Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: btwft - 12.06.17 - klo:13:16

Otsikko: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: btwft - 12.06.17 - klo:13:16
Vesakkomurskaimen (elho) hydraulisen laukaisimen yksitoimisen sylinterin huohotinnipasta valuu öljyä, ilmeisesti sylinteristä on mennyt tiivisteet ja öljyä pääsee männän väärälle puolelle ja lorottaa nipasta sitä pihalle. Eipä lähtenyt sylinteri irti, kumpikin tappi ruostunut kiinni. Moskalla sai hakattua kiinnikkeeseen asti mutta kuinka loput? On laitettu irroitusöljyä, hakattu tuurnan kanssa, ulosvetäjää ei saa sopimaan ilman rakentelua. Lämpöä en ole vielä kokeillut kun paikat voitelurasvassa. Onko tuo lämpö millä tapin saa irti vai mikä nyt neuvoksi.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Peltola - 12.06.17 - klo:13:42
Lämpö rasvan kanssa on hyvä. Korvakkeet lyödessä tappia kuumemmaksi, niin löystyy. Toinen konsti on vastarauta ja päättäväisyys. Vaikka etukuormain raktoreineen vastapainoksi korvekkeen taakse ja yksi onnistunut voimalyönti. Joustoja ei saisi olla.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: SKN - 12.06.17 - klo:13:59
Liukuvasara.

UGH!
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: BACKSPACE - 12.06.17 - klo:15:30
Ettei toi tappi nyt vaan olis tärinässä muotoutunut sellaiseksi ettei se enää mahdu sieltä ulos. Jos se siis jo liikkui, niin ei kai sitä enää ruoste pidä kiinni.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Dr.Who - 12.06.17 - klo:16:22
Tapin pää leviää kun sitä aikansa hakkaa ja sit ei enää mahdu tuleen ulos.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Oksa - 12.06.17 - klo:19:22
ja kun se laaajentunnu tappi hakattu reikään niin ei kyllä lähe kuin rässillä toisella puolelta... tuokin nähty... ja oli pikkasen painoa toisella puolella... eto homma moskan jäliltä...
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Von Göpel - 12.06.17 - klo:20:22
Puukkosahalla metalliterällä ja oljyä tippakannulla jo katkee,lantatuupparien sylinterin tappeja olen tuolla kurin katkonut jos vaan korvat ja häränsilmä antaa myöten ja tilaa sahata.
Jousto ei tosiaan saa olla, mutta kannattaa lyödä se takaisinkin niin sekin auttaa.jarruneste on hyvä irottamaan,mutta hupaa silmille.Voi olla että häränsilmän molemmin puoli on tullut hakkautumaa ja sillä se ahistaa.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: SKN - 12.06.17 - klo:21:06
Mulla on kaks liukuvasaraa,

Noin 3 kilon,

(http://i3.aijaa.com/t/00017/14399369.t.jpg) (http://aijaa.com/EDjxI1)

Sitten on omatekonen ainesputkesta väännetty ongelmatapauksiin, painoa n.10kiloa. Tähän asti ei ole niin tiukkaa tappia ollu ettei olis pois lähteny.

(http://i9.aijaa.com/t/00105/14399368.t.jpg) (http://aijaa.com/dfOooB)


Edit:

20mm katkennut tappi vaati tuon isomman työkalun, jäätävän tiukassa vaikka tein kierteet tapin sisälle ja ainevahvuus oheni.

(http://i1.aijaa.com/t/00839/14399394.t.jpg) (http://aijaa.com/t6LDUi)(http://i10.aijaa.com/t/00776/14399395.t.jpg) (http://aijaa.com/tWBMvM)(http://i11.aijaa.com/t/00529/14399393.t.jpg) (http://aijaa.com/2eDA8m)

Uusi tappi kestääkin taas 20-vuotta....


(http://i6.aijaa.com/t/00490/14399396.t.jpg) (http://aijaa.com/tGEn6i)






Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 12.06.17 - klo:21:49
Kympin mies tekee satasen vahingon ;D Ensin mäntätään paikat paskaks ja sen jälkeen vasta mietitään mitä OLIS pitänyt tehdä. Lyöminen on aina kyseenalaista touhua, ptää ainakin hioa pää kunnolla pieneksi, siinä nytkin lienee syy? Vetovasara, liukuvasara on ihan hyvä, ei laajenna päätä, ei sillä mikään kunnolla ryytynyt lähde. Hydrauliikka on paras konsti.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Juubi - 12.06.17 - klo:23:19
Mulla on kaks liukuvasaraa,

Noin 3 kilon,

(http://i3.aijaa.com/t/00017/14399369.t.jpg) (http://aijaa.com/EDjxI1)

Aiheen ohi joudun hämmentämään:
Tämä se on muuten yksi harvoista b*lteman työkaluostoksistani. Kuvittelin kyseessä olevan niin yksinkertainen tuote että sitä ei voi täysin pilata halvalla tuotannolla; Olin täysin väärässä! Kaikki osat olivat pehmeitä ja kierteet kiertyivät auki tai korkkaavat muutaman iskun jälkeen. Kierteiden kiinni hitsaamisen jälkeen harmitti vaan enemmän; siihenkin tuli vielä tuhlattua aikaa. Vetoon tarkoitetut kulmat ja koukut olivat niin höttöä että sai käsipelillä käännellä. Kylläpä tuli kusetetuksi tullut olo vaikka tyhmänähän itse ostin. Metalliromuun heittäminen laski verenpainetta mukavasti.

Oikeaksi työkaluksi löytyi sitten käyettynä myynnissä ollut Snap-On -merkkinen vetovasara:
https://public.snapon.com/R_RRD/Objects_lg/images/CJ1200.jpg

Loppui sitten vetovasaralla työkohteen rikkominenkin kun saa painavamman puntin ainsioista kertavetoon riittävästi voimaa. Vetoon tarkoitetut koukutkin pysyvät muodossaan eivätkä heti pilaa vedettävän kauluksen tms. olkaa pyöreäksi.

Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: SKN - 13.06.17 - klo:05:53
Mulla on kaks liukuvasaraa,

Noin 3 kilon,

(http://i3.aijaa.com/t/00017/14399369.t.jpg) (http://aijaa.com/EDjxI1)

Aiheen ohi joudun hämmentämään:
Tämä se on muuten yksi harvoista b*lteman työkaluostoksistani. Kuvittelin kyseessä olevan niin yksinkertainen tuote että sitä ei voi täysin pilata halvalla tuotannolla; Olin täysin väärässä! Kaikki osat olivat pehmeitä ja kierteet kiertyivät auki tai korkkaavat muutaman iskun jälkeen. Kierteiden kiinni hitsaamisen jälkeen harmitti vaan enemmän; siihenkin tuli vielä tuhlattua aikaa. Vetoon tarkoitetut kulmat ja koukut olivat niin höttöä että sai käsipelillä käännellä. Kylläpä tuli kusetetuksi tullut olo vaikka tyhmänähän itse ostin. Metalliromuun heittäminen laski verenpainetta mukavasti.

Oikeaksi työkaluksi löytyi sitten käyettynä myynnissä ollut Snap-On -merkkinen vetovasara:
https://public.snapon.com/R_RRD/Objects_lg/images/CJ1200.jpg

Loppui sitten vetovasaralla työkohteen rikkominenkin kun saa painavamman puntin ainsioista kertavetoon riittävästi voimaa. Vetoon tarkoitetut koukutkin pysyvät muodossaan eivätkä heti pilaa vedettävän kauluksen tms. olkaa pyöreäksi.

Niitit petti ekana. Sen jälkeen korkkas kahva.

Pululla sitä parsein ja nyt ajaa asiansa pienissä paikoissa. Muistaakseni ostin tuon suuttimien irrotukseen.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Oksa - 13.06.17 - klo:07:35
yleensä olen huommu että kunnon työkalulla, vaikka se ostaessa maksaa vähän enemmän mutta on sitten pitkä ilo...   hero sarja hylsyjä ostettu 1967 ja edelleen käytössä, vain kaksi hylsyä halki.. 26 ja 30 milliset..        ja räikkääkin väännetty jatkolla ihan kivasti..                      noilla halvoilla paskoilla yleensä tekee tosiaan pahempaa vahinkoa kuin lekalla...                 mutta kun noita halpoja on joka r-kioskilla myynnissä.....
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Dr.Who - 13.06.17 - klo:08:05
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni..... Kysymyshän on suomalaisesta koneesta, ei mikään ihme että tappi jumittuu.Näissä suomipojan tekeleissä nuo toleranssit heittää, sorvista sattuu tulemaan hiukan ylikokoinen tappi, se hakataan sitten paikoilleen puoliväkisin.Onpa sitten tiukka.Monesti on tullut vastaan hihnapyöräkin joka on lämmittämällä varmaan paikalleen istutettu kun ei lähde kuin kappaleina pois jos ja kun pitää akselille se halpislaakerin tilalle vaihtaa kunnollinen.Junkkari on tässä asiassa erityisesti kunnostautunut.Priimaa yritetähän mutta paskaa tulee.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Oksa - 13.06.17 - klo:08:38
..pieni markkina, suuret toleranssit..   ihan kuin eräässä toisessa valmistusmaassa..     ihan kuin net rasvanippojen asettelu;  ennen maalausta ja suunta mihin sattuu...
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: icefarmer - 13.06.17 - klo:12:20
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni..... Kysymyshän on suomalaisesta koneesta, ei mikään ihme että tappi jumittuu.Näissä suomipojan tekeleissä nuo toleranssit heittää, sorvista sattuu tulemaan hiukan ylikokoinen tappi, se hakataan sitten paikoilleen puoliväkisin.Onpa sitten tiukka.Monesti on tullut vastaan hihnapyöräkin joka on lämmittämällä varmaan paikalleen istutettu kun ei lähde kuin kappaleina pois jos ja kun pitää akselille se halpislaakerin tilalle vaihtaa kunnollinen.Junkkari on tässä asiassa erityisesti kunnostautunut.Priimaa yritetähän mutta paskaa tulee.
eikös joku täällä kehunu että claassi puimuri  on hyvä vehje jos käytössä on 200 tonnia paiva rässi ja jotain muuta laivateollisuuden hilpettä :D :D :D :D
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: -SS- - 13.06.17 - klo:12:59
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni..... Kysymyshän on suomalaisesta koneesta, ei mikään ihme että tappi jumittuu.Näissä suomipojan tekeleissä nuo toleranssit heittää, sorvista sattuu tulemaan hiukan ylikokoinen tappi, se hakataan sitten paikoilleen puoliväkisin.Onpa sitten tiukka.Monesti on tullut vastaan hihnapyöräkin joka on lämmittämällä varmaan paikalleen istutettu kun ei lähde kuin kappaleina pois jos ja kun pitää akselille se halpislaakerin tilalle vaihtaa kunnollinen.Junkkari on tässä asiassa erityisesti kunnostautunut.Priimaa yritetähän mutta paskaa tulee.
eikös joku täällä kehunu että claassi puimuri  on hyvä vehje jos käytössä on 200 tonnia paiva rässi ja jotain muuta laivateollisuuden hilpettä :D :D :D :D

Claas on suunniteltu siten, että helpointa on polttaa osat auki, korjata konepajalla ja
palauttaa paikalleen hitsaamalla. Krymppi- ja lämpöliitokset sekä erittäin tiukassaolevat
kiilaliitokset hauraine valuosineen ovat Claasin toteutustapa.

Myös loivat kupukantaiset pultit mitättömällä lukituksestaan pettävällä neliökannalla ovat Claasin tavaramerkki.

-SS-
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Dr.Who - 13.06.17 - klo:16:41
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni..... Kysymyshän on suomalaisesta koneesta, ei mikään ihme että tappi jumittuu.Näissä suomipojan tekeleissä nuo toleranssit heittää, sorvista sattuu tulemaan hiukan ylikokoinen tappi, se hakataan sitten paikoilleen puoliväkisin.Onpa sitten tiukka.Monesti on tullut vastaan hihnapyöräkin joka on lämmittämällä varmaan paikalleen istutettu kun ei lähde kuin kappaleina pois jos ja kun pitää akselille se halpislaakerin tilalle vaihtaa kunnollinen.Junkkari on tässä asiassa erityisesti kunnostautunut.Priimaa yritetähän mutta paskaa tulee.
eikös joku täällä kehunu että claassi puimuri  on hyvä vehje jos käytössä on 200 tonnia paiva rässi ja jotain muuta laivateollisuuden hilpettä :D :D :D :D
Claasiin niitä hilppeitä ei nyt juurikaan tarvi vaihdella, kuten porilaisiin ja suolahtelaisiin,ym. nyrkkipajojen tekeleisiin.Sakemannilla sentään sitä osaamista pidemmälti kuin pohojanmaalaisilla kyläsepillä.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Rampe - 13.06.17 - klo:17:09
No ei väljätkään sovitteet herkkua ole. Niitäkin lukuisia täytehitsattuja akseleita, kokonaan uudelleen tehden tai pistepuikko & laakerilukitehoitoa. Ulkomaan pajojen tuotteitakin laiteltu, ettei sekään autuaaksi tee.

Tuossa joku moitti erityisesti Junkkarin tuotteita. Taitaa tuo heidän valssimylly olla ainoa kunnon tuote. Reilu 30 vuotta jauhettu samoilla laakereillaan, ettei kai ihan kaikki pastaa ole ollut.

Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: metsajussi - 13.06.17 - klo:17:10
Tapin päätä ei juu kannata nuijia turvoksiin tai irrottaminen vaikeutuu yhdellä kertaluokalla. Jos saa sitä takaisin niin kannattaa harrastaa hieman pään silitystä.

Claasin sovitteet vaihtelee. Kaksi paalaimen ketjupyörää on irronnut, toinen kalvoi akselinsa väljäksi, toinen sai akselinsa poikki asti. Yhtä taas ei tahdottu saada niin millään irti vaikka olisi haluttu. Ja yksi on kai ollut tehtaalta saakka hiukan pois linjasta mutta kohtuullisilla lämmitys- ym. menetelmillä se ei liiku mihinkään vaikka kiilankin sai löysättyä.

Menneinä vuosina eräs tuttu kyllästyi Sampo 40:n löystyvään kelan hihnapyörään joka ei halunnut pysyvästi asettua millään paikoilleen. Lopulta näppärä vanhan polven konemies tiputti puintien jälkeen sinne väliin reilusti suolahappoa, seuraavana syksynä siiva pysyi kuin pysyikin paikoillaan :-))
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Rampe - 13.06.17 - klo:17:12
Tuossa yksi tiukka tapaus on muuten Ylö lautasniittokoneen "palkin" laakerointi. Ei kannata heppoisin eväin lähteä siihen työhön, menee muuten helposti loputkin tarpeet pilalle.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: -SS- - 13.06.17 - klo:18:14
Onko kyseisiä kiilahihnapyörän akselikiinnityksiä "taperlokkeja" missään puimureissa ?
(http://www.machinedesign.com/sites/machinedesign.com/files/uploads/2015/02/ShaftConnectionsFig2_0.jpg)

Teollisuuskoneissa, isoissakin, tuommoisia näkyy. Ei tarvii mitään liukuvasaroita, ja vanhakin hihnapyörä irtoaa mukavasti.
Ainakin 40 - 50 mm luokkaa olevalle akselikoolle näkyy löytyvän.

-SS-
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Von Göpel - 13.06.17 - klo:19:12
Moni sekottaa homman sillä että kuumentaa ja hakkaa kuin  hullu ei näin vaan kuumennus ja jäähdytys sitten lievästi naputtelua ja irtoaa.
Kyllä ulkomaan vehkeissä on yhtä pirullisia irrotettavia kuin kotimaisissa ei mitään eroa.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Toivo Tonta - 13.06.17 - klo:19:14
Onko kyseisiä kiilahihnapyörän akselikiinnityksiä "taperlokkeja" missään puimureissa ?
(http://www.machinedesign.com/sites/machinedesign.com/files/uploads/2015/02/ShaftConnectionsFig2_0.jpg)

Teollisuuskoneissa, isoissakin, tuommoisia näkyy. Ei tarvii mitään liukuvasaroita, ja vanhakin hihnapyörä irtoaa mukavasti.
Ainakin 40 - 50 mm luokkaa olevalle akselikoolle näkyy löytyvän.

-SS-
Se vaan joskus tuo taperlokki hajoaa erilailla kun on suunniteltu ;D Ja taas tarvitaan pillit ja rälläkkä.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Dr.Who - 13.06.17 - klo:19:27
Moni sekottaa homman sillä että kuumentaa ja hakkaa kuin  hullu ei näin vaan kuumennus ja jäähdytys sitten lievästi naputtelua ja irtoaa.
Kyllä ulkomaan vehkeissä on yhtä pirullisia irrotettavia kuin kotimaisissa ei mitään eroa.
Kyllä niissä eroa on, eräskin pohojanmaan nyrkkipajan tuotteen laakerin ja akselin väliin mahtui 1 mm peltiliuska tiivistämään , että tuli jämpti.oli sorvari ottanut hiukan liikaa ,kossua ja sitten siivu vielä akselista.kaikenlisäksi siiva kiinnitetty hitsaamalla epäkeskoksi.Koskahan net oppii.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: arzyboy - 13.06.17 - klo:19:30
Tapin päätä ei juu kannata nuijia turvoksiin tai irrottaminen vaikeutuu yhdellä kertaluokalla. Jos saa sitä takaisin niin kannattaa harrastaa hieman pään silitystä.

Claasin sovitteet vaihtelee. Kaksi paalaimen ketjupyörää on irronnut, toinen kalvoi akselinsa väljäksi, toinen sai akselinsa poikki asti. Yhtä taas ei tahdottu saada niin millään irti vaikka olisi haluttu. Ja yksi on kai ollut tehtaalta saakka hiukan pois linjasta mutta kohtuullisilla lämmitys- ym. menetelmillä se ei liiku mihinkään vaikka kiilankin sai löysättyä.

Menneinä vuosina eräs tuttu kyllästyi Sampo 40:n löystyvään kelan hihnapyörään joka ei halunnut pysyvästi asettua millään paikoilleen. Lopulta näppärä vanhan polven konemies tiputti puintien jälkeen sinne väliin reilusti suolahappoa, seuraavana syksynä siiva pysyi kuin pysyikin paikoillaan :-))

Mulla on kokemusta tuosta tapin pään nuijimisesta. Piti paalain saada maatalousvetolaitteeseen ja se maatalousvetolaite ei ollut koskaan ollut käytössä aikaisemmin. 15 vuoden aikana tapit oli "liimaantuneet" hyvin kiinni ja piti ottaa koko vetokoukkusysteemi irti. Minä nohevana poikana sitten annoin lekaa siinä toivossa että olisi lähtenyt helposti irti tapit. Aika monta kertaa lekalla piti paukutella ja tappien päät muotoutui uusiksi. Kyllä ne siitä viimein lähtivät liikkeelle ja tarpeeksi kun intoa riitti niin hakkasin samalla tapit läpi vaikka päätkin oli hieman turvonneet. Sen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia näiden tappien kanssa kun on ollut käyttöä ja samalla pyyhkäissyt öljyä vaikka pikaliittimestä.

Liukuvasara on hankintalistalla. Olisko tämä mistään kotoisin? http://www.tooloutlet.fi/fi/Kraftmann+kampanja/1151/Liukuvasarasarja+11-osainen+Kraftmann/2057
Viikonloppuna oli lainassa itse tehty liukuvasara kun taisteltiin velipojan autosta yhtä suutinta irti. Millään muulla ei onnistunut niin piti kilauttaa kaverille...
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: lypsyukko - 13.06.17 - klo:20:47
Tapin päätä ei juu kannata nuijia turvoksiin tai irrottaminen vaikeutuu yhdellä kertaluokalla. Jos saa sitä takaisin niin kannattaa harrastaa hieman pään silitystä.

Claasin sovitteet vaihtelee. Kaksi paalaimen ketjupyörää on irronnut, toinen kalvoi akselinsa väljäksi, toinen sai akselinsa poikki asti. Yhtä taas ei tahdottu saada niin millään irti vaikka olisi haluttu. Ja yksi on kai ollut tehtaalta saakka hiukan pois linjasta mutta kohtuullisilla lämmitys- ym. menetelmillä se ei liiku mihinkään vaikka kiilankin sai löysättyä.

Menneinä vuosina eräs tuttu kyllästyi Sampo 40:n löystyvään kelan hihnapyörään joka ei halunnut pysyvästi asettua millään paikoilleen. Lopulta näppärä vanhan polven konemies tiputti puintien jälkeen sinne väliin reilusti suolahappoa, seuraavana syksynä siiva pysyi kuin pysyikin paikoillaan :-))


Legendaarisessa 46RC:ssä ainakin nuo ketjupyörät melko lujas. Vaikkakin joskus sain jonkun peräportin rattaan ittekkin irti. Ensin lyöden ratasta syvemmälle, sitten kiila pois käsin ja vetää rattaan pois. Sitten sovituksia missä kiila on hitsin ja liukuvasaran avulla revitty pajalla ja ratas vedetty tötterölle "portolla" ja lopuksi leikattu keskusta kaasulla halki.

Itte meinasin vaihtaa ostamaani ja vuosia seisoneeseen SAC tyhjöpumppuun siivan, koska se oli ruosteessa ja söi hihnat muutamassa päivässä. "tyhmänä" laitoin pumpun roikkumaan siivasta ja koputtelua aksilan päähän. No hetken luisti ja sitten tyssäs. Hyvä jotta sain lyötyä siivan edes alkuperäiseen paikkaansa. Hinkkailin sitten siivaa santapaperilla. Muutama vuosi tästä ja tuli laakerin vaihto. Huoltomies meinas, että ei ikinä ole siiva ollut niin lujas :) Onneksi oli vaihtaa siihen ehkä tilalle :)
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: metsajussi - 13.06.17 - klo:20:50
Onko kyseisiä kiilahihnapyörän akselikiinnityksiä "taperlokkeja" missään puimureissa ?

(kuva taperlockista)

Teollisuuskoneissa, isoissakin, tuommoisia näkyy. Ei tarvii mitään liukuvasaroita, ja vanhakin hihnapyörä irtoaa mukavasti.
Ainakin 40 - 50 mm luokkaa olevalle akselikoolle näkyy löytyvän.

-SS-

Ei taida monessa maatalouskoneessa olla. Vogel & Nootin kesantomurskaimessa hihnapyörät ovat vastaavilla, ja jonkin muunkin koneen olen bongannut. Olikohan Pirttisen paalisilppuri tms?
Loistava keksintö, omassa koneenrakennuksessani olen käyttänyt RCK:n kartioholkkeja. Edullisempia mutta eivät välitä aivan niin suurta momenttia.

Esim
http://www.stima-engineering.com/en/Locking_assemblies_RCK_-c228

Kätevä myös silloin kun samalle akselille pitää asemoida useita hihna-, ketju- tai hammaspyöriä.
Laakerin vaihto on juhlaa vanhassakin koneessa kun iso valupyörä on noilla kiinni  :-)
Kai se on se viimeisten eurojen jahti joka pitää tuollaisten ratkaisujen käytön valitettavan vähäisenä.

(lisätty unohtunut linkki)
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Juubi - 13.06.17 - klo:21:36
Liukuvasara on hankintalistalla. Olisko tämä mistään kotoisin? http://www.tooloutlet.fi/fi/Kraftmann+kampanja/1151/Liukuvasarasarja+11-osainen+Kraftmann/2057

Kuvista arvellen vaikuttaa vastaavalta kuralta kun pääosa iikoohoon "merkittömistä" leluista, ei ehkä paini kuitenkaan sinisen ongelmajätteen kanssa samassa sarjassa.

Ei taida monessa maatalouskoneessa olla. Vogel & Nootin kesantomurskaimessa hihnapyörät ovat vastaavilla, ja jonkin muunkin koneen olen bongannut. Olikohan Pirttisen paalisilppuri tms?

Kipan kesantosilppurista löytyy myös:
(http://juubi.hlan.net/farmingEquipment/Kipa2400/bearingFix/2400bearingFix01_small.jpg)
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: btwft - 14.06.17 - klo:08:45
Sylinteri irti ja purettu. Tappi oli 0.10mm suurempi kuin silmukka. Asennuksessa on tar***** voimaa että saatu paikoilleen. Helpoimmalla pääsin kun katkaisin tapin ja prässillä otin jämät pois silmukasta. Sorvari saa tehdä sopivan kokoisen tapin tilalle.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Dr.Who - 14.06.17 - klo:09:05
Taisin mainita tästä suomalaisen nyrkkipajan työn tarkkuudesta, se on vähän sinne päin nuo mitat.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Von Göpel - 14.06.17 - klo:19:36
Taisin mainita tästä suomalaisen nyrkkipajan työn tarkkuudesta, se on vähän sinne päin nuo mitat.
Niin muslimi sorvarina ei muuta tarvita.
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Villevallaton - 14.06.17 - klo:20:37
Taisin mainita tästä suomalaisen nyrkkipajan työn tarkkuudesta, se on vähän sinne päin nuo mitat.
Niin muslimi sorvarina ei muuta tarvita.
Rise,väärä nimmari😆
Otsikko: Vs: Hydraulisylinterin kiinni jämähtänyt tappi
Kirjoitti: Susikoski - 14.06.17 - klo:21:16
Taisin mainita tästä suomalaisen nyrkkipajan työn tarkkuudesta, se on vähän sinne päin nuo mitat.
Niin muslimi sorvarina ei muuta tarvita.
Rise,väärä nimmari😆
ookko sää poika tässä maailmassa laisinkaan noine rise harhoinesi.Kun nimimerkkisi näkee pitäs surupukkuun pukeutua kuten Sas aina sanoi.