Meillä olivat jostain vielä löytäneet 0,04ha ylimääräisiä tukioikeuksia, vaikka noita lahjoitettiin naapurille ja kansalliseen varantoon.. Ei vain ymmärrä. Lukujen piti täsmätä, mutta jossain niitä oli kuitenkin liikaa. Pitäisköhän tuosta nyt sitten tehdä oikaisuvaatimusta vai unohtaa koko juttu. Onko muille käynyt samoin, että vaikka on luvut täsmänneet 15.6.2015 niin nyt ei sitten enää olekkaan täsmänneet?
Tää on sitä byrokratiaa parhaimmillaan... 
Jos on tilapäisesti viljelemätöntä, miten niissä tukioikeudet säilyy? Vai säilyykö, mutta ei makseta? Viime kesänä ei tullut ilmoiteltua, muulloin kyllä. Onko kyse tuosta ?
Öö nyt en ihan tajunnut, mutta yritän silti selittää. Eli viime vuonna tukioikeudet ja peltopinta-ala täsmälleen sama sen jälkeen kun ylimääräiset tukioikeudet luovutettiin naapurille ja kansalliseen varantoon. Nyt sitten kuitenkin tuli ilmoitus, että jostain oli löytynyt 0,04 ha ylimääräisiä tukioikeuksia, jotka nyt sitten otettiin pois. Viime vuonna ei ollut tilapäisesti viljelemättömiä aloja ollenkaan. Ainut mistä kyseinen heitto olisi voinut tulla on niin ne perkeleen rajakorjaukset jota saa joka kerta värkätä uudelleen. Eli rajat kun oli piirrelty päin persettä niin niitä korjailtiin urakalla ja ala varmaan pieneni tuon verran. En mä muuta keksi mistä johtuisi. Täytyy paneutua asiaan ajan kanssa. Sinänsä tuolla 0,04ha ei ole mitään muuta merkitystä kuin juuri se, että 0,01ha lähti niistä vuokramaista eli pistän sitten omista (pankin) pelloista kai puuttuvan alan tukioikeudet.

Mä en nyt ole varma mutta olenko ymmärtänyt oikein, että kun näitä rajoja sählätään joka vuosi sinne ja tänne niin jatkossa nämä muutokset vaikka pinta-ala kasvaisikin niin saisi automaattisesti myös tuet. Eli näitä tukioikeuksia olisi kerätty sinne kansalliseen varantoon juuri tämän vuoksi. Voi olla hyvinkin, että olen tajunnut jotain väärin, mutta tälläinen käsitys jostain jäi.