Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe klapikattila uusiksi  (Luettu 64375 kertaa)

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
klapikattila uusiksi
Vuonna -83 tehtaalta ulosleimattu arimax35 lirauttaa alleen kesken kiihkeimmän lämmityskauden...

Mitähän sitä laittaisi tilalle? Eneka varmaan menee melkein heittämällä, paitsi jos vaihtaa isompaan. Veda50kW, Laka, uuden polven aritermi??

Talo on jotain 200m2 ja vähän pesuvesiä navetalle, verstas tekee 100m2 lisää jos sen kytkee samaan kiertoon. Varaaja on 3000l ja vastuksilla.

Puuta ja paalimuovia piisaa omasta takaa..

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: klapikattila uusiksi
Jämä Nature palveli täällä vain vuodet 1995-2007. Arimax60 on ollut maaliskuusta 2007 lähtien käytössä. Varaaja 2800 l, ei vastuksia. Noin satavuotias talo +200m2, 6-10 henkilöä, navetan käyttövesi. 50 kiintom3 kuluu polttopuuta vuodessa. Aumamuovit ja kuolleet kanat lämmittää myös.

Ei varsinaisia ongelmia, mitä ny lataustermostaatti on pari kertaa jumittunu, samoin latauspumpun termari on vaihdettu. Vedonsäädin ei oo toiminu pitkään aikaan, mut en oo toimeentunu vaihtamaan.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: klapikattila uusiksi
Varsinaiset asiantuntijat löytyy tuolta palstalta: http://www.puulammitys.info
Roskien poltto ei varmaankaan hienoimmilla kattiloilla onnistu.

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: klapikattila uusiksi
Montako pesällistä poltat päivässä jos pakkasta on -5 tai -20?

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: klapikattila uusiksi
3 kuution varaajan kanssa menis varmaan 50-60 kw kattila jos ei piippu tms. rajoita.

Aritermillä on melkoisen surkea jälkimarkkinointi ja itse kattilat on melko kalliita. Puhdistaminen hieman hankalaa ja keraamisten osien kestävyys ei ole vakuuttanut ainakaan allekirjoittanutta. Täytössä savuttaa useimmiten kuten vanhan tyylin alapalokattiloilla on tapana, toki omasta kattilasta savukaasuimuri puuttuu. Puiden asettelussa pitää olla hieman huolellinen ettei tule holvausilmiötä. Osa rakenneratkaisuista alunperin lapsellisen hölmöjä kuten kaasujouset täyttöluukussa.

Plussana voisi sanoa että hyötysuhde on hyvä ja toimii kattilana kun puut on hyviä ja kattilan huollosta on huolehdittu. Savukaasujen lämpö ei omassa kattilassa ole juuri koskaan mennyt yli 200 asteen, yleensä on lämmittäessä n. 150 raatia. Tuosta huolimatta piippu on pysynyt niin puhtaana että ensimmäiseen viiteen vuoteen ei piipun pintoihin ollut kertynyt nuohottavaa. Piippu on tiilipiipun sisään asennettu itsetehty rst sisäpiippu.

Kotitalousjätteistä tuossa tulee poltettua pakkauspaperit ja roskakassikin on mennyt muutaman kerran. Paalimuovit ja pajan roskat sekä rakennusjäte tulee hävitettyä muualla.

Viimeksi muokattu: 09.01.17 - klo:10:36 kirjoittanut Hervast

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: klapikattila uusiksi
Varsinaiset asiantuntijat löytyy tuolta palstalta: http://www.puulammitys.info
Roskien poltto ei varmaankaan hienoimmilla kattiloilla onnistu.

Mä kysyn täältä luolamiesosastolta mieluummin kun en meinaa lentää kuuhun noilla polttimilla

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: klapikattila uusiksi
Varsinaiset asiantuntijat löytyy tuolta palstalta: http://www.puulammitys.info
Roskien poltto ei varmaankaan hienoimmilla kattiloilla onnistu.

Mä kysyn täältä luolamiesosastolta mieluummin kun en meinaa lentää kuuhun noilla polttimilla

Aika hyvä vastaus. Itte seurailin sujuvasti sivusta viime keväänä ko. sivuston kirjoituksia. Jotkut vähän yliampuvia ja meikeläisen mielestä ihan sairaan pikkutarkkoja "testejä" lambda säätöineen ym. Mutta käänteispaloahan ne tuolla pääsääntöisesti kehuu. Ittellekkin meinas kuume iskeä Viron kautta tuotaville käänteispaloille. No onneksi tuli kevät ja kuume katosi ja Högforssi on vasta 43v täyttänyt, joten turha kait sitä on toimivana mihinkään kärrätä :)

Luteikko

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 699
Vs: klapikattila uusiksi
Varsinaiset asiantuntijat löytyy tuolta palstalta: http://www.puulammitys.info
Roskien poltto ei varmaankaan hienoimmilla kattiloilla onnistu.

Mä kysyn täältä luolamiesosastolta mieluummin kun en meinaa lentää kuuhun noilla polttimilla

Aika hyvä vastaus. Itte seurailin sujuvasti sivusta viime keväänä ko. sivuston kirjoituksia. Jotkut vähän yliampuvia ja meikeläisen mielestä ihan sairaan pikkutarkkoja "testejä" lambda säätöineen ym. Mutta käänteispaloahan ne tuolla pääsääntöisesti kehuu. Ittellekkin meinas kuume iskeä Viron kautta tuotaville käänteispaloille. No onneksi tuli kevät ja kuume katosi ja Högforssi on vasta 43v täyttänyt, joten turha kait sitä on toimivana mihinkään kärrätä :)

Juu valurauta högfossia suosittelen myös. Kaupasta voi olla vaikea saada ja hyötysuhteesta ei ole tietoa mutta kestää kestää kestää...
"Maanviljelijä on köyhä eläessään mutta rikas kuollessaan"

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: klapikattila uusiksi
3 kuution varaajan kanssa menis varmaan 50-60 kw kattila jos ei piippu tms. rajoita.

Aritermillä on melkoisen surkea jälkimarkkinointi ja itse kattilat on melko kalliita. Puhdistaminen hieman hankalaa ja keraamisten osien kestävyys ei ole vakuuttanut ainakaan allekirjoittanutta. Täytössä savuttaa useimmiten kuten vanhan tyylin alapalokattiloilla on tapana, toki omasta kattilasta savukaasuimuri puuttuu. Puiden asettelussa pitää olla hieman huolellinen ettei tule holvausilmiötä. Osa rakenneratkaisuista alunperin lapsellisen hölmöjä kuten kaasujouset täyttöluukussa.

Plussana voisi sanoa että hyötysuhde on hyvä ja toimii kattilana kun puut on hyviä ja kattilan huollosta on huolehdittu. Savukaasujen lämpö ei omassa kattilassa ole juuri koskaan mennyt yli 200 asteen, yleensä on lämmittäessä n. 150 raatia. Tuosta huolimatta piippu on pysynyt niin puhtaana että ensimmäiseen viiteen vuoteen ei piipun pintoihin ollut kertynyt nuohottavaa. Piippu on tiilipiipun sisään asennettu itsetehty rst sisäpiippu.

Kotitalousjätteistä tuossa tulee poltettua pakkauspaperit ja roskakassikin on mennyt muutaman kerran. Paalimuovit ja pajan roskat sekä rakennusjäte tulee hävitettyä muualla.
Olen samaa mieltä ylläolevan kanssa. Mulla on pituusasetuksena pilkekoneessa 45-48 cm, puolimetrinen holvaa kyl luvattoman helposti, jos vähänkin jää paksuksi. Pienistä tikuista ei tahdo saada tehoa, kun meillä joku muu raivaa pienpuustoa ja kerää aurausmerkinkin kokoiset rankakasaan. Savukaasujen lämpötilaa ei ny oo tullu seurattua viime aikoina, alkuun kylläkin.

Laka oli itsellä tuon Arimaxin vaihtoehtona, mutta putkari meinas ettei siitä oo mihinkään. Ts. sai paremman katteen tuosta A:sta.

Piippuhan meillä meni myös uusiksi sen jämän jäljiltä. Jos se ensimmäinen oli 150 mm/6m niin tää silloin teetetty on 200 mm/7 m. Savukaasuimuria tässä mallissa ei ole = hyvä! Niijja jos en vielä sanonu, niin se jämä oli alitehoinen tai ei ainakaan saanu varaajaa kuumaksi. Mikä oli aika tyhmää sen vuoksi, että käyttövesikierukka on vain varaajassa.

Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

karvankasvattaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 572
Vs: klapikattila uusiksi
Nyt on menny 2pesällistä/vrk jos vähänkään on pakkasta, -20 niin menee 4pesällistä..jos tahtoo, että varaaja on +80astetta läpeensä edes hetken.

Arimaksin35 pesä on pieni ja jos sinne poikkee lisäämään ohimennen niin koko koppi on savua täys ja takin kainalot on aina mustana. Siinä mielessä mua kiinnostaa veda50kw, se kun vielä mahtuu samaan monttuun kuin tuo vanha a35.

Onko onnellisia veda käyttäjiä vai onko siinä joktain piilovikoja?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: klapikattila uusiksi
Nyt on menny 2pesällistä/vrk jos vähänkään on pakkasta, -20 niin menee 4pesällistä..jos tahtoo, että varaaja on +80astetta läpeensä edes hetken.

Arimaksin35 pesä on pieni ja jos sinne poikkee lisäämään ohimennen niin koko koppi on savua täys ja takin kainalot on aina mustana. Siinä mielessä mua kiinnostaa veda50kw, se kun vielä mahtuu samaan monttuun kuin tuo vanha a35.

Onko onnellisia veda käyttäjiä vai onko siinä joktain piilovikoja?

Muistaakseni masinistien sivuilla oli viime keväänä yksi :) Pitkästä aikaa kurkkasin tuonne puulämpöinffoon ja siellä ainakin oli viimeisimmät viestit siitä miten vedasta oli tehty toimiva kattila vasta panuhuoneessa. Jos nyt asian oikein  ymmärsin. Oikeastaan huvittavinta oli, kun itse soittelin tuonne Vedan valmistajalle vajaa vuosi sitten , niin se suositteli ainakin yhtä paljon muita lämmitysmuotoja kuin puuta. Maalämpöä, aurinkokeräimiä jne ... oli kait täyden palvelun LVI liike nykyään :)

Muokkaan ... näytti se tyytyväinen käyttäjä sittenkin olla tällä sivustolla :)

Viimeksi muokattu: 09.01.17 - klo:12:06 kirjoittanut lypsyukko

Sivupersoona

  • Vieras
Vs: klapikattila uusiksi
Nyt on menny 2pesällistä/vrk jos vähänkään on pakkasta, -20 niin menee 4pesällistä..jos tahtoo, että varaaja on +80astetta läpeensä edes hetken.

Arimaksin35 pesä on pieni ja jos sinne poikkee lisäämään ohimennen niin koko koppi on savua täys ja takin kainalot on aina mustana. Siinä mielessä mua kiinnostaa veda50kw, se kun vielä mahtuu samaan monttuun kuin tuo vanha a35.

Onko onnellisia veda käyttäjiä vai onko siinä joktain piilovikoja?

Muistaakseni masinistien sivuilla oli viime keväänä yksi :) Pitkästä aikaa kurkkasin tuonne puulämpöinffoon ja siellä ainakin oli viimeisimmät viestit siitä miten vedasta oli tehty toimiva kattila vasta panuhuoneessa. Jos nyt asian oikein  ymmärsin. Oikeastaan huvittavinta oli, kun itse soittelin tuonne Vedan valmistajalle vajaa vuosi sitten , niin se suositteli ainakin yhtä paljon muita lämmitysmuotoja kuin puuta. Maalämpöä, aurinkokeräimiä jne ... oli kait täyden palvelun LVI liike nykyään :)

Muokkaan ... näytti se tyytyväinen käyttäjä sittenkin olla tällä sivustolla :)

Nimimerkki nestori2 ainakin on kovasti vedaa kehunut vuosien varrella, haulla varmasti löytyy kirjoituksiansa aiheesta.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: klapikattila uusiksi
Mulla on Kespes 25 alapalokattila. Erittäin helppo kattila kun tavoille oppii. Palaa kesät talvet. Pientä tuunausta toki vaatinut. Tehdasversio on sellainen kompromissi kaikelle polttoaineelle.

Edellinen oli Jämän yläpalokattila. Melko tuskallinen kapistus talviaikaan lämmitystyömäärän takia. Eikä mua pahemmin kiinnostanut jatkuva varaajamittarien seurailu, että koskako lämmitetään. Joku toinen voi tykätä toki.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: klapikattila uusiksi
Naapurikylälle hankkivat Atmos DC 35? 40? kattilan, ei lamdaohjattu, mutta savukaasuimurilla ja sen sekä latauspumpun termostaattiohjauksilla varustettu nykyaikainen kattila. Minäkin olin sitä kytkemässä ja on se hintaisekseen aika vakuuttava laitos. Siinä puut ladotaan tulipesään kuten perinteisessä yläpalokattilassa ja holvaantumista ei tapahdu. Ja mittasin huvikseni tulipesän ja vaikka se nimellisesti on mitoitettu 50 cm klapille, niin sain mitaksi 58 cm. Ja tuollaisessa pesässä voi puita latoa myös hieman ristiin.

Työnjälki oli hyvää ja kuumimpien kaasuvirtausten kulku oli mielestäni suunniteltu hyvin, luulen ettei kalliita tiilisulkeisia ole ihan heti luvassa. Oli myös hyvin siro rakenteeltaan, mahtuu ovista ja mitoiltaan pieneenkin pannuhuoneeseen. Hyötysuhteesta en osaa sanoa, konvektoriosa oli aika simppelin oloinen ja siinä ei äkkiseltään tarkastellen tainnut olla nuohottavia putkia.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: klapikattila uusiksi
Naapurikylälle hankkivat Atmos DC 35? 40? kattilan, ei lamdaohjattu, mutta savukaasuimurilla ja sen sekä latauspumpun termostaattiohjauksilla varustettu nykyaikainen kattila. Minäkin olin sitä kytkemässä ja on se hintaisekseen aika vakuuttava laitos. Siinä puut ladotaan tulipesään kuten perinteisessä yläpalokattilassa ja holvaantumista ei tapahdu. Ja mittasin huvikseni tulipesän ja vaikka se nimellisesti on mitoitettu 50 cm klapille, niin sain mitaksi 58 cm. Ja tuollaisessa pesässä voi puita latoa myös hieman ristiin.

Työnjälki oli hyvää ja kuumimpien kaasuvirtausten kulku oli mielestäni suunniteltu hyvin, luulen ettei kalliita tiilisulkeisia ole ihan heti luvassa. Oli myös hyvin siro rakenteeltaan, mahtuu ovista ja mitoiltaan pieneenkin pannuhuoneeseen. Hyötysuhteesta en osaa sanoa, konvektoriosa oli aika simppelin oloinen ja siinä ei äkkiseltään tarkastellen tainnut olla nuohottavia putkia.

Tuliko viron toimijoilta? Vai suomilisällä suomalaiselta kaupalta "kaksin kertaisella " hinnalla.