Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 2016  (Luettu 205327 kertaa)

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Puinnit 2016
Painajaiset on alkaneet... Herään aamulla hikisenä kun on koko yön nähnyt unta sateista ja puimatta jääneistä lakoviljoista.

Huhtikuussa näin painajaisia syysruis lohkoista jotka unohdin lannoittaa.

Sitten mä heräsin ja menin katsomaan tyhjää tiliä kun viljatilitykset on 15 päivää myöhässä sen 30 päivän maksuajan päälle. Lupasivat tänään taas hoitaa asiaa.

Hmmm.. Vein rypsikuorman alkuvuonna paikalliseen vastaanottoon, eikä tiliä näy eikä kuulu. Pitäisköhän jo kysellä perään?

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Puinnit 2016
Meikäläisen ohrakasvustot tuntuvat vaan vihertyvän päivä päivältä (olivat jo hiukan keltaiseen päin). Onkohan syynä kuivalannasta liukeneva typpi vai mikä? Tällä menolla puinti on joskus jouluna. Jyvät ovat kyllä mukavan pulleita, joten kuivaaminen on ihanan kallista ellei keli parane.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Puinnit 2016
Meikäläisen ohrakasvustot tuntuvat vaan vihertyvän päivä päivältä (olivat jo hiukan keltaiseen päin). Onkohan syynä kuivalannasta liukeneva typpi vai mikä? Tällä menolla puinti on joskus jouluna. Jyvät ovat kyllä mukavan pulleita, joten kuivaaminen on ihanan kallista ellei keli parane.

Sama vika ohrassa ja saman tekijän arvelen olevan syynä ohran vihreyteen täälläkin. Puinti Tipplellä aikaisintaan ehkä 10 syyskuuta tai sen jälkeen. Wellamo-vehnäkin täysin läpivihreää, mutta Belinda-kaura valmistuu tänä vuonna aiemmin kuin nuo ohrat ja vehnät, vaan taitaapa sekin syyskuulle mennä silti.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Puinnit 2016
Meikäläisen ohrakasvustot tuntuvat vaan vihertyvän päivä päivältä (olivat jo hiukan keltaiseen päin). Onkohan syynä kuivalannasta liukeneva typpi vai mikä? Tällä menolla puinti on joskus jouluna. Jyvät ovat kyllä mukavan pulleita, joten kuivaaminen on ihanan kallista ellei keli parane.

Sama vika ohrassa ja saman tekijän arvelen olevan syynä ohran vihreyteen täälläkin. Puinti Tipplellä aikaisintaan ehkä 10 syyskuuta tai sen jälkeen. Wellamo-vehnäkin täysin läpivihreää, mutta Belinda-kaura valmistuu tänä vuonna aiemmin kuin nuo ohrat ja vehnät, vaan taitaapa sekin syyskuulle mennä silti.

Saman huomasin omissa, ei tosin ole kuivalantaa alla. Toukokuun lopussa kylvetyt ohrat tosi vihreän/rehevän näköisiä, hieman aiemmin kylvetyt jo selvästi joutumassa. Myöhemmin kylvetyissä tautiaineen ajoitus sattui nappiin, noissa aikaisemmissa ehkä hieman myöhästyi, ja teho jäi hieman vajaaksi.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Puinnit 2016
Reetat tuli nitistettyä tässä Turun seudulla eilen ja tänään. Puintikosteus 21. Tavaraa tuli kiitettävän paljon; yhdeltä "heikommalta" lohkolta 5 t ja parhaimmilta 6 t. Voi olla tyytyväinen, kun hintakin tuli viime vuonna kiinnitettyä vähän päälle kahteen sataan.

On toi kyllä hyvä lajike, panokset melko edulliset. Syyslannoitus Y6 30 kg N / ha, keväällä SS 400 kg / ha. Rikkatorjunta, ml. CCC + Gramitrel + Mantrac. Ehdottomasti kylvän lisää ruista, jos vaan kelejä piisaa, niin syysrukiin kuin aikaisen kauran perään.

Vertailuna viereisellä lohkolla ollut Ceylon äestettiin ympäri; syysnisulle oli liikaa -25 pakkanen ilman suojaavaa lumikerrosta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2016
Se on pelkästään hyvä asia, että puintien alku venyy. Elokuun loppu on usein surkeaa puintikeliä, syyskuusta alkaen kelit yleensä paranee.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2016
Reetat tuli nitistettyä tässä Turun seudulla eilen ja tänään. Puintikosteus 21. Tavaraa tuli kiitettävän paljon; yhdeltä "heikommalta" lohkolta 5 t ja parhaimmilta 6 t. Voi olla tyytyväinen, kun hintakin tuli viime vuonna kiinnitettyä vähän päälle kahteen sataan.

On toi kyllä hyvä lajike, panokset melko edulliset. Syyslannoitus Y6 30 kg N / ha, keväällä SS 400 kg / ha. Rikkatorjunta, ml. CCC + Gramitrel + Mantrac. Ehdottomasti kylvän lisää ruista, jos vaan kelejä piisaa, niin syysrukiin kuin aikaisen kauran perään.

Vertailuna viereisellä lohkolla ollut Ceylon äestettiin ympäri; syysnisulle oli liikaa -25 pakkanen ilman suojaavaa lumikerrosta.
Paljonko laitoit CCC:tä?

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Puinnit 2016
Reetat tuli nitistettyä tässä Turun seudulla eilen ja tänään. Puintikosteus 21. Tavaraa tuli kiitettävän paljon; yhdeltä "heikommalta" lohkolta 5 t ja parhaimmilta 6 t. Voi olla tyytyväinen, kun hintakin tuli viime vuonna kiinnitettyä vähän päälle kahteen sataan.

On toi kyllä hyvä lajike, panokset melko edulliset. Syyslannoitus Y6 30 kg N / ha, keväällä SS 400 kg / ha. Rikkatorjunta, ml. CCC + Gramitrel + Mantrac. Ehdottomasti kylvän lisää ruista, jos vaan kelejä piisaa, niin syysrukiin kuin aikaisen kauran perään.

Vertailuna viereisellä lohkolla ollut Ceylon äestettiin ympäri; syysnisulle oli liikaa -25 pakkanen ilman suojaavaa lumikerrosta.
Paljonko laitoit CCC:tä?

1,5 l / ha. Piti ajaa toisella kierroksella vielä Moddusta, mutta jätin väliin kun silloin oli niitä helteitä enkä oikein raaskinut mennä sotkumaan.

Kävi aika hyvä tuuri ukkoskuurojen suhteen tänä vuonna, ei osunut pahasti päälle.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2016
Ok, rakennan jo mielessäni rukiin kasvuohjelmaa. Siemenet pitäisi tulla tulevalla viikolla. Saa nähdä minkälaiset kylvökelit tulee. Olen jo funtsinut rapidin hyllyttämistä ja antiikkikaluston esiinkaivamista, mikäli kelit oikeasti menee tohjoksi...

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Puinnit 2016
Ok, rakennan jo mielessäni rukiin kasvuohjelmaa. Siemenet pitäisi tulla tulevalla viikolla. Saa nähdä minkälaiset kylvökelit tulee. Olen jo funtsinut rapidin hyllyttämistä ja antiikkikaluston esiinkaivamista, mikäli kelit oikeasti menee tohjoksi...

Mun naapuri kylvää syysviljat rapidin sijasta vanhalla laahavannas-nostolaitekoneella ja hänellä on kyllä aina erittäin hyvät syysviljan oraat. Hän on sitä mieltä, että märkää maata ei kannata tintata painavilla takapyöräkoneilla.

Mitä lajiketta sulle on tulossa? Mä jatkan TOS-Reetalla. Paperilla uusi populaatiolajike Dankowskie Agat näyttää hyvältä ja pyysinkin siitä tarjoukset. Uskoin kuitenkin SS-miehen varoitusta siitä, ettei Puolalaiset lajikkeet pärjää Suomen talvessa.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2016
Reettaa tulee, kun haluaisin TOSsia tuleville vuosille. Lisäksi uskon talven kestävyyden olevan paremmalla tolalla kuin hybrideillä. Tykkään myös isosta siemenmäärästä. Siemenkin oli mielestäni kohtuu halpaa.

Mulla on pari vanhaa nostolaitetumea varastossa. Toinen on heinänkylvöä varten modifioitu eli lannoitevantaat poistettu. Tämä olisi kaikkein kevyin versio, jos menee oikein hankalaksi. Voisi kylvää pelkkää siementä ja apulannat sitten viskalla. Toiset levittää siemenetkin huiskalla, mutta mielestäni liian epävarmaa. Kunnon kylvö(yritys) ja apulannat sitten raaemmalla tekniikalla (rypömällä).

Olisko toi hyvä suunnitelma?

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 428
Vs: Puinnit 2016
Mä jätän kyllä syysviljat kylvämättä, jos ei tule kunnon kelejä. Mun mielestä olosuhteiden pitäisi olla kylväessä aika lähellä samat kuin keväälläkin; tietysti yleensä on vähän kosteampaa. Näihin syysviljoihin liittyy kuitenkin aina se talvehtimisriski ja mun mailta saa kevätviljaakin sen 5-6 t/ha, jos sataa edes pari kertaa ennen juhannusta.

Populaatiorukiilla on kuitenkin aika pitkä kylvöikkuna, varmaan sinne 15.9. saakka tässä I-vyöhykkeellä, jos ei nyt ihan ennätysaikaista talvea tule.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2016
Mä jätän kyllä syysviljat kylvämättä, jos ei tule kunnon kelejä. Mun mielestä olosuhteiden pitäisi olla kylväessä aika lähellä samat kuin keväälläkin; tietysti yleensä on vähän kosteampaa. Näihin syysviljoihin liittyy kuitenkin aina se talvehtimisriski ja mun mailta saa kevätviljaakin sen 5-6 t/ha, jos sataa edes pari kertaa ennen juhannusta.

Populaatiorukiilla on kuitenkin aika pitkä kylvöikkuna, varmaan sinne 15.9. saakka tässä I-vyöhykkeellä, jos ei nyt ihan ennätysaikaista talvea tule.
Tuo on ihan totta. Taisi olla 2012, kun kynnin, äestin, taistelin kaikki peltoon sateiden välissä. Sitten tuli orasvaiheessa kunnon syyssadepäivä, kun kaikki paikat ui täältä Lietoon asti. Ei auttanut kynnöksetkään, kun vedet ei kerinny häviämään tarpeeksi nopeasti. Harvaa paskaa tuli, olisi pitänyt kaikki rikkoa keväällä.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puinnit 2016
Reettaa tulee, kun haluaisin TOSsia tuleville vuosille. Lisäksi uskon talven kestävyyden olevan paremmalla tolalla kuin hybrideillä. Tykkään myös isosta siemenmäärästä. Siemenkin oli mielestäni kohtuu halpaa.

Mulla on pari vanhaa nostolaitetumea varastossa. Toinen on heinänkylvöä varten modifioitu eli lannoitevantaat poistettu. Tämä olisi kaikkein kevyin versio, jos menee oikein hankalaksi. Voisi kylvää pelkkää siementä ja apulannat sitten viskalla. Toiset levittää siemenetkin huiskalla, mutta mielestäni liian epävarmaa. Kunnon kylvö(yritys) ja apulannat sitten raaemmalla tekniikalla (rypömällä).

Olisko toi hyvä suunnitelma?

Puun alta meinaan taas ottaa sinappisimultan majorin koukkuun.

Pelkästään paremman kylvökoneen peseminen ja puunaaminen puistattaa sen verran että käytän vanhaa ruostekasaa. Eikä se täyden säiliön kanssa jyräpyörillä hinkaaminen mitenkään hyvää tee maalle....

Simultan syöttölaitteet toimii ku kello mutta kuoret alkaa katoamaan ja apulantavantaat on vähän sinnepäin.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Puinnit 2016
Reettaa tulee, kun haluaisin TOSsia tuleville vuosille. Lisäksi uskon talven kestävyyden olevan paremmalla tolalla kuin hybrideillä. Tykkään myös isosta siemenmäärästä. Siemenkin oli mielestäni kohtuu halpaa.

Mulla on pari vanhaa nostolaitetumea varastossa. Toinen on heinänkylvöä varten modifioitu eli lannoitevantaat poistettu. Tämä olisi kaikkein kevyin versio, jos menee oikein hankalaksi. Voisi kylvää pelkkää siementä ja apulannat sitten viskalla. Toiset levittää siemenetkin huiskalla, mutta mielestäni liian epävarmaa. Kunnon kylvö(yritys) ja apulannat sitten raaemmalla tekniikalla (rypömällä).

Olisko toi hyvä suunnitelma?

Puun alta meinaan taas ottaa sinappisimultan majorin koukkuun.

Pelkästään paremman kylvökoneen peseminen ja puunaaminen puistattaa sen verran että käytän vanhaa ruostekasaa. Eikä se täyden säiliön kanssa jyräpyörillä hinkaaminen mitenkään hyvää tee maalle....

Simultan syöttölaitteet toimii ku kello mutta kuoret alkaa katoamaan ja apulantavantaat on vähän sinnepäin.
Ennyniin haluaisi mutta eiköös sulla ole enemmänki Dexta,mulla on Major :-\