Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...  (Luettu 21560 kertaa)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Nykyajan koneiden heikkous ja vahvuus on tuo tietokoneella suunnittelu .
Tietokone ei osaa laskea kaikkea jos sinne ei ole ohjelmaan sitä laitettu.
Esimerkkinä voidaan pitää ulkolaisen niittomurskaimen runkoa joka alkoi antamaan periksi saranan kohdalta,kokenut kyläseppä harrastelija sanoi että aivan selvä suunnittelu virhe,mutta asiallisesti vahvistaen tuli todella hyvä. Miksi ei tehtaalla tehty jo sitä kohtaa kunnolla eipä tietenkään kun tietokone laski että kestää eikä insinöörit (nuoria juippeja) kokemuksen puutteen takia osanneet vaatia muuta.
miks piti ostaa ulkomailt?
Ei ole minun koneita mutta yhteistyö tilan koneita.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
mutta eihän nykyään taho olla mitään tietoa siitä missä mikäkin kone on tehty!   vaikka suominimi!

Gorky

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Meillä on kahden tilan yhteisenä Patu 505 Patu 65-kärryn aisalla vm-89. Tuolla on ajettu paljon puuta laidasta laitaan,kuormattu paskat,kivet ja kannot sekä nosteltu suursäkkejä ennen etukuormainaikaa. Rehuaumat levitelty sekä kaivuvarustuksella mätetty hiekkaa,siivottu ojia ja tehty vähän salaojiakin. Moni nautakin kuopattu ennen Lauhaluoma-aikaa. Kattotuoleja nosteltu ja viljakierukoita siirrelty.

Kerran on käännön valurunko uusittu,torni vahvistettu alapäästään,sekä siirtopuomi ratkennut. Lisäksi puslia, muutama kouran tappi ja poronsarven nivelet kertaalleen.

Vaunuun uusittu telin laakerointi kerran,nyt pitäisi taas. Lisäksi yksiputkirakenteen kiertojäykkyys alkoi vähetä,niin hitsattiin pankkojen väleihin reunoille rhs putket,niin tuli topakka kärry. niin ja renkaat kertaalleen.

Kohtuullisena olen pitänyt remontteja ikään ja käyttömäärään nähden. Pikkuhiljaahan tuo alkaa väsymään,saa nähdä mitä aikanaan tilalle.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Kyllä noi mettävehkeet pelaa yllättävän hyvin, siihen nähden millaiset puupäät niitä käyttää.. ;D

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Tottahan toki kuskilla on suuri merkitys minkä tahansa rakkineen kestävyyteen. Samoin toi suunnittelu. Moni kone kyllä osattais nykytietämyksellä ja materiaaleilla tehdä hyvin, mutta sitten tulee se euro, joka pilaa kaiken. Ekonomit pitäisi varmaan häätää pois noista tuotekehityshommista, kun aletaan säästämään liikaa. Vai onko se vika asiakkaissa, kun ei haluta maksaa mistään mitään, niin valmistajat joutuvat tinkimään kaikesta, että pysyvät hintakilpailussa mukana. Vai onko se sitä paljon puhuttua optimointia, nippa nappa riman yli vaikka rahkeet riittäisi reilumpaankin ylitykseen.

Tänään muuten jouduin hinaamaan tukkiautoa Lokomolla, kun olivat keksineet tulla hakemaan puut nyt, kun laanille menevä tie alkaa pahiten pehmetä. Vanhaksi koneeksi sitkeä ton tyyppisissä vetohommissa, jossa nopeus ei ratkaise. Riimut neljässä pyörässä ja puita hiukan kuormassa, niin eka vetoriimu antautui. Piti vajuttaa autoa lisää, jotta saatiin ketjut kestämään. Pitänee ostaa hiukan vahvempaa ketjua.

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Tottahan toki kuskilla on suuri merkitys minkä tahansa rakkineen kestävyyteen. Samoin toi suunnittelu. Moni kone kyllä osattais nykytietämyksellä ja materiaaleilla tehdä hyvin, mutta sitten tulee se euro, joka pilaa kaiken. Ekonomit pitäisi varmaan häätää pois noista tuotekehityshommista, kun aletaan säästämään liikaa. Vai onko se vika asiakkaissa, kun ei haluta maksaa mistään mitään, niin valmistajat joutuvat tinkimään kaikesta, että pysyvät hintakilpailussa mukana. Vai onko se sitä paljon puhuttua optimointia, nippa nappa riman yli vaikka rahkeet riittäisi reilumpaankin ylitykseen.

Tänään muuten jouduin hinaamaan tukkiautoa Lokomolla, kun olivat keksineet tulla hakemaan puut nyt, kun laanille menevä tie alkaa pahiten pehmetä. Vanhaksi koneeksi sitkeä ton tyyppisissä vetohommissa, jossa nopeus ei ratkaise. Riimut neljässä pyörässä ja puita hiukan kuormassa, niin eka vetoriimu antautui. Piti vajuttaa autoa lisää, jotta saatiin ketjut kestämään. Pitänee ostaa hiukan vahvempaa ketjua.

Ihan uteliaisuudesta mikä Moloko sulla on?
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Tottahan toki kuskilla on suuri merkitys minkä tahansa rakkineen kestävyyteen. Samoin toi suunnittelu. Moni kone kyllä osattais nykytietämyksellä ja materiaaleilla tehdä hyvin, mutta sitten tulee se euro, joka pilaa kaiken. Ekonomit pitäisi varmaan häätää pois noista tuotekehityshommista, kun aletaan säästämään liikaa. Vai onko se vika asiakkaissa, kun ei haluta maksaa mistään mitään, niin valmistajat joutuvat tinkimään kaikesta, että pysyvät hintakilpailussa mukana. Vai onko se sitä paljon puhuttua optimointia, nippa nappa riman yli vaikka rahkeet riittäisi reilumpaankin ylitykseen.

Tänään muuten jouduin hinaamaan tukkiautoa Lokomolla, kun olivat keksineet tulla hakemaan puut nyt, kun laanille menevä tie alkaa pahiten pehmetä. Vanhaksi koneeksi sitkeä ton tyyppisissä vetohommissa, jossa nopeus ei ratkaise. Riimut neljässä pyörässä ja puita hiukan kuormassa, niin eka vetoriimu antautui. Piti vajuttaa autoa lisää, jotta saatiin ketjut kestämään. Pitänee ostaa hiukan vahvempaa ketjua.

Ihan uteliaisuudesta mikä Moloko sulla on?
910

mekano

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 262
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Tottahan toki kuskilla on suuri merkitys minkä tahansa rakkineen kestävyyteen. Samoin toi suunnittelu. Moni kone kyllä osattais nykytietämyksellä ja materiaaleilla tehdä hyvin, mutta sitten tulee se euro, joka pilaa kaiken. Ekonomit pitäisi varmaan häätää pois noista tuotekehityshommista, kun aletaan säästämään liikaa. Vai onko se vika asiakkaissa, kun ei haluta maksaa mistään mitään, niin valmistajat joutuvat tinkimään kaikesta, että pysyvät hintakilpailussa mukana. Vai onko se sitä paljon puhuttua optimointia, nippa nappa riman yli vaikka rahkeet riittäisi reilumpaankin ylitykseen.

Tänään muuten jouduin hinaamaan tukkiautoa Lokomolla, kun olivat keksineet tulla hakemaan puut nyt, kun laanille menevä tie alkaa pahiten pehmetä. Vanhaksi koneeksi sitkeä ton tyyppisissä vetohommissa, jossa nopeus ei ratkaise. Riimut neljässä pyörässä ja puita hiukan kuormassa, niin eka vetoriimu antautui. Piti vajuttaa autoa lisää, jotta saatiin ketjut kestämään. Pitänee ostaa hiukan vahvempaa ketjua.

Ihan uteliaisuudesta mikä Moloko sulla on?
910

Ehkä metsäkoneiden legendaarisin malli, johan vielä 1010D näytti melkein samalta. Muunninkoneena varmasti hyvä vetoteho, isompaa ketjua väliin vaan  :D
Tosin harrastekäytössä voi vanhusta jo hiukan varoa rikkomasta. Muutenkin merkkinä ehkä aikaansa edellä, esim. 933 oli siihen aikaan oikeasti iso kone,  omapaino yli 16 tonnia:
https://jukuri.luke.fi/bitstream/handle/10024/483882/kselostus964.pdf?sequence=1
Ja tämä siis jo 38 vuotta sitten...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Porkkia oli tuon ajan metsäkoneet voi sitä hehtaarien määrää mitä noilla raiteille ajettiin.
Pintapaineet järkyttävät .Samaa voiman siirtoa laitettiin minusta James kaivureihin joissa ferku pohjana oli heikko luomus jos 5000 tuntia kesti niin  se oli jo saavutus kaivurissa.
Sulattoon ehdottomasti nuo metsäpohjien tuhoajat. :o
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Porkkia oli tuon ajan metsäkoneet voi sitä hehtaarien määrää mitä noilla raiteille ajettiin.
Pintapaineet järkyttävät .Samaa voiman siirtoa laitettiin minusta James kaivureihin joissa ferku pohjana oli heikko luomus jos 5000 tuntia kesti niin  se oli jo saavutus kaivurissa.
Sulattoon ehdottomasti nuo metsäpohjien tuhoajat. :o

910 ja sen edeltäjä 909turbo olivat ensimmäiset lokomon oikeasti maastoystävälliset koneet. Tuo massikkaan perustuva malli oli 909, jossa kapeat sirkkelinterät takapäässä renkaina.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4396
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Porkkia oli tuon ajan metsäkoneet voi sitä hehtaarien määrää mitä noilla raiteille ajettiin.
Pintapaineet järkyttävät .Samaa voiman siirtoa laitettiin minusta James kaivureihin joissa ferku pohjana oli heikko luomus jos 5000 tuntia kesti niin  se oli jo saavutus kaivurissa.
Sulattoon ehdottomasti nuo metsäpohjien tuhoajat. :o

Syvässä kovassa lumessa nuo kapeat renkaat menevät muuten paremmin. Ei ala niin helposti juputtaa. Ja talvella ei kapeus muutenkaan haittaa.

Ei muuten kestä kaikissa nykyisissäkään mettiäisissä voimansiirto 5000 tuntia.
Tuossa esimerkiksi vähän väritettyä tarinaa:

http://www.metsakoneet.fi/keskustelusivut.php?cat=3&showmsg=5578

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Paksumpi (21 t) riimu tuli hankittua.  :)

Muunninkoneella on hyvä vetää noita juuttuneita vehkeitä. Veto on tasainen ja kaasulla vaan vetoa lisää. Pyörissä oli nyt onneksi ketjut, joten pito on melkoinen ja eikä pyörät ala sutimaan. Aikoinaan huomasi metsäkoneen ja traktorin eron navettatyömaalla, kun nuo asfalltiteiden rekat ei oikein selvinneet hiekkakentällä. Kuskit vielä uhalla sutivat autonsa akselia myöten hiekkaan. Eikun kuorma pois ja Lokomo nurkan takaa kehiin, niin ei pääseet automiehet *****ilemaan siitä, että aikataulut kusee.

600 renkaat on etupyörinä ja 700 telissä eli ei tuo sen huonopi ole kuin nuo nykykoneetkaan. Omapaino vaan taitaa olla sen verran pieni, että kuorman kanssa painaa saman mitä nykykoneet tyhjiltään. Paksussa jauholumessa ei tosiaan meinaa kulkea ilman kuormaa, kun jää "kellumaan" rakeen päälle. Tämähän ei olisi ongelma, jos moton jälkeä tekisi, mutta kun sahalla tehdään, niin ei kummoisia valmiita raiteita ole, kun ajokoneella ajetaan. Samoten saa olla pehmeillä mailla tarkkana, kun ei ole moto polkenut uria jäätymään. Tänä talvena saatiin yksi suo ajettua ilman ongelmia, kun lumettomaan maahan tuli ne kolmenkympin pakkaset.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Vaijerista saa tehtyä todella kestävän kun tekee solmut päihin ja kiristää ne kahdella traktorilla kireelle lähes ikuinen peli ja kestää vetoa kymmeniä tonneja.
Tein venäläisen vaijerikaivurin vaijerista paksuus oli hetken matkaa kolmattakymmentä milliä.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

meidän Isä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 437
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Vaijerista saa tehtyä todella kestävän kun tekee solmut päihin ja kiristää ne kahdella traktorilla kireelle lähes ikuinen peli ja kestää vetoa kymmeniä tonneja.
Tein venäläisen vaijerikaivurin vaijerista paksuus oli hetken matkaa kolmattakymmentä milliä.

Varmasti aika kätevä käyttää.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Hankkijan uusi metsäyhdistelmä on...
Vaijerista saa tehtyä todella kestävän kun tekee solmut päihin ja kiristää ne kahdella traktorilla kireelle lähes ikuinen peli ja kestää vetoa kymmeniä tonneja.
Tein venäläisen vaijerikaivurin vaijerista paksuus oli hetken matkaa kolmattakymmentä milliä.

Varmasti aika kätevä käyttää.
Ikinä ei ketjuilla vedetä kovasta paikasta mutta harraste hommissa menettelee.Rukkaset käteen ja vaijeria suoraksi näin se menee. Yllättävän pienelle kiepille esim.10 m . vaijeri menee,mutta ei sovi traktorinkoppiin ,mutta vetovarsiin.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !