Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Suomen maitokriisi ?  (Luettu 27772 kertaa)

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Suomen maitokriisi ?
Luken tilastojen mukaan vuoteen 2005-2006 maidon hinta oli noin 35-36 cent /l. 2007 hinta ampaisi 43 cent/l muiden raaka-aineiden perässä, kuten muistetaan rehuviljakin maksoi tuolloin vajaa 200e/tn.
Nyt maito on palautunut 2005 tasolle kuten lannoitteet, vilja yms. Rahasta maksettava korko on ennätysalhaalla.
Suomessa maksetaan edelleen noin 10cent parempaa hintaa kuin Eu:ssa keskimäärin ja lisäksi tulee tuotantoon sidottua kansallista tukea jokunen sentti.
Uutisointi "kriisistä" on mielestäni täysin harhaanjohtavaa, kysymys on oikeasti maitopuolen täydellisestä vauhtisokeudesta, nyt vai palataan normaaliin tilaan. Jos huonosti käy voi tilahinta mennä vielä 10 cent alaspäin, silloinkin on vielä turvana kansallinen tuki.

Vai mitä mieltä olette?

navettapiika

  • Vieras
Vs: Suomen maitokriisi ?
Kokeiles itte tuota maitojussin elämää ja sitten voit röyhistää rintaa ja todeta, minä tiedän..
On pikkasen muuttuneet kaikki maksut tuossa kymmenessä vuodessa ja ne tuottajatkin saattaneet vaihtua matkan varrella.. ei jokainen maidontuottaja ole kerännyt puskureita kymmeniä vuosia, vai luuletko, että edellisen tuottajan puskurivarat siirtyvät seuraavalle, joka kaupassa??
Tilanteita on monia ja olosuhteitakin, eikä niitä välttämättä huomaa ennen kuin ottaa itse hoidettavakseen..

Mieltä voidaan olla, vaikka mihin suuntaan, mutta se ei tilannetta muuksi muuta.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Suomen maitokriisi ?
Vauhtisokeudesta en tiedä, mutta maidontuotanto näyttää ulkopuolisen silmin sellaiselta, että systeemi vaatii rekkakuormallisen rahaa viikossa, että homma toimii. Kun ei pienellä pärjää, niin täytyy rakentaa miljoonien navetta, sitten on niin paljon hommia, että on palkattava työvoimaa ja ulkoistettava tehtäviä. Urakoitsijat lähettelee isoja laskuja ja samalla tehdään lisää investointeja erilaisiin juttuihin, rahaa menee paljon. Semmoinen fiilis tuosta tulee, että paljon on touhua, mutta jääkö siitä muuta käteen pitkässä juoksussa kuin vanha navetta.

mixutech

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 342
Vs: Suomen maitokriisi ?
Hyvin pitkälti samaa mieltä ollaan.

Ihmetyttää, että taas jaetaan kriisitukea maitotiloille vaikka koko maatalous on kriisissä. ihmetyttää miksi aina puhutaan maidosta ja sen tilasta. Ihan kuin Suomessa ei muuta maataloutta olekkaan.
Tällä menolla 10-15-vuoden päästä Suomessa ruokakaupassa vain maitotuotteet ovat kotimaisia....

Kasvinviljely on jo pitkään ollut kriisissä kun tuottajahinnat ovat alhaalla ja peltoa ei pysty vuokraamaan lisää laajentuakseen. Kaikki menee eläintiloille ja pitkälti sen vuoksi kun korkeamman tukitason vuoksi pystyvät maksamaan korkeampaa vuokraa.
Maitosektorillakin voisi tarkastella onko kriisi todellinen jos peltoa on ostettu ja/tai vuokrattu korkeaan hintaan? Koska maksukykyä on löytynyt niin ei se kriisi näin nopeasti päälle iske.

Viimeksi muokattu: 21.07.16 - klo:07:54 kirjoittanut mixutech

optimisti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1527
Vs: Suomen maitokriisi ?
Kokeiles itte tuota maitojussin elämää ja sitten voit röyhistää rintaa ja todeta, minä tiedän..
On pikkasen muuttuneet kaikki maksut tuossa kymmenessä vuodessa ja ne tuottajatkin saattaneet vaihtua matkan varrella.. ei jokainen maidontuottaja ole kerännyt puskureita kymmeniä vuosia, vai luuletko, että edellisen tuottajan puskurivarat siirtyvät seuraavalle, joka kaupassa??
Tilanteita on monia ja olosuhteitakin, eikä niitä välttämättä huomaa ennen kuin ottaa itse hoidettavakseen..

Mieltä voidaan olla, vaikka mihin suuntaan, mutta se ei tilannetta muuksi muuta.

Piikaseni olet ainakin osittain ellet kokonaan täysin väärässä.
Männävuosina  lähistöllä tehtiin robottipihatto tilalle jolla oli peltoa hallussa noin 40-50ha mutta muistaakseni peruslohkoja oli tuo runsas 40, isäntä vakuutteli ettei rahan tuloa ei voi estää . Minusta ainut toimiva juttu olisi ollut kyseisellä tilalla marjanviljely. koska vettä olisi hyvin ollut saatavilla.

Niinhän se on kulut ja maksut yms muuttuneet meillä kaikilla ja kaikki olemme tilat joskus hankkineet .
Muuan kolleeka ainakin vakuutteli taannoin pärjäävänsä ihan hyvin runsaan 30 lehmän kanssa nykyisessäkin tilanteessa.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Suomen maitokriisi ?
Viimeisenä 10 vuotena maitotiloilla kalusto on vaihdettu "Valmetti+Luoko-Junkkari"-ketjusta ketjuun, jossa on 3 yli 140 heppaista Valmettia ja noukinvaunu. Plus muut lelut..

Konemääoman arvo on 10 kertaistunut samassa ajassa kun keskilehmäluku on noussut 22:sta 31:een...

Kun hinta oli korkealla, niin pitihän se verotussyistä tuhlata jo vähän ennakkoon pojanpojankin palkoista 😅😅😅
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Suomen maitokriisi ?
Viimeisenä 10 vuotena maitotiloilla kalusto on vaihdettu "Valmetti+Luoko-Junkkari"-ketjusta ketjuun, jossa on 3 yli 140 heppaista Valmettia ja noukinvaunu. Plus muut lelut..

Konemääoman arvo on 10 kertaistunut samassa ajassa kun keskilehmäluku on noussut 22:sta 31:een...

Kun hinta oli korkealla, niin pitihän se verotussyistä tuhlata jo vähän ennakkoon pojanpojankin palkoista 😅😅😅

Mä oon jäljessä ei ole kuin yksi tuon kriteerin täyttävä traktori 150 heppanen! Toinen on reilu 115 heppanen ja silläkin ikää kohta 20 vuotta!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Suomen maitokriisi ?
Tosiasiahan on että maitopuoli oli kiintiöineen, EUn parhaine tuottajahintoineen ja varsinkin c-alueelle EUn parhaine tukineen kuin herran kukkarossa ihan viime vuosiin asti. Todella tuottoisaa toimintaa. Ja muut tuotannon alat kuten sika saivat kriisiytyä aivan rauhassa kukaan ei korvaansa lotkauttanut. Mutta annas olla. Kun maitopuolella ei tajuttu varautua siihen että sielläkin voi tulla pahoja aikoja. Ja tuli sitten pikkaisen vaikeuksia. Niin hirveä huuto ja mekastus...

Maidontuottajien oma firmako ei saa ottaa parasta mahdolista hintaa markkinoilta ja yrittää maksaa tuottajilleen parasta mahdolista hintaa? VALIO taitaa muuten olla siitä harvinainen yritys että sen voitoista KAIKKI verot maksetaan Suomeen!

Taidat olla oikeasti Stalinisti!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Suomen maitokriisi ?
Viimeisenä 10 vuotena maitotiloilla kalusto on vaihdettu "Valmetti+Luoko-Junkkari"-ketjusta ketjuun, jossa on 3 yli 140 heppaista Valmettia ja noukinvaunu. Plus muut lelut..

Konemääoman arvo on 10 kertaistunut samassa ajassa kun keskilehmäluku on noussut 22:sta 31:een...

Kun hinta oli korkealla, niin pitihän se verotussyistä tuhlata jo vähän ennakkoon pojanpojankin palkoista 😅😅😅

Mä oon jäljessä ei ole kuin yksi tuon kriteerin täyttävä traktori 150 heppanen! Toinen on reilu 115 heppanen ja silläkin ikää kohta 20 vuotta!

Mut eikö sinun tuotantosi ole kuitenkin kasvanut konepääoman suhteessa ?? Eikä tuo ole paha.

On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Suomen maitokriisi ?
Minulla on 5 traktoria(joista 4 yli 150hv), joissa keskimääräinen tuntilukema on kuitenkin liki 7000 ja keski-ikä  11,5v, ainiin mutta en mä olekaan maidontuottaja.

Samoja huomioita olen tehnyt, monella maidontuottajalla on mopo karannut käsistä investoinneissa ja nyt sitten kurat housussa kun vähän ahdistaa..

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Suomen maitokriisi ?
Viimeisenä 10 vuotena maitotiloilla kalusto on vaihdettu "Valmetti+Luoko-Junkkari"-ketjusta ketjuun, jossa on 3 yli 140 heppaista Valmettia ja noukinvaunu. Plus muut lelut..

Konemääoman arvo on 10 kertaistunut samassa ajassa kun keskilehmäluku on noussut 22:sta 31:een...

Kun hinta oli korkealla, niin pitihän se verotussyistä tuhlata jo vähän ennakkoon pojanpojankin palkoista 😅😅😅

Mä oon jäljessä ei ole kuin yksi tuon kriteerin täyttävä traktori 150 heppanen! Toinen on reilu 115 heppanen ja silläkin ikää kohta 20 vuotta!

Mut eikö sinun tuotantosi ole kuitenkin kasvanut konepääoman suhteessa ?? Eikä tuo ole paha.

Lehmä määrä kaksin kertaistunut. Maito määrä kolmin kertaistunut. Liikevaihto kolmin kertaistunut. Pelto ala tuplaantunut  josta vuokra peltoa 10%.

Että kyllä tuo emohomma on tähän touhuun kannattavaa kun niin uusilla koneilla kuten pp ajetaan. Mulla alkaa nuori niin traktori olla 10 vuotias kohta.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

navettapiika

  • Vieras
Vs: Suomen maitokriisi ?
Ihmettelen kyllä, miksi joku on hävittänyt lehmät pois, kun tämä on niin hyvää bisnestä??

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Suomen maitokriisi ?
Ihmettelen kyllä, miksi joku on hävittänyt lehmät pois, kun tämä on niin hyvää bisnestä??

Joo. Niin mäkin!
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Suomen maitokriisi ?
Ihmettelen kyllä, miksi joku on hävittänyt lehmät pois, kun tämä on niin hyvää bisnestä??

Joo. Niin mäkin!
Siksi, kun katselen kesäiltana mielummin terassilta kadulla kulkevia hyvin keinuvia pikkupeppuja kuin lehmän perseitä. Vatut bisneksestä, mä downshiftaan tosissani ja siksi valintani on luomu... =)
Nothing is Something Worth Doing

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Suomen maitokriisi ?
Ihmettelen kyllä, miksi joku on hävittänyt lehmät pois, kun tämä on niin hyvää bisnestä??

Joo. Niin mäkin!
Siksi, kun katselen kesäiltana mielummin terassilta kadulla kulkevia hyvin keinuvia pikkupeppuja kuin lehmän perseitä. Vatut bisneksestä, mä downshiftaan tosissani ja siksi valintani on luomu... =)

Kun on vielä sopivasti kännissä, niin näkee peputkin kahtena. Siksi terasseilla kannattaa olla aina vahvassa humalassa.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.