Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe 500 000 ha liikaa  (Luettu 7277 kertaa)

JakkeJäyhä

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: 500 000 ha liikaa
Jos peltoa on liikaa, miksi siitä maksetaan vähintään 3-4 x tuottokyvyn verran?? Tuetko siellä vaikuttaa??

Keinotekoisen kallis pelto aiheuttaa lopulta sen suurimman tukemisen tarpeen tehottoman työnkäytön ohella.

Asiaa. Pellon arvo on liian korkea. Pellon arvo saisi olla korkeintaan sen tuottoarvo maatalouskäytössä. Laskettuna jonkunlaisella järkevällä kuoletusajalla.

Eivätkä muutkaan johtopäätöksesi välttämättä vääriä ole. Moni tukimuoto on valunut jatkajilta lopettaville. Ja tuet pääomittuvat kyllä pellon hintaan.

Make

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: 500 00 ha liikaa
Pellon hinta ylitti tuottoarvon kun siirryttiin myyntituloverotukseen 1968. Sitä ennen oli peltoa saatavilla kun huonommilla viljelijöillä ei oikein tuotot riittäneet veronmaksuun.
Mystinen kesälaatumies

sorkkahessu

• Vieras
Pellon hinta ylitti tuottoarvon kun siirryttiin myyntituloverotukseen 1968. Sitä ennen oli peltoa saatavilla kun huonommilla viljelijöillä ei oikein tuotot riittäneet veronmaksuun.

Halpaa pelto oli -80luvun alkupuolellakin . Lomittakurssin aikaan olis vielä kohtuudella saanut paikan ostettua , -88 vuodesta ylöspäin nousutahti oli tosi rankkaa . Sitten tuli korkeet korot ja nuortenviljeliöiden ahdinko . Kauheeta aikaa .

Timppa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
 Ja tuet pääomittuvat kyllä pellon hintaan.

***Viljelijät itte sen pääomittavat.
Kui mää ain olen paras?

superdexta

• Vieras
Otsikosta puuttu yks nolla, se oli vissiin karannu alottaan tän typerän keskustelun.

Peltoa on liikaa vain omanapaomavaraisuusjarrumiesten mielestä. Useimmat normaalijärjellä varustetut ymmärtää vähän paremmin ;)

Paljonkin raivannut?
Mitä on normaalijärki? Sitäkö että ymmärtää raivata lisää peltoa?
Perusteluksi ei riitä tavanomaisesi; "siitähän sinulla (sup.dex)ei olekaan kokemusta". Paas perustellen kunnolla raivauksen järkevyys koko maata ajatellen. Meille (minulle) tyhmemmille.
muutaman kymmenen aaria pellon kulmia raivannut.

"Koko maata ajatellen"=suunnitelmatalous?? Omavaraisuus?? Täysin joutavaa kuvitella pellon määrän vaikuttavan tuotteiden hintaan, varsinkaan viljanviljelyssä. Jos peltoa on liikaa, miksi siitä maksetaan vähintään 3-4 x tuottokyvyn verran?? Tuetko siellä vaikuttaa??
Eikös sitä jonkunasteista kärhämää ole tukialueitten välillä ollut? Kehittääkö se paljonkin Suomen maataloutta?
Tuohon ylihinnoitteluun on vaikuttaneet vain ja ainoastaan viljelijät itse. Siitä on turha syyllistää maanomistajia tai muitakaan tahoja. Ja eikös siinä toteudu juuri sitä kannattavuuden parantumista ja lisäarvon muodostumista, tosin maanomistajan/myyjän suuntaan. Sitähän sinäkin olet toitottanut kuinka tärkeitä em. asiat on. Mutta itku ja parku pääsee kun se lisäarvo ei napsahdakaan omalle tilille.

Raivausta vastustavat yrittävät peitellä tällä "koko maata ajatellen" tai "omavaraisuuteen riittää" pupulla sitä tosiasiaa, ettei omalla kohdalla raivaus joko ole mahdollista tai ei enää järkevää pian tulevan luopumisen myötä. Niin tai näin, huolena on oman pellon hinnan putoaminen. Tämä taas on elinkeinoa jatkavien kannalta tärkeä osa rakennemuutosta. Keinotekoisen kallis pelto aiheuttaa lopulta sen suurimman tukemisen tarpeen tehottoman työnkäytön ohella. Tätä sitten peitellään näillä maan etu vaatii puheilla ja luonnonhaittahorinoilla. Jälkimmäinen tietty pitää suurelta osin paikkansakin, muttei siihen ruukkuun voi kaikkea syytää. Vai onko haluttomuus ajatella tai henkinen laiskuus noin yleensäkin luonnonhaitta??
Viljelijäin itse aiheuttamaa keinotekoisuutta.

Onko se niin vaikea ymmärtää?? Että suomalaisesta elintarvikkeesta voisi tehdä kilpailukykyisen vientituotteen ja aivan toisenlaisella tukipolitiikalla kuin nykyään. Sen saavuttamiseks riittää, että lopetetaan säilyttäminen ja aletaan kehittää.....
Tämä viimeinen kappale on todella vaikea ymmärtää, mikäli puhutaan elintarvikkeiden massatuotannosta. Mukava kuitenkin että 4-kymmentä iältään lähestyvälläkin riittää uskoa moiseen satuun. Paljonhan sitä ihmisille asioita uskotellaan, varsinkin jos se on rahoittajan oma intressi osaltaan. Ymmärrät varmaan investoineena mistä on kyse.

emo-heikki

• Vieras
Otsikosta puuttu yks nolla, se oli vissiin karannu alottaan tän typerän keskustelun.

Peltoa on liikaa vain omanapaomavaraisuusjarrumiesten mielestä. Useimmat normaalijärjellä varustetut ymmärtää vähän paremmin ;)

Paljonkin raivannut?
Mitä on normaalijärki? Sitäkö että ymmärtää raivata lisää peltoa?
Perusteluksi ei riitä tavanomaisesi; "siitähän sinulla (sup.dex)ei olekaan kokemusta". Paas perustellen kunnolla raivauksen järkevyys koko maata ajatellen. Meille (minulle) tyhmemmille.
muutaman kymmenen aaria pellon kulmia raivannut.

"Koko maata ajatellen"=suunnitelmatalous?? Omavaraisuus?? Täysin joutavaa kuvitella pellon määrän vaikuttavan tuotteiden hintaan, varsinkaan viljanviljelyssä. Jos peltoa on liikaa, miksi siitä maksetaan vähintään 3-4 x tuottokyvyn verran?? Tuetko siellä vaikuttaa??

Raivausta vastustavat yrittävät peitellä tällä "koko maata ajatellen" tai "omavaraisuuteen riittää" pupulla sitä tosiasiaa, ettei omalla kohdalla raivaus joko ole mahdollista tai ei enää järkevää pian tulevan luopumisen myötä. Niin tai näin, huolena on oman pellon hinnan putoaminen. Tämä taas on elinkeinoa jatkavien kannalta tärkeä osa rakennemuutosta. Keinotekoisen kallis pelto aiheuttaa lopulta sen suurimman tukemisen tarpeen tehottoman työnkäytön ohella. Tätä sitten peitellään näillä maan etu vaatii puheilla ja luonnonhaittahorinoilla. Jälkimmäinen tietty pitää suurelta osin paikkansakin, muttei siihen ruukkuun voi kaikkea syytää. Vai onko haluttomuus ajatella tai henkinen laiskuus noin yleensäkin luonnonhaitta??

Onko se niin vaikea ymmärtää?? Että suomalaisesta elintarvikkeesta voisi tehdä kilpailukykyisen vientituotteen ja aivan toisenlaisella tukipolitiikalla kuin nykyään. Sen saavuttamiseks riittää, että lopetetaan säilyttäminen ja aletaan kehittää.....

Kyllä tässä kirjoituksessa on monto totuuden siementä ...
Vaikka, vähän kyllä epäilen, saataisiinko maataloudesta itsessään kannattavaa vientiartikkelia millään toimenpiteellä.
Ehkä pitkälle jalostetuilla erikoistuoteilla, kuten esim. finlandiavotka ...

Adam Smith

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Gee!!

Eikös sitä jonkunasteista kärhämää ole tukialueitten välillä ollut? Kehittääkö se paljonkin Suomen maataloutta?
Tuohon ylihinnoitteluun on vaikuttaneet vain ja ainoastaan viljelijät itse. Siitä on turha syyllistää maanomistajia tai muitakaan tahoja. Ja eikös siinä toteudu juuri sitä kannattavuuden parantumista ja lisäarvon muodostumista, tosin maanomistajan/myyjän suuntaan. Sitähän sinäkin olet toitottanut kuinka tärkeitä em. asiat on. Mutta itku ja parku pääsee kun se lisäarvo ei napsahdakaan omalle tilille.

Sivuutan tuon piikittelyn. Kykenen kyllä sopeutumaan järjestelmään, ei siinä mitään. Kyllä nykysysteemillä tiliä napsahtaa. Mutta tukijärjestelmän tarkoitus on ollut alentaa ruuan hintaa, eikä pääomittua johonkin. Tällä mandaatilla sitä markkinoidaan edelleen veronmaksajille. Lipeäminen merkitsee tietenkin sitä, että ennemmin tai myöhemmin tämän kohdan huomaa joku muukin ja sitten tehdään muutoksia. Alan sisällä pitäis olla ymmärrystä rakennella erilaisia, ennakkoluulottomia skenaarioita mahdollisista muutoksista ja ottaa hiukan aktiivisempi rooli jo ennakkoon... nämä kohdat on aivan kiistattomia, jos unohtaa saavutetuista_eduista_ei_tingitä-mantran. Olen ennenkin sanonut, että joka suhteessa pitää tavoitteena olla win-win-tilanne yhteiskunnan kanssa. Jos joku kohta lipeää tästä, pitää myös alan toimijoiden huomioida se ja miettiä, mitä tästä voi seurata. Eikä polkea kantapäitä turpeeseen ja hakata päätä männynkylkeen "sukutila-pitää-saada-ei-anneta-oikeudenmukainen.....".

Lainaus

Tämä viimeinen kappale on todella vaikea ymmärtää, mikäli puhutaan elintarvikkeiden massatuotannosta. Mukava kuitenkin että 4-kymmentä iältään lähestyvälläkin riittää uskoa moiseen satuun. Paljonhan sitä ihmisille asioita uskotellaan, varsinkin jos se on rahoittajan oma intressi osaltaan. Ymmärrät varmaan investoineena mistä on kyse.
Tämän sadun todenperäisyyden aika näyttää. Kannattaa kuitenkin jutella muidenkin kuin sen oman pankinjohtajan ja tuottajayhdistyspomon kanssa asiasta. Näkökulmia vähän useampia....

*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

bdr-529

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Pelto on ollut kautta aikain ostoajan kohtanaan kallista. Harva on voinu todeta heti ostettuaan olipa halpaa. Aika ja historian kirjoitus kertoo sitten onko tämän päivän hinnat ollu kohillaan.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

superdexta

• Vieras
Mutta tukijärjestelmän tarkoitus on ollut alentaa ruuan hintaa, eikä pääomittua johonkin.

Eipä ole sattunut vielä käteen kaupassa maitopurkkia tai lihapakettia jossa olisi ollut maininta; "tämä tuote on tuotettu kustannustehokkaasti ja nykyaikaisin menetelmin, siksi tämä on edullisempi kuin toinen tuote jonka tuottamiseen on käytetty vanhanaikaista perheviljelmä mallia".
JOS tuo sitaatti joskus toteutuu niin silloin voin muuttaa ajatuskantaani nykyisestä perheviljelmiä suosivasta toiseen suuntaan.
Mutta niin kauan kun hinnat määräytyvät muualla kuin alkutuotannossa niin muutosta kuluttajahintoihin ei tule, olipa sitten tuotettu suuressa tai pienemmässä yksikössä.

Niin, eikös bisneksessä pääoma ole yleensä jonkun hallussa? Nyt on vain käynyt niin onnettomasti että viljelijät ihan ite ovat antaneet maanhintojen luisua nykyiselle tasolle. Ei voi syyttää mitään muuta tahoa maan korkeasta hinnasta. Ite kilpailette toisianne vastaan ja samalla vedätte maton myös omien jalkojen alta pois.
Epäilen käyvän tuotteidenkin osalta ennenpitkää samalla tavalla. Kun maatalous ajetaan niihin 10-20 tuhanteen tehotuotantoyksikköön niin silloin teollisuudella on oiva tilaisuus alkaa kilpailuttamaan tuottajia ihan oikeasti. Eikä silloin välttämättä toimita kotimaamme, eikä edes EU:n rajojen sisällä. Kun perheviljelmämalli on tapettu sukupuuttoon niin lienee turha sanoakaan että "terveen"yrityksen tulee pärjätä omillaan, ilman yhteiskunnan holhousta. Silloin tulee nähtäväksi mikä on todellinen kilpailukyky Suomen tapaisissa tuotanto-olosuhteissa. Minusta olisi parempi että maataloustuotannon annetaan jatkua kautta Suomen sekä pienissä että isommissa yksiköissä. Ja koitettaisiin säilyttää jonkinlainen sopu keskenämme näkemyseroista huolimatta. Hajoita-hallitse kaaosteoria on vanhin hallitsemisen muoto jolla diktaattorit saavat pidettyä ohjat käsissään. Maataloudessa lienee menossa juuri tuollainen vastakkainasettelun aikakausi. Lopullinen hyötyjä tästä mahtaa olla ihan joku muu taho kuin alkutuotanto.

Viimeksi muokattu: 17.01.09 - klo:17:24 kirjoittanut superdexta

JakkeJäyhä

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin, eikös bisneksessä pääoma ole yleensä jonkun hallussa? Nyt on vain käynyt niin onnettomasti että viljelijät ihan ite ovat antaneet maanhintojen luisua nykyiselle tasolle. Ei voi syyttää mitään muuta tahoa maan korkeasta hinnasta. Ite kilpailette toisianne vastaan ja samalla vedätte maton myös omien jalkojen alta pois.

Kerran vielä...

Valitettavasti pellon tuottoarvo ja ostohinnat Etelä-Suomessa ovat eläneet ihan omaa elämäänsä. Ostohinnalla ja tuottoarvolla ei ole mitään todellista yhteyttä eli siitä et voi mitään päätellä. Suurin syy on se että on paniikki päällä kaikilla. Jos tilaa ei saada laajenettua eurokelpoiseksi niin tila kuolee ja menetetään. Tästä syystä kaikki jotka itse tai jatkaja haluavat tilan jatkavan ostavat kaikki läheltä tarjolle  tulevat pellot hintaan mihin tahansa. Sama ilmiö on käsittääkseni C-alueella kotieläinintensiivisillä alueilla? Peltoa raivataankin melkein vaikka mistä kun ei järkevän etäisyyden päästä pysty ostamaan järkevään hintaan.

Ja sitten monella alueella kuten itsellänikin tonttimaan odotusarvo määrää pellon hintaa. Kukaan myy lähellekään tuottoarvoa jos on mahdollista että 10 vuoden päästä tähän rakennetaan kauppakeskus?

Mutta että huono peruste kannattavuuden arvioinnille tuo pellon hinta sanoisin.

Ja tähän vielä lisäys? Itse kilpailleet? Mitäs itse teet jos tilanne on se että itse haluat jatkaa ja kehittää tilaasi mutta niin haluaa lähin naapurikin? Menetkö naapurin kahvipöytään aamusella ja sanot rauhallisesti että "Kuule, minä olen nyt aikonut jatkaa ja kehittää tilaani ja koska sinä et oikein sovi siihen kuvioon niin myypäs peltosi minulle sopuhintaan, vaikka 20% markkina-arvosta". Mitäs luulet että naapuri sanoisi? Kun naapuri on itsekin aikonut laajentaa tilaansa ja kehittyä eu-kokoiseksi tuottavaksi tilaksi. Lisäksi naapuri tietää että hänenkin maillensa saattaa 10 vuoden päästä pätkähtää se kauppakeskus jos niikseen tulee tai ainakin lähimmästä keskustaajamasta joku haluaa maalle ja mielellään ostaa tontin hyvään hintaan pellon reunasta. Kun näitä tällaisia kasvavia tiloja sattuu sopivasti muutama alueelle ja maata harvoin myyntiin tulee niin hinnat nousee väkisin. Tietysti voisi kuvitella että perustetaan maanostokartelli ja ostetaan kahteen pekkaan naapurit pois nimellisillä tarjouksilla mutta kun se maa kelpaa vähän kauempanakin olevalle tilalle joka kokee että pakko kasvaa tai kuolla pois. Ymmärrätkö mistä on kyse?

MikkoSika

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
Alan  Smith kirjoittaa asiaa !

AS on niitä harvoja tällä saitilla jotka kirjoittavat aina asiaa.

MikkoSika

• Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:

Viljatilaakin voi kehittää muullakin tavalla kuin hankkimalla lisää peltoa, uusia koneita ja helvetillisiä kaurakirkkoja.

superdexta

• Vieras

Kerran vielä...

Valitettavasti pellon tuottoarvo ja ostohinnat Etelä-Suomessa ovat eläneet ihan omaa elämäänsä. Ostohinnalla ja tuottoarvolla ei ole mitään todellista yhteyttä eli siitä et voi mitään päätellä. Suurin syy on se että on paniikki päällä kaikilla. Jos tilaa ei saada laajenettua eurokelpoiseksi niin tila kuolee ja menetetään. Tästä syystä kaikki jotka itse tai jatkaja haluavat tilan jatkavan ostavat kaikki läheltä tarjolle  tulevat pellot hintaan mihin tahansa. Sama ilmiö on käsittääkseni C-alueella kotieläinintensiivisillä alueilla? Peltoa raivataankin melkein vaikka mistä kun ei järkevän etäisyyden päästä pysty ostamaan järkevään hintaan.

-Mikään muu yritysmuoto ei kestä tuollaista paniikkia. Se tuloo noutaja yritykselle nuilla opeilla. Epäilen tosin näin käyvän osalle maatalousyrityksistäkin. Sääli. Mutta olihan se mellevää aikansa. :-\-

Viimeksi muokattu: 17.01.09 - klo:17:39 kirjoittanut superdexta

apilas

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • fendt parkissa
Alan  Smith kirjoittaa asiaa !

AS on niitä harvoja tällä saitilla jotka kirjoittavat aina asiaa.

ei aivan aina mutta omasta puolesta voin sanoa et mikäs sen hauskempaa kuin pilkata ylihinnoittelijoita vaikka sattuis omaan nilkkaankin :D
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JakkeJäyhä

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
-Mikään muu yritysmuoto ei kestä tuollaista paniikkia. Se tuloo noutaja yritykselle nuilla opeilla. Epäilen tosin näin käyvän osalle maatalousyrityksistäkin. Sääli. Mutta olihan se mellevää aikansa. :-\-

Niin. Siis minähän olen tästä asiasta aika lailla samaa mieltä ja itse en noihin hintoihin ostaisi enkä osta. Yritän vain selvittää että mistä on kyse kun tuntuu että se ei ole kaikille selvillä, ollaan vain sitä mieltä että itse ryssitte homman mutta ei yhtään ajattele että miksi toimitaan siten että ryssitään se homma. En lähde tarkemmin ruotimaan kaikkia syitä että miksi minä en osta noihin hintoihin mutta olen laskenut että järkevämpi niin. Odotellaan ja katsellaan. Maata voi tulla myyntiin halvallakin jos... Mutta tässä käy väkisin niin että jos odotusten vastaisesti näitä "järjettömiä" hintoja makselleet selviävät kuiville tavalla tai toisella. Niin minun tilani on elinkelvoton viimeistään siinä vaiheessa kun mahdollisten lapsieni pitäisi astua remmiin. En nyt jauha mitään sukutilaa jne sillä ei ole niin väliä mutta ihan siis yritys ei ole enää elinkelpoinen, ei riittävän iso siinä vaiheessa. Ratkaisuni on siis hyvin pitkävaikutteinen.

Viimeksi muokattu: 17.01.09 - klo:17:47 kirjoittanut JakkeJäyhä