http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/eu-antoi-suomelle-huomautuksen-pimittaa-tietoa-metsista-6568418
Asiassa on kyse siitä, että Suomen metsäkeskuksen metsätietojärjestelmän ympäristötiedot eivät ole yleisesti saatavilla ilman perusteltua tietopyyntöä. Direktiivin mukaan ympäristötietojen tulisi olla julkisesti saatavilla ilman, että pyyntöä tarvitsee perustella.
Mää vähän ihmettelinkin, miksi valtion pitää mun metsiä tutkia. Nyt net tiedot pitää levitellä ympäri pitäjiä.
kyllähän seon ihan oikein että ne vapon pääkonttorissa pääsee vähän tutkimaan miten sepeteus vois vähentää vesien kuormitusta ja muitakin ympäristöhaittoja ettei nyt kaikki mene heidän piikkiin

Vapo on aina saanu nää tiedot osana valtionhallintoa.
no varmaan turve-urakoitsijatki osaa tehdä jotain parannusehdotuksia sepeteuksen metsänviljelytapoihin, vuorovaikutteisuushan on nykyaikaa

Mä kävin katsomassa näitä Metsäkeskuksen metsätietoja omista metsistä. Metsäänhän ne meni. Onneksi kukaan ei voi katsella metsätaloussuunnitelmaa, koska se on itse kustannettu. Netissä se on sekin.
Ja mitä sitten esim. Vapon ympäristölupiin tulee, niin yhtään ympäristöselvitystä en ole nähnyt lupiin liittyen, että asiaa olisi tarkasteltu kriittisesti. Kaikissa,,,,, ei mitään ongelmaa. Kuten ei Talvivaarankaan ympäristöluvissa.
Erään toisen ympäristöluvan tiimoilta olen joutunut asiaa tutkimaan. Ely-keskuksen bioloogin tekemä kartoitus ei löydä mitään ympäristöarvoja. Ei löydä rauhoitettuja kasveja. Ei voikkaan löytää, koska ei sellaista selvitystä voi viedä eteenpäin. Siihen tyssää koko kaavoitus projekti.