Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähköauto vs. vetyauto  (Luettu 27815 kertaa)

Kp

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1903
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Minä veikkaan, että alle kymmenessä vuodessa  Tesla, ja vastaavat ovat Kuusankoski-kamaa.
Mistä kohti ne lahoaa? Akkupaketin voi uusia.

Teslalla pääsee jo nyt ~600km/lataus, eikä lataus Teslan asemalla kestä kuin tunteroisen, omastakin seinästä vain muutaman tunnin. Latauspisteitä tulee lisää vauhdilla ja akut vain kehittyy.

Yllättävän paljon noita näkyy mm. Kittilässä, Norjassakin on paljon, miksei ne Suomen pakkasilla pelaisi?

Ja latauksen voi tehdä vaikka aurinkoenergialla...

pice

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1077
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Tulevaisuudessa autot tulevat latautumaan langattomasti (onnistuu jo nykyää) joten kaupunkien vilkkaat risteykset voitaneen varustaa lataussysteemeillä.

Akkuteknologia kehittyy kokoajan ja polttomoottorit tulevat siirtymään historiaan.

Jos kehitys tapahtuu teknologian ehdoilla niin se on ok. Mutta jos poliitikot alkavat tukiaisten ynnä muiden keinojen voimalla lanseerata jotain uutta ideaa niin lopputulos on yleensä huono ellei peräti katastrofi.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Muistaakseni tässä on langaton lataus. Eli latautuu kun ajetaan varikolle latausalustan päälle. https://www.youtube.com/watch?v=q_cRqcbXAs4
Tässä toinen näkemys asiasta...
https://www.youtube.com/watch?v=5JB9qUnPcPI

malanko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 513
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Ja sitten todetaankin vuosien päästä, että em. systeemit aiheuttaa syöpää.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12111

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Ja sitten todetaankin vuosien päästä, että em. systeemit aiheuttaa syöpää.
Tuskin sen enempää kuin dieselhuurutkaan.

Faktahan on se, että Dieseliä ei pystytä juuri enää pidemmälle kehittämään, rämän takia Mazda on aloittanut Skyactiv mallien tekemisen, koska bensamoottori saavuttaa pienilläkin polttoainemäärillä optimaalisen käyttölämpötilan. Dieselin hiukkaspäästöt pitäisi saada kuriin, mutta polttoainettakin pitäisi kulua sen verran että moottori ei laukea kovemmassakaan rasituksessa.

Hybrideihin ja sähköautoihinhan voidaan hyödyntää esim. Kers järjestelmää, joka lataa akkuja jarruttaessa. Bensakoneissa on vielä kehittämisvaraa.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Tulevaisuudessa autot tulevat latautumaan langattomasti (onnistuu jo nykyää) joten kaupunkien vilkkaat risteykset voitaneen varustaa lataussysteemeillä.

Akkuteknologia kehittyy kokoajan ja polttomoottorit tulevat siirtymään historiaan.

Jos kehitys tapahtuu teknologian ehdoilla niin se on ok. Mutta jos poliitikot alkavat tukiaisten ynnä muiden keinojen voimalla lanseerata jotain uutta ideaa niin lopputulos on yleensä huono ellei peräti katastrofi.


Tukiaisten, pakkojen ja vastaavien väkivaltaisten menetelmien avulla voidan kuitenkin teknologista kehitystä nopeuttaa. Jos ei Euroopassa ja monessa Euroopan ulkopuolisessakin maassa olisi alettu rajoittaa hehkulamppujen myyntiä, ei led-valojen tarjonta olisi lainkaan niin suurta kuin nyt ja hinnatkin olisivat edullisemmat. Välivaiheena kärsimme huonolaatuisista pienoisloistelampuista, jotka nyt kuitenkin ovat päätymässä unholaan samoin kuin tulikuumat halogeenispotitkin.

Itse en muista yhtään tapausta, jossa olisi alettu "tukiaisten ynnä muiden keinojen voimalla lanseerata jotain uutta ideaa niin, että lopputulos olisi ollut katastrofi". Varmaan niinkin on joskus ollut, ei silti.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Sähköautokeskustelussa on kokonaan unohdettu raskas liikenne, työkoneet ynnä muut suurempaa tehoa vativat kulkuneuvot.
Ainakin nykymuodossaan sähköauton kapasiteetti riittää vain yksityisautoiluun lyhyemmillä matkoilla. Vai kaavaillaanko ihan tosissaan, että raskas liikennekin muutetaan akkukäyttöisiksi?

Tässä keskusteluketjussa on voitu unohtaa. Ei kuitenkaan siellä, missä tuotekehitystä tehdään. Tässä Mersun laite:



Lainaus
Sähköllä kulkeva rekka kulkee tiedotteen mukaan keskimäärin 200 kilometriä yhdellä latauksella. Rekan paino on 26 tonnia.

Akkujen kapasiteetti on 212 kilowattituntia. Sähkömoottorit on sijoitettu takapyörien napaan.
  http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/autot/uusi-rekka-kulkee-kuin-aave-selitys-on-piilotettu-sen-takapyoriin-6570237

Bussit ja roska-autot siirtyvät aivan ensiksi sähköön, sitten seuraavat pienet jakeluautot ja pitkän matkan rekat. Traktoreissa ja työkoneissa aluksi tulee olemaan polttokenno akkujen apuna. Kytkettävät työvälineet kokevat suuren mullistuksen kun toimintoja voidaan sähköistää.

Tässä hieman kehittyneemmän näköinen sähkökuormuri polttokennolla, saa käyttöönsä USAssa kiinteällä kuukausimaksulla (noin 6000€) sisältäen polttoaineet ja huollot. Teho 1000 hevosvoimaa.

Lainaus
unlimited miles, unlimited hydrogen fuel, warranty and scheduled maintenance, all for only $5,000 - $7,000 per month (depending on options and trim). Then for no additional cost, you can trade-in for a new Nikola One™ every 72 months or 1,000,000 miles, whichever comes first.
https://nikolamotor.com/



Täällä on keskustelua hybrideistä myös: https://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=68993.msg1243026#msg1243026

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Sen takia ajetaan sähköä kun sen hallitseminen verotuksen takia on simppelimpää.

Esim. Poltokennossa joku Pelle peloton vois rakentaa kotitarve myllyn millä erottaa happi ja vety toisistaan. Sama kaasussa. Ongelmaksi muodostuisi valtion kannalta se että millä valot ohi myyntiä. Sähkö kun tulee verkon kautta mittarista pistorasiaan.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Viljelijä

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4372
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Muutaman vuoden päästä dieselissä 30% bioöljyä, mineraalipohjaista70% ja puhdistustekniikka hiukan vielä paranee, niin ainakaan maaseudulla päästöistä mitään ongelmaa. Toisaalta kaasuntuotantoon on olemassa valmis tekniikka, ja bensa autot ymmärtääkseni saa muutettua kaasulle. Että kova vouhotus sähköautoista näyttää vähän oudolta.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Muutaman vuoden päästä dieselissä 30% bioöljyä, mineraalipohjaista70% ja puhdistustekniikka hiukan vielä paranee, niin ainakaan maaseudulla päästöistä mitään ongelmaa. Toisaalta kaasuntuotantoon on olemassa valmis tekniikka, ja bensa autot ymmärtääkseni saa muutettua kaasulle. Että kova vouhotus sähköautoista näyttää vähän oudolta.

Tää ois täysin mahdolista. nyt vain tehdään kaikki mahdolinen että homma ei yleistyisi. Esim. kaikki biokaasu laitokset on käytännössä tällä hetkellä laittomia kun ovat verkoon kytkettyjä. Yli 50kva:n laiteiston tuottamasta sähköstä pitäisi maksaa energia vero vaikka se menisi omaan käyttöön. 2000kva saa saarekeena tuottaa sähköä omiin rakenuksiin ja kiinteistöihin.

Mulle selvisi kun suunittelin bio-dieselillä että pyörittäisin agregaattia ja tuottaisin oman sähkön. Ensin pitäisi maksaa vero siitä biodieselistä, sitten vielä sähköstäkin pitäisi maksaa vero.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Sähkö ja Vety eivät kumpikaan ole ns. primäärienergiaa. Jos ajetaan sähköautolla, tai vetyautolla on tuo energia tuotettu esim ydinvoimalla, kivihiilellä, vesivoimalla, tuulella yms. energialähteellä.
On aika harhaanjohtavaa puhua, että käyttäisimme liikennepolttoaineena sähköä, tai vetyä. Mitä enemmän sähköautoja tulee, sitä enemmän valtakunnan verkosta tarvitaan sähköä. Pitäisikin alkaa pohdiskella, millä yleensä saamme kaikki sähkö/vetyautot ladattua. Sähkö loppuu tästä maasta alta aikayksikön, mikäli sähköautojen määrä oikeen pomppaa kasvuun.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Sähkö ja Vety eivät kumpikaan ole ns. primäärienergiaa. Jos ajetaan sähköautolla, tai vetyautolla on tuo energia tuotettu esim ydinvoimalla, kivihiilellä, vesivoimalla, tuulella yms. energialähteellä.
On aika harhaanjohtavaa puhua, että käyttäisimme liikennepolttoaineena sähköä, tai vetyä. Mitä enemmän sähköautoja tulee, sitä enemmän valtakunnan verkosta tarvitaan sähköä. Pitäisikin alkaa pohdiskella, millä yleensä saamme kaikki sähkö/vetyautot ladattua. Sähkö loppuu tästä maasta alta aikayksikön, mikäli sähköautojen määrä oikeen pomppaa kasvuun.

Tässähän se yksi ongelma on.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Ripcord

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Tulevaisuudessa autot tulevat latautumaan langattomasti (onnistuu jo nykyää) joten kaupunkien vilkkaat risteykset voitaneen varustaa lataussysteemeillä.

Akkuteknologia kehittyy kokoajan ja polttomoottorit tulevat siirtymään historiaan.

Jos kehitys tapahtuu teknologian ehdoilla niin se on ok. Mutta jos poliitikot alkavat tukiaisten ynnä muiden keinojen voimalla lanseerata jotain uutta ideaa niin lopputulos on yleensä huono ellei peräti katastrofi.


Tukiaisten, pakkojen ja vastaavien väkivaltaisten menetelmien avulla voidan kuitenkin teknologista kehitystä nopeuttaa. Jos ei Euroopassa ja monessa Euroopan ulkopuolisessakin maassa olisi alettu rajoittaa hehkulamppujen myyntiä, ei led-valojen tarjonta olisi lainkaan niin suurta kuin nyt ja hinnatkin olisivat edullisemmat. Välivaiheena kärsimme huonolaatuisista pienoisloistelampuista, jotka nyt kuitenkin ovat päätymässä unholaan samoin kuin tulikuumat halogeenispotitkin.

Itse en muista yhtään tapausta, jossa olisi alettu "tukiaisten ynnä muiden keinojen voimalla lanseerata jotain uutta ideaa niin, että lopputulos olisi ollut katastrofi". Varmaan niinkin on joskus ollut, ei silti.

Jees, tästähän tässä nimenomaan on kyse. Sähköautojen 'yksinkertainen' tekniikka (vrt. polttomoottori ja siihen liitetty vaihteisto) mahdollistaa uusien valmistajien markkinoilletulon horjuttamaan hyvin pitkälle konsolidoitunutta polttomoottoriautoteollisuutta.

Sähköautojen markkinoilletulo lienee samanmoista rytinää kuin matkaviestintekniikan kehittyminen viime vuosituhannen loppupuolelta alkaen. 10 vuoden aikaikkunassa sähköautot mullistavat koko liikkumisen. Alkaako rytinä todenteolla jo tällä vuosikymmennellä vasta vaiko 2025...

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Sähköauto vs. vetyauto
Tuo aikaikkuna tuskin toteutuu, ellei meille saada nopeasti lisää ydinvoimaa.