Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Joukkokanne.  (Luettu 12743 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Joukkokanne.
Jos rahaa meinais säästää, niin pitäis suhtautua hieman vakavemmin koneidenpitoon, ostaa huolto-osat varastoon ajoissa ja etsiä netistä vaihtoehtoja. Ja huoltaa ja korjata ennakoivasti, eikä kesken sesongin tai sen alussa. Toki työkoneiden osien metsästys on paljon hankalempaa kuin vaikkapa autonosien, mut yleisempiin työkoneisiin löytynee helposti osat.

Hakukone on toimiva osien haussa, googletan usein auton orkkisosat kun laakkoselta ostaminen ei ole vaihtoehto. Nykyisin tuloksena on monesti tarvikevalmistajien tuotekoodit, joilla voi kysyä vielä hintaa varaosaputkasta ja jos se aiheuttaa närästystä, niin pistää varsinkin kevyemmät osat tilaukseen saksan ebaystä. Raskaampienkaan osien tilausta ei tarvi aina pelätä, joskus myyjillä on ihan fiksuja rahtausvaihtoehtoja, joskus tosin  rahdin hinta estää kaupanteon.

Tiedä onko joukkokanne ratkaisu varaosien kalleuteen, taitaa ne ongelmat olla suurempia ratkaistavaksi.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

rollo tomasi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Vs: Joukkokanne.
Joukkokanne! ;)!
Elämme markkinataloudes. Ei nyt kannata mitään 70-luvun aikaisia konsteja kokeilla.
Vaihtakaa firmaa jos ei meno miellytä.
Muuten oon sitä mieltä et nykyään ei yftään etukäteen tiedä mitä jokin osa maksaa. Voi maksaa 500€tai sit 4€. Ennen pysty vähän murkulan koon mukaan arvioimaan miten kipeää tulee ottamaan. .

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Joukkokanne.
Hinnoittelu melko vapaata tiskin takana. Siellä eletään vähän eri maailmaa kun tiskin toisella puolen, eli maksavilla. Ei ole pakko ostaa jos tuntuu kalliilta. Etsii toisen vaihtoehdon sitten. Kyllä tänne kamaralle mahtuu vielä toki varaosakauppiaitakin, että mukaan vaan. Vähän edullisemmin jne.. Bisnes on ihan ovella ;-)

Itse tilailin aamulla pesuautomaattiin osia. Pieni tuntuma oli mitä ottavat välistä, mutta kuitenkin saa vielä ja melko nopeasti. Neuvot saa samaan kauppaan jos tarvetta on.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Joukkokanne.
Niin siis itse koen että suurin vääryys koetaan näissä tapauksissa kun valmistaja on muotoillu oman hilppeensä jotenkin oudosti ja tätä kautta pitää oikeuden periä siitä kymmenkertaisen hinnan vastaavaan osaan jossain harakirikaupassa. Eli täysin vastaavaa ei mistään löydy niin katsoisin että valmistajan pitäisi jotenkin näyttää toteen että se heidän osa oikeasti on sen kymmenkertaisen hinnan arvoinen. Se on kuitenkin omasta mielestä selkeä että valmistajalla ne varaosat on oltava saamatteilla eikä kuluttajalla pidä olla varmuusvarastoa kuin ihan kulutusosissa.

Sama ilmiöhän on läpi kaiken tuotannon oli kyse sitten 1000 euroa maksavasta kodinkoneesta aina 200000 lypsyrobottiin.

Eli joku "laki" pitäisi säätää että varaosan hinta ei saa ylittää vaikka tupla tai tripla oletettuun osan hintaan uushankintana koneen mukana. Samoin joku lauseke että jos osan hinta ylittää tuplalla vastaavan toimintaperjaateen osaa joka on ulkomuodoltaan erilainen niin pitää pystyä esittämään peruste korkeampaan hintaan.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

alpo10

  • Vieras
Vs: Joukkokanne.
Toinen juttu ovat sitten vaativammat osat - jotain vaihdelaatikon tms ratasta ei tee luultavasti kuin yksi valmistaja maailmassa ja voi olla että se ei myy niitä kuin sille OEM-konevalmistajalle ja viralliselle varaosaketjulle.
Tällaisia ei sitten löydä Kiinasta eikä Puuilosta :-(

Laitettiin yhteen systeemiin edullisemmat osat (olivat kyllä konemerkin alkuperäispakkauksissa, tiedä häntä sitten). Kestivät vajaan vuoden, ja nyt yritetään selvitellä maksumiestä uudelle rempalle...
Sylettää - jos vika on osissa niin olisi tullut halvemmaksi ja helpommaksi ne kalliimman reitin kautta saatavat osat :-(
Koneen alkuperäiset joutuivat seurannaisvahingon uhreiksi, niissä ei itsessään mitään vikaa ollut, ajettu 27 vuotta ongelmitta.
Näiden 'korvikeosien' asennuksenkin teki osaava taho.

Joku ruohonleikkurin startti on aika helppo ja riskitön tapaus näihin verrattuna missä jo purkamiseen ja kasaamiseen menee mieheltä päivä ja rahaa tonni, ja sitten kone seisoo epämääräisen ajan kun asian kanssa vehdataan puoleen ja toiseen.
ei varaosan edullisuus tarkoita sitä, että laadusta pitäisi tinkiä ollenkaan. Jos hajautetaan miljoonia maksava varaosavarasto pieniin eriin ja jokaiselle varastolle lisäksi oma myyjä, joka tilailee ja hoitelee paikallista jakelua. Hinta koostuu silloin ihan muusta kuin niistä osista.

Sampopuimurien tehtaan varaosapäivystys toimii 24/7 puintiaikaan ja seuraavana päivänä osa on valtran myyntipisteessä. Osa tulee tehtaalta, alkuperäisosa kaikkine takuineen ja muineen. Nyt lisähintaa tulee vähän rahdista ja viikonloppuisin kun myyjä tulee antamaan osan. Veikkaanpa, että muutaman vuoden päästä, se tilataan netin kautta, varastorobotti lähettää sen ja posti/matkahuolto tuo sen kotiovelle saakka.

Käsittääkseni juuri näillä konevalmistajien alkuperäisvaraosilla on tässä parhain mahdollisuus ja siitä laatuosasta saadaan suurin kate valmistajalle ja säästöä ostajalle.

rollo tomasi

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Vs: Joukkokanne.
Sampon varaosista pakko mainita. .
Osan tai osat voi myös noutaa tehtaalta. Nopeaa.
Kerran ajelin aamuvarhain tehdasta kohti ja ennen kuutta sain varaosista kaverin kiinni. Annoin puutelistan ja kerroin olevani tunnin päästä tehtaanportilla. Kaveri lupas et osat on portilla kun saavun.
Ei muuten ollu. . Oli pakko odottaa noin 35 sekuntia! ;)
Hienoa et Suomes on puimuritehdas ja vielä noin asiantunteva ja tehokas!

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Joukkokanne.
Niin siis itse koen että suurin vääryys koetaan näissä tapauksissa kun valmistaja on muotoillu oman hilppeensä jotenkin oudosti ja tätä kautta pitää oikeuden periä siitä kymmenkertaisen hinnan vastaavaan osaan jossain harakirikaupassa. Eli täysin vastaavaa ei mistään löydy niin katsoisin että valmistajan pitäisi jotenkin näyttää toteen että se heidän osa oikeasti on sen kymmenkertaisen hinnan arvoinen. Se on kuitenkin omasta mielestä selkeä että valmistajalla ne varaosat on oltava saamatteilla eikä kuluttajalla pidä olla varmuusvarastoa kuin ihan kulutusosissa.

Sama ilmiöhän on läpi kaiken tuotannon oli kyse sitten 1000 euroa maksavasta kodinkoneesta aina 200000 lypsyrobottiin.

Eli joku "laki" pitäisi säätää että varaosan hinta ei saa ylittää vaikka tupla tai tripla oletettuun osan hintaan uushankintana koneen mukana. Samoin joku lauseke että jos osan hinta ylittää tuplalla vastaavan toimintaperjaateen osaa joka on ulkomuodoltaan erilainen niin pitää pystyä esittämään peruste korkeampaan hintaan.
Eih, eih, eeeeih.... !
Nothing is Something Worth Doing

Köntys

  • Vieras
Vs: Joukkokanne.
Sampon varaosista pakko mainita. .
Osan tai osat voi myös noutaa tehtaalta. Nopeaa.
Kerran ajelin aamuvarhain tehdasta kohti ja ennen kuutta sain varaosista kaverin kiinni. Annoin puutelistan ja kerroin olevani tunnin päästä tehtaanportilla. Kaveri lupas et osat on portilla kun saavun.
Ei muuten ollu. . Oli pakko odottaa noin 35 sekuntia! ;)
Hienoa et Suomes on puimuritehdas ja vielä noin asiantunteva ja tehokas!

Pakko tähän mainita... Hienoa kun suomessa on traktoritehdaskin. 705-valtusta hajos yks venttiili hydepuolelta, kyselin ensin purkaamot, ei ollu. Kyselin marmoritiskiltä, ei ole noin vanhaan enää osia. Sitten tutkittiin voisko sen venttiilin korjata, ei voinu. Sitten soittelin tutulle(heh) huoltomiehelle, se alkoi kyseleen ympäri maata erilaisista firmoista, sit löyty, kuulemma suomen viimeinen  :-\

Köntys

  • Vieras
Vs: Joukkokanne.

B&S startti raideriin n.250€ merkkiliikkeestä. Tuontitukusta 80e? muistaakseni. Puuilossa olis ollu 50e mut kyseinen tsaina-erä oli loppuunmyyty.

Mulla meni samaisesta raiderin startista semmonen monihyväinen muovinen holkki paloiksi, yks tuttu(heh) sorvas nailonista paremman. Oluttölkin tuli osa kustantamaan  :)

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Joukkokanne.
Niin siis itse koen että suurin vääryys koetaan näissä tapauksissa kun valmistaja on muotoillu oman hilppeensä jotenkin oudosti ja tätä kautta pitää oikeuden periä siitä kymmenkertaisen hinnan vastaavaan osaan jossain harakirikaupassa. Eli täysin vastaavaa ei mistään löydy niin katsoisin että valmistajan pitäisi jotenkin näyttää toteen että se heidän osa oikeasti on sen kymmenkertaisen hinnan arvoinen. Se on kuitenkin omasta mielestä selkeä että valmistajalla ne varaosat on oltava saamatteilla eikä kuluttajalla pidä olla varmuusvarastoa kuin ihan kulutusosissa.

Sama ilmiöhän on läpi kaiken tuotannon oli kyse sitten 1000 euroa maksavasta kodinkoneesta aina 200000 lypsyrobottiin.

Eli joku "laki" pitäisi säätää että varaosan hinta ei saa ylittää vaikka tupla tai tripla oletettuun osan hintaan uushankintana koneen mukana. Samoin joku lauseke että jos osan hinta ylittää tuplalla vastaavan toimintaperjaateen osaa joka on ulkomuodoltaan erilainen niin pitää pystyä esittämään peruste korkeampaan hintaan.
Eih, eih, eeeeih.... !

Mitä enemmän markkinatalous toimii Suomen maataloudessa, sitä punaisempia on farmarien aatteet.

montöör

  • Vieras
Vs: Joukkokanne.
Ainakin keskusliikkeiden organisaatio on todella raskas. Sen ylläpitoon
tarvitaan paljon rahaa. Kriisipaketti tietysti piristää konekauppaa hetkeksi
mutta vara-osien menekki on varmaa kun koneet vanhenee. Tosivaikea
hintakatoa määritellä. Siitä tietysti seuraisi toimitus,varastointi, rahti ym
kulut päälle. Tilanne korjaantuu ajanmyötä itsekseen, kun jokaisen pajannurkassa
on 3d tulostin.

Yodavaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1471
Vs: Joukkokanne.
Lähivuosina tullaan näkemään melkoinen myllerrys maatalouskaupassa sekä -koneteollisuudessa. Eli pian ei ole enää varaosantekijää. Aika lyhyt tilauskanta alkaa osalla olla.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4394
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Joukkokanne.

ei varaosan edullisuus tarkoita sitä, että laadusta pitäisi tinkiä ollenkaan. Jos hajautetaan miljoonia maksava varaosavarasto pieniin eriin ja jokaiselle varastolle lisäksi oma myyjä, joka tilailee ja hoitelee paikallista jakelua. Hinta koostuu silloin ihan muusta kuin niistä osista.


Eihän se tarkoita mutta väliin jää kyllä vilunkimahdollisuuskin.
Tarkoitin että ostajan saattaa olla vaikea arvioida vaihtoehtoisen, jostain maailman nettikaupasta hankitun, huomattavasti edullisemman osan laatua että onko se varmasti sama (tai joskus jopa parempi...) kuin  varmasti alkuperäisen mutta suolaisen hintaisen vastaavan osan. Tässä omassa tapauksessanikaan yli 20 vuotta korjaamoyrittäjänä toiminut kaveri ei osannut sanoa että miksi ne hajosivat. Alkuperäisiltä näyttivät ja merkin originaalin näköisissä pakkauksissa olivat ja Viron kautta tulivat. En syytä ketään kun asia ei ole vielä selvinnyt, mutta jossain se virhe täytyy olla. Sen tiedän että vaikka kysessä olisi ollut asennusvirhe niin jälki olisi ollut toisennäköistä. Nyt lähti hammaspyörästä hampaat, ei kestäneet vanhan koneen lyhyttä  öljynvaihtoväliäkään.

Käytössä tai käyttäjässä vika ei kuitenkaan ollut kerran alkuperäiset olisivat kestäneet varmaankin ikuisesti ellei ulkopuolista vahinkoa olisi sattunut.  Tietysti jos kiikuttaa osan puoleettomiin teknisiin analyyseihin raaka-aineen, toleranssien, lämpökäsittelyjen ym selvittämiseksi,  ja vielä ymmärtää saadut tulokset niin voi sanoa jotakin. Päältä sitä ei näe.

En mitenkään puolustele varaosien nykyistä hinnanmuodostusta, mutta tuokin aspekti kannattaa kuitenkin pitää mielessä jos kyse on kriittisemmistä ja vaikeammin vaihdettavista osista. Jotain auran kärkiä nyt voi vaikka uteliaisuuttaan kokeilla millaisia ovat.
Maahantuojien hintoja ei voi kyllä perustella edes paikallisella varastolla ja nopealla saatavuudella, sieltä Euroopan päävarastoista hekin niitä harvinaisempia osia tilaavat - ja kertovat hinnan luultavasti  vähintään kahdella. Tosin näinhän se tehdään lähes kaikessa kauppaan pohjautuvassa liiketoiminnassa. Esimerkkinä vaikka muoti yms.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Joukkokanne.
Itse koen että valmistajat käyttää metodia että ottavat joltain tietyltä toimijalta osan. Sen jälkeen vievät sen omaan tuotekehityslaboratorioon ja muuttavat ulkokuorta, maalaavat oikean väriseksi ja ehkä jotain pientä muutosta materiaaliin. Sitten käyvät elämääkin kovemman liikeneuvottelun tehtaan kanssa että millä hinnalla saavat toimitettua ko osaa valmistajan toiveiden mukaisesti yksinoikeudella ainoastaan heille. Tämän jällkeen kertovat osan hinnan piillä ja näin tekee myös maahantuoja jne jolloin lopputulos on että sen bulkkinippelin ja tämän saman mutta tehtaan väreissä olevan nippelin hintaero on marmoritiskillä vähintään 10 kertainen. Tähän pitäisi jotenkin päästä kiinni.

Toki ymmärrän että osaongelmaa on se että suurin osa tuotteiden alkuperää on ulkomailla jonne on vaikea vaikuttaa mutta osa lisäarvosta rakennetaan kyllä ihan kotomarkkinoilla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Joukkokanne.
vms1 ei taida oikein ymmärttää varastoinnin kustannuksia.

En väitä että katteet olisi kohtuulliset, mutta niiden harvinaisempien osien säilytys aina valmiina hyllyssä maksaa.