Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Moerkoe - 24.03.16 - klo:22:36

Otsikko: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 24.03.16 - klo:22:36
Logset on julkistanut hybridimetsäkoneen jossa on sekä dsl, että sähkömoottori.

Siinä on paljon etuja ja pienempi polttoaineenkulutus, suurempi teho ja vääntö, 

Lainaus
Hybriditekniikka on metsäkoneteollisuuden uusi vertailutaso. Polttoaineen kulutus hakkuutyössä onkin vain 13 litraa tunnissa. Tehoa hybridi nostaa 72 prosenttia ja vääntömomentissakin mitattuna 54 prosenttia verrattuna samankokoisella dieselmoottorilla varustettuun malliin.
http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/paino-24-500-kg-maailman-tehokkain-metsakone-tulee-suomesta-ja-kayttaa-hybriditekniikkaa-6535225

Lainaus
Kun harvesterilla sahataan tai syötetään puuta, kasvaa tehon tarve radikaalisti. Sähköisen toiminnon avulla tehontarpeen muutokseen pystytään vastaamaan välittömästi. Sähköavusteinen maksimiteho saadaan käyttöön 4,5 sekunnin ajaksi ja maksimivääntö 6 sekunnin ajaksi. Aikaisemmissa malleissa maksimiteho ja -vääntö on saatu käyttöön vain reilun sekunnin ajaksi.
  http://www.koneviesti.fi/uutiset/logsetilta-tehokas-hybridiharvesteri-1.141248

Jos kondensaattoreiden tilalle vaihdetaan akut ja siirretään tekniikka traktoriin saataisiin lisäpotku pidemmäksi aikaa. Esim. Teslan kapasiteetiltaan 90kWh akku antaisi 90 lisäkilowattia tunnin ajan.

Sähköllä pääsisi lisäksi hiipimään kenenkään huomaamatta melko kauas.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: antti-x - 24.03.16 - klo:22:50
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.03.16 - klo:22:57
Onhan näitä.
http://www.cargotec.com/fi-fi/uutishuone/tiedotteet/lehdistotiedotteet/Sivut/kalmar-esittelee-maailman-ensimmaiset-todelliset.aspx
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 24.03.16 - klo:23:22
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: John Ferguson - 24.03.16 - klo:23:26
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.
Li-Iron akuilla saadaan suuri teho pieneen ja kevyeen pakettiin.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Toivo Tonta - 24.03.16 - klo:23:39
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 24.03.16 - klo:23:40
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.


Sitten voisi olla myös hybridin hybridi jossa olisi sekä  kondensaattorit että akut.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 24.03.16 - klo:23:48
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.

Ei välttämättä.

Lainaus
Specifications

Copper Rotor Motor
Outline dimensions:  305 mm dia. x 250 mm long (12 in. dia. X 10 in. long)
Weight:  34 kg (75 lbs.)
Voltage:  247 VAC nominal (line
-
line rms)
Current: 250A rms max,  80
A continuous
Torque:  122 Nm (0 to 6000 rpm)
Base speed:  6000 rpm
Maximum speed:  13,000 rpm
Power:  75 kW (100 hp) max, 27 kW (36 hp) continuous
  http://acpropulsion.com/datasheet/ac75.pdf

Tuokaan ei ole kuin 30cmx25cm ja tehoa irtoaa 100hevosvoimaa max.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.03.16 - klo:09:13
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.

Ei välttämättä.

Lainaus
Specifications

Copper Rotor Motor
Outline dimensions:  305 mm dia. x 250 mm long (12 in. dia. X 10 in. long)
Weight:  34 kg (75 lbs.)
Voltage:  247 VAC nominal (line
-
line rms)
Current: 250A rms max,  80
A continuous
Torque:  122 Nm (0 to 6000 rpm)
Base speed:  6000 rpm
Maximum speed:  13,000 rpm
Power:  75 kW (100 hp) max, 27 kW (36 hp) continuous
  http://acpropulsion.com/datasheet/ac75.pdf

Tuokaan ei ole kuin 30cmx25cm ja tehoa irtoaa 100hevosvoimaa max.
Käypänen mihin? kiertää 6000, vääntöä 120nm.

Paljonko painaa sähkömoottori 3kw 600r/min? omm 32 / vastaavat painaa 2kg, eikä ole kallis.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: metsajussi - 25.03.16 - klo:09:38
Kaikki yrittää tehdä jotain fiksua akkujen kanssa, mutta kaikkeen akut ei sovi. Varsinkin ajatus akuista jotka kestää jatkuvaa kovaa käyttöä 30 000h kuten nuo superkondensaattorit, on aika utopistinen. Eli iso respecti siitä että on oltu fiksuja ja tehty fiksuja toimivia ratkaisuja tähän päivään. Vastaava toimintaperiaate voisi olla pätevä monella saralla. Esim. pyöräkuormaaja johon on asennettu niin tehokkaat pumput että toimivat täydellä teholla vain kun kondensaattori antaa lisäpotkua. Ja kondensaattorit sitten latautuisivat kun kone siirtyy kauhan ollessa paikallaan.

Kaivureissa ja pyörkuormaajissa pystytään myös ottamaan liikeiden energiaa takaisin talteen silloin kun lasketaan tai jarrutetaan taakkaa.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: metsajussi - 25.03.16 - klo:09:51
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.

Ei välttämättä.

Lainaus
Specifications

Copper Rotor Motor
Outline dimensions:  305 mm dia. x 250 mm long (12 in. dia. X 10 in. long)
Weight:  34 kg (75 lbs.)
Voltage:  247 VAC nominal (line
-
line rms)
Current: 250A rms max,  80
A continuous
Torque:  122 Nm (0 to 6000 rpm)
Base speed:  6000 rpm
Maximum speed:  13,000 rpm
Power:  75 kW (100 hp) max, 27 kW (36 hp) continuous
  http://acpropulsion.com/datasheet/ac75.pdf

Tuokaan ei ole kuin 30cmx25cm ja tehoa irtoaa 100hevosvoimaa max.
Käypänen mihin? kiertää 6000, vääntöä 120nm.

Paljonko painaa sähkömoottori 3kw 600r/min? omm 32 / vastaavat painaa 2kg, eikä ole kallis.

Sopivuus riippuu aivan kohteesta. Ei se dieselkään 2000 rpm oikein sovi suoraan moneen paikkaan. Ensin pudotetaan voa:lle 540/1000 ja sitten työkoneessa on taas välityksiä ylös tai alas. Ja hyötysuhde kärsii jokaisessa portaassa. Sähkökoneenkin perään voi välityksen rakennella,  ja elektroniikalla säätää nopeutta jos täyttä tehoa ei tarvita.

Muutaman kW:n luokassa ei liene niin väliä millä pyörittää, mutta suuremmassa luokassa hydrauliikalla pyörittäminen alkaa olla sekä komponenteiltaan kallista että epätaloudellista. 50 kW jatkuvaa ei ole sähkömoottorille mikään juttu, mutta sama määrä nopeakäyntistä hydraulivoimaa alkaa olla aika ikävä paketti. Jo pelkästään lämmöntuoton vuoksi. Perushuolloksi sähkökoneelle riittää puhdistus ja laakereiden vaihto. Hydrauliikan pumppu- ja moottoriremontit per 10 000 h tiedetään jo.

Olen enkä tavallista enemmän bittiorientoitunut, mutta luulen että sähköinen voimansiirto tekee läpimurron vielä maa-, metsä- ja maanrakennuspuolellakin. Isommissa ympyröissähän näin on käynyt jo vuosikymmen sitten. Sähköllä tai diesel-sähkölllä kulkevat suurimmat kaivoskoneet, laivat ja veturit. Portaattomat laatikot ym voidaan siinä samalla unohtaa.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Mopomies - 25.03.16 - klo:10:00
Sähköturvallisuus ja sitä kautta käytettävyys eri olosuhteissa rajoittaa sähkön käyttöä. Vaikkakin voimansiirron hyötysuhteet olisivat mukiin menevät.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: metsajussi - 25.03.16 - klo:19:58
Sähköturvallisuus ja sitä kautta käytettävyys eri olosuhteissa rajoittaa sähkön käyttöä. Vaikkakin voimansiirron hyötysuhteet olisivat mukiin menevät.

Vaatii käyttäjältään hieman huolellisuutta. Vioittunut 300 bar letku kaivinkoneessa ymmärretään varoa ja vaihtaa, mutta eristevikaista sähkökaapelia käytetään vesilammikossa niin kauan sähkö vaan kulkee :-)

Mutta jos se toimii kaivoskoneissa ja merellä niin kyllä se toimii muuallakin. Liittimet sun muut hilppeet pitää olla jotain muuta kuin honkkari-laatua, ja ne pitää pitää ehjinä.
Tulevaisuus näyttää mitä vauhtia kehitys kehittyy.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: mekano - 25.03.16 - klo:20:54
Hattua täytyy nostaa kun noin pieni valmistaja maailman mittaluokassa tuo markkinoille suoraan asiakkaalle menevän hybridin, muut kun vielä puuhastelevat protojen kanssa.
Pisimmällä ehkä ruotsalainen El-Forest: https://www.youtube.com/watch?v=ByvNpkRSZbs
Kondensaattorien käyttäminen hyvä veto kun huipputehoa tai -vääntöä tarvitaan vain lyhyen aikaa, esim. sahaus tai syöttö. 

Uskon myös että sähköinen voimansiirto tulee maataisteluvermeisiin tulevaisuudessa kunhan osien hinnat saadaan järkevälle tasolle ja järkevän kokoisiksi. Esim. tuo 12H GTE on aika iso...
Saa nähdä mikä konsepti lyö itsensä läpi ekana, monilla valmistajilla jotain työn alla. Monissa on akut jätetty kokonaan ja tehty diesel-sähkö-veto.
Sitten on nämä välimallit jotka käyttävät sähköllä vain lisä- ja työlaitteita.

Olisko siinä tulevaisuuden rattori: https://www.youtube.com/watch?v=15CA_bEb71E
Hassun kuulonen kun käy vakiokierroksilla vedosta riippumatta. 
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 26.03.16 - klo:11:44
Hassun kuulonen kun käy vakiokierroksilla vedosta riippumatta.

Sähkömoottori ja elektroniikka mahdollistavat täysin portaattoman voimansiirron jolla on koko ajan käytössä maksimivääntö.

Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: FMJ - 26.03.16 - klo:13:08
Hattua täytyy nostaa kun noin pieni valmistaja maailman mittaluokassa tuo markkinoille suoraan asiakkaalle menevän hybridin, muut kun vielä puuhastelevat protojen kanssa.
Pisimmällä ehkä ruotsalainen El-Forest: https://www.youtube.com/watch?v=ByvNpkRSZbs


Toi El-Forest on osallisena myös taannoisessa Prosilvan kokeilussa. Ei kuulemma hilut pysyneet nipussa, vaikka vuosia on yritetty saada valmiiksi ruotsalaisen kehittäjän toimesta. Mukana projektissa on ollut hetken jopa Volvokin...nyt lienee sitten Ponssekin. Projektin piti valmistua jo 2015...
http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse (http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse)
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: mekano - 26.03.16 - klo:13:31
Hattua täytyy nostaa kun noin pieni valmistaja maailman mittaluokassa tuo markkinoille suoraan asiakkaalle menevän hybridin, muut kun vielä puuhastelevat protojen kanssa.
Pisimmällä ehkä ruotsalainen El-Forest: https://www.youtube.com/watch?v=ByvNpkRSZbs


Toi El-Forest on osallisena myös taannoisessa Prosilvan kokeilussa. Ei kuulemma hilut pysyneet nipussa, vaikka vuosia on yritetty saada valmiiksi ruotsalaisen kehittäjän toimesta. Mukana projektissa on ollut hetken jopa Volvokin...nyt lienee sitten Ponssekin. Projektin piti valmistua jo 2015...
http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse (http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse)

Jaa, ettei saanet sitä kestämään? Taitaa tuo firma olla hybriditekniikan kehittäjä eikä niinkään koko koneen valmistaja, ehkä hyvä niin. Ovat kehittäneet myös Huddigin hybridikuormaajan tekniikan. El-forestin hybridin tapauksessa yritettiin ehkä tehdä liikaa kerralla, kokonaan uusi metsäkonekonsepti (se F14-malli). El-Forest B12 taas oli perinteinen kuormatraktori sähkövedolla(joka pyörällä oma moottori), ei sekään sarjatuotantoon päätynyt.
Tuossa Ponssen yhteistyössä näköjään tekivät sähköturbon "Electric Turbo", no nimi on aika harhaanjohtava:
http://www.elforest.se/sites/default/files/produktblad_elforest_technologies_electric_turbo1_2.pdf
Kuulostaa aika samanlaiselta ratkaisulta kuin tuossa Logsetissa, yhdistetty vauhtipyörägeneraattori ja sähkömoottori.


Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: mekano - 26.03.16 - klo:13:43
Hassun kuulonen kun käy vakiokierroksilla vedosta riippumatta.

Sähkömoottori ja elektroniikka mahdollistavat täysin portaattoman voimansiirron jolla on koko ajan käytössä maksimivääntö.

Jep, mistä syystä tulee olemaan suosittu ratkaisu myös pienemmissä koneissa tulevaisuudessa, nykyisin monet isot koneet jo toimivat jo tuolla tavoin.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: FMJ - 26.03.16 - klo:13:49
Hattua täytyy nostaa kun noin pieni valmistaja maailman mittaluokassa tuo markkinoille suoraan asiakkaalle menevän hybridin, muut kun vielä puuhastelevat protojen kanssa.
Pisimmällä ehkä ruotsalainen El-Forest: https://www.youtube.com/watch?v=ByvNpkRSZbs


Toi El-Forest on osallisena myös taannoisessa Prosilvan kokeilussa. Ei kuulemma hilut pysyneet nipussa, vaikka vuosia on yritetty saada valmiiksi ruotsalaisen kehittäjän toimesta. Mukana projektissa on ollut hetken jopa Volvokin...nyt lienee sitten Ponssekin. Projektin piti valmistua jo 2015...
http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse (http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse)

Jaa, ettei saanet sitä kestämään? Taitaa tuo firma olla hybriditekniikan kehittäjä eikä niinkään koko koneen valmistaja, ehkä hyvä niin. Ovat kehittäneet myös Huddigin hybridikuormaajan tekniikan. El-forestin hybridin tapauksessa yritettiin ehkä tehdä liikaa kerralla, kokonaan uusi metsäkonekonsepti (se F14-malli). El-Forest B12 taas oli perinteinen kuormatraktori sähkövedolla(joka pyörällä oma moottori), ei sekään sarjatuotantoon päätynyt.
Tuossa Ponssen yhteistyössä näköjään tekivät sähköturbon "Electric Turbo", no nimi on aika harhaanjohtava:
http://www.elforest.se/sites/default/files/produktblad_elforest_technologies_electric_turbo1_2.pdf
Kuulostaa aika samanlaiselta ratkaisulta kuin tuossa Logsetissa, yhdistetty vauhtipyörägeneraattori ja sähkömoottori.

Jep, nyt vaan suomalaisen firman kehittämänä.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: mekano - 26.03.16 - klo:14:09
Hattua täytyy nostaa kun noin pieni valmistaja maailman mittaluokassa tuo markkinoille suoraan asiakkaalle menevän hybridin, muut kun vielä puuhastelevat protojen kanssa.
Pisimmällä ehkä ruotsalainen El-Forest: https://www.youtube.com/watch?v=ByvNpkRSZbs


Toi El-Forest on osallisena myös taannoisessa Prosilvan kokeilussa. Ei kuulemma hilut pysyneet nipussa, vaikka vuosia on yritetty saada valmiiksi ruotsalaisen kehittäjän toimesta. Mukana projektissa on ollut hetken jopa Volvokin...nyt lienee sitten Ponssekin. Projektin piti valmistua jo 2015...
http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse (http://www.elforest.se/en/media/elforest-builds-hybrid-electric-prototype-ponsse)

Jaa, ettei saanet sitä kestämään? Taitaa tuo firma olla hybriditekniikan kehittäjä eikä niinkään koko koneen valmistaja, ehkä hyvä niin. Ovat kehittäneet myös Huddigin hybridikuormaajan tekniikan. El-forestin hybridin tapauksessa yritettiin ehkä tehdä liikaa kerralla, kokonaan uusi metsäkonekonsepti (se F14-malli). El-Forest B12 taas oli perinteinen kuormatraktori sähkövedolla(joka pyörällä oma moottori), ei sekään sarjatuotantoon päätynyt.
Tuossa Ponssen yhteistyössä näköjään tekivät sähköturbon "Electric Turbo", no nimi on aika harhaanjohtava:
http://www.elforest.se/sites/default/files/produktblad_elforest_technologies_electric_turbo1_2.pdf
Kuulostaa aika samanlaiselta ratkaisulta kuin tuossa Logsetissa, yhdistetty vauhtipyörägeneraattori ja sähkömoottori.

Jep, nyt vaan suomalaisen firman kehittämänä.

Popcornit uuniin, kohta saadaan seurata kiivasta patenttikiistaa...?
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 24.04.16 - klo:18:39
On näköjään firma joka myy muunnossarjaa jolla vanhan traktorinsa saa muutettua hybridiksi. Tarvittaessa myös kauko-ohjattavaksi ja ohjelmoitavaksi. Nyt voi pellolle siis lähettää vaikka kolme traktoria hommiin eri koneilla ja ohjelmoida niitä vaikka pellon laidasta kannon päällä istuen.

Lainaus
ATC’s diesel-electric eDrive system can put your older tractor back in the field, better than new. Using ATC’s proprietary electric wheel motors eDrive replaces your tractor’s transmission, differential and axles with four simple motors. Repairs are simple and can be done in almost any farm shop. A 400 hp eDrive system provides 30% better fuel efficiency, quieter operation, exquisite control and 20,000–25,000 hours of new life for your old workhorse at a small fraction of the cost of a new tractor.
http://autonomoustractor.com/

Jos sattuisi nurkissa olemaan loppuunkaluttu kampe johon paketti sopisi, miksei.

Lainaus
The eDrive diesel-electric drivetrain is available in 200-hp or 400-hp packages. Components include one or two 200-hp diesel generators, four 125-hp electric wheel motors, variable frequency drives, joystick control, a 21-inch touch-screen monitor and interface to control the farmer’s implements.
http://farmindustrynews.com/tractors/bringing-hybrid-power-diesel-tractors

(http://farmindustrynews.com/site-files/farmindustrynews.com/files/imagecache/medium_img/uploads/2015/08/08153819distant-shot-full-side-black-spirit.jpg)

Kuka laittaa ensiksi?
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Niitti - 24.04.16 - klo:23:16
Siitä olisi jonkinverran etuja jos traktorissa olisi kolmivaihesähkö ulosotto. Sähköjohto on ainakin taipusampaa kuin hydrauliletku. Kaikenlaisia vehkeitä saisi kiinni traktoriin.

Toki kömpelöimmät voisi saada sähköiskuja johtojen sotkeuduttua.
Mutta sähkömoottorit taas ovat isompia.

Ei välttämättä.

Lainaus
Specifications

Copper Rotor Motor
Outline dimensions:  305 mm dia. x 250 mm long (12 in. dia. X 10 in. long)
Weight:  34 kg (75 lbs.)
Voltage:  247 VAC nominal (line
-
line rms)
Current: 250A rms max,  80
A continuous
Torque:  122 Nm (0 to 6000 rpm)
Base speed:  6000 rpm
Maximum speed:  13,000 rpm
Power:  75 kW (100 hp) max, 27 kW (36 hp) continuous
  http://acpropulsion.com/datasheet/ac75.pdf

Tuokaan ei ole kuin 30cmx25cm ja tehoa irtoaa 100hevosvoimaa max.
Käypänen mihin? kiertää 6000, vääntöä 120nm.

Paljonko painaa sähkömoottori 3kw 600r/min? omm 32 / vastaavat painaa 2kg, eikä ole kallis.

Sopivuus riippuu aivan kohteesta. Ei se dieselkään 2000 rpm oikein sovi suoraan moneen paikkaan. Ensin pudotetaan voa:lle 540/1000 ja sitten työkoneessa on taas välityksiä ylös tai alas. Ja hyötysuhde kärsii jokaisessa portaassa. Sähkökoneenkin perään voi välityksen rakennella,  ja elektroniikalla säätää nopeutta jos täyttä tehoa ei tarvita.

Muutaman kW:n luokassa ei liene niin väliä millä pyörittää, mutta suuremmassa luokassa hydrauliikalla pyörittäminen alkaa olla sekä komponenteiltaan kallista että epätaloudellista. 50 kW jatkuvaa ei ole sähkömoottorille mikään juttu, mutta sama määrä nopeakäyntistä hydraulivoimaa alkaa olla aika ikävä paketti. Jo pelkästään lämmöntuoton vuoksi. Perushuolloksi sähkökoneelle riittää puhdistus ja laakereiden vaihto. Hydrauliikan pumppu- ja moottoriremontit per 10 000 h tiedetään jo.

Olen enkä tavallista enemmän bittiorientoitunut, mutta luulen että sähköinen voimansiirto tekee läpimurron vielä maa-, metsä- ja maanrakennuspuolellakin. Isommissa ympyröissähän näin on käynyt jo vuosikymmen sitten. Sähköllä tai diesel-sähkölllä kulkevat suurimmat kaivoskoneet, laivat ja veturit. Portaattomat laatikot ym voidaan siinä samalla unohtaa.
Jossain vertailtiin saman tehoisten sähkö-, poltto- ja hydraulimoottorin painoa.
Tarkkoja lukemia en muista, mutta sähkömoottori oli luokkaa 70 kg, polttomoottori 15 ja hydraulimoottori pari kiloa.
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Oksa - 25.04.16 - klo:08:56
eiks belastuksella ollu joku sähkötraktorimalli jo vuosia sitten?       ainakin muistelen jostain lukeneeni...
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: metsajussi - 25.04.16 - klo:10:10
Asia ei varmasti ole mustavalkoinen. Jos koneessa muuten tarvitaan hydrauliikkaa niin lienee luonnollista käyttää hydraulimoottoria siellä mihin se hyvin sopii.

Tuo paino ei sekään ole ehdottoman yksioikoinen juttu. Voimansiirron alkupäässä lienee pitkään vielä diesel.

Hydrauliikan tapauksessa lisäksi pumppu, öljysäiliö öljyineen, lauhdutin, suodattimet, venttilit ja putket/letkut ja h-moottori.

Sähkön tapauksessa generaattori, ohjauselektroniikka, kaapelit ja s-moottori.

Mekaanisen voimansiirron kohdalla taas tarvitaan akseleita, ketjuja, hihnoja, vaihteita ym.

Jonkin verran nuo hydrauliikan muut osat kompensoivat moottorien painoeroa. Aika monessa tapauksessa siellä pitää olla osia kaikista kolmesta voimansiirtotavasta :-(
Hydrauliikan rakenteen tiiviys ja tunnottomuus ympäristölle on etu, vaikkapa jossain Reinin pumpussa jossa hydrauliimoottorin voi yksinkertaisesti pulauttaa liemeen. Toisaalta öljyvuotojen mahdollisuus voi jossakin tapauksessa olla ympäristöriski.

Nopeakäyntisen puhaltimen pyörittäminen hydrauliikalla on taas vuorostaan aika väkinäistä puuhaa...
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 19.05.16 - klo:11:55
Kun polttoainetta kuluu neljä kuutiota päivässä ja kuormaa yli 300 tonnia, ovat parannukset polttoaineenkulutukseen ja jarrujärjestelmiin sekä luotettavuuteen toivottuja.  Noissa kiviautoissa näkyy moottorin peruskorjausväli olevan n. 2,5 vuotta.

Suurin on hybridi:

Lainaus
Käytössä on lisäksi neljä kappaletta edellistä vieläkin suurempia Cat 795 F -kiviautoja, jotka ottavat 320 tonnin kuorman.

795 F:t ovat sähköautoja. Niiden dieselmoottori pyörittää generaattoria, joka puolestaan käyttää takapyöriä liikuttavia vaihtovirralla toimivia ajomoottoreita.

– Sähkömoottoreissa on parempi hyötysuhde ja paremmat jarrutusominaisuudet.
  http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/suomalainen-maaseutu/t%C3%A4m%C3%A4-menopeli-h%C3%B6rpp%C3%A4%C3%A4-4-000-litraa-l%C3%B6p%C3%B6%C3%A4-p%C3%A4iv%C3%A4ss%C3%A4-on-silti-kustannustehokas-1.145976

http://www.cat.com/en_US/products/new/equipment/off-highway-trucks/mining-trucks/18232553.html

(http://s7d2.scene7.com/is/image/Caterpillar/C785388?$cc-g$)



Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: John Ferguson - 19.05.16 - klo:15:22
Joskus sitä vaan tuntee itsensä pieneksi.  :o
Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 01.06.16 - klo:23:49
Lainaus
No nyt on rekassa potkua: 2000 hv, 5016 Nm – ja kulkee täyssähköllä!

http://www.mtv.fi/lifestyle/autot/artikkeli/no-nyt-on-rekassa-potkua-2000-hv-5016-nm-ja-kulkee-tayssahkolla/5923618

Liisinki USAssa 5000 dollaria kuukaudessa, sis. ilmaiset polttoaineet 1 600 000 km. Rumakin kuin mikä:

(https://nikolamotor.com/threesixty/52.jpg)

Otsikko: Vs: Hybridikone
Kirjoitti: Moerkoe - 02.10.16 - klo:16:31
Hybridiratkaisu saattaa olla turha välivaihe sillä:

Lainaus
Akkukäyttöinen traktori saattaa olla lähempänä kuin luullaan.
...
Alunperin ruotsalaiset havittelivat hybriditraktoria. Hanke jäädytettiin, kun huomattiin, miten pientä energian kulutus itse työhön on. Dieselmoottorin energiasta suurin osa menee koneen pitämiseen käynnissä. 
  http://www.maaseuduntulevaisuus.fi/maatalous/s%C3%A4hk%C3%B6traktori-hinkuu-jo-koneita-kiskomaan-video-kertoo-lis%C3%A4%C3%A4-1.163825