Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ala-Saksin osavaltio palkkaa 16 lannanlevitysvalvojaa  (Luettu 8816 kertaa)

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12114
Ministeriön yhteyteen perustetaan itsenäinen virasto, johon palkataan 1:ssä vaiheessa 16 valvojaa. "Maatalousmaan ylilannoittaminen rasittaa huomattavasti pohja- ja pintavesiä." Laskelmien mukaan yksistään typpeä levitetään 30 kg/ha liikaa.

http://www.ml.niedersachsen.de/aktuelles/pressemitteilungen/niedersachsen-weitet-duenge-ueberwachung-erheblich-aus-149795.html

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22114
Koskahan meillä, aika vapaastihan siat vatukossa. Kaikki vain keskimäärin reilassa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Suomessa kun julkaistaisiin suunnitelma tällaisesta valvonnasta ja resurssilisäyksestä, niin olisi aika iso mekkala ja maaseudun yleisönosasto tukossa.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
eemeli, pitäsköhän siun pikkasen tarkentaa ettei vaan jo perusvalvonnassa napsu!

peräkammarin poika

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1055
Suomessa tämä on ulkoistettu viljelijöiden naapureille ml. toiset viljelijät.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
ja niitä löytyy pikkasen isompi määrä... että ei huolta eemeli, kyllä se napsu käy joskus.....

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Suomessa tämä on ulkoistettu viljelijöiden naapureille ml. toiset viljelijät.
Viranomaisten omien sanojen mukaan tilanne on just tämä. Heidän resurssit ei riitä millään kaikkeen valvontaa, mutta ystävälliset naapurit sun muut tekevät ilmiantoja, joiden perusteella viranomainen tekee valvontakäynnin.

Satelliittivalvonnan tarkentuessa kaikenlainen vilunki vaikeutuu entisestään. Peltokarttakuvista näkee jo nyt esim. minä päivänä naapuri on ollut lietteenlevityksessä ja montako paalia on pellonreunassa. En tiedä, kuinka paljon satelliittikuvaaminen maksaa eli että onko rajoittavana tekijänä tässä raha vai ainoastaan valvonnan mielikuvitus. Lisäksi kun kaapataan/velvoitetaan valvonnan käyttöön navettakamerat, niin salakuvaajiakaan ei enää tarvita.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Suomessa tämä on ulkoistettu viljelijöiden naapureille ml. toiset viljelijät.
Viranomaisten omien sanojen mukaan tilanne on just tämä. Heidän resurssit ei riitä millään kaikkeen valvontaa, mutta ystävälliset naapurit sun muut tekevät ilmiantoja, joiden perusteella viranomainen tekee valvontakäynnin.

Satelliittivalvonnan tarkentuessa kaikenlainen vilunki vaikeutuu entisestään. Peltokarttakuvista näkee jo nyt esim. minä päivänä naapuri on ollut lietteenlevityksessä ja montako paalia on pellonreunassa. En tiedä, kuinka paljon satelliittikuvaaminen maksaa eli että onko rajoittavana tekijänä tässä raha vai ainoastaan valvonnan mielikuvitus. Lisäksi kun kaapataan/velvoitetaan valvonnan käyttöön navettakamerat, niin salakuvaajiakaan ei enää tarvita.


Mulle viranomainen taas kertoi vuonna 2015 etteivät tee mitään tukivalvontoja ilmiantojen perusteella. Uskon itse tähän.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
tuohan olisi ihan järkevääkin... uskoa moiseen... muutenhan kaikki normivalvonnat jäisi tekemättä veetin linkittäessä jokaisen vuorollaan...

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Suomessa tämä on ulkoistettu viljelijöiden naapureille ml. toiset viljelijät.
Viranomaisten omien sanojen mukaan tilanne on just tämä. Heidän resurssit ei riitä millään kaikkeen valvontaa, mutta ystävälliset naapurit sun muut tekevät ilmiantoja, joiden perusteella viranomainen tekee valvontakäynnin.

Satelliittivalvonnan tarkentuessa kaikenlainen vilunki vaikeutuu entisestään. Peltokarttakuvista näkee jo nyt esim. minä päivänä naapuri on ollut lietteenlevityksessä ja montako paalia on pellonreunassa. En tiedä, kuinka paljon satelliittikuvaaminen maksaa eli että onko rajoittavana tekijänä tässä raha vai ainoastaan valvonnan mielikuvitus. Lisäksi kun kaapataan/velvoitetaan valvonnan käyttöön navettakamerat, niin salakuvaajiakaan ei enää tarvita.


Mulle viranomainen taas kertoi vuonna 2015 etteivät tee mitään tukivalvontoja ilmiantojen perusteella. Uskon itse tähän.
Ei tietystikään varsinaisia tukivalvontoja, mutta eläinsuojelu- ja ympäristövalvonnat tehdään pääasiassa juuri ilmiantojen perusteella.  Niistäkin sitten tietysti rapsahtaa myös tukisanktiot sakkorangaistusten ohella.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Ei kait siinä mitään ongelmaa ole kun vaan tekee niikuin pitää.

Vai onko esim lannanlevitys sellanen juttu jossa ei voi toimia kuten on viranomaisten taholta määritelty ?

Ja elukoissa sama juttu.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Naapuri just menneenä kesänä tuskaili lannanlevityksen kanssa, vaikka ihan laillisesti toimi, kun viranomainen kyseli multausaikoja sun muuta, kun oli tullut ilmianto.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Naapuri just menneenä kesänä tuskaili lannanlevityksen kanssa, vaikka ihan laillisesti toimi, kun viranomainen kyseli multausaikoja sun muuta, kun oli tullut ilmianto.

Mitä tuskailua siinä on jos laillisesti oli toiminu ?

Kuka sulle siitä ilmiannosta kerto ?  Se valvova viranomainen ? 

Naapuris oli joutunu muuten valvontaan.

Viimeksi muokattu: 26.12.16 - klo:23:55 kirjoittanut ilkka

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Naapuri just menneenä kesänä tuskaili lannanlevityksen kanssa, vaikka ihan laillisesti toimi, kun viranomainen kyseli multausaikoja sun muuta, kun oli tullut ilmianto.

Mitä tuskailua siinä on jos laillisesti oli toiminu ?

Kuka sulle siitä ilmiannosta kerto ?  Se valvova viranomainen ? 

Naapuris oli joutunu muuten valvontaan.
Tulee niistä ylimääräisten selvityksien tekemisistä ainakin ajanhukkaa. Ne yleenä haluavat ne vielä kaikkein kiireisimpään aikaan.
Mystinen kesälaatumies

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Naapuri just menneenä kesänä tuskaili lannanlevityksen kanssa, vaikka ihan laillisesti toimi, kun viranomainen kyseli multausaikoja sun muuta, kun oli tullut ilmianto.

Mitä tuskailua siinä on jos laillisesti oli toiminu ?

Kuka sulle siitä ilmiannosta kerto ?  Se valvova viranomainen ? 

Naapuris oli joutunu muuten valvontaan.


Naapuri tietysti itse kertoi, eihän viranomainen naapurin asioita mulle kerro.

Aikoinaan itsellekin viranomainen kertoi, kun tulivat erään ilmiannon perusteella käymään. Pöytäkirjat tehtiin ja silleen. Onneksi meillä täällä paikallistason viranomaiset on tervejärkistä porukkaa.