Sata tonnia lisää maitoa alentaa kuluja noin sentin
***Nyt tipahdin kärryiltä? Itse elän siinä käsityksessä, että on kannattavuuteen aika merkittävä asia lypsääkö robo meijeriin maitoa alle 500, 600 vai yli 700 tn.
Minä olisin vähän samaa mieltä sekä Apemiehen, että Adamin kanssa.
Vuodessa/ robotti lypsetty maitomäärä on minustakin hyvin oleellinen asia, mutta olen samaa mieltä myös siitä, että ainakin vapaalla kierrolla josta itsellä on kokemusta työmäärä lisääntyy jonkin verran kun kapasiteetti vedetään aivan maksimiin.
Oletan, ettei Adamkaan puhu ihan 200000 litran kapasiteetinkäyttöeroista, käytännössä lisätyön ratkaisee lyhyen kokemuksen perusteella aika pieni prosentti kapasiteetin käyttöasteessa? Itse arvioisin, siis aika lyhyellä kokemuksella robottilypsystä, että työnkäytössä kyse olisi ennemminkin muutaman (2-5) lehmän vuosituotoksesta suuntaan tai toiseen, ja satojentuhansien litrojen erot kapasitettin käytössä tehdään ihan muilla konsteilla?
Ahneus ja laiskuus pitää mielestäni vapaassa kierrossa kuitenkin jollain lailla tasapainottaa sekä ruokinnassa, että lehmämäärässä/ robotti, ja siinä on luonnollisesti tilakohtaista vaihtelua, mikä vielä ollaan valmiita hyväksymään.