Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Traktorit turvetöissä, pirruuttaan kyselen  (Luettu 29635 kertaa)

Cynic

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1281
Vs: Traktorit turvetöissä, pirruuttaan kyselen
Lainaus
Jos maatallouvessa  ei saa traktorin mittariin vuodessa vähintään 1100-1200 tuntia, niin äkkiä sellaiset turhakkeet markilta myyntiin

Lainaus
Kysehän on koneiden riittävästä käyttöasteesta.

Mitenköhän tuo on taloudellisesti perusteltua? Aina kun minä väännän avaimesta koneen käyntiin niin syntyy kustannus. Tästä syystä haluan mittarille niin vähän tunteja kuin mahdollista. Pääomakustannus on suurin piirtein sama kuitenkin, pääoman suuruus on sitten eri asia.

Mitä vähemmän tunteja saan traktoriin hehtaaria kohti, sen enemmän kehumisen aihetta. Traktorin käyttö ei ole itsetarkoitus vain siksi että omistaa sellaisen, ainakaan meillä. Ymmärrettävästi et laske tuohon tuntimäärään urakointia, jolloin sellaisen tuntimäärän savuttaminen ei tunnu kovinkaan järkevältä, jos vuodessa on 8760 tuntia niin traktorin tulisi olla käynnissä 3½ h vuorokaudessa vuoden jokaisena päivänä omiin maatalousajoihin.  ???

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Traktorit turvetöissä, pirruuttaan kyselen
Turha kai tässä on pääomakustannuksen muodostumista alkaa taas avaamaan. Sijoituskohteena koneet on kumminkin pirun huonoja, kauppojen vaihtokonerivit kertoo paljon suomalaisesta tavasta tehdä "väliraha" kauppaa. Vaihtoarvon säilyttely on vähän samaa luokkaa olevaa businesta kuin nettovarallisuuden kokoominen ja alv:n maksujen välttely. ;D
Eli kyllä sillä koneella on jo pirunmoinen kiinteä kustannus käytti sitä tai ei. Se kiinteäosuus sitten jaetaan sitten vaan pienemmälle määrälle tunteja...
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26119
  • vastustan
Vs: Traktorit turvetöissä, pirruuttaan kyselen
Kovemmilla ne traktorit ovat nykymaataloudessa kuin suolla. Molemmissa voi mitoittaa koneen väärin. Mutta katteet ovat kummassakin niin huonot ettei kestä 100t€ vetokoneita. Joka tienaa oikeasti muuttuvien kulujen lisäksi pääoman uuden koneen ostoon ja saa riittävän palkankin niin sopii ilmoittautua palstalla..
Suolla varmaan iskevät jyrsimet hakkaa ulosottoja, mutta muuten luulisi olevan leppoista hommaa, kun sais syylärin pysymään vaan auki. Maataloudessa ajetaan tiloilla jo 4-5000 mottia lietettä/vuosi, jossa maantieajo tappaa traktorin. Ja kunnon paalaintouhu hyydyttää isonkin koneen vaikka 200 ha kertaa kolme / vuosi. Lavetit ym. paalinajot pahempaa kuin suolla, jossa tasaiset vedot. Ennenkuin kone suolla hyytyy se ruopaisee ja uppoaa.
No merkkejä on monta enkä kaikkia uskalla kokeilla...
oliko tämä oikeasti vitsi vai tosissasko kirjootat ??? "paalinajot pahempaa kuin suohommat..  :o hei v###u hei oikeesti.. kyllä ny kaikki on jo nähty ja kuultu.. minä lähen nukkumaan 8)
joo tuo oli kyllä aika hauskaa luettavaa ;D. tua aiemminki joku tais tokaasta jotta "tunti kovaa savikon äestystä vastaa 5 tuntia nevalla huudatusta". hoh hoh....funtsikaas ny uurestansa, tämä koko juttu.jos ei sitten verrattu nevalla kääntämiseen, se on ainut leppoonen homma nevalla. kaikki muu nevahomma aivan toisesta maailmasta.

Sitä savikkoa pitää olla aika monta hehtaaria että saa edes sen 200h savikon äestystä koneelleen, ja silloinhan nevakoneen onkin täytynyt työskennellä jo 1000h että saa homman kannattamaan ;D


Satuin huomaamaan suuren vastausryöpyn vanhaan väiteeseeni. Vastaajat olivat varmaan tasaisten asfalttien varrelta neva- ja maatal.miehiä.
Olin ihan tosissani koneiden kestosta. Nevalla saa aikaan sen 1000 tuntia vuodessa, paitsi kahteen viime vuoteen vähemmän sateiden takia. Kaikki ajo tosi lämpöistä menoa, mutta voimat ovat tasaisen kovia. Tonnikerhosta huolimatta koneet ovat kestäneet monella tunteihin nähden paremmin kuin maataloudessa. Tottakai pitää verrata missä tuntimäärässä kone laukeaa. Tietysti nevalle on aina valittu kestävimmät koneet ja enemmän mekaanisia vaihteistoja, jotka tulevat halvemmaksi kuin pakat ja portaattomat. Nevalla nostetaan paljon turvetta (entistä enemmän kun nevat pienenee) imuvaunuilla ja mekaanisilla. Imuvaunulla aivan tasainen veto, mekaanisen veto leppoista hommaa, paitsi vankkurin, jolla parjää vain kantavilla soilla kantaviin aikoihin. Vankkurillakin tasaista menoa. Kärryjen veto mielestäni hihnan alta kovinta hommaa ja siinä nämä reikäpäävirittäjät särkevät koneensa tahallaan. Ei ole taloudellisesti kannattavaa ajaa kuormaa vuorokaudessa enemmän ja särkeä kallis pääoma.
Maataloudessa muutamalla sadalla tunnilla säretään järkyttävillä taka-akselipainoilla. Paalikärryssä on 18 tonnia rehua tai lavetissa samanmoinen kaivuri, 18tn lietettä tai kuivasontaa vähän vähemmän. Suolla mekaanisessa (40m3 on 18toimitusmottia * 350kg = 6300kg) tavaraa. 45 m3 kärryssä on 10tn tavaraa. Suo pehmoista, vauhdit hitaita verrattuna mäkiseen soratiehen, jossa iskut koneelle ja kuskille järkyttäviä. Vaihteistot särkyvät oikeasti mäkisillä maanteillä jo alle tuhannen tunnin ilman järkyttävää viritystä. Jos tunnit pitävät paikkaansa, en pelkää ostaa nevakonetta tarkastettuani pari asiaa. Vihreitä raktoreita maantieltä en ota mistään hinnasta (ylihinnoiteltuja) ja vallutkin on suolta paremmassa kunnossa kuin maantieltä. Eri mieltäkin saa olla, koska nevalla on aina ollut kovia jätkiä silmät ristissä. Mutta taas on kiikarissa pari nevalta tullutta sisäänajettua, joita muut pelkäävät.
sulla on vähän yksoikonen kuva nevahommista,meidän raktorit ehkä lujimmilla jyrsimien edessä routasessa maassa ,3 paripyörät ees ja takana tarvii sillon tällön, tien tekohommis 3 akselinen sisusta tehty kärry peräs,joskus korvataan pyöräkonetta lastauksessa, joskus on alueaura edes jne jne, on toki koneita jotka pelkästään kärryn edes
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Traktorit turvetöissä, pirruuttaan kyselen
sulla on vähän yksoikonen kuva nevahommista,meidän raktorit ehkä lujimmilla jyrsimien edessä routasessa maassa ,3 paripyörät ees ja takana tarvii sillon tällön, tien tekohommis 3 akselinen sisusta tehty kärry peräs,joskus korvataan pyöräkonetta lastauksessa, joskus on alueaura edes jne jne, on toki koneita jotka pelkästään kärryn edes
[/quote]


Mun vetävä kärry lykkää kivasti traktoria, jos pysyy pinnalla. Traktori ei rasitu täydellä pala- tai kantokuormalla. Kivennäiset pitää ajaa talvella vaikka kuorma-autolla tai tolla vetävällä/työntävällä. Routaista maata ei kannata jyrsiä kuin ehkä palan pintaan vedossa keväällä. Se onkin kovaa puuhaa oli maa jäässä tai ei. Puita osuu tielle aina joskus. Roudan päältä kyllä voi tuotantoa jyrsiä ja silloin kannot ei anna yhtään periksi esim 9 m tuot.jyrsimellä. Hakkaa aika pahasti ulosottoa eikä siinä oikeasti kytkimet toimi. Levyjarrusysteemi varmaan ainut. Kolmipyöräinen toimintakin on koettu, mutta aina tiettyä varovaisuutta noudattaen, koska katkeaa ne akselit kaksilla 650:lläkin. Pyöräkone tuplilla on lastuukone, ei traktori. Kaivurikin on traktoria parempi kone monessa lastuu- tai etukuormainhommassa.