Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 21.11.16 - klo:08:53

Otsikko: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:08:53
Mitäs mieltä olette. Olisiko mahdollista tehdä joku joukkokanne valmistajia kohtaan koskien varaosahintoja. Käytännössä siis ärinän kohde olisi asiat joita on saatavissa tiettyyn hintaan vapailta markkinoilta mutta lähes sama osa hieman muuteltuna valmistajan logolla maksaa triplasti. Äkkiä ajateltuna tilannetta voi siis pitää ihan rahastuksena. Saisiko tällaisesta jonkun ennakkotapauksen jossa oikeusteitse että valmistajan on pystyttävä todentamaan tällaisissa tapauksessa sen tuotteen paremman laadun jos se esimerkiksi on yli kaksi kertaa normituotetta kalliimpi. Meinaan kun karkaa noi varaosien hinnat ihan käsistä.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:09:01
Pitää vaihtaa merkkiä. Kait nyt jokainen saa hinnoitella tuotteensa kuinka haluaa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:09:02
Pitää vaihtaa merkkiä. Kait nyt jokainen saa hinnoitella tuotteensa kuinka haluaa.

Merkin vaihto ei auta koska kyseessä on maantapa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: -SS- - 21.11.16 - klo:09:03
Mitäs mieltä olette. Olisiko mahdollista tehdä joku joukkokanne valmistajia kohtaan koskien varaosahintoja. Käytännössä siis ärinän kohde olisi asiat joita on saatavissa tiettyyn hintaan vapailta markkinoilta mutta lähes sama osa hieman muuteltuna valmistajan logolla maksaa triplasti. Äkkiä ajateltuna tilannetta voi siis pitää ihan rahastuksena. Saisiko tällaisesta jonkun ennakkotapauksen jossa oikeusteitse että valmistajan on pystyttävä todentamaan tällaisissa tapauksessa sen tuotteen paremman laadun jos se esimerkiksi on yli kaksi kertaa normituotetta kalliimpi. Meinaan kun karkaa noi varaosien hinnat ihan käsistä.

Totta kai.

Esimerkiksi kahvikupillisen kate huoltamolla on keskimäärin 3000% , kahvinporojen, veden ja keittoenergian mukaan laskettuna.
Olen hengessä mukana, kun lähdet taisteluun, mutta etkö voisi ostaa niitä markkinahintaisiksi tunnistamiasi osia, ja printtaat sen valmistajanlogon siihen tarra-arkille ja liimaat päälle.

-SS-
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Oksa - 21.11.16 - klo:09:03
just!   ja siitä se vaihtorumba alkaakin... kun joku nippeli hajuaa niin ei kun merkin vaihtoon!    mikä autuus tuosa?    ja millä merkillä ei varaosat maksa maltaita?
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kantola - 21.11.16 - klo:09:13
Masinisteissahan tästä on juuri pidetty myteriä. Ovelimmat tienaavat huimia summia. Sekä kauppiaat että aasiakkaat.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:09:16
Joo, ei se nyt taida olla joukkokanneasia jos maasta puuttuu kilpailu.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:09:16
Voihan sen vaihtaa uuteenkin samanmerkkiseen jos ei ole varaa ostaa sitä nippeliä.

Tilaa osat ulkoa, kyllä noita vaihtoehtoja löytyy. Tai tekee itse tai teettää..
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:09:23
Sama osa valmistajan logolla hintaan x, vapormaticin laatikossa hintaan x-jotakin. Samponosia saa agrista halvalla ainakin vähän vanhempiin samoin massikan osia saa keskolta vanhempiin siihen hintaan , että ihmettelee..

Tietenkin voi todeta kuin eräs myyjä asiakkaalle joka tinki ja porasi hintaa. "Niin.köyhälle on kaikki kallista"
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:09:33
Nii, kahden euron anturi muuttuu postikuljetuksen aikana 150euroon.

Kehverätä......

Joku vaihteiston siirtohaarukka maksaa 1000euroa ja purkuosana koko laatikko 300euroa.

Kehverätä.....

Työvalo maksaa nettikaupassa 10euro. Alkuperäsenä valmistajan toimittamana lisävarusteena sama myrskylyhty 150euroa.

Kehverätä.....

Vai että joukkokanne? Oma kädettömyys ja tyhmyys ensin kuntoon, sitten vasta kannetta....
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: alpo10 - 21.11.16 - klo:09:42
Joo, ei se nyt taida olla joukkokanneasia jos maasta puuttuu kilpailu.
epäilen, että asia korjaantuu itsestään nopeammin kuin osataan odottaa. Kun varaosakauppa netissä saavuttaa isomman roolin, jää ylihintaa pyytävä kauppias oman osansa kanssa pyörittämään peukkujaan.

kyselin viime keväänä uutta starttia pieneen ajettavaan ruohonleikkuriin, hinnat pyöri siinä parin sadan paikkeilla. Sitten iskin tuotenumeron googleen ja jostain löytyi tarkoilla mitoilla ja kuvilla varustettu tuote, jonka postipoika parin viikon päästä kiikutti kotia kahdeksalla kympillä. Tarkemmin tutkittuna osa oli ilmeisesti juuri samassa paikassa tehty kuin se alkuperäinen (Kiinassa?).

Nykyinen varaosien hintataso perustuu hajautettuun varastointiin, suuriin henkilöstö- ja tilakustannuksiin.... joskus varaosa on myös laadullisesti parempi kuin tarvikeosa
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:09:51
Joo, ei se nyt taida olla joukkokanneasia jos maasta puuttuu kilpailu.
epäilen, että asia korjaantuu itsestään nopeammin kuin osataan odottaa. Kun varaosakauppa netissä saavuttaa isomman roolin, jää ylihintaa pyytävä kauppias oman osansa kanssa pyörittämään peukkujaan.

kyselin viime keväänä uutta starttia pieneen ajettavaan ruohonleikkuriin, hinnat pyöri siinä parin sadan paikkeilla. Sitten iskin tuotenumeron googleen ja jostain löytyi tarkoilla mitoilla ja kuvilla varustettu tuote, jonka postipoika parin viikon päästä kiikutti kotia kahdeksalla kympillä. Tarkemmin tutkittuna osa oli ilmeisesti juuri samassa paikassa tehty kuin se alkuperäinen (Kiinassa?).

Nykyinen varaosien hintataso perustuu hajautettuun varastointiin, suuriin henkilöstö- ja tilakustannuksiin.... joskus varaosa on myös laadullisesti parempi kuin tarvikeosa

B&S startti raideriin n.250€ merkkiliikkeestä. Tuontitukusta 80e? muistaakseni. Puuilossa olis ollu 50e mut kyseinen tsaina-erä oli loppuunmyyty.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:09:55
Kannattaa kanssa muistaa, että kauppa tekee sellaista kauppaa, josta se saa riittävästi katetta.

Kun mennään tuohon nettikauppaan täytyy itsellä olla jonkinmoinen varasto tärkeimpiä osia. Jos sesonkina täytyy odotella viikko kaksi nippeliä postista on kallis tiskiltäkin saatu osa halpa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:10:00
Jep, ja vaikka nettitilausten nopeutta hehkutetaan, niin kyllä ne harvemmin lähettävät satunnaisille asiakkaille yhtään mitään, ennen kuin rahat näkyy saajan tilillä. Sepa-alueellakin pari päivää.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: metsajussi - 21.11.16 - klo:10:18
Toinen juttu ovat sitten vaativammat osat - jotain vaihdelaatikon tms ratasta ei tee luultavasti kuin yksi valmistaja maailmassa ja voi olla että se ei myy niitä kuin sille OEM-konevalmistajalle ja viralliselle varaosaketjulle.
Tällaisia ei sitten löydä Kiinasta eikä Puuilosta :-(

Laitettiin yhteen systeemiin edullisemmat osat (olivat kyllä konemerkin alkuperäispakkauksissa, tiedä häntä sitten). Kestivät vajaan vuoden, ja nyt yritetään selvitellä maksumiestä uudelle rempalle...
Sylettää - jos vika on osissa niin olisi tullut halvemmaksi ja helpommaksi ne kalliimman reitin kautta saatavat osat :-(
Koneen alkuperäiset joutuivat seurannaisvahingon uhreiksi, niissä ei itsessään mitään vikaa ollut, ajettu 27 vuotta ongelmitta.
Näiden 'korvikeosien' asennuksenkin teki osaava taho.

Joku ruohonleikkurin startti on aika helppo ja riskitön tapaus näihin verrattuna missä jo purkamiseen ja kasaamiseen menee mieheltä päivä ja rahaa tonni, ja sitten kone seisoo epämääräisen ajan kun asian kanssa vehdataan puoleen ja toiseen.

Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Hervast - 21.11.16 - klo:10:22
Jos rahaa meinais säästää, niin pitäis suhtautua hieman vakavemmin koneidenpitoon, ostaa huolto-osat varastoon ajoissa ja etsiä netistä vaihtoehtoja. Ja huoltaa ja korjata ennakoivasti, eikä kesken sesongin tai sen alussa. Toki työkoneiden osien metsästys on paljon hankalempaa kuin vaikkapa autonosien, mut yleisempiin työkoneisiin löytynee helposti osat.

Hakukone on toimiva osien haussa, googletan usein auton orkkisosat kun laakkoselta ostaminen ei ole vaihtoehto. Nykyisin tuloksena on monesti tarvikevalmistajien tuotekoodit, joilla voi kysyä vielä hintaa varaosaputkasta ja jos se aiheuttaa närästystä, niin pistää varsinkin kevyemmät osat tilaukseen saksan ebaystä. Raskaampienkaan osien tilausta ei tarvi aina pelätä, joskus myyjillä on ihan fiksuja rahtausvaihtoehtoja, joskus tosin  rahdin hinta estää kaupanteon.

Tiedä onko joukkokanne ratkaisu varaosien kalleuteen, taitaa ne ongelmat olla suurempia ratkaistavaksi.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: rollo tomasi - 21.11.16 - klo:11:23
Joukkokanne! ;)!
Elämme markkinataloudes. Ei nyt kannata mitään 70-luvun aikaisia konsteja kokeilla.
Vaihtakaa firmaa jos ei meno miellytä.
Muuten oon sitä mieltä et nykyään ei yftään etukäteen tiedä mitä jokin osa maksaa. Voi maksaa 500€tai sit 4€. Ennen pysty vähän murkulan koon mukaan arvioimaan miten kipeää tulee ottamaan. .
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Rampe - 21.11.16 - klo:11:52
Hinnoittelu melko vapaata tiskin takana. Siellä eletään vähän eri maailmaa kun tiskin toisella puolen, eli maksavilla. Ei ole pakko ostaa jos tuntuu kalliilta. Etsii toisen vaihtoehdon sitten. Kyllä tänne kamaralle mahtuu vielä toki varaosakauppiaitakin, että mukaan vaan. Vähän edullisemmin jne.. Bisnes on ihan ovella ;-)

Itse tilailin aamulla pesuautomaattiin osia. Pieni tuntuma oli mitä ottavat välistä, mutta kuitenkin saa vielä ja melko nopeasti. Neuvot saa samaan kauppaan jos tarvetta on.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:12:13
Niin siis itse koen että suurin vääryys koetaan näissä tapauksissa kun valmistaja on muotoillu oman hilppeensä jotenkin oudosti ja tätä kautta pitää oikeuden periä siitä kymmenkertaisen hinnan vastaavaan osaan jossain harakirikaupassa. Eli täysin vastaavaa ei mistään löydy niin katsoisin että valmistajan pitäisi jotenkin näyttää toteen että se heidän osa oikeasti on sen kymmenkertaisen hinnan arvoinen. Se on kuitenkin omasta mielestä selkeä että valmistajalla ne varaosat on oltava saamatteilla eikä kuluttajalla pidä olla varmuusvarastoa kuin ihan kulutusosissa.

Sama ilmiöhän on läpi kaiken tuotannon oli kyse sitten 1000 euroa maksavasta kodinkoneesta aina 200000 lypsyrobottiin.

Eli joku "laki" pitäisi säätää että varaosan hinta ei saa ylittää vaikka tupla tai tripla oletettuun osan hintaan uushankintana koneen mukana. Samoin joku lauseke että jos osan hinta ylittää tuplalla vastaavan toimintaperjaateen osaa joka on ulkomuodoltaan erilainen niin pitää pystyä esittämään peruste korkeampaan hintaan.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: alpo10 - 21.11.16 - klo:12:43
Toinen juttu ovat sitten vaativammat osat - jotain vaihdelaatikon tms ratasta ei tee luultavasti kuin yksi valmistaja maailmassa ja voi olla että se ei myy niitä kuin sille OEM-konevalmistajalle ja viralliselle varaosaketjulle.
Tällaisia ei sitten löydä Kiinasta eikä Puuilosta :-(

Laitettiin yhteen systeemiin edullisemmat osat (olivat kyllä konemerkin alkuperäispakkauksissa, tiedä häntä sitten). Kestivät vajaan vuoden, ja nyt yritetään selvitellä maksumiestä uudelle rempalle...
Sylettää - jos vika on osissa niin olisi tullut halvemmaksi ja helpommaksi ne kalliimman reitin kautta saatavat osat :-(
Koneen alkuperäiset joutuivat seurannaisvahingon uhreiksi, niissä ei itsessään mitään vikaa ollut, ajettu 27 vuotta ongelmitta.
Näiden 'korvikeosien' asennuksenkin teki osaava taho.

Joku ruohonleikkurin startti on aika helppo ja riskitön tapaus näihin verrattuna missä jo purkamiseen ja kasaamiseen menee mieheltä päivä ja rahaa tonni, ja sitten kone seisoo epämääräisen ajan kun asian kanssa vehdataan puoleen ja toiseen.
ei varaosan edullisuus tarkoita sitä, että laadusta pitäisi tinkiä ollenkaan. Jos hajautetaan miljoonia maksava varaosavarasto pieniin eriin ja jokaiselle varastolle lisäksi oma myyjä, joka tilailee ja hoitelee paikallista jakelua. Hinta koostuu silloin ihan muusta kuin niistä osista.

Sampopuimurien tehtaan varaosapäivystys toimii 24/7 puintiaikaan ja seuraavana päivänä osa on valtran myyntipisteessä. Osa tulee tehtaalta, alkuperäisosa kaikkine takuineen ja muineen. Nyt lisähintaa tulee vähän rahdista ja viikonloppuisin kun myyjä tulee antamaan osan. Veikkaanpa, että muutaman vuoden päästä, se tilataan netin kautta, varastorobotti lähettää sen ja posti/matkahuolto tuo sen kotiovelle saakka.

Käsittääkseni juuri näillä konevalmistajien alkuperäisvaraosilla on tässä parhain mahdollisuus ja siitä laatuosasta saadaan suurin kate valmistajalle ja säästöä ostajalle.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: rollo tomasi - 21.11.16 - klo:13:04
Sampon varaosista pakko mainita. .
Osan tai osat voi myös noutaa tehtaalta. Nopeaa.
Kerran ajelin aamuvarhain tehdasta kohti ja ennen kuutta sain varaosista kaverin kiinni. Annoin puutelistan ja kerroin olevani tunnin päästä tehtaanportilla. Kaveri lupas et osat on portilla kun saavun.
Ei muuten ollu. . Oli pakko odottaa noin 35 sekuntia! ;)
Hienoa et Suomes on puimuritehdas ja vielä noin asiantunteva ja tehokas!
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:13:16
Niin siis itse koen että suurin vääryys koetaan näissä tapauksissa kun valmistaja on muotoillu oman hilppeensä jotenkin oudosti ja tätä kautta pitää oikeuden periä siitä kymmenkertaisen hinnan vastaavaan osaan jossain harakirikaupassa. Eli täysin vastaavaa ei mistään löydy niin katsoisin että valmistajan pitäisi jotenkin näyttää toteen että se heidän osa oikeasti on sen kymmenkertaisen hinnan arvoinen. Se on kuitenkin omasta mielestä selkeä että valmistajalla ne varaosat on oltava saamatteilla eikä kuluttajalla pidä olla varmuusvarastoa kuin ihan kulutusosissa.

Sama ilmiöhän on läpi kaiken tuotannon oli kyse sitten 1000 euroa maksavasta kodinkoneesta aina 200000 lypsyrobottiin.

Eli joku "laki" pitäisi säätää että varaosan hinta ei saa ylittää vaikka tupla tai tripla oletettuun osan hintaan uushankintana koneen mukana. Samoin joku lauseke että jos osan hinta ylittää tuplalla vastaavan toimintaperjaateen osaa joka on ulkomuodoltaan erilainen niin pitää pystyä esittämään peruste korkeampaan hintaan.
Eih, eih, eeeeih.... !
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Köntys - 21.11.16 - klo:13:17
Sampon varaosista pakko mainita. .
Osan tai osat voi myös noutaa tehtaalta. Nopeaa.
Kerran ajelin aamuvarhain tehdasta kohti ja ennen kuutta sain varaosista kaverin kiinni. Annoin puutelistan ja kerroin olevani tunnin päästä tehtaanportilla. Kaveri lupas et osat on portilla kun saavun.
Ei muuten ollu. . Oli pakko odottaa noin 35 sekuntia! ;)
Hienoa et Suomes on puimuritehdas ja vielä noin asiantunteva ja tehokas!

Pakko tähän mainita... Hienoa kun suomessa on traktoritehdaskin. 705-valtusta hajos yks venttiili hydepuolelta, kyselin ensin purkaamot, ei ollu. Kyselin marmoritiskiltä, ei ole noin vanhaan enää osia. Sitten tutkittiin voisko sen venttiilin korjata, ei voinu. Sitten soittelin tutulle(heh) huoltomiehelle, se alkoi kyseleen ympäri maata erilaisista firmoista, sit löyty, kuulemma suomen viimeinen  :-\
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Köntys - 21.11.16 - klo:13:23

B&S startti raideriin n.250€ merkkiliikkeestä. Tuontitukusta 80e? muistaakseni. Puuilossa olis ollu 50e mut kyseinen tsaina-erä oli loppuunmyyty.

Mulla meni samaisesta raiderin startista semmonen monihyväinen muovinen holkki paloiksi, yks tuttu(heh) sorvas nailonista paremman. Oluttölkin tuli osa kustantamaan  :)
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:13:34
Niin siis itse koen että suurin vääryys koetaan näissä tapauksissa kun valmistaja on muotoillu oman hilppeensä jotenkin oudosti ja tätä kautta pitää oikeuden periä siitä kymmenkertaisen hinnan vastaavaan osaan jossain harakirikaupassa. Eli täysin vastaavaa ei mistään löydy niin katsoisin että valmistajan pitäisi jotenkin näyttää toteen että se heidän osa oikeasti on sen kymmenkertaisen hinnan arvoinen. Se on kuitenkin omasta mielestä selkeä että valmistajalla ne varaosat on oltava saamatteilla eikä kuluttajalla pidä olla varmuusvarastoa kuin ihan kulutusosissa.

Sama ilmiöhän on läpi kaiken tuotannon oli kyse sitten 1000 euroa maksavasta kodinkoneesta aina 200000 lypsyrobottiin.

Eli joku "laki" pitäisi säätää että varaosan hinta ei saa ylittää vaikka tupla tai tripla oletettuun osan hintaan uushankintana koneen mukana. Samoin joku lauseke että jos osan hinta ylittää tuplalla vastaavan toimintaperjaateen osaa joka on ulkomuodoltaan erilainen niin pitää pystyä esittämään peruste korkeampaan hintaan.
Eih, eih, eeeeih.... !

Mitä enemmän markkinatalous toimii Suomen maataloudessa, sitä punaisempia on farmarien aatteet.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: montöör - 21.11.16 - klo:13:58
Ainakin keskusliikkeiden organisaatio on todella raskas. Sen ylläpitoon
tarvitaan paljon rahaa. Kriisipaketti tietysti piristää konekauppaa hetkeksi
mutta vara-osien menekki on varmaa kun koneet vanhenee. Tosivaikea
hintakatoa määritellä. Siitä tietysti seuraisi toimitus,varastointi, rahti ym
kulut päälle. Tilanne korjaantuu ajanmyötä itsekseen, kun jokaisen pajannurkassa
on 3d tulostin.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:14:07
Lähivuosina tullaan näkemään melkoinen myllerrys maatalouskaupassa sekä -koneteollisuudessa. Eli pian ei ole enää varaosantekijää. Aika lyhyt tilauskanta alkaa osalla olla.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: metsajussi - 21.11.16 - klo:14:10

ei varaosan edullisuus tarkoita sitä, että laadusta pitäisi tinkiä ollenkaan. Jos hajautetaan miljoonia maksava varaosavarasto pieniin eriin ja jokaiselle varastolle lisäksi oma myyjä, joka tilailee ja hoitelee paikallista jakelua. Hinta koostuu silloin ihan muusta kuin niistä osista.


Eihän se tarkoita mutta väliin jää kyllä vilunkimahdollisuuskin.
Tarkoitin että ostajan saattaa olla vaikea arvioida vaihtoehtoisen, jostain maailman nettikaupasta hankitun, huomattavasti edullisemman osan laatua että onko se varmasti sama (tai joskus jopa parempi...) kuin  varmasti alkuperäisen mutta suolaisen hintaisen vastaavan osan. Tässä omassa tapauksessanikaan yli 20 vuotta korjaamoyrittäjänä toiminut kaveri ei osannut sanoa että miksi ne hajosivat. Alkuperäisiltä näyttivät ja merkin originaalin näköisissä pakkauksissa olivat ja Viron kautta tulivat. En syytä ketään kun asia ei ole vielä selvinnyt, mutta jossain se virhe täytyy olla. Sen tiedän että vaikka kysessä olisi ollut asennusvirhe niin jälki olisi ollut toisennäköistä. Nyt lähti hammaspyörästä hampaat, ei kestäneet vanhan koneen lyhyttä  öljynvaihtoväliäkään.

Käytössä tai käyttäjässä vika ei kuitenkaan ollut kerran alkuperäiset olisivat kestäneet varmaankin ikuisesti ellei ulkopuolista vahinkoa olisi sattunut.  Tietysti jos kiikuttaa osan puoleettomiin teknisiin analyyseihin raaka-aineen, toleranssien, lämpökäsittelyjen ym selvittämiseksi,  ja vielä ymmärtää saadut tulokset niin voi sanoa jotakin. Päältä sitä ei näe.

En mitenkään puolustele varaosien nykyistä hinnanmuodostusta, mutta tuokin aspekti kannattaa kuitenkin pitää mielessä jos kyse on kriittisemmistä ja vaikeammin vaihdettavista osista. Jotain auran kärkiä nyt voi vaikka uteliaisuuttaan kokeilla millaisia ovat.
Maahantuojien hintoja ei voi kyllä perustella edes paikallisella varastolla ja nopealla saatavuudella, sieltä Euroopan päävarastoista hekin niitä harvinaisempia osia tilaavat - ja kertovat hinnan luultavasti  vähintään kahdella. Tosin näinhän se tehdään lähes kaikessa kauppaan pohjautuvassa liiketoiminnassa. Esimerkkinä vaikka muoti yms.

Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:15:24
Itse koen että valmistajat käyttää metodia että ottavat joltain tietyltä toimijalta osan. Sen jälkeen vievät sen omaan tuotekehityslaboratorioon ja muuttavat ulkokuorta, maalaavat oikean väriseksi ja ehkä jotain pientä muutosta materiaaliin. Sitten käyvät elämääkin kovemman liikeneuvottelun tehtaan kanssa että millä hinnalla saavat toimitettua ko osaa valmistajan toiveiden mukaisesti yksinoikeudella ainoastaan heille. Tämän jällkeen kertovat osan hinnan piillä ja näin tekee myös maahantuoja jne jolloin lopputulos on että sen bulkkinippelin ja tämän saman mutta tehtaan väreissä olevan nippelin hintaero on marmoritiskillä vähintään 10 kertainen. Tähän pitäisi jotenkin päästä kiinni.

Toki ymmärrän että osaongelmaa on se että suurin osa tuotteiden alkuperää on ulkomailla jonne on vaikea vaikuttaa mutta osa lisäarvosta rakennetaan kyllä ihan kotomarkkinoilla.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: JD6630 - 21.11.16 - klo:15:33
vms1 ei taida oikein ymmärttää varastoinnin kustannuksia.

En väitä että katteet olisi kohtuulliset, mutta niiden harvinaisempien osien säilytys aina valmiina hyllyssä maksaa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:15:52
vms1 ei taida oikein ymmärttää varastoinnin kustannuksia.

En väitä että katteet olisi kohtuulliset, mutta niiden harvinaisempien osien säilytys aina valmiina hyllyssä maksaa.

Ei nyt kannata ihan oikeasti paskaa puhua. Ei se varastointi oikeasti maksa yhtään mitään siihen jaettuna siihen osamäärään mitä sinne mahtuu. Esim joku 1000 kuution halli maksaa sen 100000 ja sinne menee helposti kymmenien miljoonien edestä osia. Niitä osia mitä menee harvoin tarttee tietenkin olla vähän ja sitten niitä joita menee paljon pitää olla paljon. Itse toki uskon että se osa siellä varastossa ei ole kallis mutta siinä vaiheessa kun sitä ruvetaan siirtää asiakkaalle niin laitetaan nolla perään jo ihan varmuudenvuoksi.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:16:33
vms1 ei taida oikein ymmärttää varastoinnin kustannuksia.

En väitä että katteet olisi kohtuulliset, mutta niiden harvinaisempien osien säilytys aina valmiina hyllyssä maksaa.

Ei nyt kannata ihan oikeasti paskaa puhua. Ei se varastointi oikeasti maksa yhtään mitään siihen jaettuna siihen osamäärään mitä sinne mahtuu. Esim joku 1000 kuution halli maksaa sen 100000 ja sinne menee helposti kymmenien miljoonien edestä osia. Niitä osia mitä menee harvoin tarttee tietenkin olla vähän ja sitten niitä joita menee paljon pitää olla paljon. Itse toki uskon että se osa siellä varastossa ei ole kallis mutta siinä vaiheessa kun sitä ruvetaan siirtää asiakkaalle niin laitetaan nolla perään jo ihan varmuudenvuoksi.

Pitää nostaa koneiden hintoja sen verta, että voi laskea varaosien hintoja. Varaosien myynti tuo ehkä 10 - 15 % kokonaismyynnistä ja 40 - 50 % nettotuloksesta. 20 % osista tuo 80 % liikevaihdosta ja 50% tuo 15% liikevaihdosta.

Älkää tinkikö koneista niin paljon niin saatte halvempia varaosia.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: JD6630 - 21.11.16 - klo:16:34
vms1 ei taida oikein ymmärttää varastoinnin kustannuksia.

En väitä että katteet olisi kohtuulliset, mutta niiden harvinaisempien osien säilytys aina valmiina hyllyssä maksaa.

Ei nyt kannata ihan oikeasti paskaa puhua. Ei se varastointi oikeasti maksa yhtään mitään siihen jaettuna siihen osamäärään mitä sinne mahtuu. Esim joku 1000 kuution halli maksaa sen 100000 ja sinne menee helposti kymmenien miljoonien edestä osia. Niitä osia mitä menee harvoin tarttee tietenkin olla vähän ja sitten niitä joita menee paljon pitää olla paljon. Itse toki uskon että se osa siellä varastossa ei ole kallis mutta siinä vaiheessa kun sitä ruvetaan siirtää asiakkaalle niin laitetaan nolla perään jo ihan varmuudenvuoksi.
Ainiin, osissa olevalla pääomallahan ei ole mitään merkitystä, unohdin aivan täysin.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: BACKSPACE - 21.11.16 - klo:16:51
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:16:57
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.


Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:17:03
Itse koen että valmistajat käyttää metodia että ottavat joltain tietyltä toimijalta osan. Sen jälkeen vievät sen omaan tuotekehityslaboratorioon ja muuttavat ulkokuorta, maalaavat oikean väriseksi ja ehkä jotain pientä muutosta materiaaliin. Sitten käyvät elämääkin kovemman liikeneuvottelun tehtaan kanssa että millä hinnalla saavat toimitettua ko osaa valmistajan toiveiden mukaisesti yksinoikeudella ainoastaan heille. Tämän jällkeen kertovat osan hinnan piillä ja näin tekee myös maahantuoja jne jolloin lopputulos on että sen bulkkinippelin ja tämän saman mutta tehtaan väreissä olevan nippelin hintaero on marmoritiskillä vähintään 10 kertainen. Tähän pitäisi jotenkin päästä kiinni.

Toki ymmärrän että osaongelmaa on se että suurin osa tuotteiden alkuperää on ulkomailla jonne on vaikea vaikuttaa mutta osa lisäarvosta rakennetaan kyllä ihan kotomarkkinoilla.


Väärin, konevalmistaja tilaa vaikkapa anturin tai laakerin valmistajalta tietyin ominaisuuksin ja myynti vain tälle valmistajalle, kun aikaa kuluu tämä suojaus päättyy.
Donaldsonin ilmansuodatinta ei saanut alkuperäistä ohi JD:n organisaation ennen kuin joku muu tarvike valmistaja oli sen kopioinut. Valmetin ilmansuodatinta on harvoin kannattanut ostaa tarvikkeena.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:17:10
Sitä vauhtia mitä nykyään mallit kehittyy, muuttuu pitää oikeasti varaosaliiteriä suurentaa aikas lailla, eli tavallaan ymmarrän miksi -05 sarjaan ei saa osia, mutta kuitenkaan en tajua sitä!!
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:17:15
Tosiasihan on se että omistuspohjasta riippuen yhtiöt pitää varastoarvot mahdollisimman pieninä.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:17:16
vms1 ei taida oikein ymmärttää varastoinnin kustannuksia.

En väitä että katteet olisi kohtuulliset, mutta niiden harvinaisempien osien säilytys aina valmiina hyllyssä maksaa.

Ei nyt kannata ihan oikeasti paskaa puhua. Ei se varastointi oikeasti maksa yhtään mitään siihen jaettuna siihen osamäärään mitä sinne mahtuu. Esim joku 1000 kuution halli maksaa sen 100000 ja sinne menee helposti kymmenien miljoonien edestä osia. Niitä osia mitä menee harvoin tarttee tietenkin olla vähän ja sitten niitä joita menee paljon pitää olla paljon. Itse toki uskon että se osa siellä varastossa ei ole kallis mutta siinä vaiheessa kun sitä ruvetaan siirtää asiakkaalle niin laitetaan nolla perään jo ihan varmuudenvuoksi.
Ainiin, osissa olevalla pääomallahan ei ole mitään merkitystä, unohdin aivan täysin.
Tuohon parin myyjän palkalla, ja varaston tuottovaatimuksella pitäisi jäädä miljoona plussaa. 10 miljoonan varastollakin.  Myydä pitäisi 10 miljoonaa eli 40000 päivässä. Eli 5000 tunnissa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: BACKSPACE - 21.11.16 - klo:17:20
Tosiasihan on se että omistuspohjasta riippuen yhtiöt pitää varastoarvot mahdollisimman pieninä.

Eteenkin nyt nettikaupan aikana..

Varaosamyyjät näkyy tilaavan osat samoista nettikaupoista kuin mistä itsekin tilaisi 😅😅 Siinä maksaa omamyyjälle kivasti nettisurffailusta 😅😅
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:17:28
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:17:33
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: pig24 - 21.11.16 - klo:17:37
Joo, ei se nyt taida olla joukkokanneasia jos maasta puuttuu kilpailu.

Kiskonta rikoksena: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20090845

Kilpailuoikeuden kannalta: Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö ?

Kilpailulaki 4.pykälä
2) määräävällä markkina-asemalla yhdellä tai useammalla elinkeinonharjoittajalla taikka elinkeinonharjoittajien yhteenliittymällä olevaa koko maan tai tietyn alueen kattavaa yksinoikeutta tai muuta sellaista määräävää asemaa tietyillä hyödykemarkkinoilla, joka merkittävästi ohjaa hyödykkeen hintatasoa tai toimitusehtoja taikka vastaavalla muulla tavalla vaikuttaa kilpailuolosuhteisiin tietyllä tuotanto- tai jakeluportaalla.

Pääsiskö noilla eteenpäin ? LVI-alalla on selvää hintojen vedättämistä ja olen kyllä harkinnut, jotta vois vinkata kilpailuvirastolle, josko haluaisivat alkaa tutkimaan.

Metsäjussille: VTT puristelee ja vääntelee kai myös terästä. Ainakin rakennusalalla ollaan herkkiä lähettämään kappaleita tutkittaviksi, jotta saadaan kelvollinen näyttö ja päästään vaatimaan vahingonkorvausta. Kysymällä tuo selviää.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:17:40
Sitä vauhtia mitä nykyään mallit kehittyy, muuttuu pitää oikeasti varaosaliiteriä suurentaa aikas lailla, eli tavallaan ymmarrän miksi -05 sarjaan ei saa osia, mutta kuitenkaan en tajua sitä!!
Mikäs osa on jäänyt saamatta?
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:17:41
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.

Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: JD6630 - 21.11.16 - klo:17:47
Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.
***** sä oot kujalla.

Mun mielestä on hyvä että (varsinkin hankkijalla) on niitä saatanan kalliita varaosia hyllyssä uusiin ja vanhoihin koneisiin, ja ne on heti valmiina noudettaviksi kun niitä tarvitaan.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:17:56
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.
Uuden kaluston ylläpito on kallista hommaa, se täytyy sisäistää, ennenkuin kiiltävää kromia saitille hommailee.

Mitä tulee varaosien hintoihin, niin jonkun verran voi omilla ostopäätöksillä vaikuttaa siihen millä tiskillä asioi. Pääsääntöisesti varaosakaupalla on aina tehty tiliä. Sama pätee teollisuudessa yleisesti muuallakin. Esim. Koneen kannattaa myydä hissi melkein omakustannushintaan, koska huollot seuraavat hissiä vuosikymmeniä. Bisnes tehdään ylläpidolla.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:18:00
Sitä vauhtia mitä nykyään mallit kehittyy, muuttuu pitää oikeasti varaosaliiteriä suurentaa aikas lailla, eli tavallaan ymmarrän miksi -05 sarjaan ei saa osia, mutta kuitenkaan en tajua sitä!!
Mikäs osa on jäänyt saamatta?

Ei nyt muista, mutta tällä aina pelotellaan. Harvoinhan siihen mitään tarvii, kop,kop. ;D
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:18:01
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.

Kannattaa? Nii just, kannattaa ostaa sellasta kannattamattomana aikakautena mikä ei tuo kannattavuutta.

Mun mielestä kannattaa esmes ostaa tanskalaista joulukinkkua, se on halpaa verrattuna kotimaiseen.

Sää oot kyl niin pihalla noista hinnotteluperusteista et ei mitään määrää....tsiisus sentään....
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:18:03
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.
Uuden kaluston ylläpito on kallista hommaa, se täytyy sisäistää, ennenkuin kiiltävää kromia saitille hommailee.

Mitä tulee varaosien hintoihin, niin jonkun verran voi omilla ostopäätöksillä vaikuttaa siihen millä tiskillä asioi. Pääsääntöisesti varaosakaupalla on aina tehty tiliä. Sama pätee teollisuudessa yleisesti muuallakin. Esim. Koneen kannattaa myydä hissi melkein omakustannushintaan, koska huollot seuraavat hissiä vuosikymmeniä. Bisnes tehdään ylläpidolla.

Huittista ei myyneet Volkkaria kun et sitä täällä huollata kuitenkaan, pitäkööt tunkkinsa ;D
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:18:03
Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.
***** sä oot kujalla.

Mun mielestä on hyvä että (varsinkin hankkijalla) on niitä saatanan kalliita varaosia hyllyssä uusiin ja vanhoihin koneisiin, ja ne on heti valmiina noudettaviksi kun niitä tarvitaan.
Olen aika pitkälle samaa mieltä. Silloin ollaan ongelmissa, kun menet kysymään osaa ja vastaus on tyyliä -mistähän sellaista lähdettäisi hakemaan. Kyllä se on iso helpotus, että osa löytyy jostain ja on toimitettavissa kohtuullisella aikavälillä. Jos katsoo bisnestä kokonaisuutena, niin kyllä sen rahan, mikä vuodessa menee varaosiin, pitäisi olla aika maltillinen. Sitten jos aletaan puhua kaksinumeroisista prosenttiluvuista liikevaihtoon suhteutettuna, niin kannattaa varmaan mietiskellä mitä olisi tehtävissä.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:18:06
Sitä vauhtia mitä nykyään mallit kehittyy, muuttuu pitää oikeasti varaosaliiteriä suurentaa aikas lailla, eli tavallaan ymmarrän miksi -05 sarjaan ei saa osia, mutta kuitenkaan en tajua sitä!!
Mikäs osa on jäänyt saamatta?

Ei nyt muista, mutta tällä aina pelotellaan. Harvoinhan siihen mitään tarvii, kop,kop. ;D
Nii-i, kun esim. täällä pitäisi olla aika mukavasti kaikkea löydettävissä.
http://www.purkupojat.com/805-c-8_37_111.html?page=1&sort=1a
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:18:09
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.
Uuden kaluston ylläpito on kallista hommaa, se täytyy sisäistää, ennenkuin kiiltävää kromia saitille hommailee.

Mitä tulee varaosien hintoihin, niin jonkun verran voi omilla ostopäätöksillä vaikuttaa siihen millä tiskillä asioi. Pääsääntöisesti varaosakaupalla on aina tehty tiliä. Sama pätee teollisuudessa yleisesti muuallakin. Esim. Koneen kannattaa myydä hissi melkein omakustannushintaan, koska huollot seuraavat hissiä vuosikymmeniä. Bisnes tehdään ylläpidolla.

Huittista ei myyneet Volkkaria kun et sitä täällä huollata kuitenkaan, pitäkööt tunkkinsa ;D
Mulle olisi myyty uusi Mitsu Raumalta. Myyjä soitteli tänään perään. Ei olisi ollu mikään ongelma. Tosin hinta ei oikein tuntunut kilpailukykyiseltä...
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:18:10
Ei autonvalmistaja varmaan kiusaa tehdäkseen laadi erikois osia, se miettii miten saisi sen osan sinne autoon nopeammin kiinni ja ei haittaa vaikka se maksais hieman vähemmän. Paljon kun tehdään, voidaan tilata osia ihan omin kuvin. Ei mulla mitään faktaa ole lyödä pöytään näin sen kuvittelen olevan.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:18:13
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.

Kannattaa? Nii just, kannattaa ostaa sellasta kannattamattomana aikakautena mikä ei tuo kannattavuutta.

Mun mielestä kannattaa esmes ostaa tanskalaista joulukinkkua, se on halpaa verrattuna kotimaiseen.

Sää oot kyl niin pihalla noista hinnotteluperusteista et ei mitään määrää....tsiisus sentään....
Just näin, eikä tarvii tukea kotimaista sikasektoria, kun rahat menee kuitenkin pellonvuokriin ja tolkuttomiin ostohintoihin. Sitä voi ajatella tasapainottavansa markkinoita. Oikeastaan hyvinkin isänmaallinen teko.... ;D
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:18:14
Sitä vauhtia mitä nykyään mallit kehittyy, muuttuu pitää oikeasti varaosaliiteriä suurentaa aikas lailla, eli tavallaan ymmarrän miksi -05 sarjaan ei saa osia, mutta kuitenkaan en tajua sitä!!
Mikäs osa on jäänyt saamatta?

Ei nyt muista, mutta tällä aina pelotellaan. Harvoinhan siihen mitään tarvii, kop,kop. ;D
Nii-i, kun esim. täällä pitäisi olla aika mukavasti kaikkea löydettävissä.
http://www.purkupojat.com/805-c-8_37_111.html?page=1&sort=1a

(http://www.purkupojat.com/product_thumb.php?img=images/V00334.JPG&w=338&h=225)
http://www.purkupojat.com/ulosottoakseli-1000rpm-p-955.html?path=8_37_111
Tämmöisen juuri hankin, olis pitäny jo kauan sitten, mutta en tienny että näitä on!
Jossain ovat teettäneet.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:18:16
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.
Uuden kaluston ylläpito on kallista hommaa, se täytyy sisäistää, ennenkuin kiiltävää kromia saitille hommailee.

Mitä tulee varaosien hintoihin, niin jonkun verran voi omilla ostopäätöksillä vaikuttaa siihen millä tiskillä asioi. Pääsääntöisesti varaosakaupalla on aina tehty tiliä. Sama pätee teollisuudessa yleisesti muuallakin. Esim. Koneen kannattaa myydä hissi melkein omakustannushintaan, koska huollot seuraavat hissiä vuosikymmeniä. Bisnes tehdään ylläpidolla.

Huittista ei myyneet Volkkaria kun et sitä täällä huollata kuitenkaan, pitäkööt tunkkinsa ;D
Mulle olisi myyty uusi Mitsu Raumalta. Myyjä soitteli tänään perään. Ei olisi ollu mikään ongelma. Tosin hinta ei oikein tuntunut kilpailukykyiseltä...
Tuosta on jo vuosia aikaa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: JD6630 - 21.11.16 - klo:18:16
Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.
***** sä oot kujalla.

Mun mielestä on hyvä että (varsinkin hankkijalla) on niitä saatanan kalliita varaosia hyllyssä uusiin ja vanhoihin koneisiin, ja ne on heti valmiina noudettaviksi kun niitä tarvitaan.
Olen aika pitkälle samaa mieltä. Silloin ollaan ongelmissa, kun menet kysymään osaa ja vastaus on tyyliä -mistähän sellaista lähdettäisi hakemaan. Kyllä se on iso helpotus, että osa löytyy jostain ja on toimitettavissa kohtuullisella aikavälillä. Jos katsoo bisnestä kokonaisuutena, niin kyllä sen rahan, mikä vuodessa menee varaosiin, pitäisi olla aika maltillinen. Sitten jos aletaan puhua kaksinumeroisista prosenttiluvuista liikevaihtoon suhteutettuna, niin kannattaa varmaan mietiskellä mitä olisi tehtävissä.
Jos rehuntekokalustosta hajoaa jotakin niin uuden osan on oltava seuraavana aamuna paikoillaan, muu aikataulu ei ole hyväksyttävää.

vms1 voi toki tilata paremmalla ajalla ulkomailta halvalla valmiiksi niittomurskaimeen varalautaset, laakerit ja hihnat. Paalaimeen ketjuja, antureita ja laakereita ym. ym. Nämä osathan eivät vie tilaa paljon ollenkaan sieltä hallistakaan.

2 lukuiset prosenttiosuudet kuulostaa aika jäätäviltä. Meillä oli kesällä pari kallista paukkua ja perus huollot päälle ja puhutaan alle 5% osuudesta liikevaihdosta.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: BACKSPACE - 21.11.16 - klo:18:17
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.

Kannattaa? Nii just, kannattaa ostaa sellasta kannattamattomana aikakautena mikä ei tuo kannattavuutta.

Mun mielestä kannattaa esmes ostaa tanskalaista joulukinkkua, se on halpaa verrattuna kotimaiseen.

Sää oot kyl niin pihalla noista hinnotteluperusteista et ei mitään määrää....tsiisus sentään....
Just näin, eikä tarvii tukea kotimaista sikasektoria, kun rahat menee kuitenkin pellonvuokriin ja tolkuttomiin ostohintoihin. Sitä voi ajatella tasapainottavansa markkinoita. Oikeastaan hyvinkin isänmaallinen teko.... ;D

Teoriassa joo... jos sikaukoilla yms. menee huonosti niin vuokratasot laskevat ja myöhemmin myös kaikki tuotantopanokset. Kasvinviljelyn kannattavuus paranee kunnes viljan hinta romahtaa 😅😅
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:18:23
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.

Kannattaa? Nii just, kannattaa ostaa sellasta kannattamattomana aikakautena mikä ei tuo kannattavuutta.

Mun mielestä kannattaa esmes ostaa tanskalaista joulukinkkua, se on halpaa verrattuna kotimaiseen.

Sää oot kyl niin pihalla noista hinnotteluperusteista et ei mitään määrää....tsiisus sentään....
Just näin, eikä tarvii tukea kotimaista sikasektoria, kun rahat menee kuitenkin pellonvuokriin ja tolkuttomiin ostohintoihin. Sitä voi ajatella tasapainottavansa markkinoita. Oikeastaan hyvinkin isänmaallinen teko.... ;D

Hyi hyi, nyt kyllä olet merkattu mies.....
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:18:28
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.

Kannattaa? Nii just, kannattaa ostaa sellasta kannattamattomana aikakautena mikä ei tuo kannattavuutta.

Mun mielestä kannattaa esmes ostaa tanskalaista joulukinkkua, se on halpaa verrattuna kotimaiseen.

Sää oot kyl niin pihalla noista hinnotteluperusteista et ei mitään määrää....tsiisus sentään....
Just näin, eikä tarvii tukea kotimaista sikasektoria, kun rahat menee kuitenkin pellonvuokriin ja tolkuttomiin ostohintoihin. Sitä voi ajatella tasapainottavansa markkinoita. Oikeastaan hyvinkin isänmaallinen teko.... ;D

Hyi hyi, nyt kyllä olet merkattu mies.....
Mää olen luullut, että olen ollut jo aiemmin.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:18:29
Huh...

Mitäs jos kuluttajat nostavat joukkokanteen siitä, että brändi-elintarvike maksaa tuplaten verrattuna eri logolla myytävään samaan tuotteeseen  :-X

Jos me ostettas ooppeleihimme 500 uutta akkua hintaan 50e kappale ja niitä varten tehtäs säännösten mukanen säilytystila, niin eihän siinä mitää rahaa sitten enää ole kiinni. Noin niinku maitomatikalla.

ei vaan se menee niin että rakennetaan ooppeli ja otetaan sieltä akkutoimijalta 50€ akku (joka saadaan 30€ kun otetaan moneen autoon). Lisäksi ollaan pyydetty se 2,2 senttiä leveämmällä kannella ihan privaatisti meille. Sen jälkeen kun asiakkaalla menee se akku rikki niin melkein samanlaisia (samat speksit siis) akkuja on myynnissä pilvinpimein 50€ mutta koska mikään ei tunnu soveltuvan niin hän soittaa meille ja tilaa uuden akun ja kas pääsemme myymään 30 akun 500 euroon eikä asiakas voi mitään...

Voi herran jumala sua ja sun kirjotuksia....

Joo-o. Sunkin kannattaa joskus ostaa vähän uudempaa kalustoa ja sitten hankkia vara-osan suoraan toimijalta. Huomaat millaista kusetusta asia oikeasti on.

Kannattaa? Nii just, kannattaa ostaa sellasta kannattamattomana aikakautena mikä ei tuo kannattavuutta.

Mun mielestä kannattaa esmes ostaa tanskalaista joulukinkkua, se on halpaa verrattuna kotimaiseen.

Sää oot kyl niin pihalla noista hinnotteluperusteista et ei mitään määrää....tsiisus sentään....
Just näin, eikä tarvii tukea kotimaista sikasektoria, kun rahat menee kuitenkin pellonvuokriin ja tolkuttomiin ostohintoihin. Sitä voi ajatella tasapainottavansa markkinoita. Oikeastaan hyvinkin isänmaallinen teko.... ;D

Hyi hyi, nyt kyllä olet merkattu mies.....
Mää olen luullut, että olen ollut jo aiemmin.

Ainakin ton jälkeen.....

=)
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 21.11.16 - klo:18:59
Näitä löytyy ihan joka puolelta. Lavali nyt on ihan ehdoton alalla mutta kun esimerkiksi yksityispuolella noin tonnin tiskikoneen vesipumppu maksaa 400 egeä niin onhan se aika hinnoissaan ja hinnoiteltu siten että ei ole mitään järkeä ostaa.

Koko ketjussahan ei ollu tarkoitus käsitellä uushankintahintaa koska silloin voi olla ostamatta jos pitää kalliina vaan enemminkin että kojeen tai laitteen varaosan hinta olisi kohtuullinen suhteessa siihen kokonaishintaan.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kylmis - 21.11.16 - klo:19:16
Eikös tää EU antanut juuri ulos tiedon, että kodinkoneilta aletaan vaatia pitempiaikaista kestävyyttä. Todennäköisesti nostaa laitteiden hintoja. Sitten ehkä korjaaminenkin taas kannattaa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Yodavaari - 21.11.16 - klo:19:21
Koko ketjussahan ei ollu tarkoitus käsitellä uushankintahintaa koska silloin voi olla ostamatta jos pitää kalliina vaan enemminkin että kojeen tai laitteen varaosan hinta olisi kohtuullinen suhteessa siihen kokonaishintaan.

Agraarisosialismissä tää vois toimia jotenkin noin. Mutta koska elämme kapitalistisessa markkinataloudessa tarkoituksena on saada paras tuotto sijoitetulle pääomalle. Kyllä siellä tiskin toisella puolen merkonomit ynnää miten saadaan paras tuotto. Ja se saadaan varaosien myynnillä.

Agraarisosialismin on määritellyt aikanaan Vaasan Jaakko  Vaasa-lehden pakinoitsijana. Hän määritteli Maalaisliiton politiikan näin: Omat piretään ja muut tasataan.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: +200 - 21.11.16 - klo:21:16
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:21:20
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: +200 - 21.11.16 - klo:21:22
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.16 - klo:21:36
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Joku ostaa sieltä ja laittaa postiin?
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: Opelmies - 21.11.16 - klo:21:37
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Ylivoimaista, sanois se yx tyyppi...  köyhän ei kannata ostaa halpaa...
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kantola - 21.11.16 - klo:21:42
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Ylivoimaista, sanois se yx tyyppi...  köyhän ei kannata ostaa halpaa...
Niij just, mitään pikavoittoja... Kätyrit ei pääse nyppimään rusinoita maitokupin pohjilta.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:21:42
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Kai valmistajalla ja myyjälläkin on joku oikeus päättää mitä tekee?

Vähän tuntuu että tahdotaan vapaata liikkuvuutta esim just näissä varaosissa, mutta jumalauta kun joku erehtyy tuomaan ulkomaista ruokaa...
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: +200 - 21.11.16 - klo:21:45
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Kai valmistajalla ja myyjälläkin on joku oikeus päättää mitä tekee?
Mutta eikös koko eu perustunu vapaaseen kauppa alueeseen? Mahtaako olla edes säädösten mukaista olla myymättä :-\
Ja tuollaisella systeemillä niitä ylikalliita varaosia tehdään :-\
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:21:47
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Kai valmistajalla ja myyjälläkin on joku oikeus päättää mitä tekee?
Mutta eikös koko eu perustunu vapaaseen kauppa alueeseen? Mahtaako olla edes säädösten mukaista olla myymättä :-\
Ja tuollaisella systeemillä niitä ylikalliita varaosia tehdään :-\
Ymmärrätkö termin vapaa kauppa? Myyjä saa olla myymättä. Sori.

Jos toi ei mene perille, niin myyjä voi myös "unohtaa" vastata mailiin tai muuta, sitä sattuu ihan kotimaassakin
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kantola - 21.11.16 - klo:21:49
Virolainen rahka liikkuu... ja lihapullat... ja nurmisiemenet... Ja niin edelleen.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: +200 - 21.11.16 - klo:21:50
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Kai valmistajalla ja myyjälläkin on joku oikeus päättää mitä tekee?
Mutta eikös koko eu perustunu vapaaseen kauppa alueeseen? Mahtaako olla edes säädösten mukaista olla myymättä :-\
Ja tuollaisella systeemillä niitä ylikalliita varaosia tehdään :-\
Ymmärrätkö termin vapaa kauppa? Myyjä saa olla myymättä. Sori.

Jos toi ei mene perille, niin myyjä voi myös "unohtaa" vastata mailiin tai muuta, sitä sattuu ihan kotimaassakin
Mutta hauskinta on se että en ostaisi tuolla tanskan hinnallakaan,kun tuon pystyy korjaan kympillä.Pitäköön tunkkinsa  8) ;D
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:21:51
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Kai valmistajalla ja myyjälläkin on joku oikeus päättää mitä tekee?
Mutta eikös koko eu perustunu vapaaseen kauppa alueeseen? Mahtaako olla edes säädösten mukaista olla myymättä :-\
Ja tuollaisella systeemillä niitä ylikalliita varaosia tehdään :-\
Ymmärrätkö termin vapaa kauppa? Myyjä saa olla myymättä. Sori.

Jos toi ei mene perille, niin myyjä voi myös "unohtaa" vastata mailiin tai muuta, sitä sattuu ihan kotimaassakin
Mutta hauskinta on se että en ostaisi tuolla tanskan hinnallakaan,kun tuon pystyy korjaan kympillä.Pitäköön tunkkinsa  8) ;D
No miksi itket? Sulla oli homma siis jo hanskassa, piti vain vähän nillittää...  :D
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: +200 - 21.11.16 - klo:21:54
Toi markkinatalous ei ainakaan eu.ssa toimi.Esim Lelyn kaulapanta tunnistin suomessa 200e,tanskan Lelyn sivuilla 150e sis alv24%
Arvatkaa voinko tilata tanskasta,vai neuvotaanko sieltä kääntymään oman maan toimijan puoleen >:(
Sehän toimii just hyvin, valmistaja on delegoinut suomen änkyrät jonkun toisen murheeksi.
Jaettu alueisiin ja toiselta markkina alueelta ei voi ostaa.Vapaata kapitalismia ja tavaran liikkuvuutta :-\
Kai valmistajalla ja myyjälläkin on joku oikeus päättää mitä tekee?
Mutta eikös koko eu perustunu vapaaseen kauppa alueeseen? Mahtaako olla edes säädösten mukaista olla myymättä :-\
Ja tuollaisella systeemillä niitä ylikalliita varaosia tehdään :-\
Ymmärrätkö termin vapaa kauppa? Myyjä saa olla myymättä. Sori.

Jos toi ei mene perille, niin myyjä voi myös "unohtaa" vastata mailiin tai muuta, sitä sattuu ihan kotimaassakin
Mutta hauskinta on se että en ostaisi tuolla tanskan hinnallakaan,kun tuon pystyy korjaan kympillä.Pitäköön tunkkinsa  8) ;D
No miksi itket? Sulla oli homma siis jo hanskassa, piti vain vähän nillittää...  :D
Mä olen harvinaisen suruton poika,en itke.
Mutta silti täs topikis puhuttiin ylikalliista varaosista,ja tuokin on niihin yksi syy.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: supersammakko - 21.11.16 - klo:21:59
On tietenkin. Onhan meillä patentitkin lisäämässä kaikkea kurjuutta ja köyhyyttä. Mutta näin se maailma vain toimii, vähemmän löytyy tyyppejä jotka tekee duunia ilmaiseksi, arvoketju maksaa, mutta toisaalta tuo mukanaan lisäarvoa.

EIkä se nettikauppa nyt kaikkea pelasta, kun se uusi traktori prakaa ongelma ei ole osien tilaaminen timbuktusta, vaan se kuka sen ongelman paikallistaa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kantola - 21.11.16 - klo:22:05
Siinä Vemssille hedelmällistä luettavaa, monine herqulllisine esimerkkeineen

Varaosahinnat Suomessa älyttömiä?  http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=86537


Kommentti ketjusta:

"Olen ollut itse paikalla kun urakoitsijalle menevää polttoainemittarin anturia "hinnoiteltiin" maahantuojan toimesta uusiksi. Oli nimittäin joku sihteeri laskenut hinnan jollain kaavalla, ilmeisesti ostohinta+rahti+joku so***** kate.

Tilaus tuli jostain syystä itselleni tutun, entisen koulukaverini pöydälle ja hän toimi firman varaosapäällikkönä siihen aikaan.

Hän kolminkertaisti hinnan ihan tuosta noin vain ja vielä kysyi minulta siinä kahvikupin ääressä, että eihän tuo ole vielä paha jos noin tuoreen koneen anturi maksaa sen kolme ja puoli sataa...

Jälkeenpäin on kyllä tullut tilanne moneen kertaan mieleen mutta silloin sen saanut sanaa suustani."
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: alpo10 - 21.11.16 - klo:22:06
Eikös tää EU antanut juuri ulos tiedon, että kodinkoneilta aletaan vaatia pitempiaikaista kestävyyttä. Todennäköisesti nostaa laitteiden hintoja. Sitten ehkä korjaaminenkin taas kannattaa.
laitteiden tahallinen vanhentaminen ja elinkaaren hallinta on pirullinen ongelma. Juontaa juurensa hehkulamppujen keston rajaamisesta kestämään enintään vähän yli tuhat tuntia. Tekniikka valmistaa ikuisia lamppuja oli, mutta lamppujen kierto niin hidasta, etteivät valmistajat tehneet kunnolla tiliä. Samoin oli Nokian kännyköissä, liian vahvoja. Materiaalin tahallinen heikentäminen on helppoa, UV-säteily haurastuttaa muovia, metalli väsyy, lämpölaajeneminen tai korroosio heikentää, mekaaninen kulutuskestävyys.... elektroniikan osalta voi pistää kellon tai softan pätkän joka lopettaa laitteen toiminnan.

Lentokoneteollisuudesta pitäisi ottaa oppia, siellä valmistaja takaa jokaiselle osalle 100% varman toiminta-ajan jonka osa kestää, sitten se vaihdetaan, oli loppuun kulunut tai ei. Toimintavarmuus voisi olla vähän erilainen, mutta periaate sama....rehunteko ei keskeydy edes päiväksi, jos aina ajetaan uutuuttaan kiiltävillä osilla. Epäilen ettei kustannuskaan nousisi hirveästi, osia menisi vähän enemmän, mutta työsaavutus vastaavasti olisi parempi.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: kantola - 21.11.16 - klo:22:16
Niin... Ei kannata korjata. Osta uus. http://yle.fi/uutiset/3-9289303
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: +200 - 21.11.16 - klo:22:23
On tietenkin. Onhan meillä patentitkin lisäämässä kaikkea kurjuutta ja köyhyyttä. Mutta näin se maailma vain toimii, vähemmän löytyy tyyppejä jotka tekee duunia ilmaiseksi, arvoketju maksaa, mutta toisaalta tuo mukanaan lisäarvoa.

EIkä se nettikauppa nyt kaikkea pelasta, kun se uusi traktori prakaa ongelma ei ole osien tilaaminen timbuktusta, vaan se kuka sen ongelman paikallistaa.
Mutta eikait tanskalaisetkaan niin tyhmiä ole että ilmaiseksi duunia tekevät :o Vai onko arvoketju toisessa maassa enemmän lisäarvoa tuovaa :-\
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: SKN - 21.11.16 - klo:22:55
Siinä Vemssille hedelmällistä luettavaa, monine herqulllisine esimerkkeineen

Varaosahinnat Suomessa älyttömiä?  http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=86537


Kommentti ketjusta:

"Olen ollut itse paikalla kun urakoitsijalle menevää polttoainemittarin anturia "hinnoiteltiin" maahantuojan toimesta uusiksi. Oli nimittäin joku sihteeri laskenut hinnan jollain kaavalla, ilmeisesti ostohinta+rahti+joku so***** kate.

Tilaus tuli jostain syystä itselleni tutun, entisen koulukaverini pöydälle ja hän toimi firman varaosapäällikkönä siihen aikaan.

Hän kolminkertaisti hinnan ihan tuosta noin vain ja vielä kysyi minulta siinä kahvikupin ääressä, että eihän tuo ole vielä paha jos noin tuoreen koneen anturi maksaa sen kolme ja puoli sataa...

Jälkeenpäin on kyllä tullut tilanne moneen kertaan mieleen mutta silloin sen saanut sanaa suustani."


Tosta puuttuu vielä myyjän osa.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: vms1 - 22.11.16 - klo:00:56
Siinä Vemssille hedelmällistä luettavaa, monine herqulllisine esimerkkeineen

Varaosahinnat Suomessa älyttömiä?  http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?f=4&t=86537


Kommentti ketjusta:

"Olen ollut itse paikalla kun urakoitsijalle menevää polttoainemittarin anturia "hinnoiteltiin" maahantuojan toimesta uusiksi. Oli nimittäin joku sihteeri laskenut hinnan jollain kaavalla, ilmeisesti ostohinta+rahti+joku so***** kate.

Tilaus tuli jostain syystä itselleni tutun, entisen koulukaverini pöydälle ja hän toimi firman varaosapäällikkönä siihen aikaan.

Hän kolminkertaisti hinnan ihan tuosta noin vain ja vielä kysyi minulta siinä kahvikupin ääressä, että eihän tuo ole vielä paha jos noin tuoreen koneen anturi maksaa sen kolme ja puoli sataa...

Jälkeenpäin on kyllä tullut tilanne moneen kertaan mieleen mutta silloin sen saanut sanaa suustani."

mä sanoisin että tätä tää juurikin on. Kaikki koittaa elää sillä vara-osalla joka on jo reilusti hinnoiteltu lähtöpäässä ja matkan varrella sitten tulee näitä piillä kertojia ennen kuin osa saadaan asiakkaalle.
Otsikko: Vs: Joukkokanne.
Kirjoitti: montöör - 22.11.16 - klo:07:59
Vanhanajan taksiautoilijoista oppia. Kolmen vuoden aikana voi vaihdattaa
moottoriöljyn, ei muuta huoltoa. Jos tulee takuukorjauksia, ne hoituu hyvälle
asiakkaalle. Eikä tarvitse vertailla vara-osien hintoja. Maatalouskoneet kestää
hyvällä säilytyksellä ja ennakkohuolloilla helposti yli 30v. Kuitenkin, jos nyt
ajatellaan vm 1985 kylvökonetta, ei sillä ole mitään myyntiarvoa. Vaikka
laite toimisikin samallatavoin kuin uutena, se on auttamatta vanhanaikainen.