Siinä oli pyyhkijästefa pullahtanut ulos ja sisältäkin ihan murskautunut männäntiivisteet. Jäätä varmaan ollut vastassa. Männänvarsi täysin ehjä ei mitään vikaa ollut.
Tuon voi tehdä myös se että sylinteri on saanut niin kovan paineiskun että tiivisteet menevät sinne väliin muusiksi.
Ei siihen tarvita kuin vauhdikas rysäytys kiveen tms.
Kerran mittailivat erikoismittalaitteilla kaivukoneen sylintereistä painepiikkejä kun kauhalla vähän kiviä ja kalliota rumasti kolisteltiin. Siellä ne huiput oli 2000 bar tietämissä :-(
Mikään normaali shokkiventtiili ei ehdi tuollaisiin mukaan - varsinkaan jos se venttiili sijaitsee vasta ohjausventtiililohkossa. Suoraan sylinterin kyljessä ehtii hiukan paremmin.
Jos pudottaa puomin ja kauhan kallioon niin se on sama kuin tonnin lekalla mojauttaisi sylinterin päähän.
Siitä ne puomit väsyy ja tiivisteet hajoilevat.
Mulla oli kauan kauan sitten Keslan sykeprosessori. Siinä ei ollut mitään 'pehmeäpysäytyspäätyjä' sylinterissä. Riittävän kauan kun sitä ajettiin aina tönks*jynks* päädystä päätyyn niin pumpun lähtölaippa kyllästyi elämäänsä ja otti ja halkesi. Seuraavaksi noin kuukauden päästä katkesi pumpun päädystä yksi pultti ja o-rengastiiviste tuli sieltä 0,1 mm raosta ohuena siimana ulos... Onneksi pultti ei tullut juurineen jenkoineen alumiinista.
Systeemin max paineeeksi oli säädetty 160 bar mutta ne piikit aina liikkeen lopussa olivat varmasti ihan jotain muuta. Pumpussa oli sen verran litratuottoa että liike ei ollut aivan toivottoman hidas, olisiko ollut siinä 60 l tjsp.
Onneksi sillä oli mulla oma pumppu ettei rikkonut trakvaattorin tekniikkaa.
Keslan Foresterin plussaksi pitää mainita että sen jatke pysähtyy / lähtee pehmeästi päätyyn vaikka muuten liikkuisi vikkelästikin.
On nähty myös ison pyöräkuormaajan Z-aisaston kauhasylinteri joka oli paisunut keskeltä. Siirtoajossa alaviistoon ollut nuolikärkinen kauha oli vauhdissa 'honaissut' maahan ja seurauksena useamman kymmenen tonnin äkkipysähdys. Käytetyllä ajonopeudella öljy ei ehtinyt minkään reitin kautta karkuun vaan paine nousi niin suureksi että mm. sylinterin putki pullistui.
No hajosi siinä vähän muutakin, mm. kuskinkin nenä ja otsapoimut.