Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hybridikone  (Luettu 12465 kertaa)

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Hybridikone
Logset on julkistanut hybridimetsäkoneen jossa on sekä dsl, että sähkömoottori.

Siinä on paljon etuja ja pienempi polttoaineenkulutus, suurempi teho ja vääntö, 

Lainaus
Hybriditekniikka on metsäkoneteollisuuden uusi vertailutaso. Polttoaineen kulutus hakkuutyössä onkin vain 13 litraa tunnissa. Tehoa hybridi nostaa 72 prosenttia ja vääntömomentissakin mitattuna 54 prosenttia verrattuna samankokoisella dieselmoottorilla varustettuun malliin.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/paino-24-500-kg-maailman-tehokkain-metsakone-tulee-suomesta-ja-kayttaa-hybriditekniikkaa-6535225

Lainaus
Kun harvesterilla sahataan tai syötetään puuta, kasvaa tehon tarve radikaalisti. Sähköisen toiminnon avulla tehontarpeen muutokseen pystytään vastaamaan välittömästi. Sähköavusteinen maksimiteho saadaan käyttöön 4,5 sekunnin ajaksi ja maksimivääntö 6 sekunnin ajaksi. Aikaisemmissa malleissa maksimiteho ja -vääntö on saatu käyttöön vain reilun sekunnin ajaksi.
  http://www.koneviesti.fi/uutiset/logsetilta-tehokas-hybridiharvesteri-1.141248

Jos kondensaattoreiden tilalle vaihdetaan akut ja siirretään tekniikka traktoriin saataisiin lisäpotku pidemmäksi aikaa. Esim. Teslan kapasiteetiltaan 90kWh akku antaisi 90 lisäkilowattia tunnin ajan.

Sähköllä pääsisi lisäksi hiipimään kenenkään huomaamatta melko kauas.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Hybridikone
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7102
  • karkki vai keppana?
pessimisti ei pety!

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Hybridikone
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Hybridikone
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.
Li-Iron akuilla saadaan suuri teho pieneen ja kevyeen pakettiin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7102
  • karkki vai keppana?
Vs: Hybridikone
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.
pessimisti ei pety!

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Hybridikone
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.


Sitten voisi olla myös hybridin hybridi jossa olisi sekä  kondensaattorit että akut.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Hybridikone
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.

Ei välttämättä.

Lainaus
Specifications

Copper Rotor Motor
Outline dimensions:  305 mm dia. x 250 mm long (12 in. dia. X 10 in. long)
Weight:  34 kg (75 lbs.)
Voltage:  247 VAC nominal (line
-
line rms)
Current: 250A rms max,  80
A continuous
Torque:  122 Nm (0 to 6000 rpm)
Base speed:  6000 rpm
Maximum speed:  13,000 rpm
Power:  75 kW (100 hp) max, 27 kW (36 hp) continuous
  http://acpropulsion.com/datasheet/ac75.pdf

Tuokaan ei ole kuin 30cmx25cm ja tehoa irtoaa 100hevosvoimaa max.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7102
  • karkki vai keppana?
Vs: Hybridikone
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.

Ei välttämättä.

Lainaus
Specifications

Copper Rotor Motor
Outline dimensions:  305 mm dia. x 250 mm long (12 in. dia. X 10 in. long)
Weight:  34 kg (75 lbs.)
Voltage:  247 VAC nominal (line
-
line rms)
Current: 250A rms max,  80
A continuous
Torque:  122 Nm (0 to 6000 rpm)
Base speed:  6000 rpm
Maximum speed:  13,000 rpm
Power:  75 kW (100 hp) max, 27 kW (36 hp) continuous
  http://acpropulsion.com/datasheet/ac75.pdf

Tuokaan ei ole kuin 30cmx25cm ja tehoa irtoaa 100hevosvoimaa max.
Käypänen mihin? kiertää 6000, vääntöä 120nm.

Paljonko painaa sähkömoottori 3kw 600r/min? omm 32 / vastaavat painaa 2kg, eikä ole kallis.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hybridikone
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.

Kaivureissa ja pyörkuormaajissa pystytään myös ottamaan liikeiden energiaa takaisin talteen silloin kun lasketaan tai jarrutetaan taakkaa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hybridikone
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.

Ei välttämättä.

Lainaus
Specifications

Copper Rotor Motor
Outline dimensions:  305 mm dia. x 250 mm long (12 in. dia. X 10 in. long)
Weight:  34 kg (75 lbs.)
Voltage:  247 VAC nominal (line
-
line rms)
Current: 250A rms max,  80
A continuous
Torque:  122 Nm (0 to 6000 rpm)
Base speed:  6000 rpm
Maximum speed:  13,000 rpm
Power:  75 kW (100 hp) max, 27 kW (36 hp) continuous
  http://acpropulsion.com/datasheet/ac75.pdf

Tuokaan ei ole kuin 30cmx25cm ja tehoa irtoaa 100hevosvoimaa max.
Käypänen mihin? kiertää 6000, vääntöä 120nm.

Paljonko painaa sähkömoottori 3kw 600r/min? omm 32 / vastaavat painaa 2kg, eikä ole kallis.

Sopivuus riippuu aivan kohteesta. Ei se dieselkään 2000 rpm oikein sovi suoraan moneen paikkaan. Ensin pudotetaan voa:lle 540/1000 ja sitten työkoneessa on taas välityksiä ylös tai alas. Ja hyötysuhde kärsii jokaisessa portaassa. Sähkökoneenkin perään voi välityksen rakennella,  ja elektroniikalla säätää nopeutta jos täyttä tehoa ei tarvita.

Muutaman kW:n luokassa ei liene niin väliä millä pyörittää, mutta suuremmassa luokassa hydrauliikalla pyörittäminen alkaa olla sekä komponenteiltaan kallista että epätaloudellista. 50 kW jatkuvaa ei ole sähkömoottorille mikään juttu, mutta sama määrä nopeakäyntistä hydraulivoimaa alkaa olla aika ikävä paketti. Jo pelkästään lämmöntuoton vuoksi. Perushuolloksi sähkökoneelle riittää puhdistus ja laakereiden vaihto. Hydrauliikan pumppu- ja moottoriremontit per 10 000 h tiedetään jo.

Olen enkä tavallista enemmän bittiorientoitunut, mutta luulen että sähköinen voimansiirto tekee läpimurron vielä maa-, metsä- ja maanrakennuspuolellakin. Isommissa ympyröissähän näin on käynyt jo vuosikymmen sitten. Sähköllä tai diesel-sähkölllä kulkevat suurimmat kaivoskoneet, laivat ja veturit. Portaattomat laatikot ym voidaan siinä samalla unohtaa.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8341
Vs: Hybridikone
Sähköturvallisuus ja sitä kautta käytettävyys eri olosuhteissa rajoittaa sähkön käyttöä. Vaikkakin voimansiirron hyötysuhteet olisivat mukiin menevät.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hybridikone
Sähköturvallisuus ja sitä kautta käytettävyys eri olosuhteissa rajoittaa sähkön käyttöä. Vaikkakin voimansiirron hyötysuhteet olisivat mukiin menevät.

Vaatii käyttäjältään hieman huolellisuutta. Vioittunut 300 bar letku kaivinkoneessa ymmärretään varoa ja vaihtaa, mutta eristevikaista sähkökaapelia käytetään vesilammikossa niin kauan sähkö vaan kulkee :-)

Mutta jos se toimii kaivoskoneissa ja merellä niin kyllä se toimii muuallakin. Liittimet sun muut hilppeet pitää olla jotain muuta kuin honkkari-laatua, ja ne pitää pitää ehjinä.
Tulevaisuus näyttää mitä vauhtia kehitys kehittyy.

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Hybridikone
Hattua täytyy nostaa kun noin pieni valmistaja maailman mittaluokassa tuo markkinoille suoraan asiakkaalle menevän hybridin, muut kun vielä puuhastelevat protojen kanssa.
Pisimmällä ehkä ruotsalainen El-Forest: https://www.youtube.com/watch?v=ByvNpkRSZbs
Kondensaattorien käyttäminen hyvä veto kun huipputehoa tai -vääntöä tarvitaan vain lyhyen aikaa, esim. sahaus tai syöttö. 

Uskon myös että sähköinen voimansiirto tulee maataisteluvermeisiin tulevaisuudessa kunhan osien hinnat saadaan järkevälle tasolle ja järkevän kokoisiksi. Esim. tuo 12H GTE on aika iso...
Saa nähdä mikä konsepti lyö itsensä läpi ekana, monilla valmistajilla jotain työn alla. Monissa on akut jätetty kokonaan ja tehty diesel-sähkö-veto.
Sitten on nämä välimallit jotka käyttävät sähköllä vain lisä- ja työlaitteita.

Olisko siinä tulevaisuuden rattori: https://www.youtube.com/watch?v=15CA_bEb71E
Hassun kuulonen kun käy vakiokierroksilla vedosta riippumatta. 

Viimeksi muokattu: 25.03.16 - klo:20:58 kirjoittanut mekano

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Hybridikone
Hassun kuulonen kun käy vakiokierroksilla vedosta riippumatta.

Sähkömoottori ja elektroniikka mahdollistavat täysin portaattoman voimansiirron jolla on koko ajan käytössä maksimivääntö.