Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ruiskua vaihtamassa  (Luettu 70229 kertaa)

mx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 484
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Ehdottomasti hinattava. Kulkee pienemmälläkin traktorilla, eikä tule suuria akselipainoja.
Vielä kun laittaa GPS lohkoautomatiikan on tyytyäisyys taattu pitkäksi aikaa.
Ja muuta merkkiä kun Amazone ei kannata edes harkita.
[/quote

On kova väite ku ottaa huomioon paljo niitä eri valmistajia on Euroopassa,myös ns isoja valmistajia ku esim Lemken berthoud ym  mistä ei itsellä oo mitää kokemusta
https://www.youtube.com/watch?v=ySBeJH5DHBE
Amazonen hinattavissa puomiston vakaajat vertaansa vailla, eikä tarvitse hitsailla.
Koitappa myydä käytettynä lemkeniä berthoudia ym marginaalimerkkejä suomessa, voi olla pikkasen vaikeaa, vaikka nuo ruiskut mitään ihme tekniikkaa olekkaan.

Köntys

  • Vieras
Vs: Ruiskua vaihtamassa
http://www.hankkija.fi/Liitetiedostot/Docs/esite-amazon-ruiskut-uf.pdf

UF 901, 15 m Q-plus, 713 kg
UF 1201, 18 m Super-S, 1350 kg

UF 1200 peruskone ja 15 m Q-puomin 501 kg:sta puuttuu siis vielä jotain komponentteja.

Ei tos sun laskemassa 501-kiloisessa ole mielestäni kun hissi ja vakaaja, aisojen hydraulinen kokoontaitto puuttuu ainakin.

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 254
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Mikä siitä Amazonesta sitten tekee Hardia paremman?

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Joskus olen huvikseni ajatellut että mitähän syntyisi jos laittaisi Ison reppuruutan jonkin tuollaisen apuakselin päälle.. luultavasti ei mitään järkevää.
Noita teki täällä kotimaassakin joku, jäänyt mieleen nimi Pellonpekko mutta google ei löytänyt mitään.

Jaa se olikin Pellonpecco.

http://www.pellonmetalli.fi/wp-content/uploads/2009/11/IMG_4138.jpg

Ainakin pyörät on vähän vääränlaiset, aisaohjaus puuttuu ja ruisku jää täyttö- sun muita käyttäjän toimenpiteitä ajatellen turhan korkealle.

Hinattavan ongelma on ahtaasa paikassa peruuttelu.
Ajokone se olla pitää. Otetaan hinattava ruisku pultataan mettäkoneen runkonivel ruiskun ja traktorin väliin ja otetaan etuakseli pois tarpeettomana. Muistan hämärästi nähneeni tuollaisen virityksen jossain. Tuosta tulee runko-ohjattu, nelipyöräohjattu olisi tietty parempi, ohjaavalla taka-akselillä lisää ketteryyttä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Joskus olen huvikseni ajatellut että mitähän syntyisi jos laittaisi Ison reppuruutan jonkin tuollaisen apuakselin päälle.. luultavasti ei mitään järkevää.
Noita teki täällä kotimaassakin joku, jäänyt mieleen nimi Pellonpekko mutta google ei löytänyt mitään.

Jaa se olikin Pellonpecco.

http://www.pellonmetalli.fi/wp-content/uploads/2009/11/IMG_4138.jpg

Ainakin pyörät on vähän vääränlaiset, aisaohjaus puuttuu ja ruisku jää täyttö- sun muita käyttäjän toimenpiteitä ajatellen turhan korkealle.

Hinattavan ongelma on ahtaasa paikassa peruuttelu.
Ajokone se olla pitää. Otetaan hinattava ruisku pultataan mettäkoneen runkonivel ruiskun ja traktorin väliin ja otetaan etuakseli pois tarpeettomana. Muistan hämärästi nähneeni tuollaisen virityksen jossain. Tuosta tulee runko-ohjattu, nelipyöräohjattu olisi tietty parempi, ohjaavalla taka-akselillä lisää ketteryyttä.

Ei sitä yli 20m puomia tarvi mihinkään persreikään lykätä ;D
pessimisti ei pety!

Köntys

  • Vieras
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Ajokone se olla pitää. Otetaan hinattava ruisku pultataan mettäkoneen runkonivel ruiskun ja traktorin väliin ja otetaan etuakseli pois tarpeettomana. Muistan hämärästi nähneeni tuollaisen virityksen jossain. Tuosta tulee runko-ohjattu, nelipyöräohjattu olisi tietty parempi, ohjaavalla taka-akselillä lisää ketteryyttä.

Pikkutilallisena suosittelen tälläistä  :D

http://www.agritek.fi/kverneland-malli?=&url_nimi=ajettavat_ruiskut

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Ei sitä yli 20m puomia tarvi mihinkään persreikään lykätä ;D

Siinähän se ongelma onkin, kun ahtaammissa paikoissa 12 m puomi on ahdas ja väljimmissä paikoissa saisi olla 100 m puomi.

Hinattavaa olen olen oletuksena pitänyt hankalana, vaikka en ole ikinä semmoisella ajanut. Onko kellä kokemusta, miten hinattava käytännössä taittuu pieneen pussinperään.

mx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 484
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Mikä siitä Amazonesta sitten tekee Hardia paremman?
Kestävyys, keveys, kuljetusleveys, maalaus, pituus kuljetusasennossa, vakaajat, työn laatu, hitsauslaatu, jälleenhankintahinta...

Viimeksi muokattu: 23.04.17 - klo:20:56 kirjoittanut mx

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ruiskua vaihtamassa

Siinähän se ongelma onkin, kun ahtaammissa paikoissa 12 m puomi on ahdas ja väljimmissä paikoissa saisi olla 100 m puomi.

Hinattavaa olen olen oletuksena pitänyt hankalana, vaikka en ole ikinä semmoisella ajanut. Onko kellä kokemusta, miten hinattava käytännössä taittuu pieneen pussinperään.

Ohjaavalla aisalla muistuttaa aika paljon metsäkärryä. Harjoitus tekee metsurin. Tietysti joku 21 m puomi edellyttää että lohkotkin ovat jotain muuta kuin 30 aarin kiilakolmioita puiden ja tolppien välissä. Ei niinkään hinattavuus. Jos ei ole kaltevaa niin ketterä se on (tasaisella uskaltaa käyttää aisaohjusta, sivukaltevassa kannattaa olla harkitseva). Melkein seuraa traktorin jälkiä ellei ole erityisen ketterä vetäjä. Pitää myös muistaa että 21 metrisellä selvittää yhdellä vekslauksella sen mihin 12 metrisellä tarvitaan oikeastaan kaksi käännöstä.

Siinä on eroa että kun reppuruiskulla saa terävällä koukkauksella puomin pään väistämään lähellä päätä olevan esteen niin hinattavalla sama temppu ei oikein toimi....

Viimeksi muokattu: 23.04.17 - klo:20:49 kirjoittanut metsajussi

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Ruiskuun kannattaa panostaa. Puhallin tehokas kasvustoruiskutuksissa ja antaa reippaasti peliaikaa. Lisäksi joillakin merkeillä on nämä metrirajoitukset "haettu" pois, joten viuhkoilla vaan painaa menemään. Niin siis puhallinkoneessa.

GPS- ohjauksella ei tee mitään, jos ei ole tarkennettua signaalia. Ainoastaan voi seurata, onko nyt suunnilleen joka paikassa käyty, ei muuta, piste.

Sitten vaan tarkalla signaalilla suutinkohtaisia lohkoja muutama joka päähän puomia ja keskustaa kohti harventaa normaaliin lohkoautomatiikkaan. Ja kas, ainoa vehe, jolla niitä pieniä epäsäännöllisiä vuokramaita pystyy tasaisesti ruiskuttamaan. Ja vaikka joka vuosi samoja jälkiä. Oli se sitten reppu tai hinattava.

Ei niillä isoilla tasalaatuisilla lohkoilla mitään erikoista ohjausta tarvitse. Nimenomaan pienillä ja epäsäännöllisillä lohkoilla, suutinkohtaisuudesta ja tarkasta gepsistä on oikeasti hyötyä.


Onhan toki kasvinsuojeluaineita, jotka herkästi vioittavat sitä pääkasvia, jos isoja päällekkäisyyksiä tulee. Kyllä tuossa tapauksessa tavallisesta gepsistäkin on hyötyä.




Täältä löytyy tietoa ruutista, joita voi räätälöidä mielensä mukaan. Voi vaikka trimpleltä hommata lohkoautomatiikan, joten pokseja on hytissä vähän. Ja suljettavia lohkoja enemmän kuin ihmisiä kiinassa.

http://www.toselli.it/en/
http://www.rlaaksonenoy.fi/

Ruiskussa omat hydrauliikat, nostolaitekiinnitteinen hinattava (nivelakseli ei koskaan väänny), ruostumattomat puomit yms. vaihtoehtoja.



Nykyaikana ei oikein viljanviljelijä pärjää pelkällä suomen kielellä, koska taksissa saattaa istua ulkomaalainen. Siksi joutavuudet kuten suomenkielinen esite, varaosien saatavuus (jos ei ole keskusliikkeiden edustusta) ovat täyttä paskaa.

Osia saa vaikka venttiin nopeammin ulkomailta, kuin sieltä omavaraosamyyjän tiskiltä tilattuna. Kun kaikki joudutaan kierrättämään Suolahden kautta niin aikaa menee ja meneeee.

Ja jos jokin erikoinen "merkkiosa" hajoaa, niin se on usein tehty sillälailla ettei tavallinen bulkkiosa kävisikään, vaikka olisikin alkuperäisen laatuinen. Joskus jopa sama valmistaja.



Ei noita ikuisia varaosasaatavuus, huolto sun muita kannata miettiä. Se on niin seitkytlukua.

On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

mx

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 484
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Ei sitä yli 20m puomia tarvi mihinkään persreikään lykätä ;D



 Onko kellä kokemusta, miten hinattava käytännössä taittuu pieneen pussinperään.
Ei mitään ongelmia, jos on peräkärryä joskus peruutellut.
Jos on hankalaa voi ottaa pyörä-,aisaohjauksen pois käytöstä peruutuksen ajaksi.
Kerran kokeilleena hinattavaa, paluuta reppumalliin ei enää ole.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Jos vaan omia ruiskuttelee ja kylvimessä on sopiva ajouratoiminto niin ei sillä GPS-systeemilläkään tee oikeastaan mitään. Poikkeus heinät ja LHPt ja vastaavat.

Mikäs sen leppoisampaa kuin hurutella puolen kilometrin pituisia suoria ajouria pitkin. Sielu lepää, mahdotonta mokata ainakaan ajolinjoissa. Facebookin sanoin 'tykkään'. Jotkut kiilat tietysti vaativat vähän miettimistä - toisaalta riittävän hyvä puomin lohkoautomaatiokin ynnä korjattu GPS ja muut hilppeet tekniikkaan maksavat sen verran että ihan muutamassa kiilassa ja muutamassa vuodessa ei taida plussalle päästä. Ellei sitä gepsiä ja automaattista ohjausta ole jo muista syistä olemassa.

taneli

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 193
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Kyllä ne kaikki hienoudet (automaattiohjaus ja muu automatiikka) varmaan kivoja on, mutta vaikea niitä on kannattaksi saada, varsinkin jos pankkitili ei anna myöden.
Ajourissa on varmasti järkeä, kunhan sopii ruiskun leveyteen. Toistaiseksi olen pärjännyt ajo-opastimella.

Itse ajelen korjaamattomalla signaalilla ajo-opastimella. Ei siihen voi luottaa, mutta käännöksissä auttaa oikealle uralle ja kiiloissa voi edes vähän arvioida lohkon sammutuskohtia. Hyvänä päivänä korjaamaton signaali pysyy 20 cm sisällä tuntejakin, ja kerran siirtyi 2 m kun ajoi 3 ha lohkon kerran ympäri.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Ruiskua vaihtamassa
Hyvin tuo vanha Rinex lohkoautomaatio toimii ilman korjaustakin, Trimble on lakannut toimimasta katveessa ja Rinex vaan toimii ja tarkasti. Samasta antennista siis signaali. Tämä siis vajaan kymmenen kesän kokemuksella. Ei ajouria mikään voita, mutta ei niitä vinossa päisteessä kukaan jaksa lohkoja yksitellen naputella, eikä aina huomaa/muista  päälekkäistä ajoa.
pessimisti ei pety!

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Ruiskua vaihtamassa
No. Aikoinaan oli 1200 litrainen Amazone 15 metrin puomeilla 3060 Massikan perässä. Jotkut nyykkärin etupainot olivat keulalla. Ruiskutus ja tieajo onnistuivat ihan ok. Tämä niin kuin vertailu kohtana siihen A-sarjan Valtraan.

Nyttemmin hinattava 21 metrin puomeilla. Ruiskun pyörät seuraavat traktorin takapyöriä koska nivelpiste on taka-akselin ja ruiskun akselin puolessa välissä. Peruuttaessa kääntyy samasta syystä nopeasti. Traktorin etupyöriä ei tarvi paljon kääntää. Siis peruuttaessa.

Puomia saa aika joustavasti niputettua jos on ahtaampia paikkoja. Toki on jo kylvövaiheessa hyvä ajatella myöhemmin tulevia työvaiheita. Jos on jotain nurkkia, latoja, ojia, puita, tolppia, haruksia, kiviä ym. Voi näille tehdä jotain tai jättää hankala raot kesannolle, nurmelle tai jollekin muulle tai hiukan fuskata ja jättää sähkötolpan ja ojan välistä 6,5 metriä ruiskuttamatta.

Ajourat olis kivat. Nyt käytössä Trimblen opastin on vanha ja halpa. Varmistaa lähinnä sen että joka nurkka on löytynyt.
Se mikä ei tapa, se vituttaa