• Tavallinen aihe

Aihe riipukejarrut  (Luettu 11195 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11277
  • Virolaista kiitos!
Vs: riipukejarrut
nuo on sellaset kaksvipu ja sit kaks sähkölohkoo, eli napit päisä..                oli vakiona silloin 2008 kun hankin...  202t ja se istutettuna 9t n kärriin...     miusta ihan kätevä 65-90 fiun persiin...        kun osaisin laitta kuvat niin.......
Joo, aattelin, että jos on hydr.esiohjaus niin saattaa tehdä ohjauksen hieman tunnottomaksi ja sitä myötä liikkeisiin enemmän haittaa. Kun itellä toi poronsarvi on toiminut varsin maltillisesti, enkä ole kokenut riipukkeelle tarvetta.

Köntys

  • Vieras
Vs: riipukejarrut
yritin ottaa selvää mikä noista malleista sopisi keslan noukkaan mutta eipä olekaan mittoja esillä... ja finrotatorin malli olis edukas mutta en tiiä onko hyvä?      palmsin kärryissä vakiona, toimiiko siellä?       alkaa jo pikkasen nyppiä tuo kouran jatkuva heilunta...

Laita nimimerkki puuha-petelle yyveetä ja kysy agronet-kaverialennusta.

 :D ;D ;D

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6245
  • karkki vai keppana?
Vs: riipukejarrut
Tais olla nimierkki SAS joka kehui Oniaria, siinä on ainakin toseen suuntaan jarru. Ja jos ei ole joka mallissa, niin sit muutetaan ennustealuetta.
pessimisti ei pety!

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8148
Vs: riipukejarrut
ite en muuta tiiä kuin että keslassa ainakin alkaa liike jatkua kun puomin pysäyttää kasan kohdalle niin koura heivaa vielä aika tovin edestakasin... tuolla fiun 38 litran tuotolla ja keslan 45 litran venttiilipenkillä...   ja sitten vielä kun nostaa kourallista puuta kyytiin kä'rrin päälle pankkojen yli niin liikettä tahtoo olla aiak pitkään ennenkuin saa asettumaan etusermiä vasten...      ja en tähän päivään ole nähnyt yhtään ponssen konetta mettässin jossa ei puomipäässä olis jarruriipuketta...     ja sen palojen uusimisen huomaa jopa satojen metrien päästä.. -   ääni kertoo miten jarrupala toimii...

Motoissa on kyllä.

Ajokoneissa... no en ole koskaan nähnyt tai käyttänyt.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 312
Vs: riipukejarrut
ite en muuta tiiä kuin että keslassa ainakin alkaa liike jatkua kun puomin pysäyttää kasan kohdalle niin koura heivaa vielä aika tovin edestakasin... tuolla fiun 38 litran tuotolla ja keslan 45 litran venttiilipenkillä...   ja sitten vielä kun nostaa kourallista puuta kyytiin kä'rrin päälle pankkojen yli niin liikettä tahtoo olla aiak pitkään ennenkuin saa asettumaan etusermiä vasten...      ja en tähän päivään ole nähnyt yhtään ponssen konetta mettässin jossa ei puomipäässä olis jarruriipuketta...     ja sen palojen uusimisen huomaa jopa satojen metrien päästä.. -   ääni kertoo miten jarrupala toimii...

Motoissa on kyllä.

Ajokoneissa... no en ole koskaan nähnyt tai käyttänyt.

Motoissa hakkuupäälle on molemmansuuntaiset riipukejarrut, rauhoittamaan hakkuupään liikettä puulle vietäessä ja karsinnan aikana, jolloin kaatopää tahtoo rytkiä karsinnan tahdissa. Niissä riipukejarru toimii paremmin, koska kaatopään massa on luokkaa 1500 kiloa ja pysyy vakaana.
Ajokoneissa taasen pelkkä koura painaa kääntäjineen 200 kiloa, siihen kun lisätään muutaman sadan kilon kuorma, onkin pikakkasen vaikeaa hallita molempia massoja. Yleensä sitten tyhjällä kouralla liikkeet on tökkiviä, kuormalla taas pito loppuu. Ajokoneisiinkin on saatavissa kaksisuuntaista jarruriipuketta, tosi harvinainen, ainoastaan Nisulalaisia oon nähnyt ja yhden indexsatorin. Nisulalta muutoin saa pakettia, joka on mahdollista asentaa nosturiin ilman hitsauksiakin.

Nyt on tullut muutama vuosi sitten markkinoille malleja, joissa jarrun kireyttä säädetään hydraulisesti, eli kireys on kytkettävissä vaikka nostosylinterin voimaan tai ottaa jarruvoiman säätö kouran sylinteriltä. Eli kun koura on puristettuna kiinn (tai auki), riipukejarru kiristyy ja vapautuu täysin paineettomana. Tää raivauspäävalmistaja cutlinkki toi oman versionsa vähän aikaa sitten markkinoille.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6821
Vs: riipukejarrut
Jarrun tarve riippuu paljon hydrauliikan tuotosta ja pöydästä millä ohjataan. Riittävästi tuottoa ettei tartte ajaa ääriasennosta toiseen että edes vähän liikkuu, ja kunnon pöytä, ei tartte jarrua. Omassa yhdistelmässä hakin pska 2-vipu pöytä reilun 20 vuoden takaa, kuormaaja kelvoton pienin rimpula ja koura vaihdettu isommaksi. Kaivinkoneella kun kaivaa, ja tuolla tekee, tuntuu kuin olisi päivä muuttunut sysimustaksi yöksi. Iso koura, holtiton venttiilipöytä ja vähän klappia käännössä. Riipukejarru ois ihan jees, mutta ilmankin pärjää, pitää vain tehdä montaa liikettä yhtä aikaa kuten oikeilla koneillakin. Joskus kokeillut "oikeaa" kuormaajaa sähkölohkolla, sitä saa testimielessäkin käyttää aika huolettomasti eikä koura heilu, sama ajokoneissa. Eroa omaan siis tuo pska mekaaninen pöytä ja kuormaimen koko vrs. hydrauliikan tuotto.

Ihan käsittämättömiä videoita juutuubissa, joiden perusteella saisi kuormaajan ottaa samantien pois osalta käyttäjiä. Suurin vika todellakin siellä ratin ja penkin välissä.

Hienoa ja rauhallista toimintaa, mitä alusta kattelin, ei koura turhia heilu ja pudotetaan taakka alas asti, sitten korjataan nipun asemaa mikäli tarvetta:

https://www.youtube.com/watch?v=b7iJDU_k7Ig


Toisenlaista, hoppuilua ja rytkimistä:

https://www.youtube.com/watch?v=E3EVw-IFUe8
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9772
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: riipukejarrut
Liekö tuo viimeinen video hyvä esimerkki huonosta kuormaimenkäytöstä ? Tuommoistahan se on kokeneemmillakin jos on mekaaninen pöytä ja käyttövälykset olemassa pöydässä ja kuormaimessa. Aika näppärästi poimi harvennukseltakin niput puiden välistä. Ei tuo käyttäjä minusta riipukejarruja kaivannut.

Mut tuommosta 3 m tavaraa kun kuskaa, niin 10 kiintoon pitäis 3 kuormaa kelkkoa tienvarteen tunnissa. Kiire saattaapi tulla ;)
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6821
Vs: riipukejarrut
Liekö tuo viimeinen video hyvä esimerkki huonosta kuormaimenkäytöstä ? Tuommoistahan se on kokeneemmillakin jos on mekaaninen pöytä ja käyttövälykset olemassa pöydässä ja kuormaimessa. Aika näppärästi poimi harvennukseltakin niput puiden välistä. Ei tuo käyttäjä minusta riipukejarruja kaivannut.

Mut tuommosta 3 m tavaraa kun kuskaa, niin 10 kiintoon pitäis 3 kuormaa kelkkoa tienvarteen tunnissa. Kiire saattaapi tulla ;)

Kun en parempaakaan äkkiä löytänyt :) Sellaista tempoilua välillä, jota se on kuten sanoit. Kuitenkin kuormatessa liikkeen pitäisi olla pehmeä alusta loppuun.

Pieni oli kärry tosiaan tuohon tahtiin. Just eilen eläkeläinen ajoi loput puut pois ensiharvennukselta, 3m:n havua. Kuormaan menee 5.5- 6m3 ja ajomatka lyhyt, niin lyhyt kuin oikeastaan voi olla, poikkeuksellinen leimikko :) Ei haaveitakaan saada 10m3 tienvarteen, normi liian ahtailta ajourilta :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8148
Vs: riipukejarrut
Monivipuvehkeissä joutuu käyttämään useampaa sormea tai kämmenellä toista ja kämmenselällä toista. Haastavaa mutta jossain vaiheessa palkitsevaa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6821
Vs: riipukejarrut
Monivipuvehkeissä joutuu käyttämään useampaa sormea tai kämmenellä toista ja kämmenselällä toista. Haastavaa mutta jossain vaiheessa palkitsevaa.

Edellinen pilkki oli monivipu ja olihan se kertaluokkaa parempi kuin tällainen huono kaksvipu...  Jostain syystä piti muuttaa kaksivipuiseksi, järkevää syytä en keksi. Hyvä pöytä tottakai kahdella vivulla mutta heikommat helpompi hallita useammalla keveästi liikkuvalla vivulla
.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 529
Vs: riipukejarrut
Ihan käsittämättömiä videoita juutuubissa, joiden perusteella saisi kuormaajan ottaa samantien pois osalta käyttäjiä. Suurin vika todellakin siellä ratin ja penkin välissä.

Hienoa ja rauhallista toimintaa, mitä alusta kattelin, ei koura turhia heilu ja pudotetaan taakka alas asti, sitten korjataan nipun asemaa mikäli tarvetta:

https://www.youtube.com/watch?v=b7iJDU_k7Ig


Toisenlaista, hoppuilua ja rytkimistä:

https://www.youtube.com/watch?v=E3EVw-IFUe8

Jälkimmäisessä minä näin sujuvaa työskentelyä ilman turhia ylimääräisiä liikkeitä. Vain videon laatu oli nykivää ;- ) En tuossa muuta korjaamista nähnyt kuin tarpeettoman kierrosten pudotuksen. Vakiokierroksilla (-tuotolla) sujuu paremmin kun siihen opettelee.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8148
Vs: riipukejarrut
Vakiokierrokset ovat hyvät jos pumppu on muuttuvatilavuuksinen ja LS-linja on käytössä.

Aika paljon saa asioita helpottumaan, jos vaan pystyy kierroksia säätelemään jalalla. Noita venttiilipöydän paineiskuja voi kompensoida  pudottamalla moottorin kierroksia äkillisesti.


Jos vain mahdollista, kannattaa joskus opetella sellaisella tuhatvipuohjauksella kuormailemaan. Jos sen sitten joskus klaaraa mutkattomasti, ei tule koskaan mieleenkään mikään riipukejarru.

Sitäpaitsi, riipukkeen varassa roikkuvaa kuormainta käytettäessä tulee useasti tilanteita, jossa riipukejarrusta on vain haittaa. Esim. vaikka sellainen, jossa tarvittaisiin se kymmenen senttiä lisää pituutta puomille.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21052
  • vastustan
Vs: riipukejarrut
Vakiokierrokset ovat hyvät jos pumppu on muuttuvatilavuuksinen ja LS-linja on käytössä.

Aika paljon saa asioita helpottumaan, jos vaan pystyy kierroksia säätelemään jalalla. Noita venttiilipöydän paineiskuja voi kompensoida  pudottamalla moottorin kierroksia äkillisesti.


Jos vain mahdollista, kannattaa joskus opetella sellaisella tuhatvipuohjauksella kuormailemaan. Jos sen sitten joskus klaaraa mutkattomasti, ei tule koskaan mieleenkään mikään riipukejarru.

Sitäpaitsi, riipukkeen varassa roikkuvaa kuormainta käytettäessä tulee useasti tilanteita, jossa riipukejarrusta on vain haittaa. Esim. vaikka sellainen, jossa tarvittaisiin se kymmenen senttiä lisää pituutta puomille.
puomi on aina 10 senttiä liian lyhyt :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6821
Vs: riipukejarrut
Ihan käsittämättömiä videoita juutuubissa, joiden perusteella saisi kuormaajan ottaa samantien pois osalta käyttäjiä. Suurin vika todellakin siellä ratin ja penkin välissä.

Hienoa ja rauhallista toimintaa, mitä alusta kattelin, ei koura turhia heilu ja pudotetaan taakka alas asti, sitten korjataan nipun asemaa mikäli tarvetta:

https://www.youtube.com/watch?v=b7iJDU_k7Ig


Toisenlaista, hoppuilua ja rytkimistä:

https://www.youtube.com/watch?v=E3EVw-IFUe8

Jälkimmäisessä minä näin sujuvaa työskentelyä ilman turhia ylimääräisiä liikkeitä. Vain videon laatu oli nykivää ;- ) En tuossa muuta korjaamista nähnyt kuin tarpeettoman kierrosten pudotuksen. Vakiokierroksilla (-tuotolla) sujuu paremmin kun siihen opettelee.

Katoin videota vähän pidempään, ihan ok. tosiaan. Kelailin ku linkitin, sattui sellaisia rytkimisiä kuviin :) Harmi ku ei löydy parempaa "huonoa" esimerkkiä. Hyviä esimerkkejä vaikka kuinka, kun koura liikkuu kuin käsi eikä mitään turhaa liikettä. Kaikkia yhdistää se, että kone kunnollinen. Samaan ei pääse pskoilla koneilla, yhtä sujuvaan työskentelyyn. Pinosta ei sitten enää eroa löydykään, kone kuin kone, pino on sellainen kuin tekijä haluaa ja puut on tien varressa :) Toiseen vaan käytetty paljon enemmän aikaa ja hermoja.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 54628
Vs: riipukejarrut
ite huomannu että tuo venttiilipöytä on kait aika epäsopiva tuohon fiun tuottoon kun aina kun käyttää kahta eri toimintoa yhtaikaa niin se kykäisy on aika totaallinen... vaikka kuin hennolla liikkeellä yrittäis...              ja taas sähköpuoli on hidasta...   jatko ja koura..            mutta eipä tuohon kait mistään pahemmin parannustakaan tiedossa...                         joten pärjättävä tuollailla...   nykien.