Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Reino - 29.11.07 - klo:15:52
-
Täällä agros oli vuos parisitten linkit sivulle missä oli itsetehty suorakylvin.
Muistaiskos kukaan osoitetta? ???
thänkjuu.
-
http://www.jahonen.com/ ?
-
http://www.jahonen.com/ ?
Olihan härveli, eikä lopputulos/kylvöjälki häpee yhtään tehdastekoisia. Jukon vaihteistokin oli päässyt kierrätykseen.
-
Vois vaihtaa vanhaan Jukoon järeät kiekkoleikkurit suorakylvöä varten !?
-
Keep'it simple. Järki ratkaisu (näilläkin viljan hinnoilla), jos vaan kolvi pysyy kädessä.Tämmönen rojekti alkaapi reiskankin verstaassa...
-
Vois vaihtaa vanhaan Jukoon järeät kiekkoleikkurit suorakylvöä varten !?
Vannaspainotus vaan mietitytti. Samoin kannatuspyörien akseleiden kestävyys, jos kone lastataan täyteen.
-
Vannaspaino riittää niille maille mitä minulla sattuu olemaan (HtMr ja KHt). Vantaiden jouset ovat kuitenkin sen verran vahvat, että ne jaksavat nostaa tyhjän koneen ilmaan, ts. melkein tyhjillä säiliöillä ei voi kylvää täysillä vannaspainoilla.
Akselit (80 mm) ovat kestäneet toistaiseksi, akselissa kiinni oleva rengas on 420, paripyöränä 380, näin sisempi rengas ei aiheuta niin suurta vääntöä akselille. Kuvista puuttuu yksi pyöräpari, lisäsin viime keväänä olemassa olevien pyörien väliin 420/20-renkaat omalla jousitetulla ripustuksella. Käytän samoja renkaita Claysonin takarenkaina.
Koneella on kylvetty vuosittain noin 70 ha, kone on ollut aktiivikäytössä kolme vuotta. Kone sopii oman tilan käyttöön, mutta täysipainoiseen urakointiin kannattaa laittaa kaupallinen kone.
Aikooko Reiska rakentaa yksikiekkoisen koneen, lannoite/siemensuppiloiden välyksettömyyteen kannattaa panostaa, liian iso väli kiekon ja suppilon välillä aiheuttaa uskomattoman paljon lisätyötä. Kiekkoon ei kannata tehdä liian syviä lovia, loven syvyys voisi olla korkeintaan 1 cm, 2 cm:n lovi ottaa liikaa kasvinjätettä mukaansa ja vetää sitä kiekon ja suppilon väliin.
Jussi Ahonen, viljanviljelijä Vieremältä
-
Tekijä itse paikalla, hienoa. Ei tarvitte kenenkään arvailla mitään.
Kuinkas kevyemmillä mailla tuo vannaspainotus? Meneekö liian syvään?
Akselit sitten vain näyttivät pieniltä, kun koneella muuten kokoa.
Videoissa ei näkyny sitä Jukosta lainattua vetopyörää koneen oikealla puolella.(Muutos?) Hoiteleeko se Jukon vaihteisto syötönsäädön lannoitteelle vai siemenelle, vai oliko jossain piilossa toinen säätölaitteisto.
(En aio alkaa konetta tekemään, kunhan huvikseni kyselen)
-
Turvemaiden kylvö tahtoo olla työlästä, varsinkin jos kylvää muokattuun, ja varsinkin jos sattuu olemaan juolavehnää. Vaikeus johtuu aikaisemmin mainitusta kiekon ja suppilon välyksestä. Koneen saa säädettyä myös kevyille maille, kiertää vain rajoitinruuveja pidemmäksi, kuten muissakin hinattavissa. Koneella on helppo kylvää liian märkään, toisin kuin eräällä kotimaisella, isot takarenkaat eivät uppoa märässäkään paikassa.
Alussa maapyöränä oli Jukon kumipyörä, se piti vaihtaa normaaliksi piikkipyöräksi, koska se alkoi pomppimaan. Koneessa on Jukon syöttölaitteet ja vaihteisto siemenen syöttöön, valitsin tämän siksi, koska nastasyöttimillä voi kylvää vaikka lajittelematonta tavaraa. Lannoitepuolella on Wärtsilän kierteistelasyöttimet (taitaa olla melkein sama kuin nykyisissä Junkkareissa). Piensiemenlaatikkona on Wärtsilän kylvölannoittimesta irti rälläköity siemensäiliö, piensiementä sopii varmaan parisataa kiloa.
Saa kysellä, vastaan mielelläni.
-
Yksikiekkoista olen piirrellyt. Minkä verran sulla on kiekoissa aurausta? Mistä hommasit kiekkon laakeroinnin/akselin vai teikö itse? Sulla näyttäis myös olevan kiinteä kylvösyvyys, paljonko? Onkos ollut sopiva?
-
Aurausta taitaa olla 2 - 3 astetta, napoina auton perävaunun navat, on kestänyt toistaiseksi. Huonona puolena on heikko rasvakuppi, joka on ohutta peltiä, muutama on lommolla, yksi on irronnut. Kylvösyvyys ei ole kiinteä, tulipyörä pysyy maan pinnalla, koneen korkeutta muuttamalla muutetaan kiekon korkeutta. Koneen korkeutta säädetään rajoitinruuveilla, säätö vaikuttaa itse koneen ja pyörästön rungon etäisyyteen. Säätö näkyy kuvissa nostosylinterin etupuolella.
http://www.jahonen.com/kone/slides/012.htm
http://www.jahonen.com/kone/slides/006.htm
-
Näyttää miehellä pysyvän näitten metallityökalujen lisäksi kamera hyvin käsissä...hienoja kuvia 8)
-
Aurausta taitaa olla 2 - 3 astetta, napoina auton perävaunun navat, on kestänyt toistaiseksi. Huonona puolena on heikko rasvakuppi, joka on ohutta peltiä, muutama on lommolla, yksi on irronnut. Kylvösyvyys ei ole kiinteä, tulipyörä pysyy maan pinnalla, koneen korkeutta muuttamalla muutetaan kiekon korkeutta. Koneen korkeutta säädetään rajoitinruuveilla, säätö vaikuttaa itse koneen ja pyörästön rungon etäisyyteen. Säätö näkyy kuvissa nostosylinterin etupuolella.
http://www.jahonen.com/kone/slides/012.htm
http://www.jahonen.com/kone/slides/006.htm
No olipas niin simppeli juttu etten heti hokannu... hienoa :)
-
löytyyks sitte siitä 6 metrin itte tehdystä koneesta tietoa/kuvia?
-
Näyttää miehellä pysyvän näitten metallityökalujen lisäksi kamera hyvin käsissä...hienoja kuvia 8)
Onko digijärkkäri kamerana.Ei näillä 300 euron taskukameroilla paljoa luontoa kuvata on ne sen verran avuttomia.Ennen kuvailin perusjärkkärillä (kino)sillä tuli jo hyviä kuvia ,mutta kun tuli tämä digivillitys niin on jäänyt tuonne laatikkoon lähes uusi kamera.
-
Olikos Jussi Ahosen nettisivuilla joskus kuvia kuivuriprojektista?
-
Tarkoitatko sitä meri --kontti varastoja ?
å