Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kuorma- auto maataloudessa  (Luettu 33571 kertaa)

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Vero alle 800 vuodessa jos 3akselinen normipainoilla.
Eli vähemmän ku esim jossain maasturissa.
Tämä siis nuppiauto ei kärrynvetoon.
Vakuutukset sit oma lukunsa.
entäs jos on koukku eli vetokytkin?
Ei aivan oo tuplat.
Selviää aika nopsaan trafin sivuilta.
Joka tapauksessa liikennekäytöstä poisto maksaa 8e
Ja takaisin käyttöön otto 0e että silläkin voi vielä "puolittaa" nuo kulut kun tekee järkevän ajo suunnitelman.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Noita äfhoita ja nelossarjalaisia alkaa olemaan wannabee tiloilla.

Hommaa är sarjalaisen teliveto nupin sisun akseleila ja siihen pihan täydeltä puoliperävaunuja.
Se on seuraava vaihe ennen seuraavaa kriisiä ja automaattista tukipakettia.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Tällainen oli joskus aiheena mutta ei oikein silloin kiinnostanut.

Nyt kuitenkin asia käväisi mielessä että olisihan tuollainen aika kätevä. Melko edukkaitahan noi on ja sitä rahdattavaa rupee oleaan aika paljon. Mitä mieltä olette. Onko tollainen auto kärryineen kasvavan karjatilan tulevaisuuden hankintalistalla.

itte aattelin siis vaikka jotain 4 akselista autoa vaijerilaitteilla ja perään kolmiakselista kärryä. Päälle sitten rahtilavat ja lietekipot. kyydissä liikuisi niin paalit, viljat, lietteet ja koneet.
Sää oot lukenu uusimman kooämmän sillä silmällä....

Juu legendaarisella Jeesuksella ( liittyy lausahdukseen hänen opiskelupaikassaan) oli eturivin viljelijänä komia yhdistelmä viljan kuskaukseen. Varsin järkevä siinä ja monella muullakin on.

Eiköhän ole parempi et unohdetaan ne kuormurit ja päistetiet sekä noihin liittyvät vaihtolavat...

Ajetaan rattoria jossa perässä tulee kärryt, ne kastemadotkin tykkää....

Voi olla että vähän painitaan eri kastissa kun äkkiseltään laskin että pellolle päin tulee ajettua sellaiset 3000 tonnia lantaa ja pellolta päin sitten yli 2000 tonnia rehua. Sen lisäksi sitten nimellisiä määriä viljaa ( muutama sata kuutiota) ja kaikki kylvötarpeet mitkä ei oikeasti ole kauhean ihmeelliset ja kuivikeoljet..

Matkat ei ole kovin ihmeelliset mutta kuitenkin nytkin kuskataan sen 10 kilsaa kotia ja tuskin matkat ainakaan lyhenee.
Voi olla et painit vielä kuitenkin sellasessa sarjassa et kuorma-auto kannattaa pitää sielä hautomossa vaan ja antaa isojen poikien ajella...


Taitaapi olla että skn painii ihan omassa sarjassaan ja hyvä niin.


Jep, aja vaan, kyllä renki palkkansa tarvii.

niin kait noi määrät on vähän niin että kannattaa pohtia että viittiikö itte ajella vai antaako urakoitsijalle. Vähän mitä viittii mutta aika paljon sitä liikuteltavaa tulee.

Kustannuskriisin osa 3,

"viittii"?

Voihan ihan hyvin käyttää sanaa "viittiä" kun totuus on että tilan työmäärä on aikoja sitten ylittänyt sen minkä kaksi henkeä kerkiää tehdä. Tämän jälkeen aina hieman lasketaan ja enemmänkin pohditaan mitä kannattaa tehdä itse ja mitä antaa muiden tehtäväksi. Tässä ei ihan pienenä yhtälönä ole se että mitä haluaa tehdä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

tapete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 171
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Minäkin keväällä kyselin porukan mielipidettä? Auto tuli ostettua ja ei ole harmittanut. 9 tuhatta kilometriä ajeltu kesän aikana ilman isompia harmeja.Soraa ,mursketta ja lantaa kuskailtu.

Minkälaista pyöräkuormaajaa suositte maatila käytössä,alkaa ruveta jännittää,miten paljon traktori kestää kuormaustyötä?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Tällainen oli joskus aiheena mutta ei oikein silloin kiinnostanut.

Nyt kuitenkin asia käväisi mielessä että olisihan tuollainen aika kätevä. Melko edukkaitahan noi on ja sitä rahdattavaa rupee oleaan aika paljon. Mitä mieltä olette. Onko tollainen auto kärryineen kasvavan karjatilan tulevaisuuden hankintalistalla.

itte aattelin siis vaikka jotain 4 akselista autoa vaijerilaitteilla ja perään kolmiakselista kärryä. Päälle sitten rahtilavat ja lietekipot. kyydissä liikuisi niin paalit, viljat, lietteet ja koneet.
Sää oot lukenu uusimman kooämmän sillä silmällä....

Juu legendaarisella Jeesuksella ( liittyy lausahdukseen hänen opiskelupaikassaan) oli eturivin viljelijänä komia yhdistelmä viljan kuskaukseen. Varsin järkevä siinä ja monella muullakin on.

Eiköhän ole parempi et unohdetaan ne kuormurit ja päistetiet sekä noihin liittyvät vaihtolavat...

Ajetaan rattoria jossa perässä tulee kärryt, ne kastemadotkin tykkää....

Voi olla että vähän painitaan eri kastissa kun äkkiseltään laskin että pellolle päin tulee ajettua sellaiset 3000 tonnia lantaa ja pellolta päin sitten yli 2000 tonnia rehua. Sen lisäksi sitten nimellisiä määriä viljaa ( muutama sata kuutiota) ja kaikki kylvötarpeet mitkä ei oikeasti ole kauhean ihmeelliset ja kuivikeoljet..

Matkat ei ole kovin ihmeelliset mutta kuitenkin nytkin kuskataan sen 10 kilsaa kotia ja tuskin matkat ainakaan lyhenee.
Voi olla et painit vielä kuitenkin sellasessa sarjassa et kuorma-auto kannattaa pitää sielä hautomossa vaan ja antaa isojen poikien ajella...


Taitaapi olla että skn painii ihan omassa sarjassaan ja hyvä niin.


Jep, aja vaan, kyllä renki palkkansa tarvii.

niin kait noi määrät on vähän niin että kannattaa pohtia että viittiikö itte ajella vai antaako urakoitsijalle. Vähän mitä viittii mutta aika paljon sitä liikuteltavaa tulee.

Kustannuskriisin osa 3,

"viittii"?

Voihan ihan hyvin käyttää sanaa "viittiä" kun totuus on että tilan työmäärä on aikoja sitten ylittänyt sen minkä kaksi henkeä kerkiää tehdä. Tämän jälkeen aina hieman lasketaan ja enemmänkin pohditaan mitä kannattaa tehdä itse ja mitä antaa muiden tehtäväksi. Tässä ei ihan pienenä yhtälönä ole se että mitä haluaa tehdä.

Noilla reunaehdoilla en näe ainoatakaan syytä miksi hommata oma auto. Ei ne työt vähene kalustoa lisäämällä/vaihtamalla, vaan teettämällä muilla just tällaisia töitä. Itse ajoin viime talvena kuivaa pskaa traktorilla ja vajaan 15 tonnin kuormilla tuntihinnaksi tuli 30 euron nurkilla, en enää muista tarkalleen. Siis laskin verrattuna siihen mitä homma on maksanut täysperällä, ajomatkaa kymmenen kilometrin nurkilla pyöreästi. Autolla pidemmästi kuin traktorilla. Ei oo oikeen jiitä ajaa tuolla hinnalla, mutta autoilijoilla oli sillä hetkellä muuta ajoa niin paljon etteivät ehtineet. Ja oli pakko ajaa, muuten se pska ois kadonnut muualle... Omia ajamalla ei lie vaaraa että joku muu ajaa ajot :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Tällainen oli joskus aiheena mutta ei oikein silloin kiinnostanut.

Nyt kuitenkin asia käväisi mielessä että olisihan tuollainen aika kätevä. Melko edukkaitahan noi on ja sitä rahdattavaa rupee oleaan aika paljon. Mitä mieltä olette. Onko tollainen auto kärryineen kasvavan karjatilan tulevaisuuden hankintalistalla.

itte aattelin siis vaikka jotain 4 akselista autoa vaijerilaitteilla ja perään kolmiakselista kärryä. Päälle sitten rahtilavat ja lietekipot. kyydissä liikuisi niin paalit, viljat, lietteet ja koneet.
Sää oot lukenu uusimman kooämmän sillä silmällä....

Juu legendaarisella Jeesuksella ( liittyy lausahdukseen hänen opiskelupaikassaan) oli eturivin viljelijänä komia yhdistelmä viljan kuskaukseen. Varsin järkevä siinä ja monella muullakin on.

Eiköhän ole parempi et unohdetaan ne kuormurit ja päistetiet sekä noihin liittyvät vaihtolavat...

Ajetaan rattoria jossa perässä tulee kärryt, ne kastemadotkin tykkää....

Voi olla että vähän painitaan eri kastissa kun äkkiseltään laskin että pellolle päin tulee ajettua sellaiset 3000 tonnia lantaa ja pellolta päin sitten yli 2000 tonnia rehua. Sen lisäksi sitten nimellisiä määriä viljaa ( muutama sata kuutiota) ja kaikki kylvötarpeet mitkä ei oikeasti ole kauhean ihmeelliset ja kuivikeoljet..

Matkat ei ole kovin ihmeelliset mutta kuitenkin nytkin kuskataan sen 10 kilsaa kotia ja tuskin matkat ainakaan lyhenee.
Voi olla et painit vielä kuitenkin sellasessa sarjassa et kuorma-auto kannattaa pitää sielä hautomossa vaan ja antaa isojen poikien ajella...


Taitaapi olla että skn painii ihan omassa sarjassaan ja hyvä niin.


Jep, aja vaan, kyllä renki palkkansa tarvii.

niin kait noi määrät on vähän niin että kannattaa pohtia että viittiikö itte ajella vai antaako urakoitsijalle. Vähän mitä viittii mutta aika paljon sitä liikuteltavaa tulee.

Kustannuskriisin osa 3,

"viittii"?

Voihan ihan hyvin käyttää sanaa "viittiä" kun totuus on että tilan työmäärä on aikoja sitten ylittänyt sen minkä kaksi henkeä kerkiää tehdä. Tämän jälkeen aina hieman lasketaan ja enemmänkin pohditaan mitä kannattaa tehdä itse ja mitä antaa muiden tehtäväksi. Tässä ei ihan pienenä yhtälönä ole se että mitä haluaa tehdä.

Noilla reunaehdoilla en näe ainoatakaan syytä miksi hommata oma auto. Ei ne työt vähene kalustoa lisäämällä/vaihtamalla, vaan teettämällä muilla just tällaisia töitä. Itse ajoin viime talvena kuivaa pskaa traktorilla ja vajaan 15 tonnin kuormilla tuntihinnaksi tuli 30 euron nurkilla, en enää muista tarkalleen. Siis laskin verrattuna siihen mitä homma on maksanut täysperällä, ajomatkaa kymmenen kilometrin nurkilla pyöreästi. Autolla pidemmästi kuin traktorilla. Ei oo oikeen jiitä ajaa tuolla hinnalla, mutta autoilijoilla oli sillä hetkellä muuta ajoa niin paljon etteivät ehtineet. Ja oli pakko ajaa, muuten se pska ois kadonnut muualle... Omia ajamalla ei lie vaaraa että joku muu ajaa ajot :D

Se on myöskin jonkinverroin kiinni siitä että mitä hommia pystyy ulkoistamaan niin että eivät aiheuta jatkuvaa ohjausta. Tollanen kokonaisvaltainen massojen siirto on äkkiseltään sellainen että paljon joutuu ohjeistamaan kuskia oli sitten renki tai yrittäjä

Esimerkkinä asia mikä ei mitenkään koske minua mutta jos laittaa rengin Puimaan ja itse hoitaa autolla massansiirron ja kuivurit niin lopputulema on parempi kun että itte Pui ja joku muu hoitaa sen ajopuolen kuivureineen.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

hummeri5

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 784
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Minäkin keväällä kyselin porukan mielipidettä? Auto tuli ostettua ja ei ole harmittanut. 9 tuhatta kilometriä ajeltu kesän aikana ilman isompia harmeja.Soraa ,mursketta ja lantaa kuskailtu.

Minkälaista pyöräkuormaajaa suositte maatila käytössä,alkaa ruveta jännittää,miten paljon traktori kestää kuormaustyötä?
'
Kuinka tarkkaan kuluja laskenut?
Polttoaine  n 5000e?
Vakuutukset 1000
verot 1000
Renkaat halpoja 300-500kpl
+ remontit..
Ja tatkoitin autoa..

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Minäkin keväällä kyselin porukan mielipidettä? Auto tuli ostettua ja ei ole harmittanut. 9 tuhatta kilometriä ajeltu kesän aikana ilman isompia harmeja.Soraa ,mursketta ja lantaa kuskailtu.

Minkälaista pyöräkuormaajaa suositte maatila käytössä,alkaa ruveta jännittää,miten paljon traktori kestää kuormaustyötä?

Volvo
L60-70 cdef
Jos sopii suulin ovista sisään

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: kuorma- auto maataloudessa

Minkälaista pyöräkuormaajaa suositte maatila käytössä,alkaa ruveta jännittää,miten paljon traktori kestää kuormaustyötä?

Kurottaja?
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Minäkin keväällä kyselin porukan mielipidettä? Auto tuli ostettua ja ei ole harmittanut. 9 tuhatta kilometriä ajeltu kesän aikana ilman isompia harmeja.Soraa ,mursketta ja lantaa kuskailtu.

Minkälaista pyöräkuormaajaa suositte maatila käytössä,alkaa ruveta jännittää,miten paljon traktori kestää kuormaustyötä?

Olet siis asialle myönteinen.
Mutta jollakin kaverilla porukasta pitäisi olla kokemusta vaikka maansiirtoliikkeen renkinä, jotta omin silmin näkisi, miten autoa käsitellään ja mihin se verrattuna traktoriin pystyy.

Lisäksi korjaushalua ja kykyä.
Se auto kun on myös pidettävä kunnossa ja katsastettava joka vuosi.
Siitä jarrutestistäkin on selvittävä, varsinkin etupään osalta.




tapete

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 171
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Tuo minun fh 12 on rautajousilla,saa siitä kärrin traktoriin lopuksi. Auto maksoi 14 tonnia,ei kovin paljoa persnettoa tule.On se autolla helppo ajaa mäkisiä teitä,traktorista loppuu paino helposti reilun 20 tonnin kuormilla.
Itse tuli opeteltu autoilua Sorafirman renkinä joskus nuorena miehenä.
Kukin päättäköön itse mitä tekee ja millä! ;D

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Onkohan joku tutkinut että mikä mahtaisi olla mahdollisuudet ja kulut jos kytkisi keskiakselivaunun kuormurin perään. Käytännössä  siis yhdistellä raktorin ja kuormurin kärryjä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Onkohan joku tutkinut että mikä mahtaisi olla mahdollisuudet ja kulut jos kytkisi keskiakselivaunun kuormurin perään. Käytännössä  siis yhdistellä raktorin ja kuormurin kärryjä.

meinaatko velsat laittaa kuormuriin? ei ihan kauhean kauaa happane siellä perässä, kun runttaa menemään 30tn 400hv veturilla?
Pienet täysperät kulkee kyllä traktorillakin tarvittaessa, monesti jopa mukavammin kuin perus traktorinkärry. Toisaalta en keksi miksi ostaisi varsinaisesti autokäyttöön tehdyt keskiakselilaitokset.

vatanen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 244
Vs: kuorma- auto maataloudessa
kannattaa mennä vaikka jonkun kuljetusliikkeen pajalle kuukaudeksi hommiin kattomaan minkälaista ja hintasta remonttia niissä on,voi mieli muuttua..

RimaPoika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 307
Vs: kuorma- auto maataloudessa
Onkohan joku tutkinut että mikä mahtaisi olla mahdollisuudet ja kulut jos kytkisi keskiakselivaunun kuormurin perään. Käytännössä  siis yhdistellä raktorin ja kuormurin kärryjä.

meinaatko velsat laittaa kuormuriin? ei ihan kauhean kauaa happane siellä perässä, kun runttaa menemään 30tn 400hv veturilla?
Pienet täysperät kulkee kyllä traktorillakin tarvittaessa, monesti jopa mukavammin kuin perus traktorinkärry. Toisaalta en keksi miksi ostaisi varsinaisesti autokäyttöön tehdyt keskiakselilaitokset.

Miksipä ei.
Varsin näppärä ois pyöritellä semmonon "pikku vasikka"
3 akselisena kuormaa saa ihan mukavasti vajaa 20tn