ei lähde kuin kappaleina pois jos ja kun pitää akselille se halpislaakerin tilalle vaihtaa kunnollinen.Junkkari on tässä asiassa erityisesti kunnostautunut.Priimaa yritetähän mutta paskaa tulee.
eikös joku täällä kehunu että claassi puimuri  on hyvä vehje jos käytössä on 200 tonnia paiva rässi ja jotain muuta laivateollisuuden hilpettä :D :D :D :D

Claas on suunniteltu siten, että helpointa on polttaa osat auki, korjata konepajalla ja
palauttaa paikalleen hitsaamalla. Krymppi- ja lämpöliitokset sekä erittäin tiukassaolevat
kiilaliitokset hauraine valuosineen ovat Claasin toteutustapa.

Myös loivat kupukantaiset pultit mitättömällä lukituksestaan pettävällä neliökannalla ovat Claasin tavaramerkki.

-SS-

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni..... Kysymyshän on suomalaisesta koneesta, ei mikään ihme että tappi jumittuu.Näissä suomipojan tekeleissä nuo toleranssit heittää, sorvista sattuu tulemaan hiukan ylikokoinen tappi, se hakataan sitten paikoilleen puoliväkisin.Onpa sitten tiukka.Monesti on tullut vastaan hihnapyöräkin joka on lämmittämällä varmaan paikalleen istutettu kun ei lähde kuin kappaleina pois jos ja kun pitää akselille se halpislaakerin tilalle vaihtaa kunnollinen.Junkkari on tässä asiassa erityisesti kunnostautunut.Priimaa yritetähän mutta paskaa tulee.
eikös joku täällä kehunu että claassi puimuri  on hyvä vehje jos käytössä on 200 tonnia paiva rässi ja jotain muuta laivateollisuuden hilpettä :D :D :D :D
Claasiin niitä hilppeitä ei nyt juurikaan tarvi vaihdella, kuten porilaisiin ja suolahtelaisiin,ym. nyrkkipajojen tekeleisiin.Sakemannilla sentään sitä osaamista pidemmälti kuin pohojanmaalaisilla kyläsepillä.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
No ei väljätkään sovitteet herkkua ole. Niitäkin lukuisia täytehitsattuja akseleita, kokonaan uudelleen tehden tai pistepuikko & laakerilukitehoitoa. Ulkomaan pajojen tuotteitakin laiteltu, ettei sekään autuaaksi tee.

Tuossa joku moitti erityisesti Junkkarin tuotteita. Taitaa tuo heidän valssimylly olla ainoa kunnon tuote. Reilu 30 vuotta jauhettu samoilla laakereillaan, ettei kai ihan kaikki pastaa ole ollut.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Tapin päätä ei juu kannata nuijia turvoksiin tai irrottaminen vaikeutuu yhdellä kertaluokalla. Jos saa sitä takaisin niin kannattaa harrastaa hieman pään silitystä.

Claasin sovitteet vaihtelee. Kaksi paalaimen ketjupyörää on irronnut, toinen kalvoi akselinsa väljäksi, toinen sai akselinsa poikki asti. Yhtä taas ei tahdottu saada niin millään irti vaikka olisi haluttu. Ja yksi on kai ollut tehtaalta saakka hiukan pois linjasta mutta kohtuullisilla lämmitys- ym. menetelmillä se ei liiku mihinkään vaikka kiilankin sai löysättyä.

Menneinä vuosina eräs tuttu kyllästyi Sampo 40:n löystyvään kelan hihnapyörään joka ei halunnut pysyvästi asettua millään paikoilleen. Lopulta näppärä vanhan polven konemies tiputti puintien jälkeen sinne väliin reilusti suolahappoa, seuraavana syksynä siiva pysyi kuin pysyikin paikoillaan :-))

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Tuossa yksi tiukka tapaus on muuten Ylö lautasniittokoneen "palkin" laakerointi. Ei kannata heppoisin eväin lähteä siihen työhön, menee muuten helposti loputkin tarpeet pilalle.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19964
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Onko kyseisiä kiilahihnapyörän akselikiinnityksiä "taperlokkeja" missään puimureissa ?


Teollisuuskoneissa, isoissakin, tuommoisia näkyy. Ei tarvii mitään liukuvasaroita, ja vanhakin hihnapyörä irtoaa mukavasti.
Ainakin 40 - 50 mm luokkaa olevalle akselikoolle näkyy löytyvän.

-SS-

Von Göpel

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 539
  • Olen iloinen vaikka aatelinen olenkin.
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Moni sekottaa homman sillä että kuumentaa ja hakkaa kuin  hullu ei näin vaan kuumennus ja jäähdytys sitten lievästi naputtelua ja irtoaa.
Kyllä ulkomaan vehkeissä on yhtä pirullisia irrotettavia kuin kotimaisissa ei mitään eroa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7108
  • karkki vai keppana?
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Onko kyseisiä kiilahihnapyörän akselikiinnityksiä "taperlokkeja" missään puimureissa ?


Teollisuuskoneissa, isoissakin, tuommoisia näkyy. Ei tarvii mitään liukuvasaroita, ja vanhakin hihnapyörä irtoaa mukavasti.
Ainakin 40 - 50 mm luokkaa olevalle akselikoolle näkyy löytyvän.

-SS-
Se vaan joskus tuo taperlokki hajoaa erilailla kun on suunniteltu ;D Ja taas tarvitaan pillit ja rälläkkä.
pessimisti ei pety!

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Moni sekottaa homman sillä että kuumentaa ja hakkaa kuin  hullu ei näin vaan kuumennus ja jäähdytys sitten lievästi naputtelua ja irtoaa.
Kyllä ulkomaan vehkeissä on yhtä pirullisia irrotettavia kuin kotimaisissa ei mitään eroa.
Kyllä niissä eroa on, eräskin pohojanmaan nyrkkipajan tuotteen laakerin ja akselin väliin mahtui 1 mm peltiliuska tiivistämään , että tuli jämpti.oli sorvari ottanut hiukan liikaa ,kossua ja sitten siivu vielä akselista.kaikenlisäksi siiva kiinnitetty hitsaamalla epäkeskoksi.Koskahan net oppii.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Tapin päätä ei juu kannata nuijia turvoksiin tai irrottaminen vaikeutuu yhdellä kertaluokalla. Jos saa sitä takaisin niin kannattaa harrastaa hieman pään silitystä.

Claasin sovitteet vaihtelee. Kaksi paalaimen ketjupyörää on irronnut, toinen kalvoi akselinsa väljäksi, toinen sai akselinsa poikki asti. Yhtä taas ei tahdottu saada niin millään irti vaikka olisi haluttu. Ja yksi on kai ollut tehtaalta saakka hiukan pois linjasta mutta kohtuullisilla lämmitys- ym. menetelmillä se ei liiku mihinkään vaikka kiilankin sai löysättyä.

Menneinä vuosina eräs tuttu kyllästyi Sampo 40:n löystyvään kelan hihnapyörään joka ei halunnut pysyvästi asettua millään paikoilleen. Lopulta näppärä vanhan polven konemies tiputti puintien jälkeen sinne väliin reilusti suolahappoa, seuraavana syksynä siiva pysyi kuin pysyikin paikoillaan :-))

Mulla on kokemusta tuosta tapin pään nuijimisesta. Piti paalain saada maatalousvetolaitteeseen ja se maatalousvetolaite ei ollut koskaan ollut käytössä aikaisemmin. 15 vuoden aikana tapit oli "liimaantuneet" hyvin kiinni ja piti ottaa koko vetokoukkusysteemi irti. Minä nohevana poikana sitten annoin lekaa siinä toivossa että olisi lähtenyt helposti irti tapit. Aika monta kertaa lekalla piti paukutella ja tappien päät muotoutui uusiksi. Kyllä ne siitä viimein lähtivät liikkeelle ja tarpeeksi kun intoa riitti niin hakkasin samalla tapit läpi vaikka päätkin oli hieman turvonneet. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia näiden tappien kanssa kun on ollut käyttöä ja samalla pyyhkäissyt öljyä vaikka pikaliittimestä.

Liukuvasara on hankintalistalla. Olisko tämä mistään kotoisin? http://www.tooloutlet.fi/fi/Kraftmann+kampanja/1151/Liukuvasarasarja+11-osainen+Kraftmann/2057
Viikonloppuna oli lainassa itse tehty liukuvasara kun taisteltiin velipojan autosta yhtä suutinta irti. Millään muulla ei onnistunut niin piti kilauttaa kaverille...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Tapin päätä ei juu kannata nuijia turvoksiin tai irrottaminen vaikeutuu yhdellä kertaluokalla. Jos saa sitä takaisin niin kannattaa harrastaa hieman pään silitystä.

Claasin sovitteet vaihtelee. Kaksi paalaimen ketjupyörää on irronnut, toinen kalvoi akselinsa väljäksi, toinen sai akselinsa poikki asti. Yhtä taas ei tahdottu saada niin millään irti vaikka olisi haluttu. Ja yksi on kai ollut tehtaalta saakka hiukan pois linjasta mutta kohtuullisilla lämmitys- ym. menetelmillä se ei liiku mihinkään vaikka kiilankin sai löysättyä.

Menneinä vuosina eräs tuttu kyllästyi Sampo 40:n löystyvään kelan hihnapyörään joka ei halunnut pysyvästi asettua millään paikoilleen. Lopulta näppärä vanhan polven konemies tiputti puintien jälkeen sinne väliin reilusti suolahappoa, seuraavana syksynä siiva pysyi kuin pysyikin paikoillaan :-))


Legendaarisessa 46RC:ssä ainakin nuo ketjupyörät melko lujas. Vaikkakin joskus sain jonkun peräportin rattaan ittekkin irti. Ensin lyöden ratasta syvemmälle, sitten kiila pois käsin ja vetää rattaan pois. Sitten sovituksia missä kiila on hitsin ja liukuvasaran avulla revitty pajalla ja ratas vedetty tötterölle "portolla" ja lopuksi leikattu keskusta kaasulla halki.

Itte meinasin vaihtaa ostamaani ja vuosia seisoneeseen SAC tyhjöpumppuun siivan, koska se oli ruosteessa ja söi hihnat muutamassa päivässä. "tyhmänä" laitoin pumpun roikkumaan siivasta ja koputtelua aksilan päähän. No hetken luisti ja sitten tyssäs. Hyvä jotta sain lyötyä siivan edes alkuperäiseen paikkaansa. Hinkkailin sitten siivaa santapaperilla. Muutama vuosi tästä ja tuli laakerin vaihto. Huoltomies meinas, että ei ikinä ole siiva ollut niin lujas :) Onneksi oli vaihtaa siihen ehkä tilalle :)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4395
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Onko kyseisiä kiilahihnapyörän akselikiinnityksiä "taperlokkeja" missään puimureissa ?

(kuva taperlockista)

Teollisuuskoneissa, isoissakin, tuommoisia näkyy. Ei tarvii mitään liukuvasaroita, ja vanhakin hihnapyörä irtoaa mukavasti.
Ainakin 40 - 50 mm luokkaa olevalle akselikoolle näkyy löytyvän.

-SS-

Ei taida monessa maatalouskoneessa olla. Vogel & Nootin kesantomurskaimessa hihnapyörät ovat vastaavilla, ja jonkin muunkin koneen olen bongannut. Olikohan Pirttisen paalisilppuri tms?
Loistava keksintö, omassa koneenrakennuksessani olen käyttänyt RCK:n kartioholkkeja. Edullisempia mutta eivät välitä aivan niin suurta momenttia.

Esim
http://www.stima-engineering.com/en/Locking_assemblies_RCK_-c228

Kätevä myös silloin kun samalle akselille pitää asemoida useita hihna-, ketju- tai hammaspyöriä.
Laakerin vaihto on juhlaa vanhassakin koneessa kun iso valupyörä on noilla kiinni  :-)
Kai se on se viimeisten eurojen jahti joka pitää tuollaisten ratkaisujen käytön valitettavan vähäisenä.

(lisätty unohtunut linkki)

Viimeksi muokattu: 13.06.17 - klo:20:53 kirjoittanut metsajussi

Juubi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 217
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Liukuvasara on hankintalistalla. Olisko tämä mistään kotoisin? http://www.tooloutlet.fi/fi/Kraftmann+kampanja/1151/Liukuvasarasarja+11-osainen+Kraftmann/2057

Kuvista arvellen vaikuttaa vastaavalta kuralta kun pääosa iikoohoon "merkittömistä" leluista, ei ehkä paini kuitenkaan sinisen ongelmajätteen kanssa samassa sarjassa.

Ei taida monessa maatalouskoneessa olla. Vogel & Nootin kesantomurskaimessa hihnapyörät ovat vastaavilla, ja jonkin muunkin koneen olen bongannut. Olikohan Pirttisen paalisilppuri tms?

Kipan kesantosilppurista löytyy myös:

btwft

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Sylinteri irti ja purettu. Tappi oli 0.10mm suurempi kuin silmukka. Asennuksessa on tar***** voimaa että saatu paikoilleen. Helpoimmalla pääsin kun katkaisin tapin ja prässillä otin jämät pois silmukasta. Sorvari saa tehdä sopivan kokoisen tapin tilalle.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Taisin mainita tästä suomalaisen nyrkkipajan työn tarkkuudesta, se on vähän sinne päin nuo mitat.