Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tesla  (Luettu 54622 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tesla

Millai nuossa teslan koslissa hoidetaan lämmityslaite ja viilentävä ilmastointi niin ettei ne syö akkuja enempi kun itse liikkuminen?
Ja viehän valot ja poppilaitteetkin osansa  :D
Lämmitys hoituu ladatessa, auto on talvella heti ajoon lähdettäessä lämmin. Ilmastointihan noissa on, Tesla myös lataa akkuja kun se rullaa "vapaalla" tai kun jarruttaa. Osa lämmöstä saadaan akkupaketin hukkalämmöstä.

Ja jos sulla on vaikka 100w edestä valoja, niin niitä kestää polttaa 100kWh akulla 1000h ennen kuin akku on tyhjä. Päiväajovalot ja takavalot teslassa on varmaan yhteisteholtaan 30-40w luokkaa, eikä takavalotkaan pala jatkuvasti esim. Päivällä.

Lasketaanpa sitten. Jos ajat päivässä vaikka 100km, keskikulutuksen ollessa 6,5 ja tankin ollessa 65l, olet tankilla laskennallisesti kymmenen päivän välein. Tankkaamisessa menee aikaa vaikka 4min, käyt tankkaamassa siis 36,5 kertaa vuodessa, eli aikaa menee 146min/ vuosi, joka on 2h26min. Sitten vielä lisäksi auton tyhjäkäynti ajon alussa ja lopussa, lasketaan vaikka 3min päivä, jos istut autossa tyhjäkäynnin ajan, sulla kuluu 1095min eli 18h25min vuodessa auton lämpeämistä ja turbo(je)n jäähtymistä odottaessa. Sähköauto "käynnistyy" lähdettäessä ja "sammuu" kun ollaan perillä, käytät 10sek töpseliin laittamiseen ja auto on taas valmiina seuraavaan lähtöön.

Sitten kun lähtee pidemmälle matkalle, niin jollakin huoltoasemalla on kuitenki pysähdyttävä mättämään pullanpaskaa ja palanutta kahvia, ruokaakin on syötävä jossakin välissä. Superchargerilla Teslan akku on taas lähes täynnä ja se täyttyy sillä aikaa kun olet itse syömässä. Polttomoottoriautolla ajaessa tankkaat ensin auton, siirrät sen pois pumpulta ja lähdet tilaamaan ruokaa.

Omassa elämässäni se menisi kutakuinkin noin, Teslalla kuitenkin ajaa sen 500km latauksella jos ei osta lamamallia. Kauppareissun yhteydessä saa kätevästi lisää rangea kun laittaa auton superchargeriin kauppareissun ajaksi.

Keskivertomatka mitä normaali ihminen kuitenkin ajaa on joitakin kymmeniä kilometrejä päivässä ja auto seisoo 97-98% ajasta taivasalla, tallissa, katoksessa tai hallissa paikallaan.

Aika lailla näin.
Voisin heti vaihtaa yhden autoistani sähköautoon, ihan teknisestä mielenkiinnostakin. Tyypillinen päivän ajosuorite täällä on noin 20 km aamulla ja toinen mokoma illalla.
Ainoa mikä estää vaihdon on sähköautojen hinta. Ei ole varaa säästää niin paljoa :-)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Tesla
Kylillä ei voi teslaa ladata "maataloussähköllä" Paha puute.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Tesla
Kylillä ei voi teslaa ladata "maataloussähköllä" Paha puute.
Teslan lataaminen Teslan omilla Supercharger asemilla on ilmaista joka vuosi 400kWh verran, jonka jälkeen Supercharger lataus esim. 1000km matkalle on edelleenkin noin 3x halvempaa kuin bensan tankkaaminen samalle matkalle. Superchargereita alkaa tulla ympäri Suomea ja kolmsnnen osapuolen asemiakin löytyy, joista saa sitten tuota "maataloussähköä". Jo kaksi vuotta sitten noita asemia oli eteläsuomessa, länsirannikolla ja oulussa, tilanne on vain parantunut siitä.

Viimeksi muokattu: 08.10.17 - klo:16:36 kirjoittanut John Ferguson

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Tesla
Kylillä ei voi teslaa ladata "maataloussähköllä" Paha puute.

Kannattaa olla varovainen ettei eräs kirjoittaja innostu tuuli- ja aurinkosähkön lisäksi vielä maataloussähköstäkin.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Tesla
 :D

Ja mtk jäsenalennuksilla tottakai.

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

  • Vieras
Vs: Tesla
Ainakin sähköyhtiöt valmistautuvat ennakkoon sähköautoihin, ei niinkään linjoja uusimalla, mutta laskutusta parantamalla.
https://www.salkunrakentaja.fi/2017/08/sahko-tehopiikit-energia-tehomaksu/

  • Vieras
Vs: Tesla
 Vain 3 minuuttia, niin täyssähköauto ajaa seuraavat yli 430 kilometriä. Ei mitään tunnin pakko latauksia, että pääsisi seuraavat satakilometriä eteenpäin.
https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/mercedes-benz-glc-f-cell-lataushybridi-esituotantoon/
Tai voi sen lataukset tehdä näin :)

Viimeksi muokattu: 10.10.17 - klo:16:56 kirjoittanut Jätkä

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Tesla
Ainakin sähköyhtiöt valmistautuvat ennakkoon sähköautoihin, ei niinkään linjoja uusimalla, mutta laskutusta parantamalla.
https://www.salkunrakentaja.fi/2017/08/sahko-tehopiikit-energia-tehomaksu/
Norjassa kova kuormitus heikentää paikallisesti sähkön laatua.
http://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liikenne/raju-tulos-koko-maan-kattavasta-laboratoriokokeesta-sahkoautot-rasittavat-norjan-sahkoverkkoa-6681222

Hese

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 105
Vs: Tesla
On tuo kuvan BMW i3 niin ruma, että oksettaa. Kyllä siellä tehtaalla moni on itkenyt verta kun tuo on tuotantoon päässyt.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Tesla
Kylillä ei voi teslaa ladata "maataloussähköllä" Paha puute.
Teslan lataaminen Teslan omilla Supercharger asemilla on ilmaista joka vuosi 400kWh verran, jonka jälkeen Supercharger lataus esim. 1000km matkalle on edelleenkin noin 3x halvempaa kuin bensan tankkaaminen samalle matkalle. Superchargereita alkaa tulla ympäri Suomea ja kolmsnnen osapuolen asemiakin löytyy, joista saa sitten tuota "maataloussähköä". Jo kaksi vuotta sitten noita asemia oli eteläsuomessa, länsirannikolla ja oulussa, tilanne on vain parantunut siitä.

Jos bensiiniä kuluu 100 euron edestä, niin paljollako sitä sähköä pitää ladata, jos sillä ajaminen on kolme kertaa halvempaa?
Kolme kertaa kalliimpaa olisi 100€ + 3 x 100€ = 400€.
Kolme kertaa halvempaa lienee tällaisen lyhyen matikan kirjoittaneen inehmon mielestä 100€ - 3 x 100€ = -200 €.

Entistä ministeriä lainatakseni: me tienataan tällä!

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 512
Vs: Tesla
Kallis huonolaatuinen auto, mm. lokinsiipiovet melkoiset ränkkänät.

Köntys

  • Vieras
Vs: Tesla

Vesa sai kuulla että tulevaisuuden sähköautot saa voimansa akuista.

Vesa laittoi heti miljoona Aku Ankkaa keräyksen pystyyn.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Tesla
Kallis huonolaatuinen auto, mm. lokinsiipiovet melkoiset ränkkänät.
Ne on X:n ongelma, ei S:n.

patron

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 442
Vs: Tesla

Vesa sai kuulla että tulevaisuuden sähköautot saa voimansa akuista.

Vesa laittoi heti miljoona Aku Ankkaa keräyksen pystyyn.


sähköauton latausasema on jo ja kohta myös miljoona Aku ankkaa 😀