Suvaitsevainen ja uskovainen ei voi olla yhtäaikaa.
Tämä ei kyllä minulle aukea, sori vaan.
Ellei se sitten tarkoita sitä, että uskovainen ei voi suvaita muita kuin toisia uskovaisia. En ole Isoa Kirjaa paljoa tavannut, mutta sellainen kuva on itselle jäänyt, että asia ei menisi ihan noin.
Ymmärrän tämän siten, että suvaitsevaisuus on sitä, että kaikki mitä ihminen lakeja säätää ja toteuttaa ja mitä enemmän vielä ääriliberalistit haluaisi toteuttaa, noh onnex jotain rajaa sentään vielä on. Mutta kyllä ihminen on ohittanut monessa kohtaa raamatullisen Jumalan sanan ja ottanut vallan itselleen. Uskovainen ihminen joka elää raamatun mukaisesti, ei voi siten olla kannustamassa sellaiseen, minkä raamattu kieltää.
Siis ollaanko tilanteessa Jehovan todistajat, jotka eivät ota osaa poliittiseen toimintaan? Loppupelissä tämä johtaa siihen, että maallisen lainsäädännön suhteen annetaan vapaat kädet "muille" ja itse keskitytään vain omaan sielunpelastukseen. Näin vähän kärjistettynä.
Ei pidä pestä käsiään ja jättäytyä sivuun. Hyvä palvelija on kuuliainen isännälleen ja koska Jumala on oikeudenmukainen; hän ei ole puolueellinen osoittaen suosiota erityisesti jollekulle (5. Moos. 32:4; Psalm 18:30), niin esim. lainsäätäjäksi käy hyvin ja toivottavastikkin tällainen henkilö, joka uskoo Jumalaan.
Silloinhan myös hän itse on mitä todennäköisimmin oikeudenmukainen ja hyväntahtoinen vastuunkantaja yhteisiin asioihin, koska elää todennäköisesti itse Jumalan tahdon mukaisesti.
Tämä taas ei tarkoita sitä, että väheksyisin esim. vallanpitäjänä ihmistä, joka ei usko Jumalaan, hänellä voi olla muuten korkea moraali ja oikeudentunto.
Tässä pelastumisasiassa pitää hoitaa "oma nahka ensin". Joskus olen ajatellut tuotakin, onko se itsekästä, kun ajattelen, että kumpa pelastuisin ja miten samalla muille käy. Loppujen lopuksi päätös uskosta on tehtävä itse, ei kukaan sitä puolestasi. Uskon, että jokainen saa mahdollisuuden ja Jumala voi puhutella ja kutsua. Kait tälläkin on joku tarkoitus, ainakin jotkut lukee tämänkin ja voivat sitten miettiä asiaa omalla tahollaan.