Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe apilarehu  (Luettu 12051 kertaa)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: apilarehu
Sen verran pitää mainita tähän keskusteluun kun on typensitojakasveista puhetta että rehuvirna-kauramössö näyttää lypsättävän aika mukavasti vaikka analyysien perusteella sulavuus on aivan onneton. Ilmeisesti maistuu hyvin niin kuin kokoviljasäiliskin...

Utelias olen; millainen sulavuus?

Rehuvirna-kaurassa? Raaka-ainenäytteiden mukaan karvan päälle 600. Säilönnälliset näytteet otan siten että sekoitan paalit apevaunussa ja siitä saa edustavan otoksen. Sulavuus oli sekoitetuista paaleista (2 paalia säilistä ja 1 virna-kauramössöpaali) alle 650, mutta siitä huolimatta maitoa tulee samalla lailla mitä pelkästään säilörehupaaleista tehdyllä appeella. Paljonko huononee rehuhyötysuhde?

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: apilarehu
Sen verran pitää mainita tähän keskusteluun kun on typensitojakasveista puhetta että rehuvirna-kauramössö näyttää lypsättävän aika mukavasti vaikka analyysien perusteella sulavuus on aivan onneton. Ilmeisesti maistuu hyvin niin kuin kokoviljasäiliskin...

Utelias olen; millainen sulavuus?

Rehuvirna-kaurassa? Raaka-ainenäytteiden mukaan karvan päälle 600. Säilönnälliset näytteet otan siten että sekoitan paalit apevaunussa ja siitä saa edustavan otoksen. Sulavuus oli sekoitetuista paaleista (2 paalia säilistä ja 1 virna-kauramössöpaali) alle 650, mutta siitä huolimatta maitoa tulee samalla lailla mitä pelkästään säilörehupaaleista tehdyllä appeella. Paljonko huononee rehuhyötysuhde?
Kuulemma ei noin sais ottaa näytettä,kertoili proagrian täti.
Vaikka helpointahan se olis.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: apilarehu
Proagrian täti taitaa olla hieman tyhmä... Ainakin mun mielestä. Miten helekkarilla saa paalirehusta muuten edustavan näytteen? Tuolla tavalla kosteudet tasoittuu ja on varmasti tiedossa millaista säilistä syöttää elukoille.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
Vs: apilarehu
no sehän ei olekaan tuossa virmassa se pääasia vaan se kuinka paljon ostopanosta tilalle saa pumpattua...  ainakin silloin vielä kun meikä oli tarkkailun jäsen...    tuntui hullulta kun rehuvirman edustaja laski piemnemmät annokset ostoa ja isommat omaa rehua ja lehmät lypsi paremmin....                  kun poroarkian neuvojat oli laskenna juuri päinvastoin vuosia...

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: apilarehu
Sen verran pitää mainita tähän keskusteluun kun on typensitojakasveista puhetta että rehuvirna-kauramössö näyttää lypsättävän aika mukavasti vaikka analyysien perusteella sulavuus on aivan onneton. Ilmeisesti maistuu hyvin niin kuin kokoviljasäiliskin...

Utelias olen; millainen sulavuus?

Rehuvirna-kaurassa? Raaka-ainenäytteiden mukaan karvan päälle 600. Säilönnälliset näytteet otan siten että sekoitan paalit apevaunussa ja siitä saa edustavan otoksen. Sulavuus oli sekoitetuista paaleista (2 paalia säilistä ja 1 virna-kauramössöpaali) alle 650, mutta siitä huolimatta maitoa tulee samalla lailla mitä pelkästään säilörehupaaleista tehdyllä appeella. Paljonko huononee rehuhyötysuhde?
650 tuoretta heinää meni pellolta suoraan häkkiin,kelpasi samanlailla kuin kevät 750 toisessa häkissä.Normaalisti syksyrehu ei etes ole ammujen suosikki.Ei se tuo lehmä ossoo lukkee yhä edelleenkään.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: apilarehu
Proagrian täti taitaa olla hieman tyhmä... Ainakin mun mielestä. Miten helekkarilla saa paalirehusta muuten edustavan näytteen? Tuolla tavalla kosteudet tasoittuu ja on varmasti tiedossa millaista säilistä syöttää elukoille.
Kait se jotenki liittyy noihin esitietoihin?
Siis noin mäkin olen kuitenki aina tehnyt.

ps.Mä juuri annoin lopputilin tolle tädille.

navettapiika

  • Vieras
Vs: apilarehu
Proagrian täti taitaa olla hieman tyhmä... Ainakin mun mielestä. Miten helekkarilla saa paalirehusta muuten edustavan näytteen? Tuolla tavalla kosteudet tasoittuu ja on varmasti tiedossa millaista säilistä syöttää elukoille.
Kait se jotenki liittyy noihin esitietoihin?
Siis noin mäkin olen kuitenki aina tehnyt.

ps.Mä juuri annoin lopputilin tolle tädille.
Miten sinä nyt noin?? Olisit nyt edes yrittänyt vaihtaa...ei saa olla noin lyhytnäköinen.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
Vs: apilarehu
vaihtaa mihin?    toiseen samanlaiseen... ja kalliimpaan?                  ei noista pahemmin muita löydy.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: apilarehu
Mitä helekkarin esitietoja? Täyttää saatelapun vaan. Ei siihen ole pakko laittaa mistä pellolta tai mistä sadosta näyte on otettu.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
Vs: apilarehu
kysyykö net muka tuollasiakin?

Piikaflikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
  • No mutta miksipä ei?
Vs: apilarehu

ps.Mä juuri annoin lopputilin tolle tädille.

Todettu ihan kannattavaksi, JOS itsellä on yhtään tietoa ja näkemystä eikä ajatusmaailma ole se "meillä on aina tehty näin ja tehdään jatkossakin".
Ihmisiä sielläkin vain töissä on, ei profeettoja. Tottahan sitä perustietoa tulee ja saa apua, mutta se, kannattaako siitä maksaa jos itsekin tietää, on toinen kysymys...

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: apilarehu
Apilasäilörehu ja ohranvihneet tappavat lehmän. Parasta viljellä vaan timppaa ja laittaa reilusti Yaralaista. ::)
Mystinen kesälaatumies

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: apilarehu
Parasta viljellä vaan timppaa ja laittaa reilusti Yaralaista. ::)
Salttuna sitten se yaralainen. Tasaväkevää ei valitettavasti enää saa.

Meil ei virnaa oo käytetty enää vuosiin. Viljelykiertoa tuo Herne ja härkäpapu joka tuntuu maittavan paljaaltaan paremmin kuin virnat ja kaurat.

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: apilarehu
Parasta viljellä vaan timppaa ja laittaa reilusti Yaralaista. ::)
Salttuna sitten se yaralainen. Tasaväkevää ei valitettavasti enää saa.

Meil ei virnaa oo käytetty enää vuosiin. Viljelykiertoa tuo Herne ja härkäpapu joka tuntuu maittavan paljaaltaan paremmin kuin virnat ja kaurat.
Käy se salttukin mikäli ei ole muulle tarvetta.Silloin kun apulannat ovat tulleet ovat pilanneet peltoja kylvämällä pelkkää salttua,muutaman vuoden kasvaa hyvin sen jälkeen ei mitään.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65264
Vs: apilarehu
oho!   kuin monta vuotta pitää moista uottaa??  itellä salttua aina ja silti nuo perkuleet työntää rojua...