Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse tehty suorakylvin video  (Luettu 5597 kertaa)

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Itse tehty suorakylvin video
Täällä agros oli vuos parisitten linkit sivulle missä oli itsetehty suorakylvin.
Muistaiskos kukaan osoitetta? ???
thänkjuu.

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Itse tehty suorakylvin video
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Itse tehty suorakylvin video
http://www.jahonen.com/  ?

Olihan härveli, eikä lopputulos/kylvöjälki häpee yhtään tehdastekoisia. Jukon vaihteistokin oli päässyt kierrätykseen.
tethering holes to their concave windings

aure

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Vois vaihtaa vanhaan Jukoon järeät kiekkoleikkurit suorakylvöä varten !?

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Keep'it simple. Järki ratkaisu (näilläkin viljan hinnoilla), jos vaan kolvi pysyy kädessä.Tämmönen rojekti alkaapi reiskankin verstaassa...

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Vois vaihtaa vanhaan Jukoon järeät kiekkoleikkurit suorakylvöä varten !?

Vannaspainotus vaan mietitytti. Samoin kannatuspyörien akseleiden kestävyys, jos kone lastataan täyteen.
tethering holes to their concave windings

Jussi Ahonen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Vannaspaino riittää niille maille mitä minulla sattuu olemaan (HtMr ja KHt). Vantaiden jouset ovat kuitenkin sen verran vahvat, että ne jaksavat nostaa tyhjän koneen ilmaan, ts. melkein tyhjillä säiliöillä ei voi kylvää täysillä vannaspainoilla.

Akselit (80 mm) ovat kestäneet toistaiseksi, akselissa kiinni oleva rengas on 420, paripyöränä 380, näin sisempi rengas ei aiheuta niin suurta vääntöä akselille. Kuvista puuttuu yksi pyöräpari, lisäsin viime keväänä olemassa olevien pyörien väliin 420/20-renkaat omalla jousitetulla ripustuksella. Käytän samoja renkaita Claysonin takarenkaina.

Koneella on kylvetty vuosittain noin 70 ha, kone on ollut aktiivikäytössä kolme vuotta. Kone sopii oman tilan käyttöön, mutta täysipainoiseen urakointiin kannattaa laittaa kaupallinen kone.

Aikooko Reiska rakentaa yksikiekkoisen koneen, lannoite/siemensuppiloiden välyksettömyyteen kannattaa panostaa, liian iso väli kiekon ja suppilon välillä aiheuttaa uskomattoman paljon lisätyötä. Kiekkoon ei kannata tehdä liian syviä lovia, loven syvyys voisi olla korkeintaan 1 cm, 2 cm:n lovi ottaa liikaa kasvinjätettä mukaansa ja vetää sitä kiekon ja suppilon väliin.

Jussi Ahonen, viljanviljelijä Vieremältä

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Tekijä itse paikalla, hienoa. Ei tarvitte kenenkään arvailla mitään.

Kuinkas kevyemmillä mailla tuo vannaspainotus? Meneekö liian syvään?

Akselit sitten vain näyttivät pieniltä, kun koneella muuten kokoa.

Videoissa ei näkyny sitä Jukosta lainattua vetopyörää koneen oikealla puolella.(Muutos?) Hoiteleeko se Jukon vaihteisto syötönsäädön lannoitteelle vai siemenelle, vai oliko jossain piilossa toinen säätölaitteisto.

(En aio alkaa konetta tekemään, kunhan huvikseni kyselen)
tethering holes to their concave windings

Jussi Ahonen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Turvemaiden kylvö tahtoo olla työlästä, varsinkin jos kylvää muokattuun, ja varsinkin jos sattuu olemaan juolavehnää. Vaikeus johtuu aikaisemmin mainitusta kiekon ja suppilon välyksestä. Koneen saa säädettyä myös kevyille maille, kiertää vain rajoitinruuveja pidemmäksi, kuten muissakin hinattavissa. Koneella on helppo kylvää liian märkään, toisin kuin eräällä kotimaisella, isot takarenkaat eivät uppoa märässäkään paikassa.

Alussa maapyöränä oli Jukon kumipyörä, se piti vaihtaa normaaliksi piikkipyöräksi, koska se alkoi pomppimaan. Koneessa on Jukon syöttölaitteet ja vaihteisto siemenen syöttöön, valitsin tämän siksi, koska nastasyöttimillä voi kylvää vaikka lajittelematonta tavaraa. Lannoitepuolella on Wärtsilän kierteistelasyöttimet (taitaa olla melkein sama kuin nykyisissä Junkkareissa). Piensiemenlaatikkona on Wärtsilän kylvölannoittimesta irti rälläköity siemensäiliö, piensiementä sopii varmaan parisataa kiloa.

Saa kysellä, vastaan mielelläni.

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Yksikiekkoista olen piirrellyt. Minkä verran sulla on kiekoissa aurausta? Mistä hommasit kiekkon laakeroinnin/akselin vai teikö itse?  Sulla näyttäis myös olevan kiinteä kylvösyvyys, paljonko? Onkos ollut sopiva?

Jussi Ahonen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 24
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Aurausta taitaa olla 2 - 3 astetta, napoina auton perävaunun navat, on kestänyt toistaiseksi. Huonona puolena on heikko rasvakuppi, joka on ohutta peltiä, muutama on lommolla, yksi on irronnut. Kylvösyvyys ei ole kiinteä, tulipyörä pysyy maan pinnalla, koneen korkeutta muuttamalla muutetaan kiekon korkeutta. Koneen korkeutta säädetään rajoitinruuveilla, säätö vaikuttaa itse koneen ja pyörästön rungon etäisyyteen. Säätö näkyy kuvissa nostosylinterin etupuolella.
http://www.jahonen.com/kone/slides/012.htm
http://www.jahonen.com/kone/slides/006.htm

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Näyttää miehellä pysyvän näitten metallityökalujen lisäksi kamera hyvin käsissä...hienoja kuvia  8)

Reino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 581
  • Hämeen hitain.
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Aurausta taitaa olla 2 - 3 astetta, napoina auton perävaunun navat, on kestänyt toistaiseksi. Huonona puolena on heikko rasvakuppi, joka on ohutta peltiä, muutama on lommolla, yksi on irronnut. Kylvösyvyys ei ole kiinteä, tulipyörä pysyy maan pinnalla, koneen korkeutta muuttamalla muutetaan kiekon korkeutta. Koneen korkeutta säädetään rajoitinruuveilla, säätö vaikuttaa itse koneen ja pyörästön rungon etäisyyteen. Säätö näkyy kuvissa nostosylinterin etupuolella.
http://www.jahonen.com/kone/slides/012.htm
http://www.jahonen.com/kone/slides/006.htm


No olipas niin simppeli juttu etten heti hokannu...  hienoa :)

D-Tune

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 577
Vs: Itse tehty suorakylvin video
löytyyks sitte siitä 6 metrin itte tehdystä koneesta tietoa/kuvia?

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Itse tehty suorakylvin video
Näyttää miehellä pysyvän näitten metallityökalujen lisäksi kamera hyvin käsissä...hienoja kuvia  8)
Onko digijärkkäri kamerana.Ei näillä 300 euron taskukameroilla paljoa luontoa kuvata on ne sen verran avuttomia.Ennen kuvailin perusjärkkärillä (kino)sillä tuli jo hyviä kuvia ,mutta kun tuli tämä digivillitys niin on jäänyt tuonne laatikkoon lähes uusi kamera.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !