Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe JF 850 akseli  (Luettu 16374 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65935
Vs: JF 850 akseli
ja kun ongelmaa ei ollu niin voit onnitella oikeasta valinnasta jopa meitä!   tai ittiäis!

Dr.Who

  • Vieras
Vs: JF 850 akseli
Kun käy kuitenkin niin että se pulttikytkin ei laukaise tuhon hetkellä ja silppurista menee muutamat ketjut ja noukin solmuun,alkaa kyllä kaipailemaan sitä alkuperäisen kaltaista levykytkintä.Mutta se onkin kokonaan eri asia sitten vaihtaa niitä silppurin sisuskaluja,ne ovat edullisia ja jopa jokaisesta rautakaupasta saatavia nippeleitä, niinhän.siinä vaihees tulee varmaan mieleen, että tuliko säästettyä vikapaikasta.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: JF 850 akseli
Kyllä se pultti katkeaa ihan 100% varmuudella kun tulee kuormitusta tarpeeksi. Enemmän noiden levyjen kans on ongelmaa kun nekin pitäis osata kiristellä oikeaan momenttiin.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: JF 850 akseli
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4417
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: JF 850 akseli
Kyllä se pultti katkeaa ihan 100% varmuudella kun tulee kuormitusta tarpeeksi. Enemmän noiden levyjen kans on ongelmaa kun nekin pitäis osata kiristellä oikeaan momenttiin.

Pultin ongelma on siinä että siinä on aika karkeat portaat valita katkaisumomenttia. Toisaalta on se parempi kuin huonolla hoidolla ollut levykytkin.

Onko noille levykytkimille koskaan ilmoitettu konekohtaista säätöarvoa momenttina? Eihän se aivan mahdoton olisi testata kenttäoloissakaan - johonkin vain kiinteä tumppi, akseli siihen ja toisesta päästä isolla varrella vääntöä - jättikokoisen momenttiavaimen tapaan. Olisi helppoa tarkistaa säätö ja kytkimen toimivuus ylipäätään. Jousien kiristyspituus lienee se normaali tapa säätää..

Paras lienee nokkakytkin (vai mikä se nyt on nimeltään), sellainen joita on esim noukkareissa. Lyhytkin terävä momentin ylitys saa kytkimen laukeamaan, jolloin se alkaa pyöriä 100% vapaasti räikkänä kunnes akseli pysäytetään hetkeksi jolloin kytkin virittyy automaattisesti uudelleen.Ei pääse luistamaan epämääräisesti työssä mutta laukaisee varmasti ja tarkasti. Joissain käyttökohteissa on haittaa siitä että se tosiaan katkaisee vedon kokonaan kuten murtopulttikin. Levykytkin voi selvittää hetkellisen ylikuorman rajoittamalla momenttia vain luistamalla hiukan mutta työkone ja työ eivät siihen pysähdy.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7115
Vs: JF 850 akseli
Kyllä se pultti katkeaa ihan 100% varmuudella kun tulee kuormitusta tarpeeksi. Enemmän noiden levyjen kans on ongelmaa kun nekin pitäis osata kiristellä oikeaan momenttiin.

Pultin ongelma on siinä että siinä on aika karkeat portaat valita katkaisumomenttia. Toisaalta on se parempi kuin huonolla hoidolla ollut levykytkin.

Onko noille levykytkimille koskaan ilmoitettu konekohtaista säätöarvoa momenttina? Eihän se aivan mahdoton olisi testata kenttäoloissakaan - johonkin vain kiinteä tumppi, akseli siihen ja toisesta päästä isolla varrella vääntöä - jättikokoisen momenttiavaimen tapaan. Olisi helppoa tarkistaa säätö ja kytkimen toimivuus ylipäätään. Jousien kiristyspituus lienee se normaali tapa säätää..

Paras lienee nokkakytkin (vai mikä se nyt on nimeltään), sellainen joita on esim noukkareissa. Lyhytkin terävä momentin ylitys saa kytkimen laukeamaan, jolloin se alkaa pyöriä 100% vapaasti räikkänä kunnes akseli pysäytetään hetkeksi jolloin kytkin virittyy automaattisesti uudelleen.Ei pääse luistamaan epämääräisesti työssä mutta laukaisee varmasti ja tarkasti. Joissain käyttökohteissa on haittaa siitä että se tosiaan katkaisee vedon kokonaan kuten murtopulttikin. Levykytkin voi selvittää hetkellisen ylikuorman rajoittamalla momenttia vain luistamalla hiukan mutta työkone ja työ eivät siihen pysähdy.

Tässä silppurikeississä murtopultti ihan ok., kun se kytkin ei SAA luistaa käytännössä koskaan. Noukkimella ja syöttörullilla oma kytkin, tuo akselin kytkin suojaa hakkuria täystuholta. Tarkoittaa irtorautaa kuten irronnut vastaterä tms. ja sekin taitaa mennä tohjoksi, hajoittaen samalla hakkurilta terät, ennenkuin massat pysähtyy. Levykytkin ei saa missään tapauksessa luistaa voiman edessä, ts. hakkurin pitää pyöriä kun ruokaa on tarjolla. Noukin ja syöttölaitteet hurttaa tarpeen vaatiessa. Kun ko. kytkin ei koskaan luista, pahempi taitaa olla levykytkin joka varmaan 90% tapauksista jumissa käyttämättömänä, aika harva noita säätää.

Mulla kelajyrsin, ja siinä levykytkin joka herkisteltävä. Silti akseli on sopivasti kierteellä toisesta päästä :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: JF 850 akseli
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..

Ite en oo kuullu sellaisesta että pulttikytin menisi jotenkin epämuotoiseksi tai väljäksi kun pultti on katkennut?
Metsäjussille sen verran että se on automaattikytkin nimeltään. Paalaimissa käytetään myös ja mulla on pariin kertaan antanut periksi. Jouduin vaihtaa paalaimeen uuden akselin ja siinä on kyllä ihan tavallinen pulttikytkin. Ei oo parin vuoden aikana pultteja tarvinnut uusia. Niille pulttikytkimen liukupinnoille on olemassa rasvanippakin akseleissa yleensä joten ei pitäis ruostua kiinni.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: JF 850 akseli
Minkähän vuoksi noihin silppureihin ei alkuperäisesti ole kuulunut tuo erinomainen murtopulttikytkin, selittäkää syy.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: JF 850 akseli
Jostain syystä murtopultti tuli suhteellisen vähän aikaa sitten suojaksi nivelakseleihin. Levykytkimiä on ollut mun käsittääkseni paljon pidempään. Aikoinaan kun olin myyjänä, niin murtopulttiakseleita ei oikeastaan kukaan älynnyt kysellä ja esim. lumilingoissa oli vakiona aina levykytkimellinen akseli. Yleensä möin "väkisin" murtopultillisen akselin kun lisähinta on oikeasti niin mitätön ja suojaa kuitenkin todella tehokkaasti. Räikkäkytkimet (ainakin yleisperävaunuissa käytetty) on ihan perseestä kun pärisevät todella herkästi. Meillä otettiin käyttöön junkkarin yleisperävaunu paskan levitykseen tuommoisella räikkäkytkimellä hommasta ei tullut yhtään mitään...Semmoisiakin löytyy vielä akseleiden valmistajilta, mutta lähinnä pienemmistä akseleista.

MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 236
Vs: JF 850 akseli
Itse asiassa tuo murtopulttikytkin on yleensä halvin. Itse en ottaisi mitään nivelakselia ilman jotain suojakytkintä, ellei sitten kone ole itsessään kytkimellä suojattu. Levykytkin esim. lumilingossa kiilaa jonkin kannonpalan todella lujaan pesään, kun murtopultilla ei tarvitse kuin ottaa kanto pois, laittaa uusi pultti ja jatkaa työtä.

Räikkäkytkin eli säteisnokkalaukaisin on hyvä, ja automaattikytkin on tuosta vielä parempi versio, jossa momentin laskettua alle laukaisurajan alkaa taas välittämään voimaa. Räikällä pitää aina voimansiirto pysäyttää. Tuo automaattikytkin on vain niin kallis ettei raaski ostaa.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: JF 850 akseli
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..

Ite en oo kuullu sellaisesta että pulttikytin menisi jotenkin epämuotoiseksi tai väljäksi kun pultti on katkennut?
Metsäjussille sen verran että se on automaattikytkin nimeltään. Paalaimissa käytetään myös ja mulla on pariin kertaan antanut periksi. Jouduin vaihtaa paalaimeen uuden akselin ja siinä on kyllä ihan tavallinen pulttikytkin. Ei oo parin vuoden aikana pultteja tarvinnut uusia. Niille pulttikytkimen liukupinnoille on olemassa rasvanippakin akseleissa yleensä joten ei pitäis ruostua kiinni.

lamen ipvaunus bondioli meni reiästä horoksi, toki siis useasti poikki.. en tiä onko toisen osakkaan hollanti sitte syypää kun ei omilla romuulla oo menny pulttia ku kerran ku lamelli hajos.. mutta siis pelaa sillo ku pitääki..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: JF 850 akseli
Itse asiassa tuo murtopulttikytkin on yleensä halvin. Itse en ottaisi mitään nivelakselia ilman jotain suojakytkintä, ellei sitten kone ole itsessään kytkimellä suojattu. Levykytkin esim. lumilingossa kiilaa jonkin kannonpalan todella lujaan pesään, kun murtopultilla ei tarvitse kuin ottaa kanto pois, laittaa uusi pultti ja jatkaa työtä.

Räikkäkytkin eli säteisnokkalaukaisin on hyvä, ja automaattikytkin on tuosta vielä parempi versio, jossa momentin laskettua alle laukaisurajan alkaa taas välittämään voimaa. Räikällä pitää aina voimansiirto pysäyttää. Tuo automaattikytkin on vain niin kallis ettei raaski ostaa.
Juu... Tarkoitin sitä että murtopulttikytkimen hinta on pieni verrattuna jäykkään akseliin. Muistaakseni 6-koon akselissa maksoi 30 € enemmän.

Hohhoijjaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 95
Vs: JF 850 akseli
kyllä se pulttikytkin toimii varmasti paremmin ja luotettavammin vähemmällä työllä.. kunnes reikä solovaantuu jos sattuu hamoja liiaksi. mutta kyllä mäki laittaasin mielummin sen.. toki ny ei oo mitää kytkytintä tuos välis.. kovempi luotto ny ku taannon ku oli krone viä markiilla tuhoa aiheuttamas..

Ite en oo kuullu sellaisesta että pulttikytin menisi jotenkin epämuotoiseksi tai väljäksi kun pultti on katkennut?
Metsäjussille sen verran että se on automaattikytkin nimeltään. Paalaimissa käytetään myös ja mulla on pariin kertaan antanut periksi. Jouduin vaihtaa paalaimeen uuden akselin ja siinä on kyllä ihan tavallinen pulttikytkin. Ei oo parin vuoden aikana pultteja tarvinnut uusia. Niille pulttikytkimen liukupinnoille on olemassa rasvanippakin akseleissa yleensä joten ei pitäis ruostua kiinni.

lamen ipvaunus bondioli meni reiästä horoksi, toki siis useasti poikki.. en tiä onko toisen osakkaan hollanti sitte syypää kun ei omilla romuulla oo menny pulttia ku kerran ku lamelli hajos.. mutta siis pelaa sillo ku pitääki..

Naapurilla oli joskus TS nyykkäri (muistaakseni) ja se sano että sen ulosotto lähti laakista käyntiin, ei mitään pehmennystä. Varmaan ainaki semmonen on oikein mukava murtopulttivehkeille.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: JF 850 akseli
Levykytkimen etu murtopulttiiin verrattuna on tietysti säädettävyys. Lumilingon levykytkimen säädän syksyllä herkälle, kun kiviä on enempi ja sitten pikku hiljaa tiukempaan.

Taarupin tarkkuussilppurissa on levy- ja vapaakytkin ennen pääkulmavaihdetta ja hakkurin akselilla on murtopultti. Noukkimen veto on hihnoilla kuten JF:ssäkin, joten se toimii ylikuormakytkimenä. Lisäksi alemmille teloille on oma levykytkin(?), jonka tarkoitus ei ole mulle koskaan selvinnyt. Levykytkin on tässäkin koneessa hyvä säädettävyytensä takia. Lisäksi veto ei lopu heti ylikuorman tullessa, joten kone ei mene aivan heti tukkoon. Luistamisen jälkeen joutuu yleensä hiukan kiristämään kytkintä. Oma silppuri kun on hiukan alimittainen traktoriin nähden, niin levytkimellä on helppo rajoittaa maksimimomentti ohjeessa olevan pulttien kiristysmitan avulla. Kytkimen huolto on kyllä muistettava tehdä ennen käyttöönottoa.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: JF 850 akseli
Ei nää tanopäät osaa levykytkimen päälle mitään,laitetaan ylivahva murtopulttiakseli ja ajetaan kone ja akseli romuksi.Sellasia konesmiehiä nää on.