Maantienopeuksista hidastettaessa moottorijarrutus+mahd. pakokaasujarru menettävät äkkiä tehonsa vauhdin hidastuessa ellei välityssuhdetta muuteta. Täytyyhän tavallisesta keppilootastakin hakea pienempää moottorijarrutuksen tehostamiseksi. Näin ainakin itse teen ja samoin ovat toimineet ne muutamat rekkapenat joiden kyydissä olen ollut. Tietenkään ei ole tarkoitus että risteykseen tullessa vedetään kahvaa taakse kierroslukua seuraamatta, mutta eihän keppilootastakaan kaiveta ryömintää lennosta. Mää mitään tiärä..
Aikaisemmin tuota kepillä hidastamista ei kielletty, mutta nykyään se kielletään ohjekirjassa. Näin kertoi Akrimarketin esittelijä konevoorumis syssyllä.
Esittelijä lukenut läksynsä aika huonosti.
Käväisin akrihuollossa lukemassa aapista, ei kielletty ko. toimenpidettä. Liukkaasta kelistä varoteltiin,voipi vehkeet ryöstäytyä
sivuluisuihin ynnä muihin holtittomiin liikkeisiin. Parkkilukollakin luvattiin pysäyttää vaikka täydestä vauhdista,isommissa alamäissä ehdoteltiin jarruja kaveriksi.
Sepille ei ole koulutuksissa mitään puhuttu jotta kepillä hidastaminen olisi kiellettyä. Joltain katkennut parkkilukon "hammas" suuren perävaunun kanssa jyrkässä rinteessä, sellaisiin tilanteisiin käsijarrua suosittelivat. Muut öljyt kieletty 30 sarjan autopoverissa,vain hygard sallittu,myös ohuempi talvi hygard kielletty.
Urpaani lekenta?
Myös rullaus alamäissä sallittu,kunhan järjen rajoissa vauhti pysyy.