Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe pahanapaalikasan peittely  (Luettu 16200 kertaa)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: pahanapaalikasan peittely
Johan tuo nimimerkki kertoo kaiken paalin pyörityksestä.  ;)

Itellä tuottaa hiukan ongelmia, kun eri paalaimilla teettää paaleja, niin tuo huovan mitoitus ei aina ole optimaalinen. Tein yhden kasan nyt silleen, että helmat jää ilmaan, joten ei jäädy maahan, mutta saa nähdä lentääkö jouluun mennessä taivaan tuuliin, kun ei saa niin hyvin painotettua.



Minä tein puoleen väliin paalia yltävää peitettä varten 6mm harjateräksestä parikymmentä koukkua joilla ankkuroin peitteen, pysyi päällä ainakin viimetalven. Ensi kerralla voisi tehdä kaksihaaraisia, nitojan niitin tapaisia.
Just tänään tuumailin, että pitää joitakin niittejä väsäillä, mutta oli muuta homma joten jää toiselle päivälle. Hyvä vinkki sinällään.

Itse olen paaliviltin saanut pysymään hyvin paikoillaan ylitse heitetyin paalinaruin, jossa autonrenkaat painoina kummassakin päässä. Pysyy peite päältäkin kiinni, eikä tuuli riepottele. Joka kolmannen paalin kohdalta olen laittanut. Siis tuon narun renkaineen. :-X

Samalla tulee hyvää treeniä kun heittää 4 paalia korkean pyramidin yli jotain 17 tuumaista rengasta (ja tietty vanteineen) :) Mutta aika hyvä idea, menee ehkä kokeiluun.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: pahanapaalikasan peittely
On se kumma kun saatte miljoonan lainoja, mutta paalikasan peittäminen on näin helevetin vaikeaa 😅😅
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

paalipoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
Vs: pahanapaalikasan peittely
Jos peitto ei ylety maahan asti ja toivottavasti ei ylety, helpottaa avaamista kummasti kun ei ole jäänyt lumikasan alle joka tippuu kasan päälä aina jossain vaiheessa alas. Olen tehnyt puusta tapit, rakolistan pätkän lyönyt paaliin ja sitonut kiinni peiton siihen paalista törröttävään tappiin.  Ei jää rautakoukkujen vaaraa emoille, toki noille lyhyt ikäisille maitolehmille ei kai haittaa vaikka otsassa törröttää harjaterästappi. Taikka toisena vaihtoehtona sito auton kumeja peittoon kiinni. Noissa pressuissa  kun on noi narut valmiina jos ette ole hoksanneet. Kaikkein yksinkertaisinta on tietenkin sitoa se siihen paalin sidontaverkkoon kiinni. Kun kunnolla sitoo kiinni paalikasaan, niin tarttee olla aikakova myrsky et lähtee peitto irti, ja jos lähtee paalit tuulen mukana se tuskin haittaa sitten enään siinä vaiheessa. Ei sitten varmaan oo navettaakaan taikka niitä lehmiä enään ;) ;)

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: pahanapaalikasan peittely
Johan tuo nimimerkki kertoo kaiken paalin pyörityksestä.  ;)

Itellä tuottaa hiukan ongelmia, kun eri paalaimilla teettää paaleja, niin tuo huovan mitoitus ei aina ole optimaalinen. Tein yhden kasan nyt silleen, että helmat jää ilmaan, joten ei jäädy maahan, mutta saa nähdä lentääkö jouluun mennessä taivaan tuuliin, kun ei saa niin hyvin painotettua.



Minä tein puoleen väliin paalia yltävää peitettä varten 6mm harjateräksestä parikymmentä koukkua joilla ankkuroin peitteen, pysyi päällä ainakin viimetalven. Ensi kerralla voisi tehdä kaksihaaraisia, nitojan niitin tapaisia.
Just tänään tuumailin, että pitää joitakin niittejä väsäillä, mutta oli muuta homma joten jää toiselle päivälle. Hyvä vinkki sinällään.

Itse olen paaliviltin saanut pysymään hyvin paikoillaan ylitse heitetyin paalinaruin, jossa autonrenkaat painoina kummassakin päässä. Pysyy peite päältäkin kiinni, eikä tuuli riepottele. Joka kolmannen paalin kohdalta olen laittanut. Siis tuon narun renkaineen. :-X

Samalla tulee hyvää treeniä kun heittää 4 paalia korkean pyramidin yli jotain 17 tuumaista rengasta (ja tietty vanteineen) :) Mutta aika hyvä idea, menee ehkä kokeiluun.
Pakkoko sitä rengasta on heittää? Laittaa mutterin narun päähän ja heittää sen naruineen kasan yli. Mutta voisihan ne renkaat tietysti kantaa sen kasan päälle ja pyörittää sieltä alas. Tulisi crosfitia samalla rahalla.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: pahanapaalikasan peittely
Silloin joskus kun olin nuori ja notkea sekä innokas täppäri, käytin talteen laitettuja katkenneita heinähankoja paaliin sivusta työnnettynä ankkurina, joihin sidoin pressun narut kiinni. Joskus myös sidoin paalikuormia siten että työnsin heinähangon terän päältä molempiin pystyssä oleviin paaleihin, kun harvoin rinnakkaiset paalit mihkään putoo kun ovat toisissaan kiinni, nykyään menis kortti hyllylle tollasilla kikoilla.
Oli se kauhea työ laittaa kuormalavat kasan alle ja päälle ja sitoa pressut ja työntää lumet päältä ja ja ja, nyt ei tulis pieneen mieleenkään kun muovi on niin halpaa, tänäänkin kuivikeheiniä 188 paalia muoviin ja meni 6 laatikkoa rania :)
Perälaudalle tiedoksi, että monella merkillä on nykyään muovisidontamahdollisuus, jolla saa paaleihin "huput". Itteä nyt vähän harmittaa kun en ottanut mäkki plussaa, missä muovisidontamahdollisuus, kun kolleegalta kuulin, että sidonta tulee paljon tiukempi kuin verkolla, 8 tonnia olis ollu kalliimpi. Lisäksi ajattelin paalien käsittelyn verkotta olevan hankalampaa, mutta siihen olis ollu konsteja.. Esimerkiksi paalista voisi leikata päädyn pois ja viedä muoveineen häkkiin ja paalipihdin toisessa käpälässä voisi olla tappi, jolla vois häkkiin pudotetusta paalista nypätä muovin kokonaisena pois, eikä tarttis nousta traktorista verkkosulkeisiin, perhana mä alan kuulostaa ihan vemssiltä.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: pahanapaalikasan peittely
Silloin joskus kun olin nuori ja notkea sekä innokas täppäri, käytin talteen laitettuja katkenneita heinähankoja paaliin sivusta työnnettynä ankkurina, joihin sidoin pressun narut kiinni. Joskus myös sidoin paalikuormia siten että työnsin heinähangon terän päältä molempiin pystyssä oleviin paaleihin, kun harvoin rinnakkaiset paalit mihkään putoo kun ovat toisissaan kiinni, nykyään menis kortti hyllylle tollasilla kikoilla.
Oli se kauhea työ laittaa kuormalavat kasan alle ja päälle ja sitoa pressut ja työntää lumet päältä ja ja ja, nyt ei tulis pieneen mieleenkään kun muovi on niin halpaa, tänäänkin kuivikeheiniä 188 paalia muoviin ja meni 6 laatikkoa rania :)
Perälaudalle tiedoksi, että monella merkillä on nykyään muovisidontamahdollisuus, jolla saa paaleihin "huput". Itteä nyt vähän harmittaa kun en ottanut mäkki plussaa, missä muovisidontamahdollisuus, kun kolleegalta kuulin, että sidonta tulee paljon tiukempi kuin verkolla, 8 tonnia olis ollu kalliimpi. Lisäksi ajattelin paalien käsittelyn verkotta olevan hankalampaa, mutta siihen olis ollu konsteja.. Esimerkiksi paalista voisi leikata päädyn pois ja viedä muoveineen häkkiin ja paalipihdin toisessa käpälässä voisi olla tappi, jolla vois häkkiin pudotetusta paalista nypätä muovin kokonaisena pois, eikä tarttis nousta traktorista verkkosulkeisiin, perhana mä alan kuulostaa ihan vemssiltä.

Joo, rauhoitu vähän 😅😅
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: pahanapaalikasan peittely
Silloin joskus kun olin nuori ja notkea sekä innokas täppäri, käytin talteen laitettuja katkenneita heinähankoja paaliin sivusta työnnettynä ankkurina, joihin sidoin pressun narut kiinni. Joskus myös sidoin paalikuormia siten että työnsin heinähangon terän päältä molempiin pystyssä oleviin paaleihin, kun harvoin rinnakkaiset paalit mihkään putoo kun ovat toisissaan kiinni, nykyään menis kortti hyllylle tollasilla kikoilla.
Oli se kauhea työ laittaa kuormalavat kasan alle ja päälle ja sitoa pressut ja työntää lumet päältä ja ja ja, nyt ei tulis pieneen mieleenkään kun muovi on niin halpaa, tänäänkin kuivikeheiniä 188 paalia muoviin ja meni 6 laatikkoa rania :)
Perälaudalle tiedoksi, että monella merkillä on nykyään muovisidontamahdollisuus, jolla saa paaleihin "huput". Itteä nyt vähän harmittaa kun en ottanut mäkki plussaa, missä muovisidontamahdollisuus, kun kolleegalta kuulin, että sidonta tulee paljon tiukempi kuin verkolla, 8 tonnia olis ollu kalliimpi. Lisäksi ajattelin paalien käsittelyn verkotta olevan hankalampaa, mutta siihen olis ollu konsteja.. Esimerkiksi paalista voisi leikata päädyn pois ja viedä muoveineen häkkiin ja paalipihdin toisessa käpälässä voisi olla tappi, jolla vois häkkiin pudotetusta paalista nypätä muovin kokonaisena pois, eikä tarttis nousta traktorista verkkosulkeisiin, perhana mä alan kuulostaa ihan vemssiltä.
Tuolla muovien hinnalla saa jo 2500kg valmista ruokohelpikuiviketta.Kolmella tavalla olkia,ladossa paalit levällään vanhan latokuivurin päällä,muoviin menee ohut muovi päälle säilyy jos ei liikuttele ja käyttää kerralla koko paalin,peiton alle on sitten se kolmas malli.En tiedä mikä on paras ja huonoin vaihtoehto.Ehkä muovi huonoin,mutta kuivikepohjalle toimii.20ha:ko paalasit ja ilmeiseti ensimmäinen sato?

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: pahanapaalikasan peittely
Silloin joskus kun olin nuori ja notkea sekä innokas täppäri, käytin talteen laitettuja katkenneita heinähankoja paaliin sivusta työnnettynä ankkurina, joihin sidoin pressun narut kiinni. Joskus myös sidoin paalikuormia siten että työnsin heinähangon terän päältä molempiin pystyssä oleviin paaleihin, kun harvoin rinnakkaiset paalit mihkään putoo kun ovat toisissaan kiinni, nykyään menis kortti hyllylle tollasilla kikoilla.
Oli se kauhea työ laittaa kuormalavat kasan alle ja päälle ja sitoa pressut ja työntää lumet päältä ja ja ja, nyt ei tulis pieneen mieleenkään kun muovi on niin halpaa, tänäänkin kuivikeheiniä 188 paalia muoviin ja meni 6 laatikkoa rania :)
Perälaudalle tiedoksi, että monella merkillä on nykyään muovisidontamahdollisuus, jolla saa paaleihin "huput". Itteä nyt vähän harmittaa kun en ottanut mäkki plussaa, missä muovisidontamahdollisuus, kun kolleegalta kuulin, että sidonta tulee paljon tiukempi kuin verkolla, 8 tonnia olis ollu kalliimpi. Lisäksi ajattelin paalien käsittelyn verkotta olevan hankalampaa, mutta siihen olis ollu konsteja.. Esimerkiksi paalista voisi leikata päädyn pois ja viedä muoveineen häkkiin ja paalipihdin toisessa käpälässä voisi olla tappi, jolla vois häkkiin pudotetusta paalista nypätä muovin kokonaisena pois, eikä tarttis nousta traktorista verkkosulkeisiin, perhana mä alan kuulostaa ihan vemssiltä.
Tuolla muovien hinnalla saa jo 2500kg valmista ruokohelpikuiviketta.Kolmella tavalla olkia,ladossa paalit levällään vanhan latokuivurin päällä,muoviin menee ohut muovi päälle säilyy jos ei liikuttele ja käyttää kerralla koko paalin,peiton alle on sitten se kolmas malli.En tiedä mikä on paras ja huonoin vaihtoehto.Ehkä muovi huonoin,mutta kuivikepohjalle toimii.20ha:ko paalasit ja ilmeiseti ensimmäinen sato?
Ykköstä noin 13-14ha, vaikea arvoida kun joitakin märkiä kohtia jäi väliin ja joistain tän päivän kohteista ajoin vasta reunat. Kuivikeasiatkin on tilakohtaisia, itte lasken myös työn mukaan vähintään kahden kympin tunihinnalla ja se puoltaa aikalailla kombilla muovitusta. Esimerkikiksi koko viime yö olis ajettu paaleja sinne pressuviritelmän alle, kun ysiltä sain nuo 188 nippuun 25 kilsan päässä kotoa. Renki karhotteli nuo iltapäivällä ja lähti sitten hapkido treeneihin. Nyt noi paalit renki voi ajella talvipäivien ratoksi kotio, kun ei ole muuta tekemistä :)

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.