Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ajo-opastimet  (Luettu 64442 kertaa)

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
(propoventtiilin hinnasta)

En pidä 500 e vielä kovin pahana jos venttiili on laadukas sähköohjattu joka sisältää servotyyppisen elektroniikan ja se tietää ja kertoo tarkalleen asentonsa ja osaa korjata sen pyyntöä vastaavaksi ellei se jo ole. Ja toimii vielä 10 vuoden päästäkin oltuaan pakkasissa, helteissä ja uitettuna öljyssä :-)
Jos vastaavan ostaa vaikka traktorin varaosana niin se pelkkä elektroniikka- ja aktuaattoriosa luultavasti maksaa tuon 500, koko vena x500 e :-(
Onneksi ei ole vielä kokemusta noiden varaosahinnoittelusta, toistaiseksi toimineet vielä OK.

Jos ihan perus-perus halpis 1-vipuinen 3/8" manuaali makarooni italiaano mamma mia suuntaventtili ilman mitään ominaisuksia maksaa vajaan satasen, niin laadukas sähköpropo ohjausyksiköineen voi kyllä maksaa 500. Kai tuossa halvempikin voisi mennä... vaikka vaativa nosturikäyttö on 5 kertaa vaativampi paikka venttilin ominaisuuksien suhteen kuin tuo automaattinen ohjaus.
Koska kovin nopeita liikkeitä tuskin tarvitaan, tuossa voisi mennä jopa sopivasti kuristettu on/off venttiiili + asentoanturi. Mutta onhan se pehmeä, huomaamaton liike mukavampi kuin nyk-nyk-nyk askellus:-)

Tietysti kaikki on liian kallista, paitsi se mitä itse myyt, siitä ei pääse mihinkään.

500 on varmaan käypä markkinahinta jos niin sanot. Kritisoin sitä hintaa samalla periaatteella kuin threadissä kritisoitiin kaupallisten GNSS-laitteiden hintoja. En usko että tuon 500 Euron venttiilin valmistuskustannukset olisi enempää 50 Euroa.

Jos vitosen piirlevyä myydään traktorin varaosana 250 Eurolla niin se ei saa minua pitämään toista vastaavaa 250 Euron osaa kohtuuhintaisena.

Onko kellään tietoa mitä hintaluokkaa on esim. Danfossin OSPE Steering Valve jos tuollaisella korvaisi alkuperäisen orbitrolin?

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Ajo-opastimet
Koska kovin nopeita liikkeitä tuskin tarvitaan, tuossa voisi mennä jopa sopivasti kuristettu on/off venttiiili + asentoanturi. Mutta onhan se pehmeä, huomaamaton liike mukavampi kuin nyk-nyk-nyk askellus:-)
Tälleen se menee on/off-venttiilin ohjaamana: https://1drv.ms/v/s!Ao6_PnVNR5RXg95Iz8yL052j3krVDg
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Ajo-opastimet

500 on varmaan käypä markkinahinta jos niin sanot. Kritisoin sitä hintaa samalla periaatteella kuin threadissä kritisoitiin kaupallisten GNSS-laitteiden hintoja. En usko että tuon 500 Euron venttiilin valmistuskustannukset olisi enempää 50 Euroa.

Jos vitosen piirlevyä myydään traktorin varaosana 250 Eurolla niin se ei saa minua pitämään toista vastaavaa 250 Euron osaa kohtuuhintaisena.

Onko kellään tietoa mitä hintaluokkaa on esim. Danfossin OSPE Steering Valve jos tuollaisella korvaisi alkuperäisen orbitrolin?

Luulisin että tuollaisen mainitun venttiilin valmistuskustannus on joku 150-200 e.
Peruselektroniikka on vähän eri juttu, sen osat eivät itsessään paljoa maksa, hinta syntyy yleensä suunnittelu-, softankehitys  ym kuluista eli ns NRE-kuluista (Non Recurring Engineering). Toki jo piirilevyn hintakin printtivalmistajalla on aika laveassa haarukassa, riippuu siitä mitä tilaaja haluaa. Teknisen ja laatuskaalan valinnanvara on suuri. Mobiilihydrauliikan valmistaja käyttää toivottavasti parempia printtejä kuin kiinalainen matkaradion tekijä joka mättää hilut pertinax-levylle. Laadukkaat printit eivät ole halpoja, olen niiden ja niiden tilausten kanssa ollut tekemisissä. Jo pelkästään perusmateriaaleja on paljon, erilaisia kerrosmääriä, metallointi- ja muita pinnotteita, juotteenestopinnoite, silkkipainomerkinnät ym ym. Tuossa esimerkiksi perusmateriaaleja:

http://www.prinel.fi/materiaalit

Tuosta näkyy erään printtien valmistusprosessin kulku, yllättävän monta työvaihetta kuitenkin:

http://www.prinel.fi/tehdas


Laadukkaan hydrauliventtiilin hinta taas on merkittävältä osalta puhtaasti valmistuskustannuksia. Tarkkuustyöstettyjen ja hiottujen osien valmistus vaatii kalliit työstökoneet ja huolellisuutta valmistukseen. Heikkolaatuisen 1-layer printin tekee harrastajakin ja tilaa osat verkkokaupasta halvalla. Välttävääkään venttiliä ei juuri kukaan pysty harrastajatasolla tekemään ellei nyt satu autotallista löytymään riittävän hienoja ja kalliita työstökoneita ja tukku osaamista.
Valmistuskulujen päälle tulevat sitten valmistajan katteet ynnä varastoinnin, logistiikan ja myyjäportaiden kulut ja katteet.

Tietysti riittävän suurilla sarjoilla ja automaatiolla saadaan kulua per kappale pudotettua mutta sellaisen tuotantolaitoksen perustaminen taas maksaa rutosti.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet

Tälleen se menee on/off-venttiilin ohjaamana: https://1drv.ms/v/s!Ao6_PnVNR5RXg95Iz8yL052j3krVDg

Hyvinhän se näyttää kulkevan. Pieni ohjausmuutos "nykäisemällä" tai siivosti propolla on kai aika lailla sama asia.

Videoon liittyen, paljonko Rapid kulkee paikallisilla maalajeilla toisessa sivussa, paljonko käytät offsettia ja jääkö vielä paljon vaihtelua? Omien havaintojeni mukaan traktori kulkee paljon tarkemmin ajouraa kuin Rapid seuraa traktoria. Offset saattaa vaihdella jotain 5 senttiäkin (+/- tuuma keskiarvon kahden puolen).

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Ajo-opastimet
niin urakointikäyttö on ainoa, missä tuota voi taloudellisesti perustella. Varsinkin jos urakoi ruiskutuksia lohkoilla, joissa ei ole ajouria.

...Ja iso epämääräinen lohko, kylvösuunta vaihteleva ja kasvusto pitkää, leveä ruiskun puomi. Ei vain onnistu kunnolla ilman opastusta/automaattiohjausta, kyllähän ne ajettua tulisi ilmankin mutta työnjälki mikä sattuu.

Omilla pelloilla melkolailla turha.

Tänään kylvin pari peltoa kokonaan rattirengillä, koskaan ennen en oo kylvänyt ja systeemi ollut kymmenkunta vuotta. Öljyretikkaa jossa pienet piirut ei niin haittaa, katsotaan kasvustosta millaista tuli :D Kuski ois välillä halunnut ajaa erikohtaa kuin kone, mutta annoin mennä surutta. 10 sentin limityksellä, ettei hauet oo niin suuria jos heitot urien välillä vastakkaisiin suuntiin. Ruiskuttaessa rahtia limitys 20 senttiä, silloin ei jää haukia minnekään eikä toisaalta tuu suurta päälekkäisajoa. Omat pellot ruiskutusuria seuraillen ihan perinteisesti, ja täytyy myöntää että rahtipelloilla on paljon rennompaa ajaa ku ei tartte välittää ajosuunnasta :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
...

Omilla pelloilla melkolailla turha.

Tänään kylvin pari peltoa kokonaan rattirengillä, koskaan ennen en oo kylvänyt ja systeemi ollut kymmenkunta vuotta. Öljyretikkaa jossa pienet piirut ei niin haittaa, katsotaan kasvustosta millaista tuli :D Kuski ois välillä halunnut ajaa erikohtaa kuin kone, mutta annoin mennä surutta.

Aiemmista viesteistä päättelin että kyse EGNOS korjaussignaalista, vai oliko differentiaali-GNSS kooditasolla? Tästäkin isännillä hyvin erilaisia näkemyksiä mutta omasta mielestä kylvöön kelpaa vain RTK-korjaus tai sitten pitää joka siivun alussa uskoa isännän silmää ja nollata poikkeama. Parasta vielä tyytyä lyhyisiin vetoihin. EGNOS-korjauksella ajaa yllättävän suoraan jonkun 100 metriä mutta käännösten jälkeen offsettia tulee vähän miten sattuu ihan liikaa.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Ajo-opastimet
...

Omilla pelloilla melkolailla turha.

Tänään kylvin pari peltoa kokonaan rattirengillä, koskaan ennen en oo kylvänyt ja systeemi ollut kymmenkunta vuotta. Öljyretikkaa jossa pienet piirut ei niin haittaa, katsotaan kasvustosta millaista tuli :D Kuski ois välillä halunnut ajaa erikohtaa kuin kone, mutta annoin mennä surutta.

Aiemmista viesteistä päättelin että kyse EGNOS korjaussignaalista, vai oliko differentiaali-GNSS kooditasolla? Tästäkin isännillä hyvin erilaisia näkemyksiä mutta omasta mielestä kylvöön kelpaa vain RTK-korjaus tai sitten pitää joka siivun alussa uskoa isännän silmää ja nollata poikkeama. Parasta vielä tyytyä lyhyisiin vetoihin. EGNOS-korjauksella ajaa yllättävän suoraan jonkun 100 metriä mutta käännösten jälkeen offsettia tulee vähän miten sattuu ihan liikaa.

Just noin, EGNOS kyseessä. Joskus oon kokeillut kylvää juuri korjaamalla poikkeaman jokaiselle vedolle. Tuota ei voi käyttää ajamalla sieltä täältä, ku ei tiedä kumpaan suuntaan pitäisi korjata. Tikkusuoraa menee kovalla maalla, pehmeällä maalla rattirenki ei osaa reagoida riittävän nopeasti kuten suoraan ohjausventtiilistä ohjaavat, tulee helpolla pientä mutkaa joka näkyy kylvöriveissä vaikka isossa kuvasssa suroaan meneekin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Ajo-opastimet

Tälleen se menee on/off-venttiilin ohjaamana: https://1drv.ms/v/s!Ao6_PnVNR5RXg95Iz8yL052j3krVDg

Hyvinhän se näyttää kulkevan. Pieni ohjausmuutos "nykäisemällä" tai siivosti propolla on kai aika lailla sama asia.

Videoon liittyen, paljonko Rapid kulkee paikallisilla maalajeilla toisessa sivussa, paljonko käytät offsettia ja jääkö vielä paljon vaihtelua? Omien havaintojeni mukaan traktori kulkee paljon tarkemmin ajouraa kuin Rapid seuraa traktoria. Offset saattaa vaihdella jotain 5 senttiäkin (+/- tuuma keskiarvon kahden puolen).
Hyvin seuraa kylvökone rattoria. Maat on tasasia. 4m:n työleveys on enimmäkseen käytössä opastimessa. Kesken kevään kavensin varalta 2cm. Hauki sielä täälä, ihan sama, päällekkäin kylvö on yhtä paha asia. Linjan korjauksia joskus joutuu tekemään täytön jälkeen, muuten ei juurikaan. Jollain pellolla laitoin offsettiä 2-3cm, kun tuntui, ettei kone kulje ihan samassa linjassa. Sivurajottimet kireällä, ettei kone "valu".
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Ajo-opastimet
Hauki sielä täälä, ihan sama, päällekkäin kylvö on yhtä paha asia.

Mielestäni mieluummin päällekkäin kuin haukia. Ei ole rikkakasveilla ylimääräistä tilaa. Sama pätee päisteisiin; mieluummin päällekkäin kuin tyhjiä kohtia...
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Jippo Premium

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 240
Vs: Ajo-opastimet
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/f3af78ff-66c2-48a3-8155-92b0cfc54f25


Puhelimien navigaattoreiden tarkkuus paranee rajusti - löytää sijainnin 30 sentin tarkkuudella: ”Ennen navigaattori tiesi, millä tiellä käyttäjä on, nyt se tietää myös kaistan”

No nythän ei sitten  tarvi enää tuhlata tuhansia euroja ajo-opastimeen, kun kohta älykännykkää voi käyttää ajo-opastimena. Varmaan kohta saadaan ilmaisia tai halpoja ajo-opastinappseja.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: Ajo-opastimet
https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/f3af78ff-66c2-48a3-8155-92b0cfc54f25


Puhelimien navigaattoreiden tarkkuus paranee rajusti - löytää sijainnin 30 sentin tarkkuudella: ”Ennen navigaattori tiesi, millä tiellä käyttäjä on, nyt se tietää myös kaistan”

No nythän ei sitten  tarvi enää tuhlata tuhansia euroja ajo-opastimeen, kun kohta älykännykkää voi käyttää ajo-opastimena. Varmaan kohta saadaan ilmaisia tai halpoja ajo-opastinappseja.

Kahden taajuuden tuki on hyvä parannus mutta ei tuota ajo-opastimeen voi verrata jos ei osaa käyttää mitään korjaussignaalia. Kohtuullisia ilmaisia appeja on jo olemassa.