Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Oksa - 09.02.17 - klo:08:52

Otsikko: riipukejarrut
Kirjoitti: Oksa - 09.02.17 - klo:08:52
yritin ottaa selvää mikä noista malleista sopisi keslan noukkaan mutta eipä olekaan mittoja esillä... ja finrotatorin malli olis edukas mutta en tiiä onko hyvä?      palmsin kärryissä vakiona, toimiiko siellä?       alkaa jo pikkasen nyppiä tuo kouran jatkuva heilunta...
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Pasi - 09.02.17 - klo:08:59
Riipukejarruun ei kannata investoida. Liiallinen heilunta johtuu liian äkkinäisistä liikkeistä. Ne taas johtuvat huonosta venttiilistöstä (=toimii käytännössä vain on/off-tyyliin) tai vipuja ei liikutella sopivan pehmeästi. Vaihda ennemmin venttiilistö parempaan tai pistä kuskin ajatusmaailma uusiksi.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 09.02.17 - klo:09:51
Riipukejarruun ei kannata investoida. Liiallinen heilunta johtuu liian äkkinäisistä liikkeistä. Ne taas johtuvat huonosta venttiilistöstä (=toimii käytännössä vain on/off-tyyliin) tai vipuja ei liikutella sopivan pehmeästi. Vaihda ennemmin venttiilistö parempaan tai pistä kuskin ajatusmaailma uusiksi.

Vika on usein ratin ja penkin välissä.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: vms1 - 09.02.17 - klo:11:06
Toki venttiilistö ja käyttäjä vaikuttaa muta kyllä sopivasti toimiva riipukejarru auttaa heilumista.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: SKN - 09.02.17 - klo:12:16
yritin ottaa selvää mikä noista malleista sopisi keslan noukkaan mutta eipä olekaan mittoja esillä... ja finrotatorin malli olis edukas mutta en tiiä onko hyvä?      palmsin kärryissä vakiona, toimiiko siellä?       alkaa jo pikkasen nyppiä tuo kouran jatkuva heilunta...

Laita nimimerkki puuha-petelle yyveetä ja kysy agronet-kaverialennusta.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: alpo10 - 09.02.17 - klo:12:30
Riipukejarruun ei kannata investoida. Liiallinen heilunta johtuu liian äkkinäisistä liikkeistä. Ne taas johtuvat huonosta venttiilistöstä (=toimii käytännössä vain on/off-tyyliin) tai vipuja ei liikutella sopivan pehmeästi. Vaihda ennemmin venttiilistö parempaan tai pistä kuskin ajatusmaailma uusiksi.

Vika on usein ratin ja penkin välissä.
yksinkertaisin ja varmin tapa taitaa kuitenkin olla tuo jarru sinne laittaa. Jos normaali riipuke maksaa 100€ ja yhden suunnan jarrulla 180€ tai kahden suunnan jarrulla 250€, ei investointi kovin iso ole.  Onko nämä halvimmat sitten riittävän hyviä, siihen en ota kantaa.

Laitoin muutaman kuvan ja mitat Finn-Rotorille ja sieltä suoraan vastasivat mikä sopii... tai oikeastaan ei sopinut mikään valmis malli vaan sellaisen joutuu tekemään ellei sitten vaihda puomin päätä. Uudempiin kuormaimiin luulisi löytyvän sopiva, jos rotaattori on vielä samasta firmasta.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: epäonnensoturi - 09.02.17 - klo:13:36
Puuhis, Finn-Rotor?
Mutta ite asiaan, oon joskus kanssa miettiny tuon kouran heiluessa jarrua siihen, mutta kyllä sen heilunnan kanssa on oppinu kuormailemaan.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 09.02.17 - klo:15:46
Säästää koko nosturia, jos opettelee käyttämään sitä jouhevasti.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: vms1 - 09.02.17 - klo:16:41
Säästää koko nosturia, jos opettelee käyttämään sitä jouhevasti.

Näin varmasti mutta väitän että jarru säästää viellä lisää. Joiheva käyttö ja jarru kun ei ole toistensa vastakohta. Sitten riippuu aika paljon siitä nosturista, pumpusta ja venttiilistöstä että saako siihe kouraan riittävästi vauhtia. Ehkä yksi nopeutta mittaava tekijä on että kun nosturista tulee jatko ulos että koura käy nopeammin maassa niin silloin rupee olemaan vauhti ajatuksen tasolla riittävä jos ei tule virheliikkeitä.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Oksa - 09.02.17 - klo:16:46
ite en muuta tiiä kuin että keslassa ainakin alkaa liike jatkua kun puomin pysäyttää kasan kohdalle niin koura heivaa vielä aika tovin edestakasin... tuolla fiun 38 litran tuotolla ja keslan 45 litran venttiilipenkillä...   ja sitten vielä kun nostaa kourallista puuta kyytiin kä'rrin päälle pankkojen yli niin liikettä tahtoo olla aiak pitkään ennenkuin saa asettumaan etusermiä vasten...      ja en tähän päivään ole nähnyt yhtään ponssen konetta mettässin jossa ei puomipäässä olis jarruriipuketta...     ja sen palojen uusimisen huomaa jopa satojen metrien päästä.. -   ääni kertoo miten jarrupala toimii...
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: kylmis - 09.02.17 - klo:17:36
ite en muuta tiiä kuin että keslassa ainakin alkaa liike jatkua kun puomin pysäyttää kasan kohdalle niin koura heivaa vielä aika tovin edestakasin... tuolla fiun 38 litran tuotolla ja keslan 45 litran venttiilipenkillä...   ja sitten vielä kun nostaa kourallista puuta kyytiin kä'rrin päälle pankkojen yli niin liikettä tahtoo olla aiak pitkään ennenkuin saa asettumaan etusermiä vasten...      ja en tähän päivään ole nähnyt yhtään ponssen konetta mettässin jossa ei puomipäässä olis jarruriipuketta...     ja sen palojen uusimisen huomaa jopa satojen metrien päästä.. -   ääni kertoo miten jarrupala toimii...
Onko hydraulinen esiohjaus vaiko poronsarvi?
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: pölkky - 09.02.17 - klo:17:53
????!!! Miksi sitä pitäisi hidastaa ja jarrutella?......minkä pitemmän pinon vuodessa sillä veivaa niin sen hitaammaksi se vain tuntuu menevän!
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Dr.Who - 09.02.17 - klo:18:09
Riipukejarruun ei kannata investoida. Liiallinen heilunta johtuu liian äkkinäisistä liikkeistä. Ne taas johtuvat huonosta venttiilistöstä (=toimii käytännössä vain on/off-tyyliin) tai vipuja ei liikutella sopivan pehmeästi. Vaihda ennemmin venttiilistö parempaan tai pistä kuskin ajatusmaailma uusiksi.

Vika on usein ratin ja penkin välissä.
Samaa mieltä,sit jos kassit heiluu on ne liian lämpösessä.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: vakka - 09.02.17 - klo:18:12
Taitaa nykyään ajokoneet olla enimmäkseen ilman jarruriipuketta. Vaakan kun laittaa niin monesti jää jarruriipuke joutilaaksi. Ja joutaa jäädäkin.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Oksa - 09.02.17 - klo:19:27
nuo on sellaset kaksvipu ja sit kaks sähkölohkoo, eli napit päisä..                oli vakiona silloin 2008 kun hankin...  202t ja se istutettuna 9t n kärriin...     miusta ihan kätevä 65-90 fiun persiin...        kun osaisin laitta kuvat niin.......
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: kylmis - 09.02.17 - klo:19:36
nuo on sellaset kaksvipu ja sit kaks sähkölohkoo, eli napit päisä..                oli vakiona silloin 2008 kun hankin...  202t ja se istutettuna 9t n kärriin...     miusta ihan kätevä 65-90 fiun persiin...        kun osaisin laitta kuvat niin.......
Joo, aattelin, että jos on hydr.esiohjaus niin saattaa tehdä ohjauksen hieman tunnottomaksi ja sitä myötä liikkeisiin enemmän haittaa. Kun itellä toi poronsarvi on toiminut varsin maltillisesti, enkä ole kokenut riipukkeelle tarvetta.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Köntys - 09.02.17 - klo:19:59
yritin ottaa selvää mikä noista malleista sopisi keslan noukkaan mutta eipä olekaan mittoja esillä... ja finrotatorin malli olis edukas mutta en tiiä onko hyvä?      palmsin kärryissä vakiona, toimiiko siellä?       alkaa jo pikkasen nyppiä tuo kouran jatkuva heilunta...

Laita nimimerkki puuha-petelle yyveetä ja kysy agronet-kaverialennusta.

 :D ;D ;D
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 09.02.17 - klo:20:48
Tais olla nimierkki SAS joka kehui Oniaria, siinä on ainakin toseen suuntaan jarru. Ja jos ei ole joka mallissa, niin sit muutetaan ennustealuetta.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 09.02.17 - klo:21:03
ite en muuta tiiä kuin että keslassa ainakin alkaa liike jatkua kun puomin pysäyttää kasan kohdalle niin koura heivaa vielä aika tovin edestakasin... tuolla fiun 38 litran tuotolla ja keslan 45 litran venttiilipenkillä...   ja sitten vielä kun nostaa kourallista puuta kyytiin kä'rrin päälle pankkojen yli niin liikettä tahtoo olla aiak pitkään ennenkuin saa asettumaan etusermiä vasten...      ja en tähän päivään ole nähnyt yhtään ponssen konetta mettässin jossa ei puomipäässä olis jarruriipuketta...     ja sen palojen uusimisen huomaa jopa satojen metrien päästä.. -   ääni kertoo miten jarrupala toimii...

Motoissa on kyllä.

Ajokoneissa... no en ole koskaan nähnyt tai käyttänyt.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: FMJ - 10.02.17 - klo:08:26
ite en muuta tiiä kuin että keslassa ainakin alkaa liike jatkua kun puomin pysäyttää kasan kohdalle niin koura heivaa vielä aika tovin edestakasin... tuolla fiun 38 litran tuotolla ja keslan 45 litran venttiilipenkillä...   ja sitten vielä kun nostaa kourallista puuta kyytiin kä'rrin päälle pankkojen yli niin liikettä tahtoo olla aiak pitkään ennenkuin saa asettumaan etusermiä vasten...      ja en tähän päivään ole nähnyt yhtään ponssen konetta mettässin jossa ei puomipäässä olis jarruriipuketta...     ja sen palojen uusimisen huomaa jopa satojen metrien päästä.. -   ääni kertoo miten jarrupala toimii...

Motoissa on kyllä.

Ajokoneissa... no en ole koskaan nähnyt tai käyttänyt.

Motoissa hakkuupäälle on molemmansuuntaiset riipukejarrut, rauhoittamaan hakkuupään liikettä puulle vietäessä ja karsinnan aikana, jolloin kaatopää tahtoo rytkiä karsinnan tahdissa. Niissä riipukejarru toimii paremmin, koska kaatopään massa on luokkaa 1500 kiloa ja pysyy vakaana.
Ajokoneissa taasen pelkkä koura painaa kääntäjineen 200 kiloa, siihen kun lisätään muutaman sadan kilon kuorma, onkin pikakkasen vaikeaa hallita molempia massoja. Yleensä sitten tyhjällä kouralla liikkeet on tökkiviä, kuormalla taas pito loppuu. Ajokoneisiinkin on saatavissa kaksisuuntaista jarruriipuketta, tosi harvinainen, ainoastaan Nisulalaisia oon nähnyt ja yhden indexsatorin. Nisulalta muutoin saa pakettia, joka on mahdollista asentaa nosturiin ilman hitsauksiakin.

Nyt on tullut muutama vuosi sitten markkinoille malleja, joissa jarrun kireyttä säädetään hydraulisesti, eli kireys on kytkettävissä vaikka nostosylinterin voimaan tai ottaa jarruvoiman säätö kouran sylinteriltä. Eli kun koura on puristettuna kiinn (tai auki), riipukejarru kiristyy ja vapautuu täysin paineettomana. Tää raivauspäävalmistaja cutlinkki toi oman versionsa vähän aikaa sitten markkinoille.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: ijasja2 - 10.02.17 - klo:12:20
Jarrun tarve riippuu paljon hydrauliikan tuotosta ja pöydästä millä ohjataan. Riittävästi tuottoa ettei tartte ajaa ääriasennosta toiseen että edes vähän liikkuu, ja kunnon pöytä, ei tartte jarrua. Omassa yhdistelmässä hakin pska 2-vipu pöytä reilun 20 vuoden takaa, kuormaaja kelvoton pienin rimpula ja koura vaihdettu isommaksi. Kaivinkoneella kun kaivaa, ja tuolla tekee, tuntuu kuin olisi päivä muuttunut sysimustaksi yöksi. Iso koura, holtiton venttiilipöytä ja vähän klappia käännössä. Riipukejarru ois ihan jees, mutta ilmankin pärjää, pitää vain tehdä montaa liikettä yhtä aikaa kuten oikeilla koneillakin. Joskus kokeillut "oikeaa" kuormaajaa sähkölohkolla, sitä saa testimielessäkin käyttää aika huolettomasti eikä koura heilu, sama ajokoneissa. Eroa omaan siis tuo pska mekaaninen pöytä ja kuormaimen koko vrs. hydrauliikan tuotto.

Ihan käsittämättömiä videoita juutuubissa, joiden perusteella saisi kuormaajan ottaa samantien pois osalta käyttäjiä. Suurin vika todellakin siellä ratin ja penkin välissä.

Hienoa ja rauhallista toimintaa, mitä alusta kattelin, ei koura turhia heilu ja pudotetaan taakka alas asti, sitten korjataan nipun asemaa mikäli tarvetta:

https://www.youtube.com/watch?v=b7iJDU_k7Ig


Toisenlaista, hoppuilua ja rytkimistä:

https://www.youtube.com/watch?v=E3EVw-IFUe8
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Hervast - 10.02.17 - klo:12:48
Liekö tuo viimeinen video hyvä esimerkki huonosta kuormaimenkäytöstä ? Tuommoistahan se on kokeneemmillakin jos on mekaaninen pöytä ja käyttövälykset olemassa pöydässä ja kuormaimessa. Aika näppärästi poimi harvennukseltakin niput puiden välistä. Ei tuo käyttäjä minusta riipukejarruja kaivannut.

Mut tuommosta 3 m tavaraa kun kuskaa, niin 10 kiintoon pitäis 3 kuormaa kelkkoa tienvarteen tunnissa. Kiire saattaapi tulla ;)
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: ijasja2 - 10.02.17 - klo:13:10
Liekö tuo viimeinen video hyvä esimerkki huonosta kuormaimenkäytöstä ? Tuommoistahan se on kokeneemmillakin jos on mekaaninen pöytä ja käyttövälykset olemassa pöydässä ja kuormaimessa. Aika näppärästi poimi harvennukseltakin niput puiden välistä. Ei tuo käyttäjä minusta riipukejarruja kaivannut.

Mut tuommosta 3 m tavaraa kun kuskaa, niin 10 kiintoon pitäis 3 kuormaa kelkkoa tienvarteen tunnissa. Kiire saattaapi tulla ;)

Kun en parempaakaan äkkiä löytänyt :) Sellaista tempoilua välillä, jota se on kuten sanoit. Kuitenkin kuormatessa liikkeen pitäisi olla pehmeä alusta loppuun.

Pieni oli kärry tosiaan tuohon tahtiin. Just eilen eläkeläinen ajoi loput puut pois ensiharvennukselta, 3m:n havua. Kuormaan menee 5.5- 6m3 ja ajomatka lyhyt, niin lyhyt kuin oikeastaan voi olla, poikkeuksellinen leimikko :) Ei haaveitakaan saada 10m3 tienvarteen, normi liian ahtailta ajourilta :)
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 10.02.17 - klo:13:42
Monivipuvehkeissä joutuu käyttämään useampaa sormea tai kämmenellä toista ja kämmenselällä toista. Haastavaa mutta jossain vaiheessa palkitsevaa.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: ijasja2 - 10.02.17 - klo:19:07
Monivipuvehkeissä joutuu käyttämään useampaa sormea tai kämmenellä toista ja kämmenselällä toista. Haastavaa mutta jossain vaiheessa palkitsevaa.

Edellinen pilkki oli monivipu ja olihan se kertaluokkaa parempi kuin tällainen huono kaksvipu...  Jostain syystä piti muuttaa kaksivipuiseksi, järkevää syytä en keksi. Hyvä pöytä tottakai kahdella vivulla mutta heikommat helpompi hallita useammalla keveästi liikkuvalla vivulla
.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Cultor - 11.02.17 - klo:10:36
Ihan käsittämättömiä videoita juutuubissa, joiden perusteella saisi kuormaajan ottaa samantien pois osalta käyttäjiä. Suurin vika todellakin siellä ratin ja penkin välissä.

Hienoa ja rauhallista toimintaa, mitä alusta kattelin, ei koura turhia heilu ja pudotetaan taakka alas asti, sitten korjataan nipun asemaa mikäli tarvetta:

https://www.youtube.com/watch?v=b7iJDU_k7Ig


Toisenlaista, hoppuilua ja rytkimistä:

https://www.youtube.com/watch?v=E3EVw-IFUe8

Jälkimmäisessä minä näin sujuvaa työskentelyä ilman turhia ylimääräisiä liikkeitä. Vain videon laatu oli nykivää ;- ) En tuossa muuta korjaamista nähnyt kuin tarpeettoman kierrosten pudotuksen. Vakiokierroksilla (-tuotolla) sujuu paremmin kun siihen opettelee.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 11.02.17 - klo:11:37
Vakiokierrokset ovat hyvät jos pumppu on muuttuvatilavuuksinen ja LS-linja on käytössä.

Aika paljon saa asioita helpottumaan, jos vaan pystyy kierroksia säätelemään jalalla. Noita venttiilipöydän paineiskuja voi kompensoida  pudottamalla moottorin kierroksia äkillisesti.


Jos vain mahdollista, kannattaa joskus opetella sellaisella tuhatvipuohjauksella kuormailemaan. Jos sen sitten joskus klaaraa mutkattomasti, ei tule koskaan mieleenkään mikään riipukejarru.

Sitäpaitsi, riipukkeen varassa roikkuvaa kuormainta käytettäessä tulee useasti tilanteita, jossa riipukejarrusta on vain haittaa. Esim. vaikka sellainen, jossa tarvittaisiin se kymmenen senttiä lisää pituutta puomille.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: icefarmer - 11.02.17 - klo:11:43
Vakiokierrokset ovat hyvät jos pumppu on muuttuvatilavuuksinen ja LS-linja on käytössä.

Aika paljon saa asioita helpottumaan, jos vaan pystyy kierroksia säätelemään jalalla. Noita venttiilipöydän paineiskuja voi kompensoida  pudottamalla moottorin kierroksia äkillisesti.


Jos vain mahdollista, kannattaa joskus opetella sellaisella tuhatvipuohjauksella kuormailemaan. Jos sen sitten joskus klaaraa mutkattomasti, ei tule koskaan mieleenkään mikään riipukejarru.

Sitäpaitsi, riipukkeen varassa roikkuvaa kuormainta käytettäessä tulee useasti tilanteita, jossa riipukejarrusta on vain haittaa. Esim. vaikka sellainen, jossa tarvittaisiin se kymmenen senttiä lisää pituutta puomille.
puomi on aina 10 senttiä liian lyhyt :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: ijasja2 - 11.02.17 - klo:15:17
Ihan käsittämättömiä videoita juutuubissa, joiden perusteella saisi kuormaajan ottaa samantien pois osalta käyttäjiä. Suurin vika todellakin siellä ratin ja penkin välissä.

Hienoa ja rauhallista toimintaa, mitä alusta kattelin, ei koura turhia heilu ja pudotetaan taakka alas asti, sitten korjataan nipun asemaa mikäli tarvetta:

https://www.youtube.com/watch?v=b7iJDU_k7Ig


Toisenlaista, hoppuilua ja rytkimistä:

https://www.youtube.com/watch?v=E3EVw-IFUe8

Jälkimmäisessä minä näin sujuvaa työskentelyä ilman turhia ylimääräisiä liikkeitä. Vain videon laatu oli nykivää ;- ) En tuossa muuta korjaamista nähnyt kuin tarpeettoman kierrosten pudotuksen. Vakiokierroksilla (-tuotolla) sujuu paremmin kun siihen opettelee.

Katoin videota vähän pidempään, ihan ok. tosiaan. Kelailin ku linkitin, sattui sellaisia rytkimisiä kuviin :) Harmi ku ei löydy parempaa "huonoa" esimerkkiä. Hyviä esimerkkejä vaikka kuinka, kun koura liikkuu kuin käsi eikä mitään turhaa liikettä. Kaikkia yhdistää se, että kone kunnollinen. Samaan ei pääse pskoilla koneilla, yhtä sujuvaan työskentelyyn. Pinosta ei sitten enää eroa löydykään, kone kuin kone, pino on sellainen kuin tekijä haluaa ja puut on tien varressa :) Toiseen vaan käytetty paljon enemmän aikaa ja hermoja.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Oksa - 12.02.17 - klo:09:41
ite huomannu että tuo venttiilipöytä on kait aika epäsopiva tuohon fiun tuottoon kun aina kun käyttää kahta eri toimintoa yhtaikaa niin se kykäisy on aika totaallinen... vaikka kuin hennolla liikkeellä yrittäis...              ja taas sähköpuoli on hidasta...   jatko ja koura..            mutta eipä tuohon kait mistään pahemmin parannustakaan tiedossa...                         joten pärjättävä tuollailla...   nykien.   
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Agraaari - 03.03.17 - klo:23:58
ite huomannu että tuo venttiilipöytä on kait aika epäsopiva tuohon fiun tuottoon kun aina kun käyttää kahta eri toimintoa yhtaikaa niin se kykäisy on aika totaallinen... vaikka kuin hennolla liikkeellä yrittäis...              ja taas sähköpuoli on hidasta...   jatko ja koura..            mutta eipä tuohon kait mistään pahemmin parannustakaan tiedossa...                         joten pärjättävä tuollailla...   nykien.   
no koitas stå riipukejarruu tilaa ihankeslan oma  eikaiseniin paljoooo voi maksaa ehtoooht agraar
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Juba - 04.03.17 - klo:08:37
ite huomannu että tuo venttiilipöytä on kait aika epäsopiva tuohon fiun tuottoon kun aina kun käyttää kahta eri toimintoa yhtaikaa niin se kykäisy on aika totaallinen... vaikka kuin hennolla liikkeellä yrittäis...              ja taas sähköpuoli on hidasta...   jatko ja koura..            mutta eipä tuohon kait mistään pahemmin parannustakaan tiedossa...                         joten pärjättävä tuollailla...   nykien.   
On parannusta eikä ees hirmu kallis. I power lisäpumppu!
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: vms1 - 04.03.17 - klo:12:40
oppisikohan edes teoriassa kuormaamaan jos ei olisi keikkuaa riipuketta. Eli sivullepäin ei olisi edes mahdollista keikkua ja pituussuunta olisi toteutettu sylinterillä ja koiranluilla niin kuin kaivurissa. Voisi itseasiassa olla aika näppärä loppuviimein.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: kylmis - 04.03.17 - klo:12:41
Kyllä tosta vapaasta heilunnasta on tietyissä tilanteissa selkeää etua. Sopivasti kun heiluttelee, niin saa kaikkea mukavaa aikaiseksi.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: vms1 - 04.03.17 - klo:12:43
Kyllä tosta vapaasta heilunnasta on tietyissä tilanteissa selkeää etua. Sopivasti kun heiluttelee, niin saa kaikkea mukavaa aikaiseksi.

mutta toisaalta on siinä aikapaljon myös haittaa.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: kylmis - 04.03.17 - klo:13:15
Kyllä tosta vapaasta heilunnasta on tietyissä tilanteissa selkeää etua. Sopivasti kun heiluttelee, niin saa kaikkea mukavaa aikaiseksi.

mutta toisaalta on siinä aikapaljon myös haittaa.
Haitan määrän täytyy riippua aika paljon pakan toimivuudesta/hydrauliikan tuotosta ja mistä lie muusta. Mun mielestäni oma kombinaatio on toiminut hyvin.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 04.03.17 - klo:13:41
Kädettömille kaivuriin rototiltti ja puukoura siihen.

Toki sitten sillä voi tehdä kaikenlaista touhua. Eli ihan hyvä vehe.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Agraaari - 06.03.17 - klo:15:48
keikkuva riipuke kaivuri koiranluut käetön ja maanantai...
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: vms1 - 06.03.17 - klo:17:07
Itte olen sen vertaa ajanu sekä kaivuria että nosturia niin että molemmissa on ollu suht hyvä venttiilistö ja koen että toi kiinteä koura olisi aika kätevä. Jonkinlaiset shokkiventtiilit voisi tarvita jotta pyörittäjä kestäisi. Toi keikkuva koura kuitenkaan harvoin tekee muuta kuin hidastaa ja lisäksi helposti luo nykivää liikettä puomistoon.

Varsinkin jossain kokopuu risujen kuormauksessa olisi aika hyvä jos ei aina tarttisi saada ihan keskeltä kiinni
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Agraaari - 06.03.17 - klo:18:15
nojuu entarkottany lärvätä näin ..itel vaan rauhotttui nokka joku 3266 pilkki ja 390 ferku niska taapäi laittoi jarru ja silleen....juu
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Kaukaakatsova - 06.03.17 - klo:19:14
Kyllä löytyy toimiva riipukejarru. Isäntälinjan kuormaimiin hinta kaiketi alle 900€ ja metsätraktori+kuormautot n 1500€
https://www.facebook.com/1048115701928525/photos/a.1064350096971752.1073741828.1048115701928525/1400346653372093/?type=3&theater
https://www.facebook.com/Vallius-Forestry-Oy-Ltd-1048115701928525/
http://valliusforestry.com/
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 06.03.17 - klo:20:35
Älkää ostako riipukejarrua. Tuohan näytti ihan kamalalta, kun ei tiedä koska koura keikahtaa mihinkäkin suuntaan.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Oksa - 07.03.17 - klo:07:44
onhan se toinenkin vaihtoehto;  uottaa niin pitkään että koura lakkaa heilumasta ja sitten taas yrittää saaha sen siihen kasalle oksien (  ei sukua ) väliin...                            toisaalta eipä noita kukaan myykään...       
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Mopomies - 07.03.17 - klo:09:21
onhan se toinenkin vaihtoehto;  uottaa niin pitkään että koura lakkaa heilumasta ja sitten taas yrittää saaha sen siihen kasalle oksien (  ei sukua ) väliin...                            toisaalta eipä noita kukaan myykään...       

Vihjeenä opetteluun. Heilutelkaa kouraa ja pysäyttäkää se ihan perus vastaliikkeellä.

Tai laittakaa joku punnus narun päähän ja koittakaa samaa ihan vaan kädellä. Näin ainakin ymmärrätte periaatteen.
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Toivo Tonta - 07.03.17 - klo:10:22
onhan se toinenkin vaihtoehto;  uottaa niin pitkään että koura lakkaa heilumasta ja sitten taas yrittää saaha sen siihen kasalle oksien (  ei sukua ) väliin...                            toisaalta eipä noita kukaan myykään...       

Vihjeenä opetteluun. Heilutelkaa kouraa ja pysäyttäkää se ihan perus vastaliikkeellä.

Tai laittakaa joku punnus narun päähän ja koittakaa samaa ihan vaan kädellä. Näin ainakin ymmärrätte periaatteen.

Käden vaihto unohtu ;)
Otsikko: Vs: riipukejarrut
Kirjoitti: Oksa - 07.03.17 - klo:18:54
ja periaate on?   itellä ainakin jo pienikin liike ja sen lopetus saa kouran heilumaan sivuttain..   ja kun vielä hitaus jäykemmistä öljyistä nyt pakkasella tekee liikkeestä jotenkin tökkivää... huolimatta keslan venttiilin todella varovaisesta liikkeestä...       ei kyllä tuolla vauhdilla montaa mottia päivässä mätäkään...                   ja nyt huomasin että tuon kouran letkutus on noin jäykille  ( 10w-30 nyyn öölit... entinen multig ) ahasta ja koura on tooodella hidas ...   verrattuna puomin nostoon ja kääntöön..      ja taas heilahtaa... kiikutikiikuti..   en tiedä miksi mutta tuolla keslan pöydällä en saa liikettä tasaisena toisin kuin tutun kronoksella ja valtulla..