Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe nykymuotoinen lomitus  (Luettu 26391 kertaa)

Guarter

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1882
Vs: nykymuotoinen lomitus
Lomittajatkin lopettelevat hommia kun ovat kyllästyneet vuosikymmeniä kestäneeseen valitukseen
Valittaminen vähenee huomattavasti, kun toimisto hoitaa hommansa. Eli oikea lomittaja oikeaan taloon..kaikki eivät joka paikassa pärjää. Se on vanha totuus ja siihen vain pitäisi luottaa.  ::)
Nyt vielä niistetään tunneista, joten hyvät lomittajat etsivät muita hommia ja sinne jää vain ne, jotka ei muuhun kelpaa, suojatyöläiset..ikävä kyllä. ::)

Siis lomittajat kyllästyvät siihen kun tiloilla on se valitus joka asiasta

Miksi säännöllistä palkkaa nostavalla olisikaan syytä valittaa.

Tulonsiirto maaseudulta kaupunkiin on vuosikymmenten aikana tapahtunut tosiasia. Temppu ja miten se tehtiin?

Itsepetoskin on asennevamma, tilanne on nyt mikä on. Velkaantumalla, rakennekehittämällä, uskomalla parempaan tulevaisuuteen moni meni vipuun ja eikö tässä muka vetäisty mattoa alta? Aika paksua on väittää, että maatilayrittäjä on yksin syyllinen. Siihen on tultu mihin on toivottu, neuvonnan, politiikan ja kaupan ohjailemana. Markkinatalous ei toimi, laki ei ole kaikille sama (esim. K-ryhmän kauppafuusiot, missä kilpailuvirasto) tuottajat ovat voimattomia, jopa Tanskassa  ::)

Onhan se sääli jos maatalous hiipuu Suomesta, miten se olikaan laskettu, pian on jokaisella tilalla oma virkamies, haloo tämäkin "vain valitusta?"  Ehkä pitäisi olla enemmän huolissaan tilanteesta, jossa enää ei "valiteta" , Ma-fia  ::)

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: nykymuotoinen lomitus
Määhän voisinkin ryhtyä tuollaiseksi peltotyö lomittajaksi. Sen 15+alvi/h kun maksaa niin ajan vaikka yötäpäivää :)
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: nykymuotoinen lomitus
Vaatii jo nyt tuon. Mutta jos perheenjäsen on lomituksen aikana työsuhteessa kuntaan, saa lomittaa. Näin menee meillä, eli tytär lomittaa lomillaan kunnan lomittajana..ja tätä ehdotti alkujaan lomatoimisto ja nykyäänkin kysyy aina, etteikö teillä olisi ketään joka voisi.. Sijaisapua ei saisi tehdä, mutta kun siihenkään ei tekijää löydy niin  perheenjäsen tekee..
Halvintahan tämä melalle on, kun ei tule kilometrikorvauksia lainkaan maksuun.. ::)
Se varmaan haittaakin ihan tajuttomasti että kunta antaa tyttärelle aika hyväpalkkaisen työpaikan ja tilakin saa samalla oletettaen hyvän työntekijän(?)

Nää robottitiloja koskevat uudistukset on kyllä sellaiset että ei paljon lomareissuille lähdetä ulkopuolisen lomittaessa.

navettapiika

  • Vieras
Vs: nykymuotoinen lomitus
Vaatii jo nyt tuon. Mutta jos perheenjäsen on lomituksen aikana työsuhteessa kuntaan, saa lomittaa. Näin menee meillä, eli tytär lomittaa lomillaan kunnan lomittajana..ja tätä ehdotti alkujaan lomatoimisto ja nykyäänkin kysyy aina, etteikö teillä olisi ketään joka voisi.. Sijaisapua ei saisi tehdä, mutta kun siihenkään ei tekijää löydy niin  perheenjäsen tekee..
Halvintahan tämä melalle on, kun ei tule kilometrikorvauksia lainkaan maksuun.. ::)
Se varmaan haittaakin ihan tajuttomasti että kunta antaa tyttärelle aika hyväpalkkaisen työpaikan ja tilakin saa samalla oletettaen hyvän työntekijän(?)

Nää robottitiloja koskevat uudistukset on kyllä sellaiset että ei paljon lomareissuille lähdetä ulkopuolisen lomittaessa.
Ottasin minä kunnaltakin sen lomittajan, mutta kun heillä ei ole.  Tai näin he minulle väittävät.  Ensisijaisesti heidän täytyy omat lomittajansa työllistää ja vasta sen jälkeen on tuntilaisille edes mahdollista tarjota töitä..
Ja toisekseen, minkäs minä sille mahdan, että tytär hommat taitaa ja tuli aikoinaan tehtyäkin tuo tytär.. ;)
Ja olet oikeassa nuo kiristykset ylimääräisille valvonta yms. käynneille on kyllä kaikille  todella iso huononnus.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: nykymuotoinen lomitus
Ottasin minä kunnaltakin sen lomittajan, mutta kun heillä ei ole.  Tai näin he minulle väittävät.  Ensisijaisesti heidän täytyy omat lomittajansa työllistää ja vasta sen jälkeen on tuntilaisille edes mahdollista tarjota töitä..
Ja toisekseen, minkäs minä sille mahdan, että tytär hommat taitaa ja tuli aikoinaan tehtyäkin tuo tytär.. ;)
Ja olet oikeassa nuo kiristykset ylimääräisille valvonta yms. käynneille on kyllä kaikille  todella iso huononnus.
Mutta miksi sinä sieltä kunnalta sen ottaisit jos kerran omaankin perheeseen saisi rahat siirrettyä. Siis olettaen että tyttös vapaaehtoisesti lomittaa.

Meillä on ollut vähän toisinpäin, kunta on valittanut kun ei käytetä vakituisia lomittajia. Mutta minkä sille voi ettei niitä ole koskaan tarvittaessa saatavilla.

navettapiika

  • Vieras
Vs: nykymuotoinen lomitus
Ottasin minä kunnaltakin sen lomittajan, mutta kun heillä ei ole.  Tai näin he minulle väittävät.  Ensisijaisesti heidän täytyy omat lomittajansa työllistää ja vasta sen jälkeen on tuntilaisille edes mahdollista tarjota töitä..
Ja toisekseen, minkäs minä sille mahdan, että tytär hommat taitaa ja tuli aikoinaan tehtyäkin tuo tytär.. ;)
Ja olet oikeassa nuo kiristykset ylimääräisille valvonta yms. käynneille on kyllä kaikille  todella iso huononnus.
Mutta miksi sinä sieltä kunnalta sen ottaisit jos kerran omaankin perheeseen saisi rahat siirrettyä. Siis olettaen että tyttös vapaaehtoisesti lomittaa.

Meillä on ollut vähän toisinpäin, kunta on valittanut kun ei käytetä vakituisia lomittajia. Mutta minkä sille voi ettei niitä ole koskaan tarvittaessa saatavilla.
Joskus on tilanteita, että tytär on vielä koulussa, kun on tarvetta. Näihin ottaisin, mutta sitten on menty nilkutellen sillä porukalla, mitä talossa sattuu olemaan.  Onneksi nuo ovat harvinaisia.
Kyllä tytär lomittaa ihan rahankiilto silmissä, eihän täällä tuppukylällä muutakaan kesätyötä ole, eikä aio lähteä ruohoa ajamaan kunnalle.. ;D
Tuo on minulle se suuri mysteeri vuosienkin jälkeen, että toisia syyllistetään oman lomittajan käytöstä, vaikka sitä lomittajaa ei ole silloin kun on tarve, vaan lomittaja pitäisi ottaa silloin, kun se hänen työlistaansa sopii...  Eikös se ole enemmänkin toimiston ja niiden tilojen vika jotka pääasiassa kyseisen lomittajan palveluja käyttää.. ::)

Johannes Kostaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 177
Vs: nykymuotoinen lomitus
Määhän voisinkin ryhtyä tuollaiseksi peltotyö lomittajaksi. Sen 15+alvi/h kun maksaa niin ajan vaikka yötäpäivää :)

 Kunhan pellot kuivahtaa niin tervetuloa.
Joh. 12:48

thumbelo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: nykymuotoinen lomitus
Kai olen sit toisinajattelija, kun olen ihan tyytyväinen kunnan lomittajiin. Eikä meillä ole edes ketään vakituista vaan tulee kuka tulee. Tärkeintä on että lomittajalle on hyvät ohjeet kirjallisena ettei tarvi ulkoa ohjeita muistaa. Enkä minä välitä jos lomittaja vähän erilailla työt tekee, kunhan tulevat tehtyä. Oon itse ollut lomittajan työssä ja ehkä sitä silloin osaa katella asiaa vähän eri näkökulmasta. Minä oon kyllä saanu sairaslomituksiinkin lomittajan, joskus on mennyt päivä tai pari ennenkun on järjestynyt, mutta kaiken kaikkiaan ei valittamista. Myönnän että muutama lomittaja on ollut, että oon johtavalle soittanut, ettei tarvi meille toista kertaa tulla. Toisinaan on hyvinkin uransa alkuvaiheessa olevia, joita tarvitsee opastaa enemmän, mutta silloin muistan, että olin aluks itse ihan avuton koska en ole maalaistalossa kasvanut vaan opetellut navettatyöt vasta aikuisena harjottelutiloilla.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19959
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: nykymuotoinen lomitus
Tulonsiirto maaseudulta kaupunkiin on vuosikymmenten aikana tapahtunut tosiasia.

Lasketaanko tässä se lomittajasta maksettu korvaus tilalta poistuvaksi kassavirraksi,
yksisuuntaiseksi kuluksi ja kaupunkilaiselle meneväksi palkkatueksi ?

Eikö lomittaja tuo työpanoksena jotakin takaisinkin päin ?

Jos mitään vastinetta rahalle ei saa, eikö kannattaisi kokonaan olla ottamatta
lomittajaa ! Lomitustako ajatellaan tavallaan semmoisena rahasummana, jonka
elinkeinonharjoittaja haluaisi nostaa lyhentämättömänä ja oikeutettuna maataloustulona,
ja harmittelee, kun sen joutuu vastaanottamaan työnä ?

-SS-

yrittäjäB

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: nykymuotoinen lomitus
Määhän voisinkin ryhtyä tuollaiseksi peltotyö lomittajaksi. Sen 15+alvi/h kun maksaa niin ajan vaikka yötäpäivää :)

Ainakin tääläpäin korvaus yrittäjälomittajalle on 26,50 e + alv

yrittäjäB

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: nykymuotoinen lomitus
Nythän ei edes tuettuun maksulliseen kuulu enää kuin navettatyöt. Sairaslomalla joudut urakoitsia palkkaamaan peltotöihin.
Kalliin hivakka semmoinen henkilökeskeytysvakuutus, mutta se sitten kyllä korvaa jos joutuu sairaslomalla teettämään konetöitä urakoitsijalla. Vissiin se korvaisi jos joutuisi sinne navetalle itse palkkaamaan sijaisen jos ei olisi lomittajaa saatavissa.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: nykymuotoinen lomitus
Nythän ei edes tuettuun maksulliseen kuulu enää kuin navettatyöt. Sairaslomalla joudut urakoitsia palkkaamaan peltotöihin.
Kalliin hivakka semmoinen henkilökeskeytysvakuutus, mutta se sitten kyllä korvaa jos joutuu sairaslomalla teettämään konetöitä urakoitsijalla. Vissiin se korvaisi jos joutuisi sinne navetalle itse palkkaamaan sijaisen jos ei olisi lomittajaa saatavissa.
Ittellä josku silloin hulluun aikaan tuli selkäleikkaus kesken puintien.Puimurikuski kyllä löyty ja oli ihan hyvä ja huolellinen.
Mutta on "pikkuisen"henkisesti raskasta maata itte sängys kun toinen pui viimmeistä 100 hehtaaria.
Silloin oli kelamies onneksi viä hommis mukana.
Nyt hätätilantees minimiit pystyy jo hoitaan kaikki,ja omienmielipiteidensä mukaan jopa paremmin :o

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65402
Vs: nykymuotoinen lomitus
tuossa muuten ihan oikeesti ajatuspoikasta.   ite miettinny että jos ei pysty/kykene niin kukapa mahtais hoitaa moiset mitä on tullu haalittua kyliltä... työnä ei niin hirmu rakettitiedettä mutta mitään dokuja ei löydy mitä pitää tehä....   vihlaspa persiistä!          pitäiskö sittenkin jotain ......     pistää muistiin lapulle!

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: nykymuotoinen lomitus
tuossa muuten ihan oikeesti ajatuspoikasta.   ite miettinny että jos ei pysty/kykene niin kukapa mahtais hoitaa moiset mitä on tullu haalittua kyliltä... työnä ei niin hirmu rakettitiedettä mutta mitään dokuja ei löydy mitä pitää tehä....   vihlaspa persiistä!          pitäiskö sittenkin jotain ......     pistää muistiin lapulle!

Vaikka edellisessä ei suoranaisesti seuraavaan viitata niin tässä on yksi lomituksen ongelmakohta. Tilakohtaisesti tilanne voi olla sellainen että palkattu tekijä hoitaa navettaa ja isäntä\ emäntä juksee muissa hommissa pitkin kyliä. Kuitenkin lomatoimisto kiittää tästä ja vähentää lomapäiviä sen mukaan paljonko ulkopuolista työntekijää on nimenomaan navetassa. Toisinpäin ei sitten asia toteudukkaan eli jos isäntäpari on navetassa ja urakoitsijat ramppaa pellolla niin silloin ei mistään lomapäivistä vähennetä mitään. Toisinsanoen työmäärä on sama mutta toisessa tapauksessa vähennetään lomapäiviä ja toisessa ei.

Tästä selvittäisi sillä että annettaisi automaattisesti tiettymäärä lomapäiviä aina yrittäjää kohden ja siinä ei sitten mietittäisi mitä se yrittäjä oikeasti tekee.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: nykymuotoinen lomitus
tuossa muuten ihan oikeesti ajatuspoikasta.   ite miettinny että jos ei pysty/kykene niin kukapa mahtais hoitaa moiset mitä on tullu haalittua kyliltä... työnä ei niin hirmu rakettitiedettä mutta mitään dokuja ei löydy mitä pitää tehä....   vihlaspa persiistä!          pitäiskö sittenkin jotain ......     pistää muistiin lapulle!

Vaikka edellisessä ei suoranaisesti seuraavaan viitata niin tässä on yksi lomituksen ongelmakohta. Tilakohtaisesti tilanne voi olla sellainen että palkattu tekijä hoitaa navettaa ja isäntä\ emäntä juksee muissa hommissa pitkin kyliä. Kuitenkin lomatoimisto kiittää tästä ja vähentää lomapäiviä sen mukaan paljonko ulkopuolista työntekijää on nimenomaan navetassa. Toisinpäin ei sitten asia toteudukkaan eli jos isäntäpari on navetassa ja urakoitsijat ramppaa pellolla niin silloin ei mistään lomapäivistä vähennetä mitään. Toisinsanoen työmäärä on sama mutta toisessa tapauksessa vähennetään lomapäiviä ja toisessa ei.

Tästä selvittäisi sillä että annettaisi automaattisesti tiettymäärä lomapäiviä aina yrittäjää kohden ja siinä ei sitten mietittäisi mitä se yrittäjä oikeasti tekee.

Hyvä idea, mutta tarvittaisiin tosi paljon lisää lomittajia lomittamaan niitä satoja tuhansia yrittäjiä jotka eivät hoida eläimiä.  :-X