Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Klapikone?  (Luettu 28787 kertaa)

100-90

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
Vs: Klapikone?
Jos omia puita tekee niin joku muu kuin lapikone. Ne on myyntipuita varten. Joku klapituikko tai vastaava sitten kun rouhii itseä varten.
Mikä giljotiini katkaisussa estää puun myymisen? estetiikka? Tietääkö tuli millä klapikoneella puu on pilkottu?

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Klapikone?
Käytettyjen klapikoneiden hintapyynnöt on ihan järjettömiä, esim. 10 vuotta vanha kone, joka uutena on maksanut verollisena 5000 €, niin pyydetään kolmea tonnia, kannattaakin pyydetystä hinnasta ottaa vielä puolet pois, ja alkaa kaupan hieronta siitä, ei se oo hölmö joka pyytää, vaan se joka maksaa.
Joo, laitoin reilun kymmenen vuoden ikäisen klapikoneen vaihtoon ja sain hyvitystä pikkuisen enemmän mitä olin maksanut. Tein hyvät kaupat, sillä lähitulevaisuudessa olisi joutunut remppaamaan kuljetinta ja rauta hinkkaa rautaa vasten tyyppisiä vipuratkaisuja. Katsoin, että fiksumpaa, kun lykkää eteenpäin, kun kone on vielä siisti ja toimintakuntoinen. Aika kauan se oli kaupan pihassa, reilun vuoden, mutta kyllä se siitä sitten hävisi.

Pientilallinen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Klapikone?
Oisko se kumminkin Japa näitten koneitten "mersu"?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Klapikone?
Jos omia puita tekee niin joku muu kuin lapikone. Ne on myyntipuita varten. Joku klapituikko tai vastaava sitten kun rouhii itseä varten.
Mikä giljotiini katkaisussa estää puun myymisen? estetiikka? Tietääkö tuli millä klapikoneella puu on pilkottu?
Puhdistuksen se vaatii, oli katkaisu mikä hyvänsä. Ainakin jos on lehtipuuta. Giljotiinista vissiin kuvitellaan tulevan enemmän silppua ja katkaisupinnan olevan röpelö.

Mun mielestä ostaja voi ostaa mitä haluaa, jos maksaa siitä oikean hinnan. Oma periaatteeni on: kaikki poltetaan!
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Klapikone?
Jos omia puita tekee niin joku muu kuin lapikone. Ne on myyntipuita varten. Joku klapituikko tai vastaava sitten kun rouhii itseä varten.
Mikä giljotiini katkaisussa estää puun myymisen? estetiikka? Tietääkö tuli millä klapikoneella puu on pilkottu?
Puhdistuksen se vaatii, oli katkaisu mikä hyvänsä. Ainakin jos on lehtipuuta. Giljotiinista vissiin kuvitellaan tulevan enemmän silppua ja katkaisupinnan olevan röpelö.

Mun mielestä ostaja voi ostaa mitä haluaa, jos maksaa siitä oikean hinnan. Oma periaatteeni on: kaikki poltetaan!

Niin ongelma vaan on että myyntipuussa ei tahdo saada tarpeeksi lisäarvoa jos puu ei ole sahakatkaistu ja halkaistu. Ne jotka tällaista ostaa ovat aika tarkkoja.

Kyllähän puuta voi myydä kaikissa muodoissa aina valmiista hankkeesta lähtien mutta silloin pitää raaka-aineen olla vähän eri.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Klapikone?
Giljotiini koneen etu on nopeus pienellä ja keskikokoisella rangalla, koneina ovat yllättävän kallita suhteessa sirkkeli/ketjusahakoneisiin...

Itsellä Palaxin Combi M II, olen ollut tyytyväinen. Pikaliike ja järeämpi sylinteri varustuksena. Kovapalaterällä on nyt kolmen talouden puita pilkottu 3 vuotta, teroitusta ei ole tarvinnut tehdä ja purua tulee vähän. Sopivan yksinkertainen ja avoin rakenteinen kone on helppo puhdistaa, kaksiketjuinen kolakuljetin vahvarakenteinen, kestääkin kun muistaa ajoittain voidella ketjut. Kaksi terää, 4 ja 6 osaan pilkkovat, jotta saa järeämmätkin puut riittävän pienikis kamina/hellanuunikäyttöön.
Ainoa miinus on se, että pitää pedata pituussuunnassa vaakasuoraan ja hieman kuljettimeen päin kallelleen, jotta halkaisun laukaisin pelaa varmemmin.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Klapikone?
kuinkas 0,8-1,2m hetken kuivaneiren halakojen pieniminen kilijotiinillä? onnistuuko turvallisesti? vai onko käret säleillä puiren lisäksi..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Klapikone?
aikamoista paukutusta ainakin noilla yleisimmillä kiljotiineilla... lyhyt kun lyö käsille niin herkästi...    ite en aikoinani tykänny tehä noilla kun tein kaks metristä kalikkaa koneelle... mutta kolmemetrinen oli jotenkin ..   ainakin alkuun saaha mukavempi... suht kuivana... mutta hirveesti tuloo sytykettä kuivasta tehä...

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Klapikone?
no se.. tuos vain yks kauppas valamiita halakoja kunei ittelle tartte niin palio ja oli tullu tehtyä vain.. tota pienimistä just aattelin että työllistänee aika lailla.. taitaa ruuvin kans olla sama homma?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Klapikone?
ruuvin kyllä jo näillä kymmenillä unohtasin ... jos ei ihan vimosia malleja ole kyseessä.. hieman turhan ronkeli luille... tuo kiljotiini kyllä mene haloillakin kun ei turhan tiukkaan pidä kiinni puusta ja miel. leuka takana...

nisu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 380
Vs: Klapikone?
 On halkojakin tullut Nokka kiljotiinillä  pilkottua ,nokka koneessahan on kampiakselilla toimiva
edestakainen terä ,eli terän nopeus muuttuu aina kun se saavuttaa ääriasennon (vertaa moottorin
männän liikkeeseen) tämän johdosta Nokka kone lyö vähempi käsille.

Viimeksi muokattu: 13.11.16 - klo:10:28 kirjoittanut nisu

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Klapikone?
noissa pyörivissä olen huomannu että se edellinen klapi jää sinne ja sitten se uusikin on väärässä asennossa ja siinä se lyönti yleensä sattuu...     ja kuivasta puusta tuloo vaan niin hirveesti sytykettä..   mutta jos sillekin markkinat kohillaan niin ... mitä väliii?

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Klapikone?
On halkojakin tullut Nokka kiljotiinillä  pilkottua ,nokka koneessahan on kampiakselilla toimiva
edestakainen terä ,eli terän nopeus muuttuu aina kun se saavuttaa ääriasennon (vertaa moottorin
männän liikkeeseen) tämän johdosta Nokka kone lyö vähempi käsille.
Joo, Nokkakoneella oon tehny enkä muista et juurikaan olis käsille tullu. Mut sopivasti vänkyrä pitkä puu jos on niin nostaa koko äijän!
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Klapikone?
noissa pyörivissä olen huomannu että se edellinen klapi jää sinne ja sitten se uusikin on väärässä asennossa ja siinä se lyönti yleensä sattuu...     ja kuivasta puusta tuloo vaan niin hirveesti sytykettä..   mutta jos sillekin markkinat kohillaan niin ... mitä väliii?

juurikin ittelle tulis niin sytykkeet on vain plussaa.. sevverran hätäänen luonne jotta iliman säleitä pesä on mustana.. pari pientä puuta ristihi ja niiren päähän säleitä ja tuohta ja josei jaksa repiä josei valamihina oo nii paperia, ja tikku perähä ja vartin päästä pesä puuta täytehe..

juuri tuota tos miettinykki jotta suhtees palio tulo nuota sattumia käsille.. jos sittekki pieniis hydraalisella.. tympiän hirasta..

Viimeksi muokattu: 13.11.16 - klo:13:51 kirjoittanut jusu

mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Klapikone?
Meil on porukka giljotiini joku estre tjsp suoraan ysärin alkupuolelta. Ois ihan hyvä kone jos ei tulis aina rikkinäisenä ja jos on suoria ja sopivan pieniä puita. Meneehän sillä melko isokin puu vaivattomasti kun on vaan suora runko. Isoimmat sitten hydraulihalkojalla.

Mut kyllä omaan käyttöön on paras just tollanen mottimaster ja mitä näitä giljotiinikoneita on. On se niin nopea ja kuitenkin huoleton peli. Eikä minua ainakaan haittaa pienet roskat ja hieman ronski halkaisu.

Tosin viime vuosina puut on ostettu ja korkeintaan saunapuita on tehty itse.