Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajatuksia uskosta  (Luettu 11410 kertaa)

Luomujussi

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Expertus dico....
Vs: Ajatuksia uskosta
Laitetaan nyt pitkästä aikaa tällaista. Jotain ajatuksia.

En tiedä onko taivasta, uskon että on, kyse ei siis ole mihinkään tieteeseen perustuvaan faktaan nojautuminen vaan uskomus. Minä vaan jostain syystä uskon, että on.

Olenko ollut kovin uskovainen - en ole. Usko on tekoja, sanoja ja ajatuksia. Jos mietin tätä kautta,  ikävä kyllä, monella rintamalla olisi huomauttamista. Ajatukseni on harhaillut, tuntuu, että olen viimeaikoina kiroillut liikaa ja yleensäkkin menettänyt aina välillä uskoa, jopa kyseenalaistaen sitä. Noh, onneksi minulla on sen verran uskoa jäljellä, että toivottavasti saan pidettyä siitä kiinni.

Miten muilla?

Uskonnon, eli siis uskonnollisten tapojen vakiintuneen kokoelman kyseenalaistaminen on ihan tervettä. Muutenhan se on tapauskovaisuutta.
Jaahas hervasti otti kantaa ottamatta mitään kantaa.

Väännetään rautalangasta sitten. Mielestäni tapauskovaisuus on perseestä, eli se että noudatellaan uskonnollisen yhteisön sääntöjä, mutta vaimennetaan omantunnon ääni jos se sattuu olemaan ristiriidassa yhteisön näkemysten kanssa. Aloittaja on mielestäni oikeilla urilla, kun miettii ja jopa kyseenalaistaa omaa uskontosuhdettaan, eli uskaltaa kysyä kysymyksen onko juuri hän hyvä uskovainen ? Tapauskovaisille kun riittää kun hokee tarpeeksi monta avemariaa päivässä tai kumartaa mekkaan riittävän monta kertaa, silloin on taivaspaikka tienattu.

Meill käy lestajussit jotain vastaavaa kinaa, joidenkin mielestä kaikki asiat jopa pedofiilitapaukset tulis hoitaa omassa sakissa, rikoksetkin ja osa haluaa avoimmuutta......

Siis toi on ihan oma sakkinsa joka käy omaa lopunajan kinaansa jossa kuvitellaan ketkä ovat muita parempia....

RainMan

• Vieras
Monesti unohtuu se että myös Ateismi on uskonto.

Niin ja mitä lisäarvoa se parituhatta vuotta sitten laadittu usko tuo elämään nykypäivänä....harva noita edes noudattaa....jonkinlainen lahko jossa kuvitellaan olevansa muita parempia lienee kyseessa....

Mutta jos mietitään muutamia vanhoja uskonnollisia sääntöjä elämästä niin ei ne liene ihan tyhjästä ole syntynyt. Jokaisessa uskonnossa on kai jonkinlainen avioliittokäsitys joka pohjautuu siihen että jossain vaiheessa parille tulee jälkeläisiä  joista on sitten huolehdittava .Luonnolliset ehkäisykeinot ovat epäluotettavia ja parinvaihto aiheuttaisi sekalaisia suhteita joka taas vaikuttaisi ihmismieleen ja toisi parin välille riitoja jotka vaikuttaisivat sitten jälkeläisten kasvatukseen . Ihminen ei ole päässyt näistä parisuhteeseen liittyvistä tunteista eroon nykypäivänäkään joten nämä on sisään rakentunut ominaisuus ihmisellä jonka  tarkoitus kai pystytään todentamaan myös tieteellisesti .Ehkä myös geenien erilaisuus on varmenettavissa paremmin  kun jälkeläiset ovat saman geeniperimän omaavia ja sukulaissuhteet täten helpommin vältettävissä pienissä yhteisöissä  ?.Poikkeuksena tästä lienee eskimot ?

Kymmenen käskyn logiikka on varmasti perustunut ihmisyhteisön järjestyksen ja harmonian ylläpitoon  jonka tarkoituksena  on pohjimmiltaan tämä sama kuin parin välillä eli elämän jatkuvuus ja ylläpito suuremmassa mittakaavassa .jos näitä edellisiä ajattelee siten että ihmisen tietämys maailmasta ja maailmankaikkeudesta on ollut hyvin puutteellinen niin uskonnot ovat luoneet kaikelle silloisen ymmärryskyvyn mukaisen järjestyksen ja tarkoituksen . Ihmismieli kun on sellainen että se ymmärtää elämän ja kuoleman merkityksen myös mitä ihmisen teot ja tekemättä jättämiset merkitsevät .
Eläimien ei tarvinne pohtia näitä seikkoja ,mutta monet eläimet toimivat laumoissa joka antaa suojan parille ja näiden jälkeläisille .Eli logiikka on ihan sama mutta ilman muuta kykyä ymmärtää elämän merkitystä.

Mikään ei estä ihmistä nykypäivänäkään elämästä näiden uskonnollisten sääntöjen mukaan ,eikä siitä liene haittaakaan kuin ehkä sivullisten käsityksen kannalta . Uskonto ilman kontrollia pitää erottaa kuitenkin tästä kuvasta .

Se on sitten kokonaan eri asia miten uskonnolliset asiat otetaan yhteiskunnan päätöksenteossa huomioon josta syntyy nämä erimielisyydet kumman mukaan mennään ,tiede vai uskonnollinen käsitys .

Siis uskonnoille ja uskoilla ja eri uskontojen säädöksille löytyy hyvät perusteet.....tuhansien vuosien takaa...ja ne ei ole tätä päivää......

Jos tään kiistät lupaat vastata kysymyksiin joihin haet vastauksen uskosta.....epäilen siis ett raamatusta ja niitä voimme tarkastella kuinka nykypäivää ne ovat....

Mitä jos unohdetaan sana uskonto ja ajatellaan asia esim heimon  lakisäädöksinä ja verrataan tätä tämän päivän monimutkaisiin lakiteksteihin monilta elämän alueilta niin voidaan kai todeta pyrkimysten saman suuntaisuus . Lisäksi jos unohdetaan vielä lääketiede ja yhteiskunnan turvaverkot jotka ei tänäkään päivänä ole maailman jokaisen ihmisen ulottuvilla .

En jummartanut tausin.....mutt voinko laittaa sulle listan asioista joihin saat kertoa uskosi ratkaisut....vihje, ei kannata....

Mä en sulje fysiikan ja matematiikan lakeja pois .Ihminenkin on olentona jonkun DNA ketjun mukainen .Mutta toimiiko aivot ja päättelyketjujen lopputulokset näiden samojen lakien mukaan . Mun mielestä eivät toimi ja tässä tulee joku tietoisuus jota  tiede ei kai pysty päättelemään mihin mikäkin perustuu .

Miten raamattu käskee hoitaa ko. ongelmat....

Lapsi niskuroi....mitä teen....

Sull on teini raskaana, mitä teet....

Teiniä ei kiinnosta opiskelu, mitä teet....

Nuori on ajautunut ongelmiin elämässään, miten voin vaikuttaa.....

Vaimo ei tottele minua, mitä teen....

Mulla ongelmia, mitä teen....

Mulla on alkoholiongelma, mitä raamattu opettaa....

Miten huolehdin vanhemmistani....

Kenelle maksan veroni....

Onko synnit anteeksi annnettavissa....

Onx raamattu aina oikeassa vaikka siinä on pahoja ristiriitoja....

Mix vanha testamentti ei tunne syntien anteeksiantoa ja vasta uusi testamentti sen tuntee....Onx vanhan testamentin jumala vihan ja koston jumala ja uuden syntien anteeksiannon jumala....

Noi vain vartin kokoelmana ja noihin toivon kretsujen vastauksia....

Kirjoitin vain siitä logiikasta mihin usko ,aatteet ja puolueet perustuu . Luomalla ajattelu ja päättelyketjuja ja niiden lopputuloksena saamme käsityksen millä tapaa toimimalla päästään omasta mielestä parhaaseen lopputulokseen.
Joillekin tämä on malli on uskonto toiselle taas joku muu  .

Monet sun  kysymykset liittyy ihmisen vapaaseen tahtoon johon joku voi saada vastauksia keskustelusta jolla pyrkii vakuttamaan vastapuolta että ajattelisi sun oppiman toimintamallin mukaan jolla pääsee parhaaseen lopputulokseen .Toinen etsii vastauksia uskonnoista tai jostain muusta vastaavasta tai psykologiasta .

Se on kai kaikessa tämän kaltaisissa asioissa turhaa että tyrkyttää jollekin tiettyä mallia jollei saa vastapuolta vakuuttuneeksi kyseisen mallin mukaisen toiminnan paremmuudesta .
Mulla on omat vastaukset elämässäni mutta kun lähiomaisen elämään liittyy neurobiologisen sairauden mukainen toimintalogiikka mulla ei ole kovin suurta motiivia alkaa tyrkyttämään muille mun päättelemiä vastauksia .Tässä joutuu tekemään usein aivan erilaisen logiikan mukaisia ratkaisuja toisen puolesta ja sitten yrittää elää tavanomaisen logiikan mukaan kun nämä on kuitenkin ajoittain ristiriidassa keskenään.

Viimeksi muokattu: 15.04.16 - klo:22:45 kirjoittanut RainMan

RainMan

• Vieras
Laitetaan nyt pitkästä aikaa tällaista. Jotain ajatuksia.

En tiedä onko taivasta, uskon että on, kyse ei siis ole mihinkään tieteeseen perustuvaan faktaan nojautuminen vaan uskomus. Minä vaan jostain syystä uskon, että on.

Olenko ollut kovin uskovainen - en ole. Usko on tekoja, sanoja ja ajatuksia. Jos mietin tätä kautta,  ikävä kyllä, monella rintamalla olisi huomauttamista. Ajatukseni on harhaillut, tuntuu, että olen viimeaikoina kiroillut liikaa ja yleensäkkin menettänyt aina välillä uskoa, jopa kyseenalaistaen sitä. Noh, onneksi minulla on sen verran uskoa jäljellä, että toivottavasti saan pidettyä siitä kiinni.

Miten muilla?

Uskonnon, eli siis uskonnollisten tapojen vakiintuneen kokoelman kyseenalaistaminen on ihan tervettä. Muutenhan se on tapauskovaisuutta.
Jaahas hervasti otti kantaa ottamatta mitään kantaa.

Väännetään rautalangasta sitten. Mielestäni tapauskovaisuus on perseestä, eli se että noudatellaan uskonnollisen yhteisön sääntöjä, mutta vaimennetaan omantunnon ääni jos se sattuu olemaan ristiriidassa yhteisön näkemysten kanssa. Aloittaja on mielestäni oikeilla urilla, kun miettii ja jopa kyseenalaistaa omaa uskontosuhdettaan, eli uskaltaa kysyä kysymyksen onko juuri hän hyvä uskovainen ? Tapauskovaisille kun riittää kun hokee tarpeeksi monta avemariaa päivässä tai kumartaa mekkaan riittävän monta kertaa, silloin on taivaspaikka tienattu.

Tismalleen samaa mieltä ,vaikka näiden rituaalien tarkoitus onkin luoda yhteenkuuluvuutta ja turvallisuuden tunnetta.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Tsiisus.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

milkboi

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Tsiisus.
tulee,oletko valmis?

;D

Olen, mulla on 1000 litran kontteja tiun verran, ovat täynnä vettä. Jos Hän tulee niin mulla on Hälle pikku pyyntö....ja jos Hän suostuu niin koko kylällä on hassun hauska kesä luvassa... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

maidontuottaja

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • 250k
Tsiisus.
tulee,oletko valmis?

;D

Olen, mulla on 1000 litran kontteja tiun verran, ovat täynnä vettä. Jos Hän tulee niin mulla on Hälle pikku pyyntö....ja jos Hän suostuu niin koko kylällä on hassun hauska kesä luvassa... ;D
Ei tuollaista tulemista tapahdu. Tässä on väärä mielikuva syntynyt.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Usko, Toivo ja rakkaus  :-X

Ihan pikkuisen homahtava hokema  :-X
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
eikös tuo ole ollu jo vuosia;   usko   toivo      ja   ilona    ?     ainakin ite muistelen moista

Mopomies

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tapakristitty on monessa mielessä parempi vaihtoehto, kuin fundamentalisti hihhuli.

Luonnossa eläimillä on aika rajut uskonlait. Ne perustuvat paljolti selviytymiseen.

Ihmiskunta on päässyt pois siitä anarkiasta, joka tuolla ulkona vallitsee.

Nakkikioskitaistelussa vahvin voittaa aina. Se voi olla sellainen, jolla on pyssy.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Oksa

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tai puukko!

Mopomies

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
tai puukko!

Kyllä tuo pyssy on kehittyneempi versio hengenottamisessa. Jotkut ovat vielä jälkeen jääneenä uskollisia puikolle. Vaikka inkkari- ja tartsaniajoista on jo ikuisuus. ;D
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
tai puukko!

Kyllä tuo pyssy on kehittyneempi versio hengenottamisessa. Jotkut ovat vielä jälkeen jääneenä uskollisia puikolle. Vaikka inkkari- ja tartsaniajoista on jo ikuisuus. ;D
Isompi tuomio tulee jos käyttää vaarallisempaa tappokonetta  :-X

Sit taas jos käyttää liian tehotonta (esim.alle 6 senttistä ruuvimeisseliä) niin saa myös syytteet kidutuksesta  ;D

Mikähän lienee optimi  ???
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.